Wat nu?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Wat nu?

Berichtdoor Bommetje » ma dec 13, 2010 12:48 pm

Hallo!

Ik ben nieuw hier en zal me dus eerst even snel voorstellen!
Ik ben 32 en net getrouwd. Ik werk fulltime als projectmanager. Mijn klachten begonnen op mijn 15e (artrose) en later is ook FM en AP geconstateerd. Om die reden heb ik diverse midicijnen gegebruikt. Aangezien mijn man en ik een kinderwens hebben, hebben we besloten vorig jaar langzaam de MTX en Humira af te bouwen.
Alles met als doel natuurlijk: zwanger worden!

Alleen.... we hebben momenteel nog twee huizen (i.v.m. verkoop die maar niet op wil schieten... :() en tegen alle verwachting in heb ik nog steeds geen vast contract op mijn werk! Voor ons reden om de kinderwens nog heel even on hold te zetten, aangezien dat niet de meest ideale situatie is om een kindje te gaan krijgen.... (Oké, mijn man is zo verstandig, ikzelf ben meer het "het-komt-wel-goed-type" ;))
De vraag is nu alleen: WAT NU??

Ik ben inmiddels 9 maanden gestopt met Humira en zo'n 6 maanden gestopt met de MTX. Maar de klachten zijn behoorlijk aanwezig momenteel. Niks doen lijkt niet de optie, aangezien we nu niet op korte termijn aan onze kinderwens kunnen werken (hihi klinkt leuk... :mrgreen: )
Maar weer aan de MTX gaat 'em ook niet worden, gezien de lange tijd voor je er wat van merkt en de 3 maanden afbouwen?!
Ik heb nu met tussenpozen van 4-6 weken 80mg injecties prednisolon gekregen, maar dat houdt ook een keer op. En sulfazalazine heeft eerder nooit veel voor me gedaan....

Uiteraard zal ik eea ook in januari met mijn reumatoloog bespreken, maar ben benieuwd naar jullie mening! Dus... Mensen met tips? :D
BEN JIJ 16-25 JAAR? VOLG ZES AVONDEN ONLINE OF IN EEN WEEKEND LIVE DE TRAINING EN WORD SAMEN MET ANDERE JONGEREN JE REUMA DE BAAS! CHECK: http://WWW.REUMAUITGEDAAGD.NL!!
Bommetje
Lid

Reumavorm: AP, artrose & FM

Re: Wat nu?

Berichtdoor Noekie » ma dec 13, 2010 4:41 pm

Poeh, dat is idd een dilemma. Heb je ook gewoon prednisontabletten geprobeerd? Ik zit nu op 15 mg p/d en daar red ik het wel mee. Ik ben wel 20 weken zwanger dus de hormonen zullen ook wel meewerken. Ik was binnen 2 maanden na de stopperiode MTX/Humira gelukkig al zwanger, als het langer had geduurd dan had ik het waarschijnlijk opgegeven en was ik weer aan de "drugs" gegaan. Dus 9 maanden is voor mij al een hele poos.
Het is niet bepaald goed voor je stress als je met 2 huizen zit en onzekerheid over je werk. Maar je bent ook al 32 en om het dan weer een jaar (daar zit je al gauw aan als je alles weer gaat opstarten) uit te stellen..... dat zou voor mij geen optie zijn. Maar ik heb nooit met 2 huizen gezeten dus ik weet niet wat ik dan zou doen. Wel met die onzekerheid wat werk betreft, mijn man heeft diverse reorganisaties achter de rug.
Het is goed dat jouw man wel reeel blijft maar het gevoel is ook belangrijk.
het zou fijn zijn als je in een glazen bol kon kijken hoe het er over een jaar uit zou zien. Misschien wel een vast contact en huis verkocht en een kindje, helaas kan dat niet en is dit iets waar je echt met zijn tweetjes uit moet komen.
Veel succes!
Noekie
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor AP 1978 » ma dec 13, 2010 8:29 pm

Hallo Bommetje,

Ik heb geen tips voor je want ik zit in hetzelfde schuitje. Ik ben sinds 3 weken gestopt met MTX, vrijwel direct begonnen met 1000 mg Naproxen per dag, maar zit nu al met een enorme knie. Kan er sinds zaterdag niet meer op staan. Het is maar 1 gewricht, maar wel gelijk de allervervelendste. Gelukkig nog geen pijn, maar daar kun je op wachten natuurlijk. Ik zou met Sulfasalazine beginnen, maar de huisarts heeft het verslag van de reumatoloog nog niet. Erg onhandig allemaal. Ik heb in het verleden weleens een injectie prednison in de knie gehad, die erg goed hielp. Begreep ik nou uit jouw verhaal dat je die elke maand kreeg? In de gewrichten? Dat je er nu nog niet voor gaat snap ik heel goed, en ook dat je niet weer aan de MTX wil. Sterkte!
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Blaine » di dec 14, 2010 11:16 am

Ik heb wel een tip en dat is er gewoon voor gaan, de toekomst is niet 100% te plannen.
Wij hadden eerst gewacht tot mijn man een vast contract had en wij zoiets hadden nu is alles
voor elkaar dus gestopt met medicatie, gelukkig vrij snel zwanger en in oktober kreeg mijn man
te horen dat het bedrijf zo slecht draaide dat hij per 1 januari zonder werk kwam te zitten,
daar zit je dan met zijn tweeen, ik op 6 januari uitgeteld en hij zonder werk daar hadden wij ook niet op gerekend :shock: .
Hij is tot eind juni thuis geweest er viel gewoon geen werk te vinden en toen begonnen via een uitzendbureau voor opvang
van de vakantie, tja je moet toch wat en het beviel van beide kanten zo goed dat hij in oktober een contract voor 1 jaar kreeg
en ach volgend jaar hopen we op verlengen en anders komt er ook wel wat weer. Mochten wij ooit voor een tweede gaan dan ga ik
dus echt niet weer afwachten totdat het plaatje perfect is want er kunnen zo ieneens onverwachte dingen gebeuren. Daarnaast vind
ik ook dat je door bewust langer medcijnvrij te zijn het risico op blijvende beschadigingen vergroot en dat risico wilde ik niet nemen.
En als laatste je weet niet hoelang het duurt voor je zwanger bent, voor hetzelfde geld begin je nu en duurt het nog 1 jaar of langer
voordat je zwanger bent. Tot zover mijn mening, maar zoals al gezegd mijn mening in mijn situatie, het is en blijft JULLIE keus
en die zul je samen moeten maken en samen achter zult moeten staan, dus ik zou zeggen succes met maken van je keus.

@ Ap, uhm als ik het goed heb uit mijn hoofd ben je toch een man? Laat je dan goed voorlichten over de sulfa want er staat
duidelijk in mijn bijsluiter en infoboekje over de sulfa dat hij (tijdelijk) onvruchtbaarheid bij mannen als bijwerking KAN hebben
en tja dat lijkt me toch niet zo handig :wink: .

succes allemaal met de keuzes.
groetjes Ingrid
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor AP 1978 » wo dec 15, 2010 5:30 pm

Hallo Ingrid,

Haha, nee, ik ben een vrouw! Heb trouwens met hulp van de huisarts nu tóch de Sulfasalazine gauw gekregen. Beste beentje voor maar weer :ewink: .
AP 1978
Lid

Berichtdoor Blaine » do dec 16, 2010 12:45 pm

AP 1978 schreef:Hallo Ingrid,

Haha, nee, ik ben een vrouw! Heb trouwens met hulp van de huisarts nu tóch de Sulfasalazine gauw gekregen. Beste beentje voor maar weer :ewink: .

Sorry :oops: , er schreef ook een man mee met ap die ook een zwangerschapswens had, dus heb het dan even door elkaar gehaald.
Fijn dat je nu al kunt beginnen met de sulfa hopelijk helpt het je iets heb dat zelf ook gewoon door gebruikt tijdens
de zwangerschap.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Bommetje » vr maart 11, 2011 4:00 pm

Jeetje, heb ik allemaal lieve reacties gekregen en niet eens eerder kunnen kijken!! *schaam*

Update:
Begin januari moest ik terug voor een controleafspraak naar de reumatoloog. Er werden heel veel ontstekingen geconstateerd in div. grote gewrichten. M.n. veel last van div. wervels en si-gewrichten. Met als resultaat dat ik steeds meer pijn kreeg.
Gelijk weer naproxen gekregen, al had dit eerder niet zoveel gedaan; het was de moeite van het proberen waard! We hebben toen ook gelijk besloten dat we er voor zouden gaan! Zoals al genoemd werd: een perfecte timing zal er nooit zijn!

Inmiddels zijn we zo'n twee maanden verder en is het redelijk bergafwaarts gegaan met de ontstekingen. Zo erg dat ik toch weer een injectie moest krijgen , want ik kon niet eens meer zitten door de pijn door ontstekingen bij si-gewrichten.... (En geloof me, ik weet wat voor pijn ontstekingen aan je schouders, ellenbogen, pols, knieën etc. kan geven.... dat viel ineens allemaal in het niet! :( ) Mijn injecties krijg ik overigens in mijn bilspier. Ik heb me laten vertellen dat je alleen een injectie in het gewricht krijgt als het elke keer één zelfde gewricht is. Dan is de hoeveelheid ook vele malen minder.....
Maar goed, nu gaat het gelukkig wel weer een stuk beter. Maar doordat ik inmiddels al weer een aantal weken fulltime ziek thuis ben, ga ik er niet van uit dat mijn contract verlengd zal worden. Gebeurt dat toch, valt het alleen maar mee!Gelukkig is er inmiddels wel één huis verkocht!! Dat is dus een last minder... :D

Nu dus maar duimen dat het snel raak is?! Deze maand gaan we maar gelijk proberen met een ovulatietest aan de slag te gaan, want heel lang zo doorgaan is geen optie..... Maar ik ben positief gestemd, het komt vast goed! :wink:
BEN JIJ 16-25 JAAR? VOLG ZES AVONDEN ONLINE OF IN EEN WEEKEND LIVE DE TRAINING EN WORD SAMEN MET ANDERE JONGEREN JE REUMA DE BAAS! CHECK: http://WWW.REUMAUITGEDAAGD.NL!!
Bommetje
Lid

Berichtdoor Blaine » vr maart 11, 2011 5:31 pm

spannend dze maand de eerste poging, tja het is gewoon afwachten hoelang of het duurt.
Het enige wat je kunt doen is goed je best doen met klussen :lol: , maar dat gaat vast lukken.
Veel succes en hopelijk heb je snel een postitieve test.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor AP 1978 » za maart 12, 2011 5:37 pm

Goh, balen zeg, van de pijn en dat je thuis zit nu. Maar vast een fijn gevoel om de knoop doorgehakt te hebben. Heel veel sterkte en succes!
AP 1978
Lid

Berichtdoor Bommetje » do maart 24, 2011 9:28 am

Dank jullie wel.... als het zover is laat ik het weten hoor! :ebiggrin:
Bommetje
Lid

Berichtdoor Bommetje » do maart 31, 2011 8:46 am

Kleine update: ik ben zwanger!!

We hadden niet verwacht dat het met de ovulatietest gelijk zou lukken, maar wow wat zijn we blij!! :D. Morgen hebben we een termijn echo, zo spannend om het dan echt te zien!
Nu proberen ons niet te veel druk te maken (dat het fout zou kunnen gaan) en vooral blij te zijn en gaan genieten....

Overigens gaat het met de pijn nu al een heel stuk beter, dus dat maakt het allemaal nog een stuk draaglijker!
Nu gaan bedenken wanneer en hoe ik dit straks op m'n werk ga vertellen, want heb deze week gehoord dat ze toch nog een jaar willen verlengen!! ;-)
Bommetje
Lid

Berichtdoor Conn » do maart 31, 2011 9:31 am

Gefeliciteerd,
Een fijne zwangerschap toegewenst!!
Hopenlijk zonder al te veel ongemakken!!

Groetjes, Conny
Conn
Lid

Reumavorm: RA en Tietze

Berichtdoor christa30 » do maart 31, 2011 10:56 am

Gefeliciteerd en heel veel succes en sterkte tijdens de zwangerschap....
Dat je maar heel veel mag genieten van al het moois de aankomende periode zonder teveel pijn en ongemakken!
Leuk hoor en spannend...... Is toch altijd weer iets moois zoiets en bijzonder!

Groetjes Christa
christa30
Lid

Berichtdoor o-lief-antje » do maart 31, 2011 12:10 pm

Wauw, dat hebben jullie snel gedaan! Geweldig zeg, Gefeliciteerd!
o-lief-antje
Lid

Berichtdoor Noekie » do maart 31, 2011 1:27 pm

Gefeliciteerd! Dat is wel heel snel. Geniet er van en veel plezier met de echo morgen. Ben wel benieuwd hoe ver je nu bent...
En wat je werk betreft, lekker nog even voor je houden, je hoeft het echt niet meteen te vertellen. En misschien kun je er dan nog die verlenging uitslepen.
Noekie
Lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma