Zwanger en onzeker over medicatie

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger en onzeker over medicatie

Berichtdoor Tracey » di jan 18, 2011 3:34 pm

Hallo allemaal,

Na 6 jaar bezig te zijn voor een eerste is het eindelijk gelukt. Ik ben zwanger!!! Vorige week bij de gyneacoloog geweest en het was allemaal prima (geen bloeddruk gemeten), ben nu 9 weken zwanger.

Helaas was de reuma twee week zo actief dat ik de prednison moeten verhogen van 15mg naar 20mg, daarnaast ben ik nog 3000mg paracetamol als pijnstiller nodig. De reuma is hiermee redelijk onder controle, maar houdt niet over. Gezien het feit dat mijn reumatoloog niet blij is met de 20mg prednison ivm reeds te hoge bloeddruk en de risico's voor het kind adviseert hij om Humera weer te starten. Aangezien er nog niet voldoende bekend is over de bijwerkingen van Humera voor het kind later vindt hij dit beter dan prednison, wie heeft hier ervaring mee? Graag reactie.

Groetjes Tracey :roll:
Tracey
Lid

Reumavorm: RA

Re: Zwanger en onzeker over medicatie

Berichtdoor waterlelie » di jan 18, 2011 3:57 pm

hallo,

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. is het vanzelf gelukt of dmv de mm? ik heb mijn eerste via ivf gekregen. mijn reumatoloog adviseerde mij om in ieder geval de eerste 12 weken het niet te gebruiken. en daarna als het dan niet gaat dat ik het wel mocht gebruiken. ik gebruik zelf embrel momenteel even gestopt ivm wens voor een tweede.
waterlelie
Lid

Berichtdoor chelleke » di jan 18, 2011 4:35 pm

Hallo,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!!
Bij mijn 1e moest ik ook alles stoppen en had ook alleen de prednisolon.
Nu heb ik met onze kinderwens alleen de mtx en de celebrex gestopt.
Ik heb al die tijd de Enbrel doorgespoten icm prednisolon 10mg per dag.
Dat gaat goed, op mijn pols na, stukken beter als bij de eerste zwangerschap.

Inmiddels ben ik nu ook weer zwanger (10 weken) en spuit gewoon de Enbrel de hele zwangerschap door.
De prednison hebben we een beetje afgebouwd ivm langdurig gebruik en botontkalking.
Ik zit nu op 7,5 mg per dag.
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Berichtdoor dillie » di jan 18, 2011 5:28 pm

Hoi, welkom op het forum en gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik heb 1 zwangerschap zonder medicijnen en 1 zwangerschap met prednisolon (20 mg) meegemaakt. "In mijn tijd" mocht ik geen humira gebruiken tijdens zwangerschap. Lastige keuze die je nu moet maken. Van prednisolon zijn de effecten wel bekend. Het is uiteraard voor jezelf niet fijn om dit middel gedurende langere tijd te gebruiken (botontkalking, gewichtstoename, risico op diabetes oogaandoeningen enz.) en wat het kind betreft is met name kans op groeiafwijkingen. Mijn zoontje is ook inderdaad te vroeg en te licht geboren - verder wel gezond, maar twee jaar later nog altijd groeiachterstand. Lange termijn effecten weet ik niet en wil ik ook eigenlijk niet weten :oops: Sorry dat ik je wat de humira betreft niet verder kan informeren, het is volgens mij pas vrij recent dat biologicals tijdens zwangerschap soms worden gecontinueerd. Groetjes Dillie.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor chelleke » di jan 18, 2011 5:38 pm

Mijn zoontje was ook iets te vroeg, na 36 weken en 6 dagen maar had een mooi gewicht, 3065
Hij heeft alleen wat opstartproblemen gehad door andere medicatie
Verder doet hij het eigenlijk heel super :D
Liefs Angèl
chelleke
Lid

Berichtdoor Tracey » di jan 18, 2011 8:55 pm

Waterlelie: Ik ben via IUI (6e behandeling) zwanger geworden, IVF was de volgende stap maar hoefde gelukkig niet. Over die 12 weken heeft mijn reumatoloog het niet gehad, ben tevens pas gestopt met humera toen ik wist dat ik zwanger was ivm celdeling ofzo was dat beter. Jij succes met zwanger worden.

Angèl: 10 weken zwanger gefeliciteerd, ben blij om te horen dat het met Enbrel en de prednison goed gaat. En tuurlijk des te minder prednison en ander medicatie hoe beter maar als je niet zonder kunt heb je geen keus, helaas rotziekte :( . Trouwens leuk ventje je zoontje.

Dille: Ik snap dat je niet alle lange termijns effecten wilt weten, maar ik probeer me wel zoveel mogelijk te laten informeren/adviseren, daarom jij ook bedankt voor je reacte.

Het blijft moeilijk maar overweeg toch het advies van de arts op te volgen en Humera te starten. Hopelijk kan ik na een tijdje prednison afbouwen naar 10mg of minder.

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Tracey
Tracey
Lid

Berichtdoor Blaine » di jan 18, 2011 9:22 pm

Wat een moeilijke keus, het is gewoon vervelend dat er eigenlijk nog praktisch geen effecten bekend
zijn, het lijkt dan al snel zo'n gok. Ik zou zelf in dit geval denken dat de reumatoloog wel weet waar hij over praat en het
niet zomaar adviseerd, dus er zullen ondertussen wel iets meer effecten bekend zijn.
Ik heb tijdnes mijn zwangerschap geleefd op de sulfasalazine en paracetamol, en 2x pethedine inejctie in het
ziekenhuis, mocht ik direct een nachtje blijven en daarmaa het redelijk vol gehouden. Mijn mannetje is ook te vroeg geboren,
met 35+3 maar hij deed het super goed, woog ook 3176 gram :oops: , en met 1 week waren we lekker samen thuis.

Gefeliciteerd met je zwangerschap en ik hoop dat hij goed en rustig gaat verlopen. Welkom hier trouwens!
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Tracey » di jan 18, 2011 9:33 pm

Hallo Blaine,

Dank je wel. Ja moeilijke beslissing, maar denk ook dat ik naar de reumatoloog ga luisteren, misschien wachten tot maandag (10 weken zwanger).

Ben trouwens al eerder op dit forum geweest (wachtwoord werkte nog) maar dat is al een tijdje geleden, heb toen ook maar een paar berichtjes getypt. Ik hoop nu dan ook weer heel wat tips en info te krijgen en hopelijk kan ik ook zo nu en dan mijn steentje bijdragen.

Groetjes Tracey
Tracey
Lid

Berichtdoor chelleke » di jan 18, 2011 9:42 pm

Dank je wel meis en heel veel suc6 :wink:
Liefs Angèl
chelleke
Lid

Berichtdoor Tracey » di jan 25, 2011 4:25 pm

Gisteren 10 weken zwanger en begonnen met Humira. Vindt het best eng, maar te lang 20mg prednison kan ook niet. Voel me op dit moment redelijk, vanmorgen zelfs naar het werk geweest! Hopelijk blijf ik me lang zo voelen en kunnen we over een paar weekjes predinison afbouwen.

Hoe gaat het met jou Angèl? Ik zie dat je ook 10 weken zwanger bent, gaat alles goed met de reuma en zwangerschap?

Groetjes Tracey
Tracey
Lid

Berichtdoor dillie » di jan 25, 2011 6:45 pm

Ik snap dat je het eng vindt, nu maar 'gewoon' vertrouwen dat het goed gaat, en hopelijk werkt de humira goed voor je, en kun je genieten van je zwangerschap! Groetjes, Dillie.
Laatst bijgewerkt door dillie op di jan 25, 2011 9:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor chelleke » di jan 25, 2011 8:19 pm

Fijn dat het vandaag redelijk gaat!
Gaat helemaal goed komen met die Humira

Vandaag ben ik 11 weken en wat de reuma betreft mag ik niet klagen. Gaat best goed :D
Liefs Angèl
chelleke
Lid

Berichtdoor Tracey » wo jan 26, 2011 4:17 pm

Dillie: jep, er op vertrouwen en niet te veel bij stil staan, maar dat valt niet altijd mee. :roll:
Angèl: mooi dat het ook goed met jou gaat!

Dank jullie wel voor jullie reacties, liefs Tracey
Tracey
Lid

Berichtdoor Tracey » wo feb 02, 2011 9:31 pm

Vandaag weer naar de verloskundige in het ziekenhuis geweest. Met de baby gaat alles prima, hij/zij zwemt lekker rond en is nu 11 weken en 4 dagen.
De reuma is ook weer stukken rustiger, denk dat de humira werkt en dat ik eerdaags de prednison kan afbouwen. Hier dus alleen maar goede berichten!

Groetjes van een blije Tracey
Tracey
Lid

Berichtdoor Bommetje » vr maart 11, 2011 4:55 pm

Wow, Tracey, gefeliciteerd!!!
Ik ben wel heeeeel erg benieuwd waar je de kracht vandaan haalt om 6 jaar(!!!!) te proberen zwanger te raken! Respect!
Ik wil het zielsgraag, maar ik vrees dat als het binnen maximaal een half jaar / jaar niet lukt, wij de handdoek in de ring zullen (moeten) gooien....

In ieder geval heel erg fijn dat het na al die jaren en pogingen eindelijk gelukt is en dat alles nu goed gaat! Geniet er van en succes...

Groetjes!
BEN JIJ 16-25 JAAR? VOLG ZES AVONDEN ONLINE OF IN EEN WEEKEND LIVE DE TRAINING EN WORD SAMEN MET ANDERE JONGEREN JE REUMA DE BAAS! CHECK: http://WWW.REUMAUITGEDAAGD.NL!!
Bommetje
Lid

Reumavorm: AP, artrose & FM

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma