Update van kaatje

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Update van Kaatje

Berichtdoor Mickaatje » ma feb 14, 2011 2:26 pm

Ik ben al een paar actief geweest op het forum, maar nog geen eigen bericht begonnen.
Nu maar wel eens wat neerzetten.

Even kort over mezelf:
Ik ben 36 jaar, al sinds 1998 heb ik reumatoïde artritis. Ik heb heel veel medicijnen geslikt al die jaren.
Het langste de diclofenac (75 mg) en de Methotrexaat, 10 tabletjes per week. En ik spuit de Enbrel.

Omdat ik altijd al heel veel last had van de bijwerkingen van de MTX (misselijk, hoofdpijn, dood- en doodmoe) zijn we die in 2009 gaan stoppen. Daar is een lange tijd over heen gegaan, aangezien mijn reuma nogal onrustig was. Maar in 2010 was dan eindelijk het moment: stoppen met de MTX !!! Wat een verademing!
En de reuma gaat nog steeds goed.
Op dit moment zit ik wel weer aan de prednison, maar dat had te maken met een kleine terugval, na het overlijden van mijn schoonpaps.
Verder spuit ik nog 1 keer in de week de Enbrel, ik slik Celebrex en dat was het. En het gaat best goed.

Al een tijd hebben mijn vriend en ik een kinderwens. Maar doordat de reuma niet erg rustig was, hebben we dat steeds uitgesteld.
Nu zijn we volop bezig met alle voorbereidingen. Ik had even een periode van 4 weken de MTX weer geslikt, maar vanwege de bijwerkingen die meteen weer opspeelden, en onze wens, ben ik daar eind december weer mee gestopt.
Ik slik nu al vast de Sulfasalazine erbij, de prednison is al omlaag gebracht, en foliumzuur ben ik ook al aan het slikken.

Omdat er in mijn bloed wel een bepaalde reumafactor zit, die niet helemaal zonde risico is, heb ik 7 maart een afspraak in het Amsterdamse VU, voor een pre-conseptioneel onderzoek. Dan horen we meer over hoe en wat.

Ik ben wel benieuwd of er nog vrouwen zijn, die net als ik zoveel medicijnen hebben geslikt, en nu ook alles moeten afbouwen. En vooral; hoe gaat dat?

Ik moet nog tot eind maart de Enbrel doorspuiten, en de Celebrex moet ik dan ook stoppen.
De Enbrel is een lastig iets. Het schijnt geen kwaad te kunnen tijdens de zwangerschap, maar ze weten er te weinig van op lange termijn. En dus moet ik die toch stoppen.

Ik zal jullie hier af en toe op de hoogte houden van alle ontwikkelingen!

Groetjes Kaatje
Mickaatje
Lid

Reumavorm: RA

Re: Update van Kaatje

Berichtdoor AP 1978 » ma feb 14, 2011 8:35 pm

Hallo Kaatje,

Hier nog een! Ik heb Artritis psoriatica sinds 1999 en kan sinds 2002 niet meer zonder medicijnen. Na de gebruikelijke periode Diclofenac, Naproxen, allerlei ander spul en Sulfasalazine (niet allemaal tegelijk hoor) zat ik sinds 2005 aan de MTX, uiteindelijk 25mg per injectie. Ik ben eind november gestopt en gebruik nu 2000 mg Sulfasalazine en 500 mg Naproxen. Daarmee gaat het momenteel heel aardig. Eind maart mogen we het gaan proberen maar ik wacht nog even tot april, want dan heb ik weer een afspraak met de reumatoloog en ik lijk niet goed zonder Naproxen te kunnen, vandaar. Spannend hé?
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Mickaatje » ma feb 14, 2011 8:52 pm

Hoi!

Naproxen.... dat lees ik vaker. Is dat een pijnstiller? En die mag je gewoon doorgebruiken dan?

Zeker spannend!!!! :-)
Mickaatje
Lid

Berichtdoor Blaine » di feb 15, 2011 12:57 pm

Spannende tijden dus voor jullie.
Het is vaak zo dat er veel medicatie gestopt moet worden voor het proberen zwanger te worden
Er is hier een topic over hoe gaat het na het stoppen met medicatie met ..... Daar staan erg veel ervaringen in
van verschillende dames daar vind je vast nuttige info.
Spannend een extra controle bij de gyn, ben benieuwd wat ze daar zeggen.

groetjes Ingrid
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor AP 1978 » di feb 15, 2011 6:10 pm

Hoi,

Naproxen is een ontstekingsremmende pijnstiller uit de NSAID-groep en die mag je niet doorgebruiken. Vandaar ook dat ik eerst mijn bezoek aan de reumatoloog wil afwachten, want zonder krijg ik pijn en lijkt het alsof de ontstekingsactiviteit ook toeneemt. Daar moeten we dus iets anders op verzinnen. Sulfasalazine 2000 mg mag wel...
AP 1978
Lid

Berichtdoor Mickaatje » di feb 15, 2011 6:17 pm

Aha, dan snap ik het. En met alleen paracetamol lukt het niet? Die mag je ook gewoon gebruiken en op zich kan ik me daar aardig mee redden.
Sulfasalazine slik ik nu ook al. Werkt wel goed!
Mickaatje
Lid

Berichtdoor AP 1978 » di feb 15, 2011 9:37 pm

Paracetamol heb ik nog niet geprobeerd: hoeveel mag je daarvan dagelijks gebruiken?
AP 1978
Lid

Berichtdoor Mickaatje » di feb 15, 2011 9:56 pm

Volgens mij de gewone normale hoeveelheid. Ik heb dit eerder gebruikt toen mijn keelamandelen eruit moesten en ik kon het goed redden daarmee.
Mickaatje
Lid

Berichtdoor Blaine » wo feb 16, 2011 4:51 pm

in principe zegt men als je zwanger bent max 6 paracetamol per 24 uur.
Maar dat is wat de gebuikrsaanwijzing zegt volgens de vk, gyn en apotheek mocht ik
er gerust 8 per dag, niet gedaan durfde het toch niet aan maar volgens allemaal mocht het.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Mickaatje » wo feb 16, 2011 8:51 pm

Ja nu weet ik het weer. Mijn reumatoloog had inderdaad gezegd 6 per dag.
Nou is het nog niet zover voor mij. Eind maart is de MTX uit mijn lijf....
Mickaatje
Lid

Berichtdoor chelleke » di feb 22, 2011 10:12 pm

Bij mijn eerste kinderwens moest ik de Enbrel, de MTX (3 mnd voor het stoppen met de pil) en de Celebrex stoppen.
Naar 1 jaar en 3 kwartjaar later ben ik weer aan de Enbrel begonnen omdat het heel slecht ging. Ook was de prednisolon gestart.
Ik was een maand later zwanger en moest weer stoppen met de Enbrel. Ik heb het toen alleen op de Prednisolon gedaan en dat ging niet zo best.
We hadden trouwens eerst de Sulfasalazine geprobeert, maar die doet helemaal niks.

Nu bij onze 2e kinderwens moest ik alleen de MTX en de Celebrex stoppen en mocht ik de Enbrel blijven gebruiken.
Ik wou het zonder prednisolon proberen maar dat is helaas niet gelukt. Maar met deze combinatie is het best te doen.
Na 19 maanden waren we zwanger. (nu 15 weken)

Ik mag ook 8 paracetamols per dag, daar doe dat niet.

(verder gebruik ik nog Thyrax, Paroxetine en Oxazepam)
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Vraag aan Blaine

Berichtdoor cathy » za maart 12, 2011 3:57 pm

Hallo Ingrid,

ik kan het topic dat je noemt niet vinden. Waar staat het precies?

groetjes,
Annika
cathy
Lid

Reumavorm: JIA

Berichtdoor Mickaatje » za maart 12, 2011 6:08 pm

Hallo!

Wij zijn inmiddels bij de gynaecoloog geweest en weten niet zo heel veel meer dan we al wisten.
In mijn bloed zit wel de reumafactor SS-A. Dat is jammer, maar niet zo erg dat er nu niks kan.
Dat kan alleen een probleem opleveren tijdens de zwangerschap.
De reumafacor kan via de placenta het hartje van het kind bereiken en daar een hartblok veroorzaken.
Dat zal dan de reden zijn dat ik onder controle moet blijven van de gyn.

Zijn er meer mensen die die ervaring hebben?

Volgende maand is het zover, dan mag 'het' echt!
Mickaatje
Lid

Berichtdoor chelleke » za maart 12, 2011 8:23 pm

Nee nooit van gehoord...suc6.
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Re: Vraag aan Blaine

Berichtdoor Blaine » zo maart 13, 2011 1:23 pm

cathy schreef:Hallo Ingrid,

ik kan het topic dat je noemt niet vinden. Waar staat het precies?

groetjes,
Annika

viewtopic.php?f=26&t=1137 dit is het topic, redelijk wat pagina's en veel verschillende reacties dus echt wel interessant.

@ Mickaatje, wel van gehoord maar had het zelf gelukkig niet, hier werd het door de gyn ook getest, ik had er nog nooit van gehoord
voor die tijd, het schijnt ook eigenlijk zelden bij mensen met ra voor te komen dus erg balen dat jij het wel hebt.
Wel spannend over 1 mand voor het echt, volgens mij komt er binnenkort een babyboom hie rop het forum als ik lees hoeveel meiden er
bezig zijn of binnenkort gaan. erg leuk.
Afbeelding
Blaine
Lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma