Kinderwens en reuma man

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Kinderwens en reuma man

Berichtdoor gwen » do mei 12, 2011 7:48 pm

Hallo allen,
Wij hebben een vraag waarop we moeilijk antwoord kunnen vinden. Mijn vriend heeft RA en wij hebben een kinderwens. Hij moest stoppen met alle medicijnen (o.a. MTX), behalve Sulfazalazine. We hebben een wachttijd van 5 maanden in acht genomen en ik werd, ondanks de verhalen over Sulfasalazine en mogelijke onvruchtbaarheid, zwanger. Helaas eindigde deze zwangerschap in een miskraam. Nu komen miskramen natuurlijk vaker voor, maar wij hebben ook artikelen op internet gevonden over afwijkende spermacellen (qua vorm) bij mannen die Sulfazalazine slikten. We zijn nu toch een beetje ongerust wat deze medicijnen bij een nieuwe poging om zwanger te worden eventueel kunnen veroorzaken bij een ongeboren kindje. De reumatoloog zegt dat de kans op afwijkingen niet is verhoogd. Van een andere arts hoorden we dat er sowieso foliumzuur bij geslikt moet worden en een apotheker vertelde ons dat de kans op aangeboren afwijkingen iets hoger is. Ik ben benieuwd of er mensen eenzelfde zoektocht als wij hebben gedaan en of er bewezen veilige alternatieve medicijnen bestaan? Of waar ik informatie kan verkrijgen? Alvast bedankt voor jullie reactie!
groetjes, Gwen.
gwen
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Kinderwens en reuma man

Berichtdoor Priscilla© » zo mei 15, 2011 10:47 am

Beste Gwen,

Jammer dat je dan onze avond hebt gemist met deze vraag.
wij hebben afgelopen vrijdag een jongeren avond georganiseerd voor jongeren met reuma en medicijnen.
viewtopic.php?f=47&t=3259
Deze avond ging niet per definitie over zwangerschap, maar je had natuurlijk gerust deze vraag kunnen stellen aan de arts die hierbij aanwezig was.
Maargoed, dat is achteraf...
Op 10 september organiseren wij een avond dat juist wel over reuma - zwangerschap en medicijnen gaat, ook hier komt een arts spreken en kan je je vraag voorleggen aan een arts (soort second opinion). Tevens komen er dan natuurlijk meer mensen die reuma hebben en een zwangerschaps wens, dus misschien kan je je vraag delen met iemand, misschien heeft daar iemand een antwoord voor je.
op onze website lees je hier meer over t.z.t. (houd het in de gaten voor updates over de avond)
Deze avond zal plaats vinden in Westervoort ( Bij Arnhem) en reumatoloog Dr. de Gendt zal onze spreker zijn.

Zelf ben ik vrouw en heb ook sulfasalazine geslikt voor mijn zwangerschap.
ook ik heb een miskraam gehad, maar mij is niets bekent over hetgeen jij schrijft.
Inmiddels ben ik weer zwanger en heb vorige week een 20 weken echo gehad. Hierop waren geen afwijkingen te zien aan onze baby.
Het lijkt mij persoonlijk dat er geen verschil zal zijn of je nou man of vrouw bent v.w.b.t. de kans op miskraam/ afwijkingen vanwege medicijn gebruik. Maargoed, ik ben natuurlijk geen dokter.
Misschien zeg ik iets geks, maar is het misschien mogelijk voor je man om tijdelijk 1 of 2 maanden te stoppen met de medicatie, hopen dat jij dan snel zwanger zult worden, zodat hij weer terug kan aan de medicijnen? Gewoon voor de zekerheid?
Ik weet het niet, ik zeg maar wat hoor.
Ik adviseer je daarom echt om 10 september lotgenoten te zoeken en de arts te spreken voor een second opinion.
Hopelijk word je dan wat wijzer, maar meer hoop ik natuurlijk dat je voor de tijd al zwanger bent, plaats je dan wel even een berichtje?
is natuurlijk ook motiverend voor andere mensen om te lezen dat wanneer je man reuma heeft en zijn vrouw "gewoon" zwanger kan worden ;)
heel veel succes alvast!

Gr. Priscilla

ps. zodra we de uitnodiging hebben gemaakt voor 10 sept, zal ik 'm hier plaatsen, bij reuma en zwangerschap.
Je mag ook via een PM je e-mail adres geven, zodat ik 'm digitaal naar je kan versturen.
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor gwen » zo mei 15, 2011 10:28 pm

Hoi Pricilla,
gefeliciteerd met je zwangerschap!! Wij hoorden ook van meerdere artsen dat Sulfasalazine voor de vrouw bij zwangerschap geen enkel probleem is, dus dat is goed nieuws voor jou. Fijn dat je echo goed was. Ik zal niet snel zwanger zijn want mijn vriend slikt nu MTX en die mag hij dan niet meer slikken met een wachttijd van 4 tot 6 maanden. Maar dat hebben we er graag voor over!
gwen
Nieuw lid

Berichtdoor puntje » zo mei 15, 2011 11:17 pm

Mijn broer heeft 1 gezonde zoon gekregen (zijn vrouw heeft maar 1 kind gekregen en is maar 1x zwanger geweest, ze wilde niet meer kinderen) en slikte ook dat medicijn en nog steeds, mijn broer dus.

Hij heeft vanaf zijn 16e R.A., wat later weer Bechterew is geworden. En veel soorten medicijnen gekregen, van zwaar tot minder zwaar, vanaf zijn 16e. Als de reumatoloog zegt dat het mag, mag het gewoon. Meeste medicijnen zijn binnen 1 maand tot een half jaar compleet uitgewerkt. En het kan, betekent dat het een keer is gebeurt, maar dat het 100 keren wel super goed is gegaan met wel of geen medicijnen, wel of niet gebruikt.

Het is bij een mooie gezonde en zeer intelligente en knappe zoon gebleven. Een half-bloedje, want mijn broer is getrouwd met een Chinese.

Afbeelding

En gekke bekken trekken kan hij ook, maar dat heeft hij denk ik van mij.

Afbeelding
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Priscilla© » di mei 17, 2011 11:37 am

hoi Gwen,

MTX heb ik ook gebruikt en moest inderdaad ook stoppen met dit medicijn.
Waren er geen andere mogelijkheden voor hem/jullie voordat hij weer met de mtx begon?
om maar met de deur in huis te vallen, misschien zaad invriezen zodat jullie kinderwens toch een beetje door kon gaan?
Ik zeg maar wat hoor, ik probeer mee te denken met jullie.
Ik weet niet hoe jong jullie nog zijn, misschien hebben jullie qua leeftijd nog tijd om te wachten en wellicht gaat het na de mtx weer beter en misschien kan ie dan weer opnieuw proberen te stoppen.
Hopelijk zijn er nog mogelijkheden voor jullie, ik ben benieuwd!
Priscilla©
Lid

Berichtdoor maris » di mei 17, 2011 2:05 pm

Gwen, vroeg me nog af of de wachtijd voor mannen die mtx slikken langer is dan bij vrouwen?
Want er zijn er hier genoeg (vrouwen dus) die vanwege de wens zijn gestopt (inclusief ikzelf) en ik heb "maar" 3 maanden hoeven afkikken ;-). De reumatologe zei dat dit lang genoeg was. Knap trouwens dat jullie 5 maanden in acht hadden "genomen", was al helemaal blij toen de 3 maanden erop zaten...

Maar om op je andere vraag antwoord te geven, ook ik heb sulfa geslikt tijdens mijn 2e zwangerschap. (Bij mijn 1e zwangerschap trouwens prednison.) Maar wij hebben ons zelf nooit verder verdiept in de materie van "eventuele afwijkingen". Ze hebben het er ook niet verder specifiek over gehad dat de kans groter zou zijn.
Als je de kansen op miskramen leest is dat sowieso "vaak" een kans..... (al lijkt me dat trouwens alsnog vreselijk om mee te maken...)
Als ik om me heen kijk in onze vriendenkring hebbne wij meer vrienden die geen/heel moeilijk zwanger kunnen worden en dat zonder medicaties etc, dan dat we hebben die "gewoon redelijk tempo" zwanger worden. En wij (ik tenminste) die toen wel met medicatie slikken was het "hoepla" ;-) alle 2 de keer.. Het blijft de wereld van het wonder!
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Blaine » di mei 17, 2011 8:26 pm

tja bij vrouwen kan de sulfa inderdaad geen kwaad dus lijkt me erg raar als het bij de man
wel zo zou zijn. Ik heb de sulfa gewoon geslikt tijdens en voor mijn zwangerschap en mijn mannetje
is toch echt een oerhollandse gezonde jongen. Wachttijd met mtx was hier ook 3 maand, dus zou dat even heel goed
navragen want 3 is beter wachten als 6.
Ik zou je zeker adviseren om in spetember naar die avond te gaan over reuma en zwangerschap, die is erg informatief
en je kunt daar al je vragen kwijt en krijgt een duidelijk antwoord van de arts die aanwezig is.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor AP 1978 » di mei 17, 2011 9:05 pm

Hoi,

Ik zit ook aan de Sulfa en moest 4 maanden wachten na de MTX. Voor de zekerheid inmiddels ook gestopt met Naproxen, al wist de reumatoloog mij te vertellen dat dit pas in het laatste trimester echt schadelijk zou zijn (na eerst het farmacotherapeutisch kompas te hebben doorgebladerd :econfused: ). Sulfasalazine kan bij mannen onvruchtbaarheid veroorzaken, wat voorbijgaat als het gebruik gestopt wordt. Dat is dus wel degelijk anders dan bij vrouwen...
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Priscilla© » wo mei 18, 2011 12:54 pm

zoals je zegt, "kán" tijdelijke onvruchtbaarheid veroorzaken. bij het stoppen keert dit weer terug.

ik heb nog even gegoogled en kwam op het volgende:
Zwangerschap
In lage doseringen (tot 2 gram per dag) kan sulfasalazine voor zover bekend zonder bezwaar tijdens de zwangerschap gebruikt worden. Het wordt al jarenlang gebruikt door zwangere vrouwen zonder nadelige gevolgen voor het kind. Wel moet u tevens foliumzuur gebruiken om bijwerkingen bij het kind te voorkomen. Raadpleeg uw arts bij het gebruik van hogere doseringen.

Vruchtbaarheid

Sulfasalazine heeft geen invloed op de vruchtbaarheid van vrouwen. Het kan bij mannen een tijdelijk verminderde vruchtbaarheid veroorzaken. Dit herstelt zich weer enkele maanden nadat het middel niet meer gebruikt wordt. Mannen met een kinderwens kunnen sulfasalazine dus blijven gebruiken.

Bron:
http://www.huidziekten.nl/folders/neder ... lazine.htm
Priscilla©
Lid

Keer terug naar Zwangerschap en reuma