Zwanger worden met medicijnen?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Re: Zwanger worden met medicijnen?

Berichtdoor LilianM » do jul 14, 2011 3:37 pm

Dan wil ik nog even reageren op wat Puntje zegt ivm hulp.
Kan je er zomaar vanuit gaan dat je hulp krijgt van je omgeving die JOUW kind helpen opvoeden?
Ik vind dus van niet.
Als je het zelf niet kan....onfair tegenover het kind.
Ook erg onfair tegenover je familie trouwens.
Hulp kan wegvallen, door ziekte of sterfte.
En dan moet de hele samenleving dus opdraaien voor JOUW kind.
Terwijl je van te voren zou weten dat je het niet aankan??

Hoe sta je dan tegenover mensen met een zwaar geestelijke handicap (zoals Down) die kinderen krijgen?
LilianM
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Priscilla© » do jul 14, 2011 4:01 pm

dit kan een eindeloze discussie worden, want hoezo mensen met reuma geen kinderen omdat het risico groot is dat de maatschappij er voor op moet draaien?
en wat dan als je blind bent, of doof, of suikerziekte, astma, epileptie, of talloze andere ziektes, "mag" je dan ook geen kinderen?
en wat dan als je gezond was toen je je kind kreeg, maar na 2 jaar een ernstige ziekte krijgt en dan opeens "de maatschappij" moet opdraaien voor je hulp met je kind? moet je dan je kind maar afgeven aan iemand die wel gezond is of terug proberen te stoppen?

Ik ben wel van mening dat je absoluut goed moet nadenken voor je er uberhaupt aan begint, probeer inderdaad zoveel mogelijk informatie in te winnen en denk inderdaad zoveel mogelijk in het belang van het kind. Is er al voldoende ervaring in, kinderen die geboren zijn na het gebruik van bepaalde medicijnen en hoe lang is dat geleden? wat doet het met je kind als het 20 wordt. (denk aan D.E.S. moeders)

Wat ik wil zeggen is; wie bepaald of jij een kind "mag gaan krijgen" en wie bepaald "of je risico te hoog is op terug val".
en wie bepaald of jij wel in staat bent? er zijn genoeg mensen die het zelf prima kunnen ondanks hun handicap.
Persoonlijk vind ik, JIJ en je partner bepalen al antwoorden op deze vragen, maar wel na voldoende informatie, na voldoende er over nagedacht te hebben en opties overwogen hebben.
Maar vooral met het oog op "het belang en de gezondheid van je kind voorop te stellen".
Niemand "mag" of "kan" voor je bepalen of jij kinderen "mag" krijgen, alleen wanneer je kind gevaar loopt, gebruikt of verwaarloost wordt.

zelf ben ik bijna 30 weken zwanger, mét reuma.
over alles hebben we nagedacht, ook over mijn medicijn gebruik. Ik kreeg een goede periode en ben met alle medicijnen ruim van te voren gestopt, ook de biologicals. Niet iedereen heeft deze keuze, maar als het even kan, probeer het wel, in het belang van je kindje.
ik houd nu al vreselijk veel van mijn ongeboren kindje die ik dagelijks voel en zie bewegen, het hartje regelmatig hoor kloppen en zelfs een mooie glimlach krijg op de pretecho...
ik hoop dat zo iets moois voor iedereen zou kunnen zijn, en voor diegene die bewust bezig is geweest met zoveel mogelijk veilig te stellen van hun kindje, maar ook vooral te beschermen voor de ziekte van hun moeder of vader.
wie zijn wij om te "bepalen" dat iemand met een handicap geen kindje zou mogen, omdat de maatschappij er voor op zou kunnen draaien als je pech hebt.
Dan kan je beter helemaal niet aan kinderen beginnen, want na de geboorte kan je ook iets overkomen. dat risico loopt ieder gezond mens.
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor o-lief-antje » do jul 14, 2011 4:20 pm

Hallo,

Flinke discussie hier. Ik gebruikte voor mijn zwangerschap MTX en Humira. Dat je met MTX moet stoppen staat vast, maar over Humira zijn veel twijfels. De risico's van het gebruik hiervan tijdens de zwangerschap zijn gewoon nog niet voldoende bekend. Ik heb dan ook uitgebreid met mijn reumatoloog overlegd wat te doen. Volgens mijn reumatoloog gaan er verhalen rond dat er een aantal baby's zijn geboren (waarvan de moeder Humira of een andere biological gebruikte tijdens de zwangerschap), met een stofwisselingsziekte die normaal maar zelden voorkomt. Voor mij was dit, zelfs al zouden het geruchten zijn, voldoende reden om te besluiten helemaal te stoppen met medicijnen voor ik zwanger zou worden en gewoon te accepteren dat de reuma weer hevig terug zou kunnen komen. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en ben ik ruim 6 maand zwanger. Helaas heb ik inderdaad heel veel last van de reuma. Soms, als de pijn even te hevig is, laat ik dat gewricht inspuiten met cortisol. Ook geen pretje, maar dat geeft wel een tijdje verlichting.

Ik hoop dat je voor jou de juiste keuze kunt maken. Als je besluit om voor je kinderwens te gaan, zet dan ook de gezondheid en het welzijn van je kind op de eerste plaats (als het kan, zou ik geen medicijnen gebruiken) en weeg af of reumaklachten alleen erg zijn voor jou of dat ze ook je kind of de toekomst van je kind zullen schaden (als jij b.v. in een rolstoel zou komen door juist geen medicijnen te gebruiken).

Liefs, Petra.
o-lief-antje
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor puntje » do jul 14, 2011 4:22 pm

Nog iets voor LilianM, bijv. mensen met down, die worden al continue geholpen en staan onder toezicht en daar komen constant mensen over de vloer van de hulpverlening.

Tja, iedereen beslist samen met hun partner wel of geen kinderen. Dat is mijn mening.

En de reuma is mijn geval stil. Dus ik kan weer veel. Maar het kan terugkomen, maar als kinderen ouder worden kunnen ze ook veel zelf doen en hiermee bedoel ik de normale dingen.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Blaine » vr jul 15, 2011 1:31 pm

Ik kan er niks aan doen maar zit dus met verbazing de kortzichtige reactie van Lilian te lezen.
Ik ben toch zo blij dat ieder gezond iemand in zijn leven de garantie krijgt dat ze gezond blijven
en dus ten alle tijde zelf hun kind kunnen blijven verzorgen dat ze de garantie krijgen dat er een gezond kind geboren
wordt wat de maatschappij geen geld gaat kosten en dat er geen oorlog, honger, lijden enz is in de wereld
ooh in wat een perfecte wereld leven wij. Zo werkt de realiteit nu eenmaal niet en zo zal het nooit werken.
Iedereen maakt zelf de keuze of ze denken het aan te kunnen om een kindje te krijgen en te verzorgen en ja soms
valt dat tegen en is er hulp van buitenaf nodig, wat voor degene die de hulp moet vragen al moeilijk en vervelend genoeg is,
zeker zolang er mensen rond lopen die dingen zo veroordelend en kortzichtig bekijken. Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij
priscilla, je omschrijft het keurig netjes dat lukt mij even niet ik kan zo boos worden van al die mensen die het lef hebben om je
te vertellen dat je geen recht hebt op het krijgen van kinderen omdat je toevallig een chronische ziekte hebt, alsof je dan ineens
geen bestaanrecht meer hebt en een minderwaardig mens bent geworden.

@ Papilio, fijn dat je samen met je reumatoloog een goede keus hebt kunnen maken voor wat betreft de medicatie,
nu dus de wachttijd in ivm stoppen van de andere medicatie? Dit wordt een spannende periode voor jullie en ik hoop
dat je snel positief bericht hebt.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor JannekeB » vr jul 15, 2011 5:09 pm

Naar mij mening is het ook ieders vrije keuze om proberen kinderen te krijgen. Bij mij is de diagnose RA gesteld vlak na de bevalling van mijn 2e kind. We hebben altijd gezegd dat we 2 kinderen wilden dus nu ons gezin compleet is staan wij gelukkig niet meer voor dit dilemma. Persoonlijk weet ik niet of onze jongste er was geweest als de RA eerder was vastgesteld. Het doet mij veel pijn dit te schrijven want ik zou hem voor geen goud willen missen. Maar de zorg voor 2 kleine kinderen in combinatie met de RA en de bijwerkingen van de medicijnen vind ik erg zwaar. Ik vind het ook niet altijd fair naar de kinderen dat ik regelmatig minder energie voor hen heb.
Groet,
Janneke
JannekeB
Lid

Berichtdoor Mama-van-3 » za jul 16, 2011 12:29 pm

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en op dit forum terecht gekomen omdat ik op zoek was (en ben) naar meer informatie. Toch wil ik hier alvast reageren, daar ik in dit topic dingen lees waar mijn oren van klapperen! Ik zou dus geen moeder mogen zijn......

Ik ben 36 jaar. Heb 2 fantastische zoons van 15 en 13 en ben dolgelukkig met zoon nummer 3 die inmiddels bijna 8 maanden is. Bij de eerste 2 mankeerde ik niks, maar sinds 4 jaar ben ik diabeet. Dat zou dus blijkbaar al een reden zijn om geen kind meer te mogen krijgen? Dit kleine mannetje was een complete verrassing en daar ze in het ziekenhuis positief waren zijn we er voor gegaan, hij is echt een cadeautje!! Als het medisch verantwoord is, waarom zou je dan geen kind mogen krijgen als je chronisch ziek bent?

Inmiddels weten we dat ik meer mankeer, maar nog niet wat er aan de hand is. Toch zou ik mijn mannen voor geen goud willen missen, ze zorgen er juist voor dat ik des te harder knok!!

Erg pijnlijk om dan te lezen dat er ook mensen zijn die je je kinderen niet gunnen (misschien is het niet zo bedoeld, maar zo voelt het wel).

Groetjes, Mama-van-3
Mama-van-3
Nieuw lid

Reumavorm: Nog niet bekend

Berichtdoor LilianM » za jul 16, 2011 10:41 pm

Het is echt niet zo dat ik iemand het recht op kinderen ontzeg.
Het ging hier om het feit: spelen met de gezondheid van het ongeboren kind ivm de biologicals.
Als je niet weet wat de gevolgen zijn, stoppen met de medicatie of geen kinderen krijgen.

Denk dat mijn reaktie wat overtrokken door emotie word gelezen en uit zijn verband word gehaald.
Want het is toch niet zo dat je kosten wat kost een kind wil?
Ook als de kans dat het kind erge complicaties kan krijgen door de medicatie?
Die echt niet bekend zijn met biologicals, wat erook gezegd word.
IS er al echt iemand die een zwangerschap heeft volbracht met biologicals en die tijdens de zwangerschap doorgespoten heeft?
En wat waren de gevolgen voor het kind?
Aanwijzingen en inschattingen en wat ook meer van welke reumatoloog zegt niets.
Dus zeg ik...niet spelen met het leven van een kind, hoe graag je het ook wilt hebben, als je niet 100% ervan overtuigd bent dat JOUW medicijn gebruik niet schadelijk is voor het ongeboren kind.

En wil je echt zooooooo heeeeeel graag een kind, dan vind ik dat je geen risico moet lopen en helemaal moet stoppen met alle medicatie en dat er dus voor over moet hebben voor je kinderwens.

En niet zeggen dat ik niet weet wat de pijn is zonder medicatie, ik heb zelf ook RA.
LilianM
Lid

Berichtdoor Mama-van-3 » za jul 16, 2011 11:17 pm

LilianM schreef:Het is echt niet zo dat ik iemand het recht op kinderen ontzeg.
Het ging hier om het feit: spelen met de gezondheid van het ongeboren kind ivm de biologicals.
Als je niet weet wat de gevolgen zijn, stoppen met de medicatie of geen kinderen krijgen.

Denk dat mijn reaktie wat overtrokken door emotie word gelezen en uit zijn verband word gehaald.
Want het is toch niet zo dat je kosten wat kost een kind wil?
Ook als de kans dat het kind erge complicaties kan krijgen door de medicatie?
Die echt niet bekend zijn met biologicals, wat erook gezegd word.
IS er al echt iemand die een zwangerschap heeft volbracht met biologicals en die tijdens de zwangerschap doorgespoten heeft?
En wat waren de gevolgen voor het kind?
Aanwijzingen en inschattingen en wat ook meer van welke reumatoloog zegt niets.
Dus zeg ik...niet spelen met het leven van een kind, hoe graag je het ook wilt hebben, als je niet 100% ervan overtuigd bent dat JOUW medicijn gebruik niet schadelijk is voor het ongeboren kind.

En wil je echt zooooooo heeeeeel graag een kind, dan vind ik dat je geen risico moet lopen en helemaal moet stoppen met alle medicatie en dat er dus voor over moet hebben voor je kinderwens.

En niet zeggen dat ik niet weet wat de pijn is zonder medicatie, ik heb zelf ook RA.

Als bovenstaande het enige was wat je in dit topic zegt, dan kan ik je ten dele gelijk geven. Je kan inderdaad niet ten koste van alles aan een zwangerschap beginnen, waarbij er een zeer groot risico is dat het kind een flinke handicap heeft. Maar ik vind wel dat iedere vrouw het recht heeft goed uit te zoeken wat voor haar mogelijk is.

Maar je laat het niet bij bovenstaande, want wat hieronder gezegd wordt vind ik dus echt heel ver gaan

LilianM schreef:Dan wil ik nog even reageren op wat Puntje zegt ivm hulp.
Kan je er zomaar vanuit gaan dat je hulp krijgt van je omgeving die JOUW kind helpen opvoeden?
Ik vind dus van niet.

Hoe sta je dan tegenover mensen met een zwaar geestelijke handicap (zoals Down) die kinderen krijgen?

Omdat je chronisch ziek bent mag je volgens jou geen kind krijgen. Zo omschrijf je het hier zelf, want het is unfair tegenover het kind en tegenover de familie. Maar een chronisch ziek iemand kan misschien wel degelijk gewoon voor haar kinderen zorgen, terwijl een gezond iemand ineens ziek wordt als er al kinderen zijn en dan meer hulp nodig heeft dan de chronisch zieke. Ieder mens kan ziek worden of zelfs jong komen te overlijden. Als we daar allemaal bij stil zouden staan, dan zou niemand meer aan kinderen moeten beginnen.

En een chronische ziekte vergelijken met iemand met Down??? Sorry, maar hier ga je echt de mist in!!! Ik ben diabeet, heb misschien reuma, maar aan mijn verstand mankeert niets!!!! Ik kan prima beslissingen nemen voor en over mijn kinderen. Dus deze opmerking vind ik niet echt respectvol.
Mama-van-3
Nieuw lid

Reumavorm: Nog niet bekend

Berichtdoor Henk » zo jul 17, 2011 4:37 am

Zomaar een gedachte...
Wanneer alleen mensen, die geestelijk en lichamelijk 100 % in orde zijn, kinderen mogen nemen/krijgen, zou niemand zich meer zorgen hoeven te maken over de overbevolking... maar zou de menselijke soort wel binnen een paar generaties verdwijnen.

Niet dat dat op zich een ramp zou zijn, maar de reden waarom zou me dan zeer slecht bevallen... :roll:
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor LilianM » zo jul 17, 2011 10:21 pm

Wat ik met dat laatste wat je qoute bedoel is, dat je als je bewust zwanger worden van te voren al zo goed als zeker weet dat het kind hulp nodig gaat hebben, en jezelf al weet dat je het niet zelf gaat redden.
Mag je dan er voor kiezen om hoe dan ook een kind te krijgen en ervan uit gaan dat je hulp krijgt.

En de vergelijking met Down was een voorbeeld.
Het gaat dan over mensen die een kind krijgen en er dus zelf niet voor kunnen zorgen.
was laatst een heel stuk over op tv.
Mensen met Down (vader en moeder) hadden een gezond kind gekregen en die heeft nooit ook maar 1 seconde iets gehad van zorg door haar eigen ouders.
Hierbij vergelijk ik niet mensen met reuma en down, maar mensen die van te voren bewust voor kiezen een kind te krijgen en er dan zelf niet voor kunnen zorgen, terwijl ze dat al weten voor ze eraan beginnen.
En de opmerking van Puntje dat die kinderen mogen krijgen omdat ze toch al hulp hebben vind ik ongelofelijk.

Ik weet dat mijn mening misschien hard aankomt met mensen met een grote kinderwens.
Maar wat zijn de wensen van de kinderen als ze geboren zijn.
Kan jij als zwaar ziek mens, een kind krijgen dat door JOUW medicatie zwaar ziek is en dat jezelf niet kunt verzorgen, gewoon omdat je persee een kind wil?

Dus ik ben misschien hard als ik zeg dat mensen die niet voor hun eigen kinderen kunnen zorgen, er niet voor moeten kiezen om kinderen te krijgen.

Ik heb geen kinderen, mede omdat ik wist dat als ik ze krijg ik ze naar een internaat zou moeten doen voor ivm mijn werk als schipper.
Dan moet ik ze vanaf hun 5e door andere mensen laten opvoeden, en daar krijg je geen kinderen om.
En ik heb ook pas reuma "gekregen" toen ik 35 was, maar ik ben achteraf heel blij dat ik niet voor kinderen hoef te zorgen.
Ik kan zelf soms nauwelijk uit bed komen, en als je kinderen hebt MOET je eruit komen en voor ze zorgen.
Er zijn dagen dat ik alleen van de bank naar de wc kan, en weer terug omdat mijn heupen zo onstoken zijn dat ik niet op of af kan zonder door de grond te gaan van de pijn.
Dus ik vind niet dat ik voor een kind kan zorgen door mijn ziekte.....punt.
LilianM
Lid

Berichtdoor Priscilla© » ma jul 18, 2011 2:21 pm

wat ik niet begrijp van jou Lilian, is dat je verschillende dingen zegt.
de ene keer zeg je dat het om de medicijnen gaat van "JOU"(de reumapatiente) en je kind daardoor ziek zou kunnen zijn omdat men koste wat kost een kind zou willen, de andere keer heb je het over de problemen van "jou"en het niet zelf kunnen verzorgen van je kind en dat je niet mag verwachten van de maatschappij dat het jouw kind gaat verzorgen.
dus wat wil je nou eigenlijk zeggen? het lijkt er op dat het bij jou nooit goed zou zijn, want in jouw ogen moet je niet aan kinderen beginnen als je zelf ziek bent en stopt met de medicatie omwille van de gezondheid van je kindje en later blijkt dat je toch niet voor je gezond geboren kindje kunt zorgen omdat je reuma zo opspeelt, je dan eigenlijk al helemaal niet aan kinderen moet beginnen. want je weet van te voren dat reuma je afhankelijk kan maken.
het komt er dus heel kort door de bocht op neer dat je als je reuma hebt, geen kinderen moet krijgen.
want óf de medicijnen maken je kind ziek, óf mama kan je niet uit bed tillen of je wassen....

laten we heel eerlijk zijn, zelf ben je ook ziek... heb jij minder bestaansrecht om JIJ ziek bent?
hoeveel mensen draaien er voor jouw gezondheidsproblemen op? is er helemaal niemand in jouw omgeving die je een keer helpt, of structureel helpt met zware klussen die je wel had gekunt als je gezond was geweest? heb jij ooit een uitkering ontvangen? vergoeding ivm je medicijn gebruik, heb jij ooit medische zorg nodig gehad?
toen zei er ook niemand "nee", omdat jij net zo veel recht hebt op hulp als je wat mankeerd, net zoals mijn aanstaande kindje die ik misschien niet altijd kan verzorgen zoals ik dat zou willen, door mijn reuma.
Juist door de reuma moet je beter nadenken of je wel of niet kan, maar wanneer kan je niet meer? als je totaal niks meer kunt? of wanneer je een paar keer hulp hebt gevraagd in een slechte periode? wie bepaalt het "niet meer kunnen"?

voorop gesteld, de gezondheid van je kindje gaat ten alle tijden voor, dus medicijnen die niet kunnen tijdens zwangerschap, afblijven dan. medicijnen die misschien niet kunnen, afblijven dan... stoppen met alles is beter.
kan dat niet? neem dan alleen degene die medisch verantwoord zijn.
of er al zwangerschappen zijn volbracht met gebruiken van biologicals? JA... ik zou zeggen, google eens, vooral engels geschreven sites, nederland ligt namelijk wat achter met het gebruik van biologicals.
er is (nog) niets bekent bij baby's wat een aandoening heeft door medicijn gebruik van mama.
zelf heb ik de keuze gemaakt om te stoppen, omdat de ervaring op lange termijn niet bekent is en ik wil dat risico voor mijn kindje niet lopen.
ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn kindje wat mankeerd omdat ik medicijnen heb gebruikt, maar ik heb wél reuma... ik ben er van overtuigd dat ik een goede moeder zal zijn, daar ga ik in ieder geval wel voor.
en iedere moeder die gezond is maakt wel eens een ziekte periode mee dat langer duurt, daar gaan kindjes heus niet dood aan.
wat nog het meeste "grappige" is dat deze discussie.
de dame die dit onderwerp begonnen is, gebruikt niet eens biologicals....
Priscilla©
Lid

Berichtdoor LilianM » di jul 19, 2011 9:27 pm

Nou je legt dus de vinger precies op de plek en je begrijpt me dus wel.
Er word gevraagd naar de mening van reumapatienten over zwangerschap met medicatie.
Ik zeg zwanger worden en medicijnen gebruiken tijdens de zwangerschap als je niet weet wat de gevolgen zijn, nee.
Geen medicijnen gebruiken, en dan wel een gezond kind krijgen maar zelf zo ziek zijn na de zwangerschap dat je niet voor je kindje kan zorgen, ook nee.
Zwanger worden met medicatie die geen kwaad kan voor de baby, ja!
Dan is mama blij na de zwangerschap en kindje ook want die is gezond en heeft een mama zonder pijn.

En nee ik krijg geen zorg.
Ik ben zelfstandig ondernemer al vanaf mijn 19e.
Vaar met mijn man op een schip, ik kan het werk niet meer doen, maar wil wel bij mijn man aan boord blijven wonen.
Voor thuiszorg is het wat lastig om te komen als je de ene dag in Rotterdam zit, de andere in Amsterdam en dan weer de andere in Antwerpen of Duitsland.
Nee ik krijg geen uitkering van de staat, sinds de arbeidsongeschiktheidswet voor zelfstandige vanuit de staat is afgeschaft jaren geleden ben ik gelukkig wel zo slim geweest om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten zelf, maar daar heb ik jaren premie voor betaald (en best heel veel per jaar) dus ik vind dat geen zorg maar een uitkering door verzekering.
En nee ik krijg geen zorgtoeslag, omdat ik wel nog 50% eigenaar ben van het bedrijf en dus "teveel" verdien en betaal dus mijn volle pond aan zorgverzekering en ook nog aan de belasting jaarlijks een flink bedrag.

Dus zorg of hulp? Nee dat heb ik nooit gehad, zal ik niet krijgen zonder bij mijn man weg te moeten gaan.
En dan? Moet ik dan bij mijn moeder gaan wonen? Die heeft Fibromialgie en ziet me aankomen.
Daarbij kom ik uit een familie waar hulp vragen niet gauw word gedaan, zelf voor jezelf zorgen en niet afhankelijk zijn van andere is iets wat al van jongs af aan word gepredikt.

En als je het nog niet met mee eens bent?
Laten we het er dan over eens zijn dat we het niet met elkaar eens zijn. :wink:
LilianM
Lid

Berichtdoor Priscilla© » za jul 23, 2011 8:01 pm

ik had een hele reactie hier geschreven, was ook geplaatst maar is verdwenen...
op zich geeft me dat de mogelijkheid om een korte reactie te geven en tevens de discussie te beindigen vanaf mijn kant. ik vind het zinloos om hier zoveel energie in te stoppen.

een gedeelte van mijn reactie was:

ik was het al eerder met je eens dat je geen risico's moet nemen voor wat betreft de gezondheid van je kindje, zie eerdere reacties.
waar ik alleen maar problemen mee heb was deze uitspraak:

LilianM schreef:Dan wil ik nog even reageren op wat Puntje zegt ivm hulp.
Ik vind dus van niet.

Ik ben alleen maar superblij dat iedereen vrij is om te "kiezen" voor kinderen krijgen en dat niet iedereen er zo over denkt.
Priscilla©
Lid

Berichtdoor AP 1978 » zo jul 24, 2011 11:24 am

Als het aan Lilian ligt sluiten alle kinderdagverblijven ook en gaan we allemaal, ziek én gezond, weer terug naar de jaren '50. Mannen werken en vrouwen blijven thuis, want je moet [u]zelf[u] voor je kind zorgen.

Ik ben er van overtuigd dat iedereen met wat voor aandoening dan ook extra bezorgd en voorzichtig is voor en tijdens de zwangerschap, misschien nog wel meer dan de gemiddelde gezonde vrouw. En zou het echt zo zijn dat je je kindje niet zelf kunt verzorgen als je reuma hebt? Ik denk het niet.
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

VorigeVolgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma