Zwanger worden met medicijnen?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger worden met medicijnen?

Berichtdoor papilio » zo jul 03, 2011 12:32 pm

Hallo allemaal,

Ik zal me kort even voorstellen: ik ben 29 jaar, heb RA én een kinderwens. Afgelopen week ben ik bij de reumatoloog geweest en hebben we besloten om te stoppen met de mtx. Ik gebruik op dit moment nog wel ciclosporine. Daarnaast heb ik nu 7,5 mg/dag prednisolon voorgeschreven gekregen. Mijn reumatoloog vindt het niet verstandig om de zwangerschap in te gaan zonder medicatie, omdat de reuma de laatste tijd weer opspeelt. Wat hem betreft zijn er drie mogelijke opties:
- de ciclosporine verder afbouwen en alleen de prednisolon blijven gebruiken, op voorwaarde dat die laatste goed aanslaat.
- de ciclosporine tot aan de zwangerschap of zelfs tijdens de zwangerschap blijven gebruiken.
- eventueel starten met humira of enbrel en deze tot aan of zelfs tijdens de zwangerschap blijven gebruiken.
Over de effecten van ciclosporine en biologicals tijdens de zwangerschap is echter nog weinig bekend. Hij wil dan ook eerst overleggen met zijn collega's. Zelf vind ik het erg lastig om een keuze te maken. Ik ben dan ook benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het gebruik van ciclosporine of biologicals tijdens de zwangerschap.

Groetjes,
papilio
papilio
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Zwanger worden met medicijnen?

Berichtdoor AP 1978 » za jul 09, 2011 7:48 pm

Hallo Papilio,

Ik heb geen ervaring met de door jou genoemde medicijnen, maar vind het sneu dat er niemand reageert. Eén van de andere dames???
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor puntje » za jul 09, 2011 8:21 pm

Volgens mij mag je niet enbrel of humera spuiten tijdens dat je zwanger wilt worden. Er zijn nog nooit mensen zwanger geworden terwijl ze dit spuiten. Wordt afgeraden bij ons in het ziekenhuis, dat heb ik eens gehoord. Maar wat zegt jouw arts hierover.

Bij ons in het ziekenhuis zouden ze een abortus aanraden met spuiten van humera of enbrel.

Ik heb op een site ooit gelezen 1 maand van de enbrel af en dan pas mag je zwanger worden. Dat was een site van het ziekenhuis ergens in twente.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Blaine » zo jul 10, 2011 9:30 am

er zijn een aantal dames hier die ervaring hebben met de enbrel en zwangerschap. Het werd eerder inderdaad
afgeraden en je moest 3 maand medicijnvrij zijn maar sinds een tijdje zijn er artsen die zeggen dat het veilig is, in 1 van de
recentere topics hier over zwangerschap is er een discussie over. Maar hoe en wat precies tja het is nog een recente
ontwikkelingen dus of het 100% veilig is en hoe of wat dat kan ik en eigenlijk niemand je vertellen.
Het andere medicijn ken ik helemaal niet dus dara kan ik sws niks over zeggen.
succes.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor papilio » zo jul 10, 2011 11:36 am

Bedankt voor jullie reacties. Mijn arts geeft aan dat de behandeling met humira of enbrel in sommige gevallen wel wordt voortgezet tijdens de zwangerschap. Hij geeft ook aan dat er op dit moment nog weinig zekerheid is met betrekking tot de risico's, maar lijkt het mee te vallen. 100% zekerheid kan hij niet geven en hij geeft aan dat ik er zelf achter moet staan. Zijn standpunt is dat een actieve RA ook risico's met zich meebrengt.
Het lastige is dat er nog zo weinig bekend is en dat je veel tegenstrijdige verhalen hoort. De ene arts stelt dat het wel kan en de andere ziet het liever niet. Ik ben dan ook benieuwd naar reacties van mensen die voor dezelfde keus hebben gestaan. Ik zal zeker even verder op het forum kijken naar de ervaringen van mensen met enbrel tijdens de zwangerschap. Bedankt voor de tip.
Woensdag heb ik weer een afspraak met de reumatoloog en ik hoop dan wat meer duidelijkheid te krijgen.

Groetjes,
papilio
papilio
Nieuw lid

Berichtdoor puntje » zo jul 10, 2011 12:10 pm

Tja, als sommige artsen zeggen dat enbrel en humera wel mag, zal het wel meevallen.

Wat ik toen hoorde was liever niet, medicijn vrij. enbrel is na 1 week uit het bloed en humera na 2 weken. Vandaar dat je de ene om de week moet spuiten en de andere om de twee weken.

Als ze het maar goed bekijken en hoe en wat. Want het kind moet ook een leuk leven hebben.
puntje
Lid

Berichtdoor AP 1978 » zo jul 10, 2011 8:55 pm

Als ze het maar goed bekijken en hoe en wat. Want het kind moet ook een leuk leven hebben.

Ik denk dat elke moeder graag zo goed mogelijk voor haar kindje en zichzelf wil zorgen. Maar voor sommige vrouwen is een zwangerschap zonder medicijnen niet haalbaar. En ik denk dat elke (toekomstige) moeder zich in deze situatie zorgen maakt. Natuurlijk laat zij zich dan goed voorlichten en controleren. 'Want het kind moet ook een leuk leven hebben' klinkt wel een beetje cru. Maar misschien bedoel je het niet zo?
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor puntje » zo jul 10, 2011 9:06 pm

Nee, maar als ze in mijn ziekenhuis zeggen dat je een abortus moet doen. Dat ze er niet achter zouden staan als je op enbrel zwanger zou worden.

Dan is het ook cru dat een vrouw een kind bijwijze laat weghalen omdat de arts het zegt. En dan later zou horen dat het wel kan. Heb je toch je eigen kind gedood. Dus zou ik zeggen aan alle artsen, een richtlijn en hetzelfde vertellen. En niet de ene arts zegt dat en de andere zegt dit.

Ik bedoel alleen dat je ermee moet oppassen. Want je weet nooit wat medicijnen doen. Als Enbrel en Humera niks doet, moeten alle reumatologen dat weten, want er zijn nog steeds reumatologen die dan zeggen: abortus.

Dus een richtlijn voor enbrel en humera. Ja of Nee en dan mag niet de ene arts zeggen nee en de andere ja.

Ik hou het nu ook op JA, dat het kan. En dat de arts degene die het topic heeft geopend dit goed heeft bestudeerd.

Maar dan vind ik dat alle reumatologen in Nederland op een lijn moeten staan. Dus dat ze allemaal van Enbrel en Humera een brief krijgen dat de patiënten op deze medicijnen zwanger kunnen worden. Dat de fabrikant hier achter staat. En bijsluiter moet dan ook aangepast worden.
puntje
Lid

Berichtdoor Blaine » zo jul 10, 2011 10:09 pm

Ik denk niet dat ts er veel aan heeft als er een discussie komt hier maar ik moet even reageren.
Er wordt niet duidelijk gezegt van het kan wel en geeft geen risico's want dat weet men niet zeker daarvoor is
het medicijn nog te jong/nieuw, men weet niet wat er gaat gebeuren en is veel te bang voor een herhaling van de desmoeders
jaren geleden met alle gevolgen van dien vandaar dat men voorzichtig is met uitlatingen. Er zijn de laatste paar jaar een aantal
mensen geweest die het medicijn perongeluk of bewust door hebben gebruikt en daar is in eerste instantie geen afwijkingen gevonden
bij de baby. ook bij proefdieren werden er geen afwijkingen gevonden vandaar dat men voorzichtig neigt naar het kan. Maar de fabrikant nog arts zal
in dit stadium zeggen jaah toe maar 100% veilig over 30 jaar ofzo zal dat misschien het geval zijn maar voorlopig nog echt niet.
De reden dat er in eerste instantie werd gezegt nee absoluut niet is de ervaring met mtx en aanverwanten die gewoon voor grote
problemen zorgden bij een zwangerschap en men neemt dan dus het zekere voor het onzekere. En taj dan zit je als aanstaande mama
in twijfel omdat je geen duidelijk antwoord kunt krijgen om het simpele feit dat men het niet zeker weet.

Ik snap papilio haar dilemma erg goed, het is gewoon een moeilijk keus, je wilt je niet achteraf rot voelen als er iets mis gaat
tijdens de zwangerschap want ook al zou er een andere oorzaak aangewezen worden dan nog blijft in je eigen hoofd het idee zitten
van maar ik gebruikte ook ....... Maar je wilt ook een leven hebben tijdens de zwangerschap en de tijd erna, want als je extreem veel beschadigingen
oploopt doordat je eigenlijk niet zonder de medicatie kon en daar door moeilijker voor je kindje kunt zorgen en je hoort dat het bij
anderen goed ging met medicatie dan denk je bij jezelf had ik nu maar .....
Al met al zou ik zeggen doe wat je gevoel je ingeeft zodat je later geen spijt krijgt van wat als....

Heel veel sterkte met het maken van je/jullie keus.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor puntje » ma jul 11, 2011 7:39 pm

Ik sprak mijn verpleegkundige. Ze spuit bij mij enbrel. En ze beaamde inderdaad dat je nu zwanger mag worden met Enbrel en Humera.

Dus de berichten zijn correct. Ik dacht ik vraag het aan haar na. Want zei is ook op de hoogte van de nieuwtjes omtrent Enbrel en het klopt wat jouw reumatoloog zegt.
puntje
Lid

Berichtdoor papilio » do jul 14, 2011 9:14 am

Bedankt voor alle reacties. Ik ben gisteren weer bij de reumatloog geweest en hij had inmiddels wat meer informatie over ciclosporine tijdens de zwangerschap. Met dat medicijn blijkt toch wel de nodige ervaring te zijn en daar lijken geen schadelijke effecten voor het kind op te treden. Er zijn inmiddels zelfs kinderen die al volwassen zijn en ook daar zijn geen ernstige problemen opgetreden. De reumatoloog adviseert nu dan ook om de ciclosporine te blijven gebruiken in een lage dosering en ik denk dat ik dat advies ga opvolgen. Voor mij is het doorslaggevend dat bij ciclosporine meer bekend is over de effecten op lange termijn dan bij humira en enbrel. Voor mijn gevoel geeft dit toch wat meer zekerheid.

Groetjes,
papilio
papilio
Nieuw lid

Berichtdoor LilianM » do jul 14, 2011 10:46 am

Waarom zou je zoveel risico nemen?
Er is gelijk gezegd met biologicals dat ze niet weten wat die doen met de vrucht.
Ik heb mijn eigen mening hierover en misschien wil je dat niet horen als je kinderwens hebt.
Wat als al die medicatie toch schadelijk is....achteraf.
Zijn er al kinderen geboren van vrouwen die biologicals gebruikten tijdens de zwangerschap.

En dan heb je een kind, heb je nog steeds reuma, en misschien een ziek kind.
Kun je je kind niet uit bed halen, niet in bad doen, als je een slechte periode hebt.

En dan denk je had ik maar niet.....achteraf.
Je moet ook aan het kind denken en niet alleen aan je eigen kinderwens vind ik.

Alles eerst 100% uitzoeken en niet gokken met het leven van een kind.

Sorrie als ik hier tegen schenen schop, zo is het niet bedoeld.
Gewoon...goed nadenken.
LilianM
Lid

Berichtdoor puntje » do jul 14, 2011 11:34 am

Ik denk dat het met enbrel en humera wel mee valt en dat er testen zijn gedaan, misschien op dieren of ookal bij mensen.

Want ze geven daar niet zomaar het oké voor. Ik zeg altijd de arts weet het het best. En de verpleegkundige die mij spuit, die vertelde ook al dat het nu is toegestaan om met enbrel en humera zwanger te raken. Dus ik denk dat het wel meevalt.

Ik denk dat degene die dit topic heeft geopend genoeg hulp heeft van vrienden en familie en er is ook nog iets als kinderopvang. Tevens kan je ook extra hulp aanvragen van de thuiszorg, denk ik.

Er kan altijd wat gebeuren en daarvoor zijn testen, die je uit kan voeren. Tevens snap ik dat iemand een kinderwens heeft, want kinderen zijn super leuk. Vooral als ze klein zijn.
puntje
Lid

Berichtdoor papilio » do jul 14, 2011 2:20 pm

LilianM:
Ciclosporine is geen biological en er blijkt al de nodige ervaring te zijn met betrekking tot dit medicijn en een zwangerschap, met name bij vrouwen die een niertransplantatie hebben gehad. Het gaat om ervaring over een periode van 20 tot 30 jaar en in al die tijd zijn er geen aanwijzingen dat het medicijn grote nadelige effecten heeft voor het kind, noch op korte termijn noch op lange termijn. De risico's lijken vergelijkbaar te zijn met een normale zwangerschap en ook dan heb je nu eenmaal geen 100% garantie op een gezond kindje.
Bovendien wil ik juist graag zoveel mogelijk zelf voor mijn kindje kunnen zorgen. Zou ik nu geen medicatie gebruiken dan loop ik volgens de arts het risico op beschadigingen, waardoor ik dat niet meer of minder goed zou kunnen. Al met al lijkt het hem en ook mij dus verstandiger om in dit geval wel medicatie te gebruiken.

Daarnaast geldt, zoals puntje ook aangeeft, dat er inmiddels ook steeds meer aanwijzingen zijn dat humira en enbrel tijdens de zwangerschap niet tot ernstige complicaties leidt. Een arts zou anders denk ik ook niet voorstellen om dit middel te gebruiken.

Groetjes,
papilio
papilio
Nieuw lid

Berichtdoor duime-lotje » do jul 14, 2011 2:57 pm

Dit is en blijft een moeilijke discussie.
De anti-TNF is nog jong in vergelijk met andere medicatie. Er is zelfs nog niet bekend wat het met volwassenen doet op langer termijn.

Ik heb jaren zwangere vrouwen begeleid, en ik ben van mening...liever geen medicatie tijdens de zwangerschap...zeker niet de 1ste 3 maanden!!

Er is nu ook bekend dat IVF de kans op DOWN vergroot. Was ook jaren niet bekend.

Daarom ; WEES VOORZICHTIG TIJDENS JE ZWANGERSCHAP! Informeer niet alleen je reumatoloog, maar ook een gynaecoloog en een kinderarts.

groetjes,
Ilse
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma