Zwanger proberen te worden

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger proberen te worden

Berichtdoor Mariska29 » zo aug 21, 2011 10:10 pm

Hallo allemaal,
Ik ben 29, getrouwd en we hebben een grote kinderwens. Vanaf mijn 9de jaar heb ik al reuma (JCA) en ongeveer sinds mijn 11de moet ik al MTX slikken. Later door de verdere klachten kreeg ik er ook nog Enbrel injecties bij en ik moet zeggen dat is een echt wondermiddel.
Maar nu dromen we er dus van een gezinnetje te worden en daarom ben ik per 1 Maart met MTX en de Enbrel injecties gestopt, het enigste dat ik blijf slikken is Prednison (5mg) en Naproxen, met welke ik wil stoppen op het moment dat ik eindelijk zwanger raak.
Sinds eind Mei tot nu hebben we dus al aantal ‘’rondes’’ gedaan, helaas nog steeds zonder succes. In het begin was het prima te doen, bijna geen klachten maar nu 4 maanden later begin ik het ontzettend veel te voelen, het ontwikkeld zich best snel van erg tot erger, mijn vingers zijn opgezwollen en ik kan mijn trouwring niet meer om doen :-(. Mijn heupen zijn pijnlijk en ik ben ontzettend veel moe en zonder energie. Ik heb wel stiekem gehoopt dat met de hulp van de ovulatie testen en andere middelen, dat het best snel had moeten lukken.
Maar tot nu toe helaas geen resultaat, ook niet met de hele voorbereiding van de middelen en het begint behoorlijk te frustreren.
Ik weet dat bij sommige vrouwen het na een maand lukt, bij andere pas na een jaar of twee, toch hoop je als een reuma patiënt dat dit minstens een beetje normaal moet kunnen gaan.
Ik vroeg me af of er ook andere dames zijn die met het zelfde ‘’traject’’ bezig zijn...
Groetjes
Mariska29
Nieuw lid

Reumavorm: JRA

Re: Zwanger proberen te worden

Berichtdoor puntje » zo aug 21, 2011 10:30 pm

Tja, ik zou voor de zekerheid naar de gynaecoloog gaan, dan weet je hoe en wat.

Mijn broer heeft maar 1 kind kunnen krijgen. Die had ook jeugdreuma. Meer zijn er niet gekomen. Wel op de natuurlijke manier.

MTX is een kleine hoeveelheid chemo. Misschien dat het straks gewoon normaal gaat, dat is wat ik voor je hoop.

Maar ik denk dat je het beste naar gynaecoloog kan gaan, want die kan testen doen en van alles bekijken. En dan heb je zekerheid. Stres is ook niet goed voor een toekomstige zwangerschap.

Kijk een vriendin van mij, 38 jaar wilt ook kinderen en zij is gewoon super gezond. Kan ook geen kinderen krijgen. Ze is bij de genealoog geweest en die heeft het bevestigt dat de kans klein is of gering is.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Mariska29 » zo aug 21, 2011 10:50 pm

Hi Puntje,
Dank je wel voor je reactie. Ja, ik heb inderdaad eind Juli een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog bij LUMC maar door de vakantie periode kom ik pas eind augustus aan de beurt.
Ik heb het met MTX niet zo bekeken zoals je het schrijft, maar er zit inderdaad wel logica erachter, dus ik zal in September kunnen weten wat de status is.
Ik moet wel zeggen dat het ongelofelijk moeilijk en depressief voor mij zal zijn als de droom uiteindelijk niet door zal kunnen gaan, maar nu nog even niet negatief denken.
Dank je wel. Ben blij voor je broer die toch wel een kindje heeft kunnen krijgen.
Mariska29
Nieuw lid

Berichtdoor AP 1978 » ma aug 22, 2011 11:22 am

Hallo,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Eind november met MTX gestopt en ik gebruik nu Sulfasalazine en Naproxen. We mochten het vanaf maart proberen. We hebben 2 serieuze (goed getimede) pogingen gedaan, maar ook zonder resultaat. Omdat we binnenkort gaan verhuizen en ik relatief weinig klachten heb, hebben we besloten dat het handiger is om in september pas weer een poging te wagen. Dat klinkt erg klinisch en weinig romantisch, besef ik nu ik het zo opschrijf, maar ja. Ik heb er van tevoren veel over gelezen. Je moet er, ook als je helemaal gezond bent, ongeveer een jaar voor uittrekken. Sommige vrouwen hebben al eerder geluk, maar als dat niet zo is hoeft er nog niets aan de hand te zijn. Als je je zorgen maakt is het natuurlijk altijd goed om naar de huisarts te gaan. En ik denk dat het in jouw geval zeker geen kwaad kan om al eerder duidelijkheid te hebben, nu je meer lichamelijke klachten krijgt. Maar afgaande op je verhaal denk ik dat er nog geen reden is om te denken dat het niet zou gaan lukken. Veel succes!
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Mariska29 » ma aug 22, 2011 10:09 pm

Hoi,
dank je wel voor je reactie. Dus je hebt weinig klachten tot nu? Ik hoop voor je dat het zo zal blijven :D .
We zijn ook “net” verhuisd, we wonen nu 2.5 maand in onze nieuwe woning. Het is inderdaad een hectische periode en begrijp heel goed dat jullie nog willen wachten.
‘’Klussen’’ is bij ons helaas niet altijd even romantisch :ewink: , al proberen we het wel zo te houden.
Je hebt helemaal gelijk, het klinkt niet ongezond dat het is ons nog niet is gelukt, het is meer een vraag van zekerheid die ik graag van de gynecologie wil krijgen omdat ik me iedere maand slechter en slechter voel. Als ze kunnen bevestigen dat alles in orde bij ons is, dan ga ik me daar in ieder geval geen zorgen meer over maken.
Heel veel succes met de verhuizing en geniet straks maar van jullie nieuwe huis.
Laat me weten hoe het met je gaat. Groetjes
Mariska29
Nieuw lid

Berichtdoor Blaine » wo aug 24, 2011 11:40 am

Tja dat blijft altidj moeilijk die onzekerheid van kan het en wil het.
hopelijk wil je gyn mee werken aan het weg nemen van jullie onzekerheid
en inderdaad zoals hier boven al gezegt is het is erg normaal dat het nu nog niet gelukt is,
gemiddeld duurt het 6 maand om zwanger te worden.
Hopelijk kan de gyn jullie wat meer duidelijkheid geven en blijft de reuma aardig stabiel.
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor AP 1978 » vr sep 23, 2011 4:34 pm

AP 1978 schreef:Hallo,

Ik zit in hetzelfde schuitje. Eind november met MTX gestopt en ik gebruik nu Sulfasalazine en Naproxen. We mochten het vanaf maart proberen. We hebben 2 serieuze (goed getimede) pogingen gedaan, maar ook zonder resultaat. Omdat we binnenkort gaan verhuizen en ik relatief weinig klachten heb, hebben we besloten dat het handiger is om in september pas weer een poging te wagen.

Nou, ondanks inpak- en verhuisstress, en een bijholteontsteking hartstikke zwanger! Ik had nooit gedacht dat het zo snel zou gaan! Ik zal even een apart topic openen...
AP 1978
Lid

Berichtdoor AP 1978 » do okt 13, 2011 6:29 pm

...Wat ik me nog afvroeg: Hoe is het bij de gynaecoloog gegaan? Ben je al iets wijzer geworden m.b.t. jullie vruchtbaarheid en hoe gaat het met je klachten?
AP 1978
Lid

Berichtdoor chelleke » do nov 17, 2011 8:16 pm

Ik heb de Enbrel gewoon doorgebruikt tijdens de zwangerschap icm 10 mg prednison. Dat is prima gegaan
MTX moest ik natuurlijk ook stoppen.
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Zwangerschap en reuma