Zwanger worden/zijn en prednison

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger worden/zijn en prednison

Berichtdoor Gerja1975 » ma aug 29, 2011 10:21 am

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het gebruik van prednison en zwanger worden of zijn. Ik slik sinds vorige week 10mg prednison per dag, naast Imuran, Plaquenil, Omeprazol. En zo nodig paracetamol. Nou ben ik vorig jaar zwanger geweest, wat in een miskraam is geeindigd en tijdens die periode had ik geen last. Recent heb ik in het ziekenhuis gelegen en heb daar een stoot prednison van 3x 1000 mg via het infuus gehad. Dat zou ca. 6 weken in het lichaam aanwezig blijven (echt niet, deze keer omdat de reuma nu alweer opvlamt, vandaar ook de verhoging prednison).

Weten jullie of 10mg prednison slikken in de zwangerschap kwaad kan? Mij is door de gyn verteld in 2009 dat 5mg dagdosering max is. Ik wil graag snel weer zwanger worden, omdat dat de reumaklachten bij mij destijds heel goed onderdrukt heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met het slikken van een dagdosering prednison dat hoger is dan 5 mg?

Groet Gerja
Gerja1975
Lid

Reumavorm: RA en AOSD

Re: Zwanger worden/zijn en prednison

Berichtdoor chelleke » do nov 17, 2011 8:10 pm

Ik heb in mijn beide zwangerschappen 10 mg per dag gehad (en enbrel, omeprazol en paracetamol). Is helemaal goed gegaan.
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor chelleke » wo nov 30, 2011 7:33 pm

chelleke schreef:Ik heb in mijn beide zwangerschappen 10 mg per dag gehad (en enbrel, omeprazol en paracetamol). Is helemaal goed gegaan.

Ow stond hier ook al van mij :lol:

Ik slikte beide zwangerschappen 10 mg per dag (en enbrel, omeprazol, paracetamol en nog meer). Allemaal prima gegaan.
Alleen het afbouwens heb ik niet zo netjes gedaan omdat ik veel moeite had met mijn vollemaansgezicht.
Maar omdat ik het heel lang gebruikt heb (zwanger worden duurde wat langer en dan het zwanger zijn) heb ik waarschijnlijk afkickverschijnselen gekregen, heel veel pijn, stijfheid en vermoeidheid.
Vandaag heb ik een depomedrol spuit gekregen.
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Noekie » do dec 01, 2011 2:41 pm

Hier tijdens beide zwangerschappen prednison gebruikt. Bij de eerste begonnen met 20 en uiteindelijk 12.5 mg per dag. De tweede ook met 20 mg begonnen geloof ik en uiteindelijk op 15 mg per dag vanwege ontstekingsactiviteit en twee keer een extra stootkuur tussendoor. Zonder was het waarschijnlijk voor mij niet te doen geweest.
Noekie
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Berichtdoor dillie » vr dec 02, 2011 11:41 am

Mijn eerste zwangerschap kon medicijnvrij. De tweede keer had ik zeer zware ontstekingen en is mij een groot deel van de zwangerschap 20 mg voorgeschreven. Door deze beide factoren (actieve reuma en de prednisolon) had/heeft mijn zoontje wel een groeiachterstand. Voor het overige gaat zijn ontwikkeling gelukkig wél goed. Ik weet niet wat momenteel het protocol bij zwangerschap i.c.m. reuma is. Mijn tweede zwangerschap is alweer 3 jaar geleden. Maar een maximale dagdosering van 5 mg lijkt mij heel laag. (Hoe minder hoe beter natuurlijk, dat zeker.) Tip uit eigen ervaring: misschien kan je reumatoloog contact leggen met de gyn, zodat ze samen over jouw situatie kunnen overleggen en de beste behandeling bepalen. Sterkte! Dillie.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Keer terug naar Zwangerschap en reuma