Zwanger worden/zijn en prednison

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger worden/zijn en prednison

Berichtdoor Gerja1975 » ma aug 29, 2011 10:21 am

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het gebruik van prednison en zwanger worden of zijn. Ik slik sinds vorige week 10mg prednison per dag, naast Imuran, Plaquenil, Omeprazol. En zo nodig paracetamol. Nou ben ik vorig jaar zwanger geweest, wat in een miskraam is geeindigd en tijdens die periode had ik geen last. Recent heb ik in het ziekenhuis gelegen en heb daar een stoot prednison van 3x 1000 mg via het infuus gehad. Dat zou ca. 6 weken in het lichaam aanwezig blijven (echt niet, deze keer omdat de reuma nu alweer opvlamt, vandaar ook de verhoging prednison).

Weten jullie of 10mg prednison slikken in de zwangerschap kwaad kan? Mij is door de gyn verteld in 2009 dat 5mg dagdosering max is. Ik wil graag snel weer zwanger worden, omdat dat de reumaklachten bij mij destijds heel goed onderdrukt heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met het slikken van een dagdosering prednison dat hoger is dan 5 mg?

Groet Gerja
Gerja1975
Lid

Reumavorm: RA en AOSD

Re: Zwanger worden/zijn en prednison

Berichtdoor puntje » ma aug 29, 2011 10:28 am

Wat zegt je reumatoloog of reuma-consulente. Ik denk dat je het best met hun kan bespreken. Zij weten het het best.

Met enbrel mag je nu wel zwanger worden, dus misschien is dat een optie. Dat kan je je ook aan je reumatoloog vragen.

De winter komt er weer aan, dus dan hebben de meeste onder ons meer last. Maar misschien hebben geen super koude winter en valt alles wel mee.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Gerja1975 » ma aug 29, 2011 10:35 am

Die zeggen ook 5 mg. Maar daarom vraag ik ook specifieke ervaringen van vrouwen die meer dan die dagdosering hebben geslikt.

En een TNF-remmer mag ik niet aan omdat ik dan te vatbaar ben voor infecties. Ben ook astmatisch en zoals dat nu gaat zonder die remmers, ben ik ook al regelmatig verkouden.
Gerja1975
Lid

Reumavorm: RA en AOSD

Berichtdoor chelleke » wo nov 30, 2011 7:32 pm

Ik slikte beide zwangerschappen 10 mg per dag (en enbrel, omeprazol, paracetamol en nog meer). Allemaal prima gegaan.
Alleen het afbouwens heb ik niet zo netjes gedaan omdat ik veel moeite had met mijn vollemaansgezicht.
Maar omdat ik het heel lang gebruikt heb (zwanger worden duurde wat langer en dan het zwanger zijn) heb ik waarschijnlijk afkickverschijnselen gekregen, heel veel pijn, stijfheid en vermoeidheid.
Vandaag heb ik een depomedrol spuit gekregen. :D
Liefs Angèl
Vanaf febr 1999 diagnose RA
https://www.facebook.com/chelleke1711
chelleke
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Zwangerschap en reuma