kan een vader met reuma een goede vader zijn

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

kan een vader met reuma een goede vader zijn

Berichtdoor beauty » zo okt 16, 2011 4:52 pm

Hoi,

mijn vriend heeft al bijna 20 jaar jicht. er komen steeds meer klachten bij, vergroeide gewrichten etc. hij is destijds en ook later nog wel eens naar de dokter geweest, maar hem werd altijd verteld: je moet er maar mee leren leven. hij gebruikt dus ook geen medicijnen. nu ben ik zwanger, terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling was. hij ziet een leven met een kind niet zitten, omdat:
- erfelijkheid jicht
- hoe kan hij het kind een toekomst bieden, stel hij kan over een paar jaar niet meer werken.
- kan de drukte van een kind niet aan
- zelf slechte jeugd gehad.

ik ben ten einde raad, abortus geen geen optie meer (te ver hen) en hij dreigt het bijltje erbij neer te gooien, heeft op de kalender een sterfkruis gezet.

hoe kan ik hem doen inzien dat hij wel een waardevol mens is en een goede vader voor het kind??? HELP
beauty
Nieuw lid

Re: kan een vader met reuma een goede vader zijn

Berichtdoor sannie1969 » zo okt 16, 2011 5:55 pm

hoi,

slikt je vriend wel iets tegen jicht?
we zijn inmiddels wel 20 jaar verder en tegenwoordig is er meer tegen te doen.
Mijn schoonvader heeft ook jicht maar slikt nu iedere dag een pil en dat helpt heel goed.
Hij heeft bijna geen last meer.
Ga nog eens naar de huisarts of vraag een second opinion aan.

Een goede vader ben je ook door quality time he,
door spelletjes doen en aandacht geven aan je kind, dat is ook heel belangrijk.

sterkte! san

ps. je kan ook nog bij een psycholoog advies vragen, zij kunnen heel goed helpen en advies geven aan je vriend.
sannie1969
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor puntje » zo okt 16, 2011 6:30 pm

Mijn broer heeft reuma en hij heeft een leuk, intelligent en lief zoontje en hij heeft nooit en nooit zo gesproken. En zijn kind is gewild vanaf de 1 seconde dat hij bij zijn moeder in zijn buik zat. Wat was mijn broer blij en trots. Zelfs vrouwen met Reuma krijgen kinderen, ze zijn nu al bezig met onderzoeken, zodat ze misschien later kunnen zorgen dat een kind geen reuma krijgt.

Mijn vader had ook jicht en ik heb nooit jicht gehad. Wel R.A, maar ik heb nu enbrel en de reuma is stil, wel last van artrose in mijn pols. Maar mijn vader liep dan een paar weken minder goed en daarna ging het weer super. Dus er zijn ernstige reuma vormen als jicht. Hij kreeg ook medicijnen. Jicht is voor minder erfelijk. En als hij vergroeien heeft en er last van heeft, moet hij maar eens langs een goede orthopeed gaan. Die kunnen tegenwoordig veel doen. En hij moet ook even langs de huisarts, idem is er veel verandert nu, met 20 jaar terug.

Waarom zet hij een sterfdatum, is dat voor hem of iets anders, bijv. dat hij het uitmaakt. Vind het maar raar. Zo negatief is nooit goed. En ik zou nooit een abortus plegen om een vriend te houden. Het gaat nu om jouw kindje en jouw gevoelens en daar moet jouw vriend mee rekening houden. Jij bent gezond.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Flo » zo okt 16, 2011 7:05 pm

Vaders en moeders zijn onvervangbaar. Ook al zal jou vriend bepaalde dingen niet kunnen doen/geven aan zijn kind het belangrijkste is altijd dat het kindje zich geliefd voelt door zijn vader, dat hij aandacht schenkt en interesse heeft, ... Hij zal toch ook heel wat dingen wél kunnen doen en bieden aan zijn kind! Samen naar een filmpje kijken op de bank vinden kinderen bv heel gezellig.
Het lijkt me idd ook een heel goed idee om eens naar een goede dokter te gaan voor goede medicijnen en hulp, het kan zijn hele leven een positieve wending geven en ook dat van jou en jullie kindje.
Ik hoop dat je vriend hulp wil zoeken want het klinkt wel of hij deze kan gebruiken en voor jou zijn zo'n negatieve reacties ook helemaal niet fijn en makkelijk.
Flo
Lid

Berichtdoor dillie » zo okt 16, 2011 7:08 pm

Ik schrik nogal van dat kruis op de kalender, zoek aub hulp, is er misschien een goede vriend of familie die met hem kan praten? Het leven houdt niet op met reuma, ik ben zelf moeder geworden met nogal ernstige r.a. en hoewel het soms niet makkelijk is, maken mijn kinderen het leven méér dan de moeite waard. (En volgens mij zijn ze ook best blij met mij :? )Dus mijn antwoord is, JA een vader/moeder met reuma kan een goede vader/moeder zijn. Hij kan misschien niet met zijn kind voetballen maar dat is toch zeker niet het belangrijkste in het leven. Ondanks de omstandigheden wil ik jou toch feliciteren met je zwangerschap, hopelijk kun je er toch blij mee zijn, een kindje is het mooiste wat je kan overkomen. Hopelijk ziet jouw vriend dat ook in.
dillie
Lid

Reumavorm: R.A. en artrose

Berichtdoor Lavender » zo okt 16, 2011 11:23 pm

Zo, dat moet heftig voor jullie zijn zeg.
Ongewild zwanger en dan ook nog een partner die daar zo negatief en morbide op reageert.

Ik kan me wel voorstellen dat het hem enorm overvalt, vooral als hij bedacht had dat hij het absoluut niet niet van plan was.
Maar... dan had ie zich moeten laten steriliseren denk ik dan ook hoor.
Ik kan zijn beredenering ook wel volgen, mijn man en ik willen oa ook geen kinderen op basis van ziektegeschiedenis en onzekere toekomst.

Maar kom op zeg, wat een dramaqueen die vriend van jou met zijn sterfkruis op de kalender. Wat wil hij daar nu mee winnen? Is het werkelijk zo'n zwakke man dat ie liever zichzelf van het leven berooft ipv de verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen (niet genomen) acties?
Je merkt het al, ik kan heeeeeel slecht tegen dit soort manipulerende gedragsuitingen.
Hij moet een schop onder zijn kont hebben en aankloppen bij de huisarts en doorverwezen worden naar een goede arts en een psycholoog ipv te zwelgen in zelfmedelijden.

En jij, jij moet je eens goed bedenken of je zo'n vader eigenlijk wel wilt voor je kind. Want meisje wat gaat dat zwaar worden als hij zijn gedrag niet aanpast.
Hele dikke knuffel voor jou! Zorg maar goed voor jezelf en je kindje.
Ik besef me maar al te goed hoe gemakkelijk het praten is vanaf de zijlijn
Laatst bijgewerkt door Lavender op ma okt 17, 2011 11:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.
If you don’t like something, change it. If you can’t change it, change your attitude.
- Maya Angelou
Lavender
Lid

Reumavorm: R.A. & Fibro

Berichtdoor Henk » ma okt 17, 2011 3:05 am

Jicht kan heel goed erfelijk zijn;
een minder valide vader kan minder voor zijn kind betekenen dan een valide;
niet iedereen kan even goed omgaan met de drukte van/rondom een jong kind
en een slechte jeugd kan betekenen dat je ook jouw kinderen slecht gaat behandelen.

Het kan allemaal, maar het kan ook niet zo zijn.
Vraagje naar aanleiding van wat je schreef: Heb je hem pas verteld dat je in verwachting was, toen abortus al niet meer mogelijk was en op die manier met een voldongen feit geconfronteerd ?
Zo ja, dan kan ik me zijn overdreven reactie wel enigszins voorstellen. Wanneer je voor je gevoel toch al genoeg op je bordje hebt, wil je niet op deze manier worden klemgezet en kun je de neiging krijgen om degene die dat doet ook een hard feit (sterfkruis) voor te schotelen.

Zo nee, waarom komt hij dan met deze reactie op het moment dat er geen weg terug meer is ?
Was hij al suïcidaal en op zoek naar extra argumenten ?

Ik vraag me af of jij hem wel kunt laten inzien dat hij een waardevol mens is en (mogelijk) een goede vader voor het kind.
Goede psychologische/psychiatrische begeleiding lijkt me meer op z'n plaats. Zelfs hem dat laten inzien lijkt me al een zware taak.

Heel veel sterkte toegewenst!
Met vriendelijke groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Martijn » ma okt 17, 2011 1:33 pm

Beste Beauty,

Net als de anderen ben ook ik geschrokken van je bericht. Jullie zitten in een lastige situatie, waarvan de aanleiding toch eigenlijk ook wel heel mooi is... een kindje. Ik denk dat het probleem van je vriend groter is dan alleen de reuma en dat wij je moeilijk kunnen helpen. Ik zou je daarom willen adviseren contact op te nemen met je huisarts en dit met hem te bespreken.
Als je het moeilijk vind om ermee naar de huisarts te gaan, zou je ook kunnen bellen met Stichting 113Online (https://www.113online.nl/). Zij kunnen je advies geven over wat je in deze situatie kunt doen. Kortom, blijf er niet alleen mee zitten en maak het bespreekbaar.

Veel sterkte en liefs,
Martijn
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor Blaine » ma okt 17, 2011 1:38 pm

JA, dat kan.
tja eigenlijk is mijn antwoord heel simpel en kort door de bocht, maar ik denk dat een goede vader of moeder zijn
niet te maken heeft met de lichamelijke dingen die je met je kind kunt maar met de liefde die je hem of haar kunt geven.
Als jij altijd voor je kind klaar staat en dingen doet die je wel kunt en gewoon veel liefde geeft dan ziet je kind niet je handicap maar jou.
en van die JOU houd hij en is zijn papa/mama dus dat is het voornaamste.
Hij is heus niet de enige met twijfels van kan ik wel dit of dat, en zou het allemaal wel goed gaan en wat brengt de toekomst,
echt iedereen heeft diezelfde twijfels wel of geen reumapatient, alleen bij ons komt dat extra stukje ja maar erbij. Veel van ons krijgen
al uitgebreid de tijd daar over te denken en oplossingen voor te vinden omdat er vaak gestopt moet met medicatie en een zwangerschap
dus erg gewenst wordt op dat moment, ik kan me voorstellen dat het bij jullie wat rauw op je dak valt en er nu ineens zoveel op jullie af komt
dat hij door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik zou zeggen praat samen goed erover.
Maak een afspraak bij een reumatoloog want ook aan jicht is wel iets te doen qua symptoonbestrijding.
Praat met een deskundige want het uiten is wel erg drastsich.
Kijk eens op de site van the young cennexion, zij hebben erg regelmatig voorlichtingsavonden over reuma en zwangerschap en reuam en kinderen, er is er helaas voor jullie net 1 geweest maar binnenkort vast wel weer 1.
En probeer niet teveel te denkenaan de toekomst, garantie's heeft niemand. Iemand die nu kerngezond lijkt kan volgend jaar dood ziek zijn,
net als dat het bij ons maar zo kan zijn dat het jaren goed gaat (we blijven hopen :lol: ) en je stabiel blijft. Als ik hier kijk, mijn zoontje
wete gewoon dat sommige dingen alleen met papa kunnen en voor andere dingen komt hij juist bij mij, het is een echt mama kindje en hij vind echt niet
dat mama minder is omdat ze niet altijd alles kan en soms veel pijn heeft, kinderen accepteren dat al shoort erbij klaar.
veel succes voor jullie alle twee.
En natuurlijk gefeliciteerd met je zwangerschap.
groetjes Ingrid
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor gewrichtje » ma okt 17, 2011 4:59 pm

Hallo Beauty,

Ik ben nogal schrokken van je verhaal. Als ik op de pagina kijk ben ik niet de enige. Ik kan me best voorstellen dat je vriend incidenteel eens zo’n gevoel heeft dat hij geen goede vader kan zijn en zich tegelijkertijd afvraagt wat voor zin het leven nog heeft. Ik wil benadrukken dat ik begrip heb voor dit incidentele karakter. Aan de andere kant heeft een ieder zijn verantwoordelijkheden voor de zaken die hij aangaat. In jou geval gaat hij met jou een relatie aan en dat schept verantwoordelijkheden en vervolgens worden JULLIE zwanger daar is zijn aandeel net zo groot in als dat van jou. En dat geeft nog meer verantwoordelijkheden. Dit zijn volgens mij zaken die vooraf kunt inschatten, zeker als al 20 jaar een ziekte hebt. Dit is een redelijk nuchtere manier van benaderen van de zaak. Ik denk dat liefde en houden van het uitgangspunt zijn.
Ik heb zelf relapsing Polychondritis en heb 2 kinderen. Ik zit onder tussen in een rolstoel en medisch gezien klopt er niet veel meer van me. Kinderen en je partner zijn dan een soort bron waar je juist meer kracht uit kunt halen. Ik geef toe het is niet altijd even gemakkelijk. Maar waar andere voor mij al schreven “zoek hulp bij een psycholoog” kan ik mij daar helemaal bij aansluiten ik heb zelf ook een psycholoog daar hoef je je niet voor te schamen ze kunnen je vaak weer op de rails zetten daar waar dat nodig is.

Ik wens jullie heel veel succes, het moet lukken lijkt me!!

Groeten,

Gewrichtje
gewrichtje
Lid

Reumavorm: Relapsing Polychondr

Berichtdoor AP 1978 » di okt 18, 2011 6:32 pm

Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Maar ik denk dat je vraag eigenlijk moet zijn: "Kan een depressieve vader een goede vader zijn"? Wat vind jij? Als je hem bekijkt zoals hij nu is, denk je dan dat hij een goede vader zou zijn? Wat verwacht jij van hem? En kan hij daar (zonder zich al te veel aan te passen) aan voldoen? Als het antwoord 'nee' is, dan moet je voorzorgsmaatregelen nemen, denk ik...
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor pierre » di okt 18, 2011 7:12 pm

Hoi Beauty

er is al veel over geschreven, maar toch zou ik het eerste hulp inroepen via de huisarts voor je man/vriend! later zal hij inzien hoeveel geluk zo'n klein kindje gaat brengen in een gezin,en dan zijn de vooruitzichten hoe hij ze nu ziet niet meer zo belangrijk, ik schrijf dit omdat ik als man zijnde ook op mijn 28ste levensjaar reuma heb gekregen en nog meer lichamelijke ongemakken,en toch hebben wij het geluk gehad om 2 dochters te krijgen die gelukkig kerngezond zijn,ik als vader met reuma kon niet werken maar heb me wel voor de 100% ingezet in de opvoeding van mijn kinderen,in de opvoeding lijkt mij het belangrijkste de liefde en warmte die je samen met je partner aan je kinderen geeft,het is juist de partner van de reumapatiënt die het zwaar heeft naar mijn inziens,daar heb ik veel bewondering voor! dus jou vriend moet zich niet op zich zelf richten maar juist op het kleintje wat op komst is en de moeder die strakjes toch een grote taak krijgt. ik hoop dat je vriend het snel door heeft wat er op komst is zodat jij ook nog wat van je zwangerschap mag genieten!

Groetend Pierre
pierre
Lid

Reumavorm: ra+ap

Berichtdoor beauty » wo okt 19, 2011 11:11 am

Hier ben ik weer...

Het is al bijna een week radiostilte tussen ons. We praten over koetjes en kalfjes, maar het onderwerp kind en hoe nu verder komt niet ter sprake. Mede omdat hij ook elke dag van s morgens 6 tot s avonds 10 werkt, maar ook omdat hij erg met zichzelf worstelt. Ik laat hem maar een beetje, met de hoop dat het inzicht nog wel komt. De eerste dagen at hij bijna niet, dit wordt al wat beter. Probeer hem te steunen door te zeggen dat het kind een vader nodig heeft en dat hij dat ook vond. En dat ik hem zou steunen.

De vraag: heb je het expres lang voor hem verzwegen zodat abortus niet meer kon, wil ik het volgende op zeggen. Ik was gewoon aan de pil, omdat kinderen niet meer op de planning stond. Ik ben het laatste jaar wel onregelmatig qua ongesteldheid. Heb ook de eerste maanden wel bloedverlies gehad. Toen toch de twijfel bij ons kwam, was mijn eerste reactie: moet niet kunnen want ik ben aan de pil. Toch maar een zwangerschapstest gekocht, maar hier wel 2 weken mee gewacht omdat ik ontzettend bang was wat de uitslag was. Ik wist immers hoe mijn vriend erover dacht. Toch de test gedaan en positief. Samen naar het ziekenhuis geweest om te kijken hoever het heen was, omdat ik geen enkele datum wist. In het ziekenhuis zeiden ze 21 weken, dus abortus kan. Een heel weekend gepraat en gekozen voor abortus. In de kliniek zeiden ze echter: wij meten 23 weken dus het kan niet meer. En daar sta je dan.... Waarom ik in 1e instantie koos voor abortus? Ik wil geen kind ten koste van alles. Vindt het 1 ouderschap voor een kind niet goed (heb teveel ellende hiervan gezien). Wil ook geen kind wat grote kans heeft op een ziekte. Ik ken mijn vriend ook wel zo goed dat hij wel degelijk gezondheidsklachten heeft en kan mijn ook wel inleven in zijn gedachten.

Het is allemaal heel erg moeilijk......
beauty
Nieuw lid

Berichtdoor duime-lotje » wo okt 19, 2011 11:51 am

Hoi,

ik vind het heel erg jammer dat je zegt;
"Wil ook geen kind wat grote kans heeft op een ziekte"
Je weet nooit van te voren of ze ziekte [welke dan ook] gaat krijgen. Ik ben blij iedere keer met een WONDER dat ontstaat uit een zwangerschap!
Ik geef al jaren zwangerschapsbegeleiding, en het blijft bijzonder.
Tevens hebben wij een dochter met een beperking...en we zijn ontzettend blij en trots op haar.
Ik heb mijn diagnose RP gekregen toen mijn dochters al groter waren, en natuurlijk heb je af en toe de angst dat 1 er ook RP of RA krijgt. Maar als ik het voor mijn zwangerschappen had gekregen, had ik het niet nagelaten! Ze zijn een enrome hulp voor mij, en het is ontzettend gezellig [..4 meiden... :ewink: ].

Maar goed, iedereen mag natuurlijk zijn eigen mening hierover hebben!!!

Succes in ieder geval met alles!!

Ilse
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Berichtdoor Henk » do okt 20, 2011 3:17 am

Hoi Beauty,

In de eerste plaats bedankt voor je eerlijke antwoord op mijn vraag.
Dit maakt het beeld van de emoties waar JULLIE de afgelopen tijd mee geconfronteerd werden duidelijker.
Jullie, want jullie waren samen al tot de conclusie gekomen, dat kinderen niet (meer) in de planning stonden.
En jullie kozen, na een weekend praten, samen voor abortus.
Je vriend om de redenen die je noemde in je eerste bericht en jij... omdat je je kon inleven in zijn gedachten... in zijn argumenten, waar allemaal wel iets in zit...

En nu... kun jij beter omgaan met de nieuw ontstane situatie. Op zich logisch, want zijn twijfels zijn niet jouw twijfels.
En nu... zul je de argumenten die leiden tot het besluit abortus voor hem op z'n minst kleiner moeten zien te maken.
Het onderwerp "kind en hoe nu verder" kun je niet blijven ontwijken en het zou, ook voor hem, zonde zijn wanneer de mooie kanten van een zwangerschap aan jullie voorbij zouden gaan.
Proberen wat minder in een mogelijke toekomst te leven en wat meer in het heden.

"Het is allemaal heel erg moeilijk......", maar toch 'klinkt' je bericht van vandaag iets positiever dan dat van zondag.
Misschien is het voldoende om je vriend wat meer tijd te gunnen om te wennen aan de gedachte en is het feit dat hij al wat beter eet een eerste teken dat zijn inzicht aan het veranderen is.
Sterkte en het allerbeste toegewenst!
Met vriendelijke groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma