Zwanger willen worden...

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger willen worden...

Berichtdoor SannePP » di feb 21, 2012 2:17 pm

Omdat mijn man en ik een kinderwens hebben, ben ik vorige maand bij de reumatoloog geweest om de opties te bespreken.
Vanwege AP slikte ik sinds bijna een jaar MTX. Daar moest ik nu mee stoppen, 3 maanden 'ontgiften' en dan mogen we een poging wagen, zo zei hij. Hij wilde me geen andere medicatie voorschrijven, omdat niets 100% veilig is (vorig jaar beweerde hij trouwens anders). Ik mag de komende maanden Brufen800 gebruiken, maar als ik met de pil stop, moet ik daar ook mee stoppen. Meer opties waren er niet, volgens hem.

Dus ben ik 4 weken geleden met de MTX gestopt. En sindsdien gaat het alleen maar slechter met me... Inmiddels heb ik zo'n last van mijn kniegewricht, enkel en heupen dat ik nauwelijks nog kan lopen. De brufen800 werkt steeds maar eventjes en niet volledig. De pijn is niet om uit te houden.

En nu weet ik het niet meer... Ik wil heel heel heel erg graag een kindje, maar met deze pijn kan ik geen maanden, niet eens weken, meer rondlopen. :cry:
Wat nu?
SannePP
Lid

Reumavorm: artritis psoriatica

Re: Zwanger willen worden...

Berichtdoor Lilly » di feb 21, 2012 10:41 pm

Hoi Sanne,

Ik geloof dat er wel andere opties zijn hoor, weet even uit mijn hoofd niet welke. Maar er zijn hier vast wel die het wel weten.
Succes er iig mee!!
Afbeelding
Lilly
Lid

Reumavorm: RA en Bechterew

Berichtdoor SannePP » di feb 21, 2012 10:47 pm

Dank je wel Hil! :)
SannePP
Lid

Berichtdoor Lilly » di feb 21, 2012 10:50 pm

SannePP schreef:Dank je wel Hil! :)

:mrgreen:
Afbeelding
Lilly
Lid

Berichtdoor AP 1978 » wo feb 22, 2012 12:27 pm

Hoi Sanne,

Er zijn zeker andere opties. Ik ben zelf 27 weken zwanger en gebruik al vanaf het stoppen met MTX 2000 mg Sulfasalazine en tot aan de positieve zwangerschapstest ook nog 500 mg Naproxen (dat laatste was wel een gokje want het kan de kans op een miskraam iets verhogen, maar ik kon toen nog niet zonder). In dit forumgedeelte lees je ook nog van moeders die andere medicijnen hebben gebruikt. Natuurlijk is het het best om het zonder medicijnen te doen, maar als dat niet gaat, dan gaat het niet. Ik heb dat tot 2 weken na het stoppen met MTX geprobeerd en wist toen genoeg (klinkt kort, maar ik had al 12 jaar ervaring met AP). Natuurlijk is de verloskundige op de hoogte en ik ben vanwege de medicijnen in het ziekenhuis onder controle. Vooralsnog gaat het heel goed met de baby en met mij! Ik wens je veel succes!
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor AP 1978 » wo feb 22, 2012 12:29 pm

...Ik ben trouwens gelijk met de pil gestopt, zodat ik een beetje wist wat mijn eigen cyclus was tegen de tijd dat we het mochten proberen!
AP 1978
Lid

Berichtdoor Lilly » wo feb 22, 2012 12:31 pm

Sulfasalazine, daar kon ik dus niet opkomen. Ik hoop dat dat een optie voor jou is Sanne!
Afbeelding
Lilly
Lid

Berichtdoor SannePP » wo feb 22, 2012 12:46 pm

Helaas heeft Sulfasalazine geen enkel effect bij mij :( Die heb ik namelijk geprobeerd voor ik met MTX begon...

Gisteravond heb ik via twitter contact gehad met 1 van de reumatologen van het ziekenhuis en vanmorgen werd ik gebeld: vanmiddag om 15.30 uur kan ik langskomen!!
SannePP
Lid

Berichtdoor Lilly » wo feb 22, 2012 12:50 pm

Balen! Maar super dat je zo snel langs kan komen zeg!!
Afbeelding
Lilly
Lid

Berichtdoor Blaine » wo feb 22, 2012 1:53 pm

Super dat je zo snel langs kunt komen en er zijn zeker wel opties voor medicatie, zoals al genoemd de sulfa, prednison, en nog een paar meer dus laat je niette makkelijk weg sturen :wink:

Succes.
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Noekie » wo feb 22, 2012 2:30 pm

Ik heb beide zwangerschappen volop panadol en prednison gebruikt. Daarnaast nog af en toe een locale injectie. Dus er zijn wel degelijk andere mogelijkheden. Salazopyrine en Plaquenil oa en natuurlijk prednison, ik hoor ook steeds meer dat enbrel word doorgebruikt maar weet daar verder niets over. Natuurlijk gebruik je het liefste helemaal niets maar het leven moet ook een beetje leuk blijven nietwaar?!
Ik vind het wel bijzonder dat je brufen mag gebruiken. Mij is steeds verteld dat dat kan zorgen voor mindere vruchtbaarheid.... maar ik ben geen deskundige.
Er zijn iig diverse topics over dit onderwerp dus misschien moet je maar eens rondneuzen. En het is minder romantisch maar wij zijn vanaf het moment dat het "mocht" in de weer geweest met ovulatietesten ed. Alles om maar zsm een positief resultaat te krijgen. Heel veel succes en hopelijk zijn er voor jou toch nog andere opties!
Noekie
Lid

Berichtdoor SannePP » wo feb 22, 2012 3:00 pm

Dank je wel voor de reacties!

Ik mag inderdaad geen brufen meer gebruiken zodra ik met de pil stop, vanwege verminderde vruchtbaarheid.
Is prednison niet heel schadelijk voor een ongeboren kind?
Helaas heb ik daar in het verleden alles behalve goed op gereageerd (haaruitval, extreme bloeddrukdaling en miselijkheid) maar als het een oplossing is voor de pijn, dan ga ik er voor! :)
SannePP
Lid

Berichtdoor Noekie » wo feb 22, 2012 3:17 pm

Er bestaat een kans op vroeggeboorte. Ik heb nooit gehoord dat heel schadelijk is maar niks is altijd beter. Een zieke mama met veel pijn en ontstekingen en daardoor veel stress is ook niet goed voor een zwangerschap. Het is allebei niet goed dus dan moet je zelf bepalen wat voor jou het beste is. Misschien kan het je er nu even doorheen trekken tot je zwanger bent en dat je daarna stopt. Maar als je er al eerder niet goed op reageerde weet ik het ook niet.
Ik ben absoluut geen voorstander van medicatie tijdens zwangerschap (of eigenlijk van wanneer dan ook) ik spreek alleen vanuit mijn eigen ervaring. Zonder had ik het echt niet getrokken. Ik had ook het geluk dat het bij de eerste meteen raak was en bij de tweede de tweede poging. Als je dan uiteindelijk zwanger bent dan heb je een houvast want je weet dan dat je over een x aantal maanden je weer medicijnen gebruiken mag. Veel sterkte!
Noekie
Lid

Berichtdoor SannePP » wo feb 22, 2012 3:21 pm

naar het schijnt hebben de meeste vrouwen die eenmaal zwanger zijn, dan veel minder last van de reuma, vanwege de hormonen. Daar hoop ik dan maar op!!
SannePP
Lid

Berichtdoor AP 1978 » wo feb 22, 2012 3:55 pm

Hoi Sanne,

Dat schijnt voor RA meer te gelden dan voor AP, maar het valt mij tot nu toe enorm mee! Ik zou haast willen zeggen dat ik me gezonder dan ooit voel. Sulfasalazine deed vroeger ook niet veel voor mij en ik ben daarom ook met MTX begonnen destijds, maar nu lijkt het toch echt wel te helpen en de Naproxen heeft daar zeker aan bijgedragen tot aan de zwangerschap. Ik wil na de bevalling ook niet meer terug naar MTX. Succes vanmiddag!
AP 1978
Lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma