reuma en borstvoeding

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

reuma en borstvoeding

Berichtdoor hannelore » za maart 17, 2012 12:32 pm

Hallo, ik ben nieuw hier en zal me eerst even voorstellen.

Ik ben bijna 33 jaar en mama van drie schatten van dochters ( bijna 5, 3.5j en 2.5 maand). Een tweetal jaar geleden voelde ik dat er iets mis was. Ik geraakte 's morgen bijna mijn bed niet meer uit. Uiteindelijk naar de HA geweest en bleek dat mijn reumawaarden helemaal niet goed waren, wat ik eigenlijk niet had verwacht. Ik wist echt niet wat het inhield en was in behandeling bij een osteopaat van ervoor al. Deze zei goed letten op je voeding e.d. en de klachten zullen wel verminderen. Niks verminderen in tegendeel door vegetarisch te gaan eten, kreeg ik ook nog vit b12 tekort.
Omdat ik niet van plan was de zwaarste medicatie te gaan nemen nog meer dan een jaar bij een homeopaat gelopen, accupunctuur e.d. dit hielp wel enkele dagen maar was dus geen blijvende oplossing.
UIteindelijk naar een reumatoloog gestapt ( eigenlijk wel al de derde maar eindelijk iemand die eerst nog verdere onderzoeken deed en niet direct Ledertrexaat voorschreef zonder verder OZ), de diagnose was uiteindelijk toch RA.
Omdat we nog een kinderwens hadden zijn we dan wel eerst voor een kindje gegaan en gelukkig was ik algauw zwanger. Ons dochtertje werd in december geboren.
De reumatoloog adviseerde me geen BV te geven omdat dan de opstoten veel vroeger zouden terugkomen. Omdat er hier in de klas van de twee oudsten heel veel ziektes heersten dat moment en nu nog dan toch BV begonnen geven. De gyné had ook nog nooit gehoord dat de reuma vlugger zou opvlakkeren owv BV. Nu geef ik al 12 w BV en 11w geen enkele last gehad. Vorige week echter zijn mijn regels doorgekomen mede door het ietsje afbouwen denk ik natuurlijk een reumaopstoot gehad maar eigenlijk maar een goede twee dagen veel last gehad erna veel verminderd alhoewel ik wel nog stramme spieren heb al ik opsta.
Nu was mijn vraag of iemand van jullie weet of een opstoot kwaad kan voor het babietje dat BV krijgt ivm doorgeven van AS enzo want tenslotte maakt je lichaam antistoffen aan tijdens een opstoot. De HA zei eerst dat het geen kwaad kon maar toen ik dit vroeg zei ze ik " ik ben ook geen expert hé". De reumatoloog kan ik al de hele week niet bereiken :cry: .Ik heb zeker nog geen nood aan medicatie voor de moment want behalve wat stramheid voel ik niks meer. We zouden ook graag nog voor een 4e kindje gaan en daar niet lang mee wachten zodat na die bevalling kan worden gestart met medicatie.
Hopelijk vind ik hier nog mensen die BV geven aan hun hummeltje.

Groetjes
hannelore
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: reuma en borstvoeding

Berichtdoor hannelore » ma maart 19, 2012 9:58 am

Niemand ervaring met reuma en BV?

Groetjes
hannelore
Nieuw lid

Berichtdoor Blaine » ma maart 19, 2012 9:28 pm

Nee sorry doordat het zo slecht met mij ging daar niet aanbegonnen en vlot na de bevalling weer aan de mtx begonnen. Ik heb juist wel van mijn arts begrepen dat als je bv geeft de kans groot is dat de reuma langer rustig blijft als het in de zwangerschap rustig was maar over ergere opvlammingen heb ik hem nooit gehoord, hopelijk komt er nog een ervaringsdeskndge langs
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Blaine » ma maart 19, 2012 9:28 pm

Nee sorry doordat het zo slecht met mij ging daar niet aanbegonnen en vlot na de bevalling weer aan de mtx begonnen. Ik heb juist wel van mijn arts begrepen dat als je bv geeft de kans groot is dat de reuma langer rustig blijft als het in de zwangerschap rustig was maar over ergere opvlammingen heb ik hem nooit gehoord, hopelijk komt er nog een ervaringsdeskndge langs
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor maris » ma maart 19, 2012 11:08 pm

Dat laatste is ook wat ik heb gehoord van mijn reumatoloog. Je houdt je hormonen immers "bezig" en dan kan je langer baat bij hebben idd, mitd de reuma inderdaad ook rustig was met de zwangerschap.
Maar verder helaas geen mede-kandidaat die het heeft geprobeerd/gedaan. (door mijn opleving van psoriasis ben ik bij nummer 1 afstapt van BV en heb ik het bij de 2e (was de psoriasos trouwens nog erger) niet meer geprobeerd.

Maar op wat stramheid na, soms wat "te veel hooi op het vorkje" en teveel dingen doen (bedoel een dag winkelen is leuk de dag zelf maar de dag erna moet ik het bezuren) ben ik wel nog steeds medicatieloos sinds onze 2e er is! En die wordt deze week 2 :-) Terwijl ik bij de wens van onze oudste moest stoppen met de mtx en na 6 weken na geboorte alweer aan de medicatie zat.

Maar welke ziektes in de klas van je oudste kids (neem aan dat je op-een-na-oudste op een kdv zit en niet op school?) heb je het dan over? Klinkt beetje "raar"/spookig. :-)

Hoop dat nog iemand reageert die je vraag wel ervaren heeft....
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor hannelore » di maart 20, 2012 9:57 am

Hey,

bedankt voor jullie reacties. Ondertussen gisteren de reumatoloog te pakken gekregen ( die altijd wel beweerde dat BV vlugger opstoten geeft terwijl anderen juist het omgekeerde zeggen) en hij zei dat het zeker geen kwaad kan. hij zei enkel dat ik waarschijnlijk heviger last zou hebben maar toen ik hem zei dat dit helemaal niet het geval was zei hij " de natuur zit soms toch raar in elkaar hé". Het was echt een pak van mijn hart. De opstoot had ik toen mijn regels zijn doorgekomen vanwege het afbouwen van de BV. Ik hoop nu echter door ze terug wat meer aan te leggen dat de productie terug iets meer op gang komt en mijn tweede maandstonden na de bevalling dan ook terug achterwege blijven.

@ Blaine: hopelijk is het met de medicatie draagbaar nu. Jullie hebben een zoontje? Mooie naam trouwens.

@ Maris: mijn twee oudste gaan beiden naar school, hier starten ze op 2.5j in school, kben nl een zuiderbuur :ewink: . Met ziektes bedoelde ik niks creepy hoor maar vooral luchtweginfecties, buikgriep, griep,windpokken, 6e ziekte, ... Het is hier al wat geweest. En ze zeggen toch altijd dat je met BV meer antistoffen doorgeeft aan je kindje vandaar dat ik dan toch BV ben beginnen geven. Leuk dat je na de tweede geen medicatie meer hebt moeten nemen. Duimen dat het zo blijft hé.

Hier lukt het hopelijk ook nog een tijdje zonder medicatie want eigenlijk zouden we graag nog voor een 4e en laatste hummeltje gaan. We zien wel wat de natuur ons brengt hé. We zijn natuurlijk al heel gelukkig met onze 3 schatten maar een vierde is zeker meer dan welkom.En erna zou ik als het idd terug opslaat, want twee hele zware jaren van pijn achter de rug ( ik kon bijna geen voet meer verzetten)aan medicatie beginnen. Nu voel ik me eigenlijk terug super na de korte opstoot van vorige week.

Groetjes
hannelore
Nieuw lid

Berichtdoor Priscilla© » vr maart 23, 2012 2:28 pm

ik geef al meer dan 6 maanden BV en mijn baby doet het er fantastisch op!
zelf werkt het voor mij als een uitstekend medicijn. ik ben dan ook al een hele tijd zonder enige medicatie.
voor ik zwanger was gebruikte ik MTX, Enbrel, Sulfasalazine en ben af gaan bouwen tijdens een goede periode.
Gelukkig ging de zwangerschap goed v.w.b.t. de reuma. Zolang onze zoon het goed blijft doen, blijf ik nog even aan dit "medicijn" ;)
hij krijgt inmiddels wel een groente hapje en fruit, maar dat ben ik nog aan het opbouwen, hij leeft er nog niet van.

om eerlijk te zeggen vindt ik het knap verwarrend van je R-loog, dat ie eerst het ene zegt, dan het andere. hij lijkt wel in de war te zijn om het feit dat je reuma kan opvlammen na de zwangerschap, omdat je hormonen in eens ander werk gaan doen. Dit heeft niets met borstvoeding te maken. Borstvoeding houd (zoals eerder gezegd) je hormonen aan de gang en helpt juist tégen opvlammingen. (je dok heeft de klok horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt! :lol: )
Tevens is hij niet en slecht te bereiken, geen goede zaak voor een reumatoloog.
gewoon naar je eigen lichaam luisteren en BV geven wanneer je voelt dat het goed is.
Als je ontstekingen opvlammen kan dat geen kwaad voor je baby bij mijn weten.
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Keer terug naar Zwangerschap en reuma