Sulfasalazine?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Sulfasalazine?

Berichtdoor Helpbrand » za maart 17, 2012 8:22 pm

Wie heeft er ervaring met het gebruik van Sulfasalazine?
Ivm kinderwens moet ik stoppen met m'n gebruikelijke middelen tegen reuma. Omdat ik zonder medicijnen in no-time hartstikke ziek ben kreeg ik van de reumatoloog een aantal opties:
1. Niks gebruiken en kijken waar t schip strandt/evt prednison
2. Plaquenil gebruiken
3. Sulfasalazine gebruiken

Optie 1 is geen reeele optie. Tenminste: zonder medicatie niet. Prednison heb ik lange tijd gebruikt en ik ben net weer een klein beetje terug in model ;) dus dat liever niet. Van de 2 medicijnsoorten spreekt sulfasalazine me nog het meest aan maar ik hoor er ook minder prettige dingen over. Bv dat je toevallen kunt krijgen en in shock kunt raken.

Zijn er hier mensen die dit middel gebruiken of gebruikt hebben (tijdens zwangerschap)?
Helpbrand
Lid

Reumavorm: RA

Re: Sulfasalazine?

Berichtdoor Helpbrand » zo maart 18, 2012 12:56 pm

Anyone???
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Gigi » ma maart 19, 2012 11:44 am

Ik heb zelf een tijdje plaquenil gebruikt, maar dit deed bij mij niet veel. Het zorgde er alleen voor dat mijn psoriasis terug kwam (ik heb AP), dus toen ben ik er direct weer mee gestopt. Sulfasalazine heb ikzelf nooit gebruikt, maar ik heb hier op het forum wel verhalen gelezen van mensen die er tevreden over waren.

Zelf ben ik sinds kort gestopt met mtx, ook ivm kinderwens. Ik gebruik nu alleen nog humira.
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Jorine85 » ma maart 19, 2012 7:31 pm

Hoi helpbrand
Ik gebruik sinds vorig jaar sulfasalazine i.v.m een kinderwens.
Ik heb geen last van bijwerkingen en mijn reumatoloog adviseert deze medicatie bij een kinderwens.
Prednison en die planquenil ben ik ook niet bekend mee.
Gebruik je geen pijnstillers op dit moment...
Succes
Jorine85
Nieuw lid

Berichtdoor Helpbrand » ma maart 19, 2012 8:02 pm

Hoi Jorine
Wat gebruikte je voor die tijd aan medicatie? En werkt de sulfasalazine goed? Ik gebruik een pijnstillers. Heb gelukkig maar weinig pijn. En als ik wel pijn heb is pijnstilling eigenlijk niet nodig. Het is goed onder controle gelukkig :) dat is wel eens anders geweest, heb zelfs een tijdje morfine gebruikt.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Blaine » ma maart 19, 2012 9:25 pm

Hier nog iemand die altijd sulfa heeft gebruikt, gebruikte het samen met de mtx, ivm zwangerschap met de mtx gestopt en de sulfa blijven gebruiken, tja het doet wel iets maarja het deed voor mij natuurlijk niet alles want dan was de mtx niet odig maar vond het in eerste instantie wel te overzien,het zwanger zijn wwas zwaar en het isnog wel ens zwaar maar het oohzo waard. Ik heb bijna 5 jaar de sulfa gebruikt en nooit enige bijwerking gehad, nu mee gestopt omdat ik met abatacept ben begonnen.
Volgens mijn artsen is de sulfa veilig tijdens zwangerschap, de rest gelukkig nooit gebruikt.
Succes,
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor AP 1978 » ma maart 19, 2012 10:15 pm

Hoi,

Ik gebruik Sulfasalazine (2000 mg per dag, is de maximale dosering bij zwangerschap) en ben 31 weken zwanger. Ik doe het er verrassend goed op. Ik heb momenteel helemaal geen klachten. Voor de zwangerschap gebruikte ik er Naproxen bij omdat de Sulfa alleen niet voldoende was, en dáárvoor zat ik op 25 mg MTX. Ik heb gelukkig geen last van bijwerkingen (met andere medicijnen trouwens ook niet). Sulfasalazine bouw je in een paar weken op, dus je merkt gauw genoeg of je het middel verdraagt. Maarre: als je in model wilt blijven kun je beter niet zwanger raken! :lol:
AP 1978
Lid

Berichtdoor Jorine85 » wo maart 21, 2012 5:08 pm

Hoi helpbrand
Ik heb Sulfasalazine pas sinds de reuma is vastgesteld.
Daarvoor heb ik diclofenac, tramacet, melodxidam en ibuorofen gebruikt.
Ik dat ik ook snel pijn vrij word.
Heb je ook veel last van vermoeidheidsklachten en wat doe jij daaraan.

Groetjes Jorine
Jorine85
Nieuw lid

Berichtdoor Helpbrand » wo maart 21, 2012 5:33 pm

AP1978: ik weet dat baby's niet het beste zijn voor de lijn :ewink: en om daar bovenop dan ook nog eens prednison te doen, liever niet, dan is t dubbelop! Maar als t niet anders is dan ga ik aan de pred hoor. Hoe gaat het met jouw zwangerschap?
Jorine: vermoeidheid heb ik gelukkig ook geen last van. Had ik wel heel erg, maar sinds twee jaar krijg ik tocilizumab en daar doe ik t super op. Vermoeidheid komt nauwelijks nog voor en als ik soms nog wel eens moe ben is t niet meer zo'n allesoverheersende vermoeidheid gelukkig. Maar ik denk dat die binnenkort wel weer terug te verwachten is als ik stop met MTX en tocilizumab.
Blaine: bedankt voor je reactie. Hoe bevalt de abatacept?
Helpbrand
Lid

Berichtdoor AP 1978 » wo maart 21, 2012 9:01 pm

Met mijn zwangerschap (en reumaklachten) gaat het goed. Ik hou er hier een topic van bij, zodat andere vrouwen daar later ook nog wat aan kunnen hebben. We zitten tenslotte allemaal met dezelfde vragen en onzekerheden!
AP 1978
Lid

Berichtdoor Priscilla© » vr maart 23, 2012 2:34 pm

ik ben met de sulfa's gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. met de overige medicijnen was ik eerder gestopt.
tot op heden ben ik medicijnvrij, dankzij borstvoeding.
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Helpbrand » vr maart 23, 2012 4:07 pm

AP1978 ik zal je topic eens lezen :)
Heb gister m'n laatste injectie mtx gezet en krijg op 2 april m'n laatste infuus tocilizumab. Ben benieuwd hoe het zal gaan! Wachtperiode duurt tot 22 juni. Aanstaande maandag start ik met sulfasalazine. Vind t spannend!
Pijn kan ik wel handelen maar ik ben vooral bang wat m'n long gaat doen. Heb twee keer eerder een heftige reumatische pleuritis gehad en ben bang dat t zonder medicatie weer zal gebeuren. Reumatoloog kan daar niks over zeggen, het kan maar hoeft niet te gebeuren. Anyway, we zullen zien hoe het de komende tijd gaat :D
Helpbrand
Lid

Berichtdoor AP 1978 » zo maart 25, 2012 6:22 pm

Spannend! Het is mij allemaal reuze meegevallen en ik hoop voor jou hetzelfde!!!
AP 1978
Lid

Berichtdoor Helpbrand » zo maart 25, 2012 6:51 pm

Thanks, ik zal hier wel regelmatig updaten... We'll see!
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Gigi » ma maart 26, 2012 10:16 am

Helpt sulfasalazine eigenlijk ook tegen psoriasis of alleen tegen de artritis?
Gigi
Lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma