Sulfasalazine?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Re: Sulfasalazine?

Berichtdoor AP 1978 » ma maart 26, 2012 7:37 pm

Sulfasalazine helpt niet tegen psoriasis (helaas)...
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Helpbrand » di maart 27, 2012 1:31 pm

Helaas... Ik kan nog niet starten met sulfasalazine. Ik belde gister nog even met de dienstdoende reumatoloog en die vroeg zich af of ik t middel wel kan gebruiken. Ik begreep dat er geen foliumzuur bij voorgeschreven mag worden?!?
Dat lijkt me toch raar. De meeste vrouwen gebruiken het als ze zwanger willen worden.
Maar goed dat wordt uitgezocht en dan hoor ik t wel. Wel vervelend.
Verder stond er bij de bijwerkingen dat je er toevallen en hersenvliesontsteking van kunt krijgen. Kans is klein maar toch. Ik heb eerder hersenvliesontsteking gehad en er epilepsie aan over gehouden. Zit er niet op te wachten en meer toevallen ook liever niet... Vervelend dat t zo onduidelijk is, maar ik wacht maar even af.
Helpbrand
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Blaine » di maart 27, 2012 6:35 pm

Balen dat je nu nog geen duidelijkheid hebt vwb medicatie, de sulfa kan prima samen met foliumzuur, jaren gedaan. Maar er moet minimaal 2 uur zitten tussen het innemen van de sulfa en de foliumzuur anders breekt het elkaar af en we werken ze beide niet, dit staat op zich ook duidelijk in de bijsluiter, ik nam de sulfa's bij het ontbijt en avond eten en de foliumzuur bij het na bed gaan dus dat ging prima.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Helpbrand » di maart 27, 2012 6:48 pm

Bedankt voor je reactie Blaine. Ik start vandaag met sulfasalazine. De reumatoloog (AMC) heeft nog nooit meegemaakt dat iemand toevallen of hersenvliesontsteking kreeg van dit middel. Dus daar vertrouw ik maar op :) Heb de apotheek gebeld over de foliumzuur maar die zeiden dat het geen probleem is om t samen in te nemen. Lijkt me niet kloppen. De reumatoloog zoekt t nog even voor me uit. Had idd al zoiets verwacht, dat er een paar uur tussen zou moeten zitten. Ik hoef over twee maanden pas te starten met foliumzuur, dus t heeft geen haast.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Blaine » di maart 27, 2012 6:57 pm

Ik krijg van de apotheek hier altijd een speciale uitdraai mee zodra ik nieuwe medicatie krijg met een bijsluiter maar ook evt neveneffecten op andere medicatie en daar stond het in, heb het even nagekeken en inderdaad 2 uur ertussen is voldoende zegt mijn papiertje, fijn dat je nu toch iets gaat krijgen aan medicatie hopelijk doet het iets voor je.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Priscilla© » vr maart 30, 2012 1:02 pm

dat je van medicijnen bijwerkingen kunt krijgen is algemeen bekent, helaas ook hele ernstige.
de bijsluiter is bedoelt om te vertellen dat er ooit iemand (of meerdere) is geweest die dit kreeg van het medicijn, de fabrikant is dit verplicht en dekt zich hier mee in.
Dát je het er van krijgt is een kleine kans vaak. (meestal staat er ook bij hoe groot de kansen zijn)
gelukkig krijgt merendeel er niets ernstigs van, anders zou het een té gevaarlijk product zijn, dus vertrouwen moet je hebben.
Angst is logisch, zekér als je de bijsluiter leest van bv MTX, je zou bij voorhand al in een ambulance springen voordat je het uberhaupt hebt ingenomen/gespoten. :lol:
scherp op jezelf zijn en vertrouwen hebben.
zelf heb ik nooit gehoord dat iemand iets heel ernstigs heeft gekregen van sulfa's. wel lichte bijwerkingen.
sterkte met je hele proces en succes!
Priscilla©
Lid

Reumavorm: R.A.

Berichtdoor Helpbrand » za maart 31, 2012 10:14 am

Ben inmiddels bijna een week aan de sulfa. Afgezien van wat duizeligheid (af en toe ineens even flink duizelig en dan trekt t weer weg) en last van m'n darmen gaat t wel goed. Ik ga morgen naar 2 tabletten per dag. Ben benieuwd of t uiteindelijk ook zijn werk gaat doen.
Maandag heb ik mijn laatste infuus tocilizumab. Ben vooral heel benieuwd hoe het de komende tijd zal gaan en hoop dat ik niet al te veel beperkt zal worden.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Helpbrand » di apr 10, 2012 5:58 pm

Helaas... Ik heb sinds t weekend allemaal rode jeukende bultjes en verhoging. Bezoek aan de huisartsenpost en overleg met de reumatoloog leerde dat ik een allergische reactie heb op sulfasalazine. Moet er direct mee stoppen.
Kijken wat er dan gebeurt met de bultjes. Als ze wegtrekken en ik voel me goed dan mag ik vlgnde week nog een keer proberen te starten met sulfa. En dan voorlopig lage dosis, mits ik t dan wel verdraag...
Helpbrand
Lid

Berichtdoor AP 1978 » wo apr 11, 2012 5:22 pm

Nou, dat is balen, zeg! Durf je het nog eens aan?
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Helpbrand » wo apr 11, 2012 5:29 pm

Ik weet t nog niet. Denk er nog even over na. Als t niet erger wordt dan bultjes dan is t het proberen waard om te kijken of ik t een volgende keer wel verdraag in lage dosis. Maar baal er wel van, ben helemaal gevlekt en t jeukt... :econfused:
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Blaine » wo apr 11, 2012 8:22 pm

Balen zeg, hopelijk gaat het met langzamer opbouwen wel goed.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Helpbrand » zo apr 15, 2012 5:14 pm

Vanochtend weer begonnen en de hele dag al een koortsig gevoel. Edit: thermometer geeft ook verhoging aan, 38 graden. Geen idee of t door de sulfa komt. Ik denk eigenlijk dat t weer niet goed valt. Twijfel over doorgaan. Geen idee of ik zo meteen weer een tablet in moet nemen. Wat vervelend dit :(
Laatst bijgewerkt door Helpbrand op zo apr 15, 2012 6:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Blaine » zo apr 15, 2012 6:13 pm

Ik zou hem innemen en even aankijken want kan ook toeval zijn of ingebeeld doordat je op alles gaat letten door de eerdere reactie, maa spannend zo, opelijk gaat het goed.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Helpbrand » ma apr 16, 2012 7:26 pm

Helaas, ook dit was n allergische reactie. Ik ben gestopt en mag t middel niet meer gebruiken.
Morgen overleg met de reumatoloog. Kijken wat we nu verder gaan doen. Ws prednison. Ik voel me lichamelijk best goed, afgezien van een dikke achillespees. Jammer dat de sulfasalazine geen optie is maar komt wel goed.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Blaine » di apr 17, 2012 11:26 am

Jammer dat het niet gast, hopelijk komt er een goede optie uit je overleg met de reumatoloog
Afbeelding
Blaine
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma