Sulfasalazine?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Re: Sulfasalazine?

Berichtdoor Helpbrand » wo apr 25, 2012 5:46 pm

Ik gebruik nu geen medicatie tegen de reuma. Alleen nog medicatie tegen m'n epilepsie. Prednisolon voor als ik veel last krijg maar dat is nu nog niet aan de orde. Voel me eigenlijk prima. Kan alleen niet meer op hakken lopen en veel tillen of typen. Maar dat is t enige. Ben nu ruim een maand gestopt.

Heb ergens gehoord dat mensen die allergisch reageren op sulfasalazine vaak een tijdlang geen gewrichtsklachten hebben. Wie kan me hier meer over vertellen? Lijkt me wel prettig namelijk, geluk bij ongeluk :ebiggrin:
Helpbrand
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Helpbrand » wo apr 25, 2012 5:47 pm

Ook m'n psoriasis is nog opvallend rustig :)
Helpbrand
Lid

Berichtdoor AP 1978 » wo apr 25, 2012 6:24 pm

...Of ben je zwanger? Het verdwijnen van de psoriasis was mijn eerste symptoom.
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Helpbrand » wo apr 25, 2012 6:33 pm

Dat niet... :wink: Zit nog in de wachttijd na t stoppen met de mtx. Eerste vd drie maanden zit erop.
Maar jij merkte t meteen aan je psoriasis?
Helpbrand
Lid

Berichtdoor AP 1978 » do apr 26, 2012 4:12 pm

Oh ja, dat is natuurlijk ook zo... Ik voelde me in het begin een beetje raar, zwak op de maag bijvoorbeeld, maar toen ik ineens weer vingerafdrukken had (psoriasis zit bij mij vooral op de handpalmen en voetzolen) wist ik het bijna zeker. De psoriasis is de hele zwangerschap mooi rustig gebleven en dat was maar goed ook, want ik mocht geen zalfjes smeren. Hopelijk blijft het na de bevalling zo, het kan nog schelen dat ik sinds de zwangerschap niet meer rook en deze vorm schijnt met roken samen te hangen. Extra motivatie om er nooit meer mee te beginnen! Hou jij het een beetje vol nu de Sulfasalazine niet mogelijk bleek?
AP 1978
Lid

Berichtdoor Helpbrand » do apr 26, 2012 8:46 pm

Zou wel lekker zijn als je psoriasis zich rustig houdt straks. Heerlijk!
Ik hou t nog wel goed vol. Merk t nu wel een beetje. Pijnlijke voeten en gevoelige handen. Al valt t vooral in de categorie beetje pijnlijk/oncomfortabel. Maar ik denk dat ik de prednisolon niet nog weken uit kan stellen.
Hoop iig tot half mei niet aan de pred te hoeven. Dan ben ik halverwege de wachttijd. Op dat moment beginnen voelt beter dan nu. Klinkt misschien een beetje raar. Maar dan heb ik de helft vd wachttijd zonder die rommel kunnen doen. Week meer of minder maakt niet uit zou je zeggen ;) maar toch.
Ik wil heel graag blijven werken dus t is zaak ervoor te zorgen dat t niet te heftig wordt voor ik aan de pred ga. Anders lukt t werken niet meer :mrgreen:
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Helpbrand » wo mei 09, 2012 7:17 pm

Ben inmiddels halverwege de wachttijd en t gaat best goed. Wel gevoelige/pijnlijke voeten, handen en polsen maar buiten dat gaat t nog wel lekker. Ik merk wel dat ik langzaam meer last krijg. Ik heb nu een weekje vakantie en wacht even af of de extra rust wat doet voor mn gewrichten. Mocht t nu over een paar dagen nog zo voelen dan begin ik met de prednisolon. Waarschijnlijk sowieso binnen nu en een week.

Ik denk dat geen gewrichtsklachten na allergische reactie op sulfasalazine niet voor mij geldt, jammer genoeg :(
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Helpbrand » vr mei 18, 2012 11:09 pm

Ben de dag na m'n vorige bericht gestart met een lage dosis prednisolon (2,5mg). Merk wel verschil. Maar merk ook dat m'n voeten en handen toch langzaam pijnlijker worden. Dus zeer waarschijnlijk verhoog ik de dosis binnenkort weer.
Heel fijn, ik heb eens per maand telefonisch contact met m'n reumatologe. Had al ruim van tevoren afgesproken dat ik met prednisolon kon beginnen. En hoefde op t moment dat ik t echt nodig vond niet eerst te gaan bellen om een telefonisch consult af te spreken enzo. Daar gaat toch tijd overheen.
Nu hoef ik haar binnenkort alleen maar te laten weten dat ik gestart ben en hoe t gaat. Ideaal :)
De huisarts en apotheek kunnen er niet zoveel mee. Die vinden t erg lastig dit soort zelfstandigheid van patiënten. Die hebben t liefst dat t op recept gaat enzo. Een hoop gedoe dus met doorgeven :ebiggrin: ach ja....

Nog een maandje en dan zit de wachttijd erop. Ik ben benieuwd hoe ik me de komende maand voel én ik ben vooral benieuwd naar hoe t daarna gaat. Hoop dat t vlot en voorspoedig mag gaan.
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Gigi » di mei 22, 2012 10:37 am

Ik hoop ook voor je dat het allemaal vlot gaat en je niet te veel last krijgt van je lijf. Ik ben nu 1 maand gestopt met humira, dus die zou nu helemaal uitgewerkt moeten zijn, en over 1,5 week zitten ook de 3 maanden wachten van de mtx erop. Ik voel me nog altijd prima, dus hoop echt dat het zo blijft en dat het voor jou ook mee zal vallen!
Gigi
Lid

Berichtdoor AP 1978 » di mei 22, 2012 4:27 pm

Spannend, dames!
AP 1978
Lid

Berichtdoor Blaine » di mei 22, 2012 9:12 pm

Spannend hoor de wchttijd er bijna op,hopelijk gaat het snel daarna
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Helpbrand » di jun 05, 2012 5:06 pm

Hier gaat t nog steeds alleszins prima :) ik zit nu sinds t weekend op 5mg prednisolon per dag. Het gaat goed. Wel wat last van mn handen en ik moet geen uren willen lopen, maar dat is dan ook het enige.
Nog iets minder dan drie weken en de wachttijd zit erop. Ben zo benieuwd hoe t gaat!
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Helpbrand » di jun 05, 2012 5:07 pm

@Gigi: jouw wachttijd zit erop ondertussen toch? Hoe gaat het met je?
Helpbrand
Lid

Berichtdoor Gigi » wo jun 06, 2012 11:38 am

Met mij gaat het op zich goed. De wachttijd zit er inderdaad op, dus ik vind het erg spannend nu! Ik ben nu 1,5 maand ook gestopt met de humira en merk dat de artritis nu wel een beetje terugkomt. Het valt nog wel mee hoor, ik merk alleen dat ik weer een stuk stijver aan het worden ben en de pijn in mijn schouder (waar ik altijd het meeste last van had) komt ook weer terug, en als ik veel loop krijg ik weer last van mijn heup. De psoriasis houdt zich wel nog rustig gelukkig. Hopelijk blijft het zo!

@ Helpbrand: gelukkig gaat het bij jou ook nog goed. Ben ook erg benieuwd!
Gigi
Lid

Berichtdoor Helpbrand » zo jun 17, 2012 11:09 am

Nog een paar dagen en de wachttijd zit erop. De afgelopen tijd is t verbazingwekkend goed gegaan. Ik heb wel last van m'n handen maar dat is minimaal. Af en toe stijf en vooral inde ochtend dik en gevoelig. Mijn voeten zijn ook pijnlijk, ik kan alleen nog maar op birkenstocks of iets dergelijks lopen en ver lopen lukt niet meer. Ik gebruik 5mg prednisolon en daarme gaat het goed. Ik ben weer begonnen met sporten, fitness en ook dat gaat heel redelijk.
Het valt me echt 100% mee tot nu toe :-)
Nu maar hopen dat ik een beetje vlot zwanger mag worden en dat ook dat zo soepel mag gaan.

Gigi hoe gaat het met jou? En met de andere dames?
Helpbrand
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma