Zwanger na gebruik mtx

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger na gebruik mtx

Berichtdoor Danielle76 » zo okt 21, 2012 6:25 pm

Hallo
Vorige week schreef ik dat mijn vriend en ik een kinderwens hebben en ik daarom gestopt ben met mtx.
Ben nu 4 weken gestopt met mtx spuiten (25 mg) en sinds 2 weken krijg ik nu Salazopyrine en plaquenil. Maar nu komt het.........ik ben zwanger
Het was nog niet de bedoeling omdat we de 3 maanden wilde wachten totdat het veilig was. En daarna wilde ik het nog aankijken hoe het met de nieuwe medicijnen gaat.
heb dinsdag een test gedaan met zo'n indicator erop en die gaf aan dat ik 4-5 weken zwanger ben, dat de bevruchting 2-3 weken geleden heeft plaats gevonden.
Alleen maak ik me wel zorgen nu, aangezien het advies is om te wachten tot die 3 maanden na het stoppen van mtx....... :?
Ben blij maar ook weer niet want weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.
Je kan het ook niet delen met andere, want wat als het niet goed is en je het moet afbreken.
We weten wat de risico's zijn en toch is het gebeurt.

Wie is er ook gestopt met mtx en binnen die 3 mnd zwanger?

Liefs Danielle
Danielle76
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Re: Zwanger na gebruik mtx

Berichtdoor krijger » zo okt 21, 2012 6:34 pm

Lijkt mij iets wat je zo snel mogelijk met je reumatoloog, huisarts of een gyneacoloog moet bespreken.Je zegt dat je het niet met anderen kan delen, maar dit lijken mij de aangewezen personen waar je dit mee MOET bespreken.

En het is nu zondag en de test had je afgelopen dinsdag al gedaan? Waarom wacht je zolang om naar een arts te gaan met zoiets belangrijks?

Groetjes Annet
krijger
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Danielle76 » zo okt 21, 2012 6:41 pm

krijger schreef:Lijkt mij iets wat je zo snel mogelijk met je reumatoloog, huisarts of een gyneacoloog moet bespreken.Je zegt dat je het niet met anderen kan delen, maar dit lijken mij de aangewezen personen waar je dit mee MOET bespreken.

Groetjes Annet

We hebben het er ook over gehad om het deze week aan te kijken en dan naar de huisarts te gaan. Maar het is ook een beetje dat ik me stom voel dat we niet extra opgelet hebben. Maar dacht niet dat ik zo snel zwanger zou raken omdat ik mtx gebruikte en daarvan bekend is dat je minder snel/makkelijk zwanger kan raken. Weet ook niet hoe lang het duurt voordat mtx uit je lichaam is. En aangezien ik ook nog geen miskraam heb gehad heb ik het gevoel dat het goed zit, anders stoot je lichaam het wel af.
Maar we gaan morgen gelijk bellen, want zo kan je ook niks.
Dank je wel
Danielle76
Lid

Berichtdoor Danielle76 » zo okt 21, 2012 6:46 pm

krijger schreef:.

En het is nu zondag en de test had je afgelopen dinsdag al gedaan? Waarom wacht je zolang om naar een arts te gaan met zoiets belangrijks?

Groetjes Annet

We hebben niet gebeld omdat ik dacht/hoopte dat het uit zichzelf zou loslaten. Begrijp me niet verkeerd, maar ik hoop natuurlijk op een gezond kindje en het risico dat dit niet zo is, is erg aanwezig.
Danielle76
Lid

Berichtdoor Blaine » zo okt 21, 2012 9:02 pm

Tja ik wil niet vervelend doen maar ik zou heel erg snel de gyn bellen voor advies, de papieren die ik mee kreeg van de,tx stond duidelijk in dat als je mtx gebruikt en je wordt zwanger de kans rond de 90% ligt dat de kleine meeroudig gehandicapt is, tiurlijk zijn die papieren al wat jaren oud dus misschien zijn ze nu iets minder pessimistisch maar ik zou zeker zo snel mogelijk overleggen wat wijsheid is, want laten we heel eerlijk zijn ene kindje verzorgen met reuma is al mega zwaar, laat staan als het kind ook og zwaar gehandicapt blijkt te zijn, dus niks aan kijken maar advies vragen aan de profesional en kansen en risico's laten vertellen zodat jullie ene goede keus kunnen gaan maken :( .
Er was heel lang geleden hier iemand die er achter kwam toen ze al best ver wasda ze zwanger was en dus ook mtx nog gebruikte maar nadat de kleine geboren zou moeten zijn nooit meer wat gehoord dus lijkt me geen goed teken :wink:
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Danielle76 » zo okt 21, 2012 10:47 pm

Blaine schreef:Tja ik wil niet vervelend doen maar ik zou heel erg snel de gyn bellen voor advies, de papieren die ik mee kreeg van de,tx stond duidelijk in dat als je mtx gebruikt en je wordt zwanger de kans rond de 90% ligt dat de kleine meeroudig gehandicapt is, tiurlijk zijn die papieren al wat jaren oud dus misschien zijn ze nu iets minder pessimistisch maar ik zou zeker zo snel mogelijk overleggen wat wijsheid is, want laten we heel eerlijk zijn ene kindje verzorgen met reuma is al mega zwaar, laat staan als het kind ook og zwaar gehandicapt blijkt te zijn, dus niks aan kijken maar advies vragen aan de profesional en kansen en risico's laten vertellen zodat jullie ene goede keus kunnen gaan maken :( .
Er was heel lang geleden hier iemand die er achter kwam toen ze al best ver wasda ze zwanger was en dus ook mtx nog gebruikte maar nadat de kleine geboren zou moeten zijn nooit meer wat gehoord dus lijkt me geen goed teken :wink:

Gaan morgen ook bellen. Want dat heb ik me ook bedacht dat mocht het kindje een afwijking hebben en mijn klachten weer erger worden, het dan idd te zwaar zou worden. Hoop dat we snel duidelijkheid krijgen. Thnx
Danielle76
Lid

Berichtdoor Blaine » ma okt 22, 2012 8:32 am

Heel veel succes met de moeilijke tijd en beslissingen die gaan komen, zal niet makkelijk zijn om de juiste info te krijgen en de juiste beslissing te nemen, wat een schrik.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor puntje » ma okt 22, 2012 9:36 am

Veel succes. Het is idem moeilijk en zwaar. Sterkte. MTX is eigenlijk meer een soort chemo. Maar ik zou als ik jouw was. Met het hele groepje gaan praten. Huisarts, reumatoloog en gynaecoloog. De ene kan weer wat meer weten. Moeilijk. Ik leef met je mee.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Danielle76 » ma okt 22, 2012 10:30 am

Blaine schreef:Heel veel succes met de moeilijke tijd en beslissingen die gaan komen, zal niet makkelijk zijn om de juiste info te krijgen en de juiste beslissing te nemen, wat een schrik.

Heb om 11 uur een afspraak. Ben benieuwd. En vind het ook behoorlijk spannend. Want de kans dat het afgebroken moet worden is ook aanwezig......... :(
Danielle76
Lid

Berichtdoor Danielle76 » ma okt 22, 2012 10:31 am

puntje schreef:Veel succes. Het is idem moeilijk en zwaar. Sterkte. MTX is eigenlijk meer een soort chemo. Maar ik zou als ik jouw was. Met het hele groepje gaan praten. Huisarts, reumatoloog en gynaecoloog. De ene kan weer wat meer weten. Moeilijk. Ik leef met je mee.

Dank je wel. Ik weet niet wat me te wachten staat. Weet wel dat er in Rotterdam een speciale afdeling is voor vrouwen met reuma die zwanger wil worden of zijn. Ga proberen of ik daar terecht kan.
Danielle76
Lid

Berichtdoor Blaine » ma okt 22, 2012 10:33 am

Gelukkig snel een afspraakn succes
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Johanneke » ma okt 22, 2012 10:46 am

Heel veel sterkte met alles dat komen gaat!
Johanneke
Lid

Berichtdoor Danielle76 » ma okt 22, 2012 2:26 pm

We zijn net geweest en mijn huisarts zei dat een doorverwijzing naar het Erasmus de beste optie is. Ze hebben daar een speciale afdeling voor vrouwen met reuma die een kinderwens hebben. Je word dan vanaf het begin tot het eind goed begeleid. Bij 7 weken krijg ik een echo en een paar onderzoeken om te kijken of het kindje goed groeit of dat er mogelijk afwijkingen zijn. Vanaf dan moeten we beslissen wat we willen doen. Dus nu even wachten op een afspraak en dan weten we over 2 weken meer.

Liefs danielle
Danielle76
Lid

Berichtdoor Blaine » ma okt 22, 2012 3:09 pm

Spannend dus nog even afwachten, wat een stress voor jullie, we hopen op een wonder ;).
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Gigi » ma okt 22, 2012 3:59 pm

Wat een verhaal! Goed dat je naar de huisarts bent geweest. Ik hoop dat het allemaal mee valt!

Ik ben zelf ook gestopt met mtx ivm kinderwens en inmiddels alweer een half jaartje bezig. Ik las dat iemand ergens had gelezen dat je bij mtx 90% kans hebt op een meervoudig gehandicapt kind, maar volgens mij ligt dat percentage veel lager (als ik af ga op wat mijn reumatoloog erover heeft verteld). Het is in elk goed dat je sinds de bevruchting geen mtx meer hebt gebruikt, natuurlijk is het wel nog actief in je lijf, maar in elk geval in een afnemende dosis.

Ik hoop dat alles goed is op de echo en dat je gewoon kunt gaan genieten van het feit dat je zwanger bent :)
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma