MTX 6 maanden stoppen

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Re: MTX 6 maanden stoppen

Berichtdoor Zizly » di nov 06, 2012 1:36 pm

@Gigi: ja dat klopt, het is zelfs heel normaal om er een jaar over te doen. Maarja als je gezond bent moet je dus wat meer geduld hebben ja, maar wij zijn niet gezond. Ik zou kijken of je een fertiliteitsarts hebt in je ziekenhuis, die zijn veel begripvoller!

Ik liep eerst ook bij de gyneacoloog in het AZM. Die wou mij dus ook eerst n jaar zelf laten sukkelen (naast mn reuma, ook nog andere ''gyneacologische'' probleempjes) voordat hij me op wat voor manier dan ook zou gaan helpen.
Dat zag ik niet zitten. Toen heb ik alles omgezet naar een ander ziekenhuis, Orbis in Sittard. Fertiliteitsarts en Reumatoloog. En daar ben ik echt mega tevreden over. Die begonnen meteen met onderzoeken, stelden een behandelplan op, en vertelden al meteen dat er hulp geboden moest worden. Snapte totaal niet hoe AZM zo heeft kunnen handelen.
Zizly
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Gigi » di nov 06, 2012 3:13 pm

Toevallig ga ik ook naar het AZM :) Over mijn reumatoloog ben ik heel tevreden, met de gyn heb ik geen ervaring. Ik wacht even de afspraak af, mocht ik daarna niet tevreden zijn kan ik dan overwegen om naar Sittard te gaan. Maar goed, in jouw geval is het natuurlijk wel een beetje anders, aangezien je aangeeft dat er al gynaecologische problemen waren. Ik weet niet of ik zo snel wordt doorverwezen alleen op basis van mijn AP.
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Zizly » di nov 06, 2012 3:56 pm

Dat is inderdaad toevallig!
Reumatoloog van kleins af aan dr. van Santen gehad, echt een super vrouw en arts. Maar sinds zij met pensioen is, en ik een andere heb gekregen eigenlijk nooit meer die klik gehad. En de gyneacoloog al helemaal niet over te spreken! Heeft het alleen over kosten hier en kosten daar. Op mijn vraag of hij op zijn minst mijn bloed wilde controleren (ivm hormonen etc), zei hij letterlijk: daar zie ik het nut niet van in.

Toen heb ik een afspraak gemaakt bij de fertiliteitsarts, gewoon huisarts (telefonisch aan assistente) voor verwijsbrief gevraagd en een week later zat ik al bij dr. Sprengers. Hier gingen ze meteen aan de slag!
Ook reumatoloog omgezet naar Sittard, want de artsen wilden toch graag met elkaar overleggen met alles. En daar was in AZM ook geen sprake van, werken allemaal langs elkaar door.
Dus ik ben erg te spreken over Sittard, nooit verwacht na jaren bij AZM te zijn geweest (en voorheen ook heel tevreden altijd). Maar dat is natuurlijk bij iedereen verschillend.

Hoop dat je er een goed gevoel bij hebt, bij je volgende afspraak.
Laat maar wat horen hoe het gegaan is!
Zizly
Lid

Berichtdoor Zizly » ma nov 26, 2012 3:31 pm

Even een nieuwe update..

Inmiddels alweer 4 weken gestopt. En ik merk het eigenlijk al best goed?!
Volgens mij is dit uberhaupt nog niet mogelijk eigenlijk, dus het kan ook best aan het seizoen liggen, daarbij dat ik het best druk heb met mn werk. Daar kan t ook aan liggen.. of een opstapeling van alles
Dus niet echt n goeie timing uitgezocht om ermee te stoppen, maarja.. geen zin om nog te wachten op de zomer om te stoppen met de medicatie.
Of heeft er hier iemand toch ook al zo vroeg al iets van gemerkt?

Donderdag heb ik weer n afspraak bij de fertiliteitsarts en wordt er n afspraak gemaakt voor de kijkoperatie, dat is ook wel weer ff spannend!
Zizly
Lid

Berichtdoor AP 1978 » vr nov 30, 2012 10:49 am

Hoi,

Toen ik stopte met MTX had ik binnen week een enorme ontsteking in mijn knie, dus het kan zeker wel dat je na een maand al merkt dat het allemaal wat minder gaat. Ga je de stopperiode helemaal medicijnvrij proberen? Ik heb Sulfasalazine en Naproxen gebruikt... Succes!
AP 1978
Lid

Berichtdoor Zizly » vr nov 30, 2012 4:22 pm

Hoi AP,

Oke dus het kan idd wel kloppen. Vraag me wel af waarom dat het toch zo lang duurt voordat het je lijf uit is, als je zo vroeg al iets kunt merken. Maarja, ik ben geen dokter.
Momenteel gebruik ik sowieso de Arcoxia 90mg per dag wel nog gewoon, ze willen straks even kijken of ik daarmee ook nog van te voren moet stoppen. Maar dat zal hooguit een maand zijn denk ik.
En als ik weet dat ik een drukke dag heb, pak ik er nog 8 paracetamol bij.
Verder even afwachten wat het allemaal gaat geven. Ze hadden liever gehad dat ik al begon met prednison, maar dat wil ik nog niet.
Moet sowieso 20dec naar de nieuwe reumatoloog en dan eens kijken wat hij allemaal te vertellen heeft.
Wil idd ook aankaarten om die Sulfa te gebruiken als het niet meer zou gaan i.p.v. de prednison. Had gelezen dat je daar niet van bijkomt.
Zizly
Lid

Berichtdoor Blaine » za dec 01, 2012 2:24 pm

Ik merkte na het stoppen naar anderhalve maand dat het ineens in een paar dagen bergafwaards ging ook zo'n rare gewaarwording, maar kan dus wel aardig kloppen. We zeggen toch ook 3 maand is geoeg dus aub ga niet die 6 maand vol maken helemaal nergens voo nodig en zonde van de extra pijn en evt beschadigingen.
Succes nog met de wachttijd.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor AP 1978 » wo dec 05, 2012 2:01 pm

Hoi,

Sulfasalazine kom je niet van aan. Van een zwangerschap wel. Volgens mij had ik dat grapje al eens gemaakt, maar hij blijft leuk, vinnik... :ewink:
AP 1978
Lid

Berichtdoor Zizly » vr dec 14, 2012 3:30 pm

Haha die is goed! :lol:
Zizly
Lid

Berichtdoor Zizly » do dec 20, 2012 7:25 pm

Hier weer even een update..

Ondertussen de kijkoperatie gehad, alles goed verlopen en weer hersteld. Het was Endomitriose (weet niet of t jullie wat zegt) maar ze hebben wat stukjes weggebrand en verder waren de eileiders goed doorgankelijk. 8jan weer terug voor verdere behandelplan te bespreken.

Vandaag ook voor t eerst bij de nieuwe reumatoloog geweest. Zij wilde mij t liefst zsm aan de Sulfa hebben. Eerst nog mijn bloed controleren, echo elleboog, foto's van voeten, handen en elleboog maken. Ze voelde toch wat ontstekingen zitten.
Maar nu komt t.. haar advies is 3mnd stoppen met MTX, en dit is dus de eerste dokter die dat tegen mij zegt. De vorige 7 (reumatologen en gynaecologen) allemaal 6mnd. Dit heeft ons toch wel aant denken gezet!

Graag zou ik feiten, statistieken, of iets dergelijks willen zien. Hoeveel procent is t bij voorgekomen dat maar 3mnd MTX vrij toch het ongeboren kind heeft "aangetast". Maar ja waar kun je hier meer over vinden???
Zou mij in ieder geval helpen bij onze keuze..
Had gevraagd of je kunt testen of MTX uit t lijf is, maar dat kan niet.

Nou genoeg stof om over na te denken!
Zizly
Lid

Berichtdoor Blaine » do dec 20, 2012 9:07 pm

Ik zeg het nog 1x :P . 3 maand is lang genoeg, dit is de richtlijn die door de fabrikant gehanteerd wordt en als dit niet absoluut 100% zeker weten veilig zou zijn dan gaven ze dat niet aan want die zitten niet te wachten op een rechtszaak en aangeklaagd worden.
Maar hierbij nog even 1 link
http://www.umcutrecht.nl/NR/rdonlyres/F ... aatrev.pdf

En echt elk groot ziekenhuis heeft een infofolder over mtx er op staan en ALLEMAAL geven ze aan 3 maand, dus kan wel veel,linken plaatsen maar googel maar eens op mtx folder dan kun je het zelf lezen.
Hier zeiden verschillende reumatologen, de reumaverpleegkundigen, de arts van een voorlichtingsbijeenkomst over zwangerschap en reuma, de bijsluiter, mijn infoboekje, de apotheek en de gyn allemaal 3 maand en dat is tegenwoordig ook de richtlijn vroeger was het 6 maand maar dat is aangepast.
Dus niet zo twijfelen en na die 3 maand er voor gaan :wink:
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Henk » vr dec 21, 2012 2:48 am

En toch... er zijn de vorige 7 artsen, die wel op de hoogte waren van wat in het Farmacotherapeutisch Kompas, de 'bijbel' voor arts en apotheker, staat: "Zowel mannen als vrouwen in de vruchtbare jaren dienen adequate anticonceptieve maatregelen te nemen tijdens gebruik en gedurende ten minste zes maanden na staken."

En Pfizer (Canada) schreef vorig jaar nog: "Pregnancy should be avoided if either partner is receiving Methotrexate. The optimal time interval between the cessation of Methotrexate treatment of either partner and pregnancy has not been clearly established. Published literature recommendations for time intervals vary from 3 months to one year".

Die houden zich dus op de vlakte bij het aangeven van een optimale onderbreking. Anderen hebben het vaak over "tenminste drie maanden".
Betrouwbare statistieken waarbij het verschil in het verloop van zwangerschappen na 3, 6 of 12 maanden stoppen met methotrexaat duidelijk wordt, heb ik helaas niet kunnen vinden. Gezien het feit dat diverse ziekenhuizen drie maanden aanhouden, zal het niet groot zijn.
Maar ik kan me je onzekerheid voorstellen...
Sterkte en wijsheid bij het nemen van jullie besluit.
Met vriendelijke groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor Zizly » vr dec 21, 2012 11:08 am

Hoi Henk,

Dankjewel voor je research! Fijn dat je daar de tijd voor hebt genomen :ebiggrin:
Ik heb zelf ook pagina na pagina gelezen, en er zijn idd geen statistieken of iets dergelijks te vinden.
Wel merkte ik dat het overgrote merendeel toch 3maand schrijft, en dan heb ik het over ziekenhuizen en apotheken.
Maar ik blijf nog even doorzoeken! Heb sowieso een belafspraak met gynaecoloog vnmddg gemaakt, kijken wat zij zegt.
En een vriendin van mij werkt in t ziekenhuis, zij zou ook nog eens navraag doen vandaag.
Zizly
Lid

Berichtdoor Zizly » vr dec 21, 2012 11:22 am

Hoi Blaine,

Zoals ik hierboven al tegen Henk zei, heb ik idd merendeel gevonden dat 3mnd adviseerd.
Net nog contact gehad met apotheek, en ook die zeggen 3mnd.

Misschien dat ik ertussenin ga zitten, dus op 4,5mnd. Sowieso moet er nog vanalles gebeuren voordat we mogen "beginnen".
Dus dat moet ik ook ff bespreken met mn fertiliteitsarts. Ivm met de hyperhomocysteinemie, moet ik nog B12 spuiten en nog n medicijn slikken. En ik weet nog niet wat ze eraan wilt gaan doen dat mijn hormoonhuishouding totaal niet klopt en ik geen eisprong heb. En aangezien ik op 28jan op de 3mnd al zit, wordt t misschien kortdag.
Zizly
Lid

Berichtdoor Blaine » vr dec 21, 2012 11:31 am

Lastig he al die tegenstrijdige adviezen maar goed dat je een beslissing hebt genomen, en ach 3 maand niet redden maar wel 4,5 is altijd bezig als 6 maand wachten, hopelijk wete je snel meer, en nog maals succes,
Afbeelding
Blaine
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma