Zwanger proberen te worden, plots reuma

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger proberen te worden, plots reuma

Berichtdoor Joyce87 » za dec 01, 2012 2:10 pm

Hey allemaal,

Ik ben 25 jaar en heb een zoontje van 16 maand. Sinds een half jaar zijn we aan het proberen voor een broertje of zusje.
Vanaf de zomer word ik wakker met zere voeten, eigenlijk nooit verder bij nagedacht want na een kwartiertje of half uur was het over. Maar begin oktober had ik een ontsteking juist boven mijn hiel, onder men enkel aan mijn linkervoet. Ben er toen mee weggeweest en bleek dat ik steunzolen nodig heb (afspraak 12-12), heb dan ontstekingsremmers gekregen maar die hielpen niet (de ontsteking heb ik nog steeds). Begin november kreeg ik last van mijn rechterpols en mijn 10 vingers. Dacht toen om het even rustig aan te doen zodat hetbeter zou worden maar niets is minder waar! Een week later naar de dokter met ontstoken polsen (links en rechts), opstoken hiel, 10 vingers waar ik smorgens niks mee kon en mijn nek die percies helemaal vast zat. Dokter toen bloed getrokken en enkele dagen later vertelde hij me dat er 2 van de 3 reumatesten positief waren. Direct afspraak gemaakt bij reumatoloog (afspraak 8-3). Ik vertelde hem over onze 2de kinderwens en vertelde mij dat ik niet moest stoppen met proberen maar dat het belangrijk is dat hij het wist omwille van de medicatie... Begin deze week kon ik niet meer! Sinds vorige week donderdag word ik snachts wakker van de pijn, alsof er een bus over mij gereden heeft en mijn rechter hand in brand heeft gestoken. Rond de middag is het wel een stuk beter en heb ik nog een beetje last van mijn hiel en rechterpols en heb ik weinig kracht in mijn hand... Dus ik terug naar de dokter en dan heeft hij naar andere ziekenhuizen gebeld, toevallig was er in Wilrijk een anulatie waardoor ik al op 10-12 een afspraak heb! Omdat ik net mijn regels had gekregen mocht ik terug 10 dagen ontstekingsremmers nemen. Vandaag is de eerste dag dat ik niet wakker geworden ben met het gevoel dat er een bus over mij gereden is en mijn hand in brand gestoken is. Maar smorgens kan ik niet eens mijn zoontje verzorgen, hoe kan ik er dan 2 doen?
Ben echt bang, ook omdat het zo plots is. Heb hier nog een papier liggen voor de cm en ik zie er wel iets opstaan van artritis? Kan het niet volledig lezen...
Ik lees hier zo veel verhalen van mensen die zwanger wil worden die al wisten dat ze reuma hadden.
Hebben jullie raad voor mij? Of zijn jullie dan niet bang?

Groetjes
Joyce87
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatische artritis

Re: Zwanger proberen te worden, plots reuma

Berichtdoor AnnemiekV » za dec 01, 2012 2:28 pm

Welkom Joyce, al is het dan niet vanwege een leuke reden, dat je dit forum bezoekt.
Ik heb geen raad voor je, ik zit niet in hetzelfde schuitje namelijk. Er zijn hier wel al heel wat mensen geweest, die en reuma hebben en zwanger zijn of zijn geweest. Die ervaringen kun je wel opzoeken hier, en misschien helpt je dat om die te lezen. Fijn dat je eerder terecht kunt bij de reumatoloog, zodat je je vragen/zorgen kunt stellen. Ook ivm jullie kinderwens. Schrijf desnoods al je klachten op, en wat je al gehad hebt aan medicijnen, en al je vragen . Dan vergeet je niks op spreekuur. Heel veel sterkte ermee!
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Blaine » za dec 01, 2012 2:32 pm

Hoi Joyce,

Wij hebben erg bewust voor eekindje gekozen ik had toen al een paar jaar reuma en wist redelijk waar ik aan toe was, en voor een groot dele klopt dat ook wel ik heb alleen de pech dat na de zwangerschap de medicatie niet meer aan wilde slaan en ben gisteren dus weer metwat nieuws begonnen (zoontje wordt woensdag 3 ;)) en het verzorgen van een kindje is best zwaar maar vind het redelijk te overzien met de nodige aanpassingen en doe gewoon veel,dingen anders dan anderen.
Maar daarnaast hebben wij ook beslis dat het helaas bij 1 kindje gaat blijven omdat ik en nog niet stabiel ben en omdat de zwangerschap hier niet echt soepel verliep en ik dus niet zou weten hoe ik dat zou moeten doen als ik weer zo vroeg pat kom te liggen met nog een kindje in huis :wink: . En ja de beslissing is doodeng van lukt het wel,kan het wel gaat het wel en dat is een beslissing die je echt alleen samen met je partner kunt nemen, maar ik weet niet hoeveel haast jullie hebben qua tweede zwangerschap anders kun je misschien zeggen eerst volop aan de medicatie en dan over een jaar of anderhalf verder kijken. Daarnaast is er ook medicatie die je ook veilig tijdens de zwangerschap kunt gebruiken zoals de sulfasalazine, dus misschien daar eens ver vragen dat je in ieder geval,iets krijgt. Snap trouwens niet zo goed waarom je nu naar een andere arts gaat, mijn ervaring is dat het toch het handigst is om altijd dezelfde arts te hebben want die weet hoe het was en is en is dan vaak net wat alerter met reageren.
Succes met het nemen van een moeilijke beslissing en laat je goed voorlichten.
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Joyce87 » za dec 01, 2012 3:53 pm

Alvast bedankt voor de reactie!

Blaine, ik ben nog niet naar de reumatoloog geweest. Die was normaal pas in maart, maar omdat ik dan in een ander ziekenhuis al over 2 weken terecht kan ga ik nu daarheen... Dus geen van beide kent me al, alleen mijn huisarts.
Kga zowizo is horen wat die reumatoloog te zeggen heeft en horen wat ik percies heb en mijn situatie uitleggen.

Maar het is allemaal zo snel gegaan en ik heb al wel is op internet gekeken maar er staat zoveel... En heb er een beetje schrik van, ook omdat ik er niets van ken eigenlijk...

Grt
Joyce87
Nieuw lid

Reumavorm: Reumatische artritis

Berichtdoor Blaine » za dec 01, 2012 4:34 pm

Aha op die manier ik dacht dat je bij die andere al geweest was, maar jemig wat een extreme wachttijden, dta ben ik hier niet gewend ik kon binnen 4 dagen terecht, zegt wel wat over hoe het ging :lol: , maar snap dat het even erg veel op je af komt, het is ook even heel veel wat je dan hoort, wacht maar eerst rustig je bezoek af zet van te voren alles even goed op een rij, wat zijn je klachten wat wil je precies vragen en dan hoor je vanzelf meer, ook direct je kinderwens aan geven want dan kunnen ze daar rekening mee houden qua medicatie voorstellen :wink: .
In het begin vond ik het ook wle erg veel info en lastig dus neem iemand mee zodat je later nog eens kunt vragen watzei hij nu precies of hoe zit dit of dat.
Succes
Afbeelding
Blaine
Lid

Reumavorm: RA

Keer terug naar Zwangerschap en reuma