zwanger worden met medicatie

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

zwanger worden met medicatie

Berichtdoor silke 4 ever » za dec 22, 2012 2:43 pm

Hallo dames,

Mijn naam is silvia en wij proberen ook al 6 maand zwanger te geraken. Kheb een goei 15 jaar arthritis psoriasis.
Kben nu 10 maanden medicatie vrij. Het is echt geen lachtertje, heb een zwaar ontstoken voet, hand, rug en knieën pijnlijk maar nog net te doen.
Kben verleden week naar de reumatoog geweest want ik kan niet meer werken en we hebben financieel de centjes wel nodig.
Hij schrijft mij 3 weken medrol 16 gr, enbrel, naxoproxen en sufasine 2000 gr voor. Als ik enbrel en de sufasine samen gebruik voel ik me echt onwel, benauwd hartkloppingen en een benauwd gevoel. Maar ik twijfel enorm dat het geen schade zou aanrichten aan de eventuele vrucht moest ik zwanger zijn.
Want tussen de eisprong en de menstuatie zitten toch 2 weken. Eens zwanger wil ik niks meer gebruiken mijn reuma komt in remissie als ik zwanger ben, zo was het verleden keer. Je weet nooit hoe lang het duurt eer je eindelijk zwanger geraakt. Kan iemand me raad geven. Ik zou de sufa misschien laten de enbrel werkt zo goed ma heb nu sinds 10 maanden pas voor de eerste keer terug gespoten voel me nu al schuldig, ik wil met een goed geweten medicatie pakken zonder dat het eventuele vruchtje er last van heeft want dat kind wil ook een goed leven!

silvia
silke 4 ever
Lid

Reumavorm: sporiasis arthritis

Re: zwanger worden met medicatie

Berichtdoor AP 1978 » zo dec 23, 2012 12:51 pm

Hallo,

Met enbrel tijdens de zwangerschap heb ik geen ervaring. Het schijnt wel te mogen, maar ik ben daar pas mee begonnen na de zwangerschap. Ik heb voor en tijdens de zwangerschap 2000 mg sulfasalazine gebruikt en een kerngezonde dochter gekregen. Tot aan de zwangerschap ook Naproxen gebruikt (dit wordt afgeraden omdat het een verhoogd risico geeft op een miskraam). Moeilijke beslissing, he? Mijn advies: Hou het leefbaar! Succes!
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Re: zwanger worden met medicatie

Berichtdoor duime-lotje » ma jan 07, 2013 5:09 pm

Reuma intensiever behandelen tijdens zwangerschap
ROTTERDAM - De spiegel van verschillende cytokinen in het bloed blijkt bij zwangere vrouwen met reumatoïde artritis (RA) direct van invloed te zijn op het geboortegewicht van hun baby.

Foto: Thinkstock
Dat blijkt uit onderzoek van Florentien de Steenwinkel van het Erasmus MC.
Cytokinen zijn een soort ontstekingshormonen, die bij actieve ziekte worden aangemaakt.
Tot dusverre was wel bekend dat vrouwen met actieve RA vaker een baby met een lager geboortegewicht krijgen. Dat dit samenhangt met cytokinenspiegels, heeft de onderzoekster nu voor het eerst aangetoond.
Hoger risico
Een lager geboortegewicht geeft baby's op latere leeftijd een hoger risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Actieve RA is dus niet alleen schadelijk voor de aanstaande moeder, maar mogelijk ook voor het ongeboren kind. Op dit moment zijn veel zwangere vrouwen met RA geneigd om het medicijngebruik met het oog op hun zwangerschap tot een absoluut minimum te beperken.
'Maar dat is dus niet verstandig', aldus De Steenwinkel. 'Het is juist heel belangrijk dat zwangere vrouwen intensief worden behandeld. Ze moeten worden behandeld met de medicijnen die veilig zijn bevonden tijdens zwangerschap. De actieve reumatoïde artritis moet namelijk zoveel mogelijk tot rust worden gebracht.'
Lager geboortegewicht
De Steenwinkel keek in de bloedmonsters van zwangere patiënten naar drie verschillende cytokinen. Twee van deze cytokinen doen de RA opvlammen, een derde doet de ontstekingen juist doven.
Zwangere vrouwen die relatief veel van het laatste cytokine in hun bloed hadden, bleken baby’s te krijgen met een normaal geboortegewicht, ook al was de ziekte van de vrouwen nog actief.
De aanwezigheid van een van de twee opvlammende cytokinen hing juist samen met baby’s met een lager geboortegewicht. Dit effect kwam nog bovenop het effect van de actieve ziekte op het geboortegewicht.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het vakblad Annals of Rheumatic Diseases.
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Keer terug naar Zwangerschap en reuma