stoppen medicatie voor zwangerschap

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

stoppen medicatie voor zwangerschap

Berichtdoor moon512 » za feb 16, 2013 10:37 pm

Hallo allemaal
Eindelijk kan ik inloggen. Ik zie dat er niet meer echt een actief onderwerp is over zwangerschap en reuma.
Ik heb wel veel oudere posts gelezen en dat helpt me enorm.
Ik begin nu sinds januari gestopt met mtx omdat we voor een 2de kindje willen gaan.
Na 2 weken kreeg ik alweer last van ontstekingen en heb veel pijn.
Maar ik weet dat het de moeite waard is.
Zijn er meer meiden of vrouwen die in dezelfde situatie zitten? Lijkt me leuk om contact te maken
Gr ramona
moon512
Lid

Reumavorm: RA

Re: stoppen medicatie voor zwangerschap

Berichtdoor Steph » zo feb 17, 2013 10:37 am

Dag Ramona,

Ik zit momenteel nog niet in dezelfde situatie als jij maar wil hier toch even op reageren.
Ik zou graag (als het mogelijk is natuurlijk) in juli stoppen met mijn medicatie en gaan voor mijn eerste kindje :)
Ik neem nu MTX wekelijks 15mg samen met humira en de bijhorende medicatie als foliumzuur prednisolone enz..
Nu ben ik eigenlijk wel heeeel benieuwd hoe het gaat lopen als ik stop.
Ik weet ongeveer 9 maand dat ik RA heb en ben enorm bang dat ik in de "stopperiode" weer zo ga zijn als in het begin van de RA.
Reumatoloog verteld mij dat het eens je stabiel bent allemaal goed komt in de stopperiode maar heb er toch zo m'n twijfels over.
Sinds ik mijn medicatie gestard ben, ben ik ook nog nooit in "remissie" geweest (mss een beetje optimistich maarja...)
Monteel gaat het wel beter sinds ik Humira gebruik.
Dus al bij al kan ik je niet veel verder helpen met tips ofzo maar toch wil ik je graag laten weten dat ik hieromtrent ook veel vragen heb en ennnooormmm nieuwschierig ben hoe het allemaal loopt voor de zwangerschap, tijdens de zwangerschap en na de zwangerschap!!!
Ik duim alvast voor je in deze moeilijke periode!

Groetjes van een zeer ongeduldig meisje :oops:
Steph
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Blaine » zo feb 17, 2013 6:53 pm

Eigenlijk zijn alle topics die behoorlijk bovenaan staan actieve topics waarin ts net zwanger is of druk bezig, dus geen actieve topics is ene groot woord :wink: .
Ik zou zeggen succes met proberen
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor moon512 » zo feb 17, 2013 9:43 pm

Heej steph
Wat leuk dat je reageert.
Ik kan jou wel een beetje op weg helpen met je vragen.
Ikzelf heb een dochtertje van bijna 3 jaar.
Ik ben in 2009 rond januari gestopt met mtx 25 mg. Dat ging toen erg goed ik had niet meteen veel klachten van de reuma.
Vanaf april mochten we aantellen 4 maanden later was het zover. Tijdens de zwangerschap heb ik helemaal geen klachten gehad geen ochtend misselijkheid of reuma klachten helemaal niks. Ook het ik een droom bevalling gehad gren pijn medicatie of iets. Ik ben 2 weken na de bevalling weer gaan spuiten met mtx tot januari 2013 zal ik maar zeggen.
Ik heb met aantellen wel naproxen gebruikt toen ik wist dat ik zwanger was ben ik helemaal gestopt daarmee ik had het ook niet nodig.
Ik hoop dat zodra ik nu aantal ook weer klachtenvrij zal zijn maar de tijd zal het uitwijzen. Elke zwangerschap is ook anders natuurlijk.
Als je vragen hebt stel ze gerust misschien kan ik je helpen

Gr ramona
moon512
Lid

Berichtdoor Gigi » di feb 19, 2013 3:07 pm

Hoi Ramona,

Ik ben ongeveer een jaar geleden gestopt met mtx en humira en inmiddels 16 weken zwanger :) Mijn hele verhaal kun je lezen in mijn topic (staat hier ergens in de lijst, redelijk bovenaan). Mij viel het vooral zwaar toen ik al een tijdje gestopt was, maar nog niet zwanger was. Nu ik eenmaal zwanger ben valt het me mee, omdat ik weet waar ik het voor doe :) Maar ik moet zeggen dat ik ook veel last heb van mijn lichaam, weer pijnlijke gewrichten en ook mijn psoriasis breekt aan alle kanten uit. Ik heb de maand waarin ik uiteindelijk zwanger raakte een prednison injectie gehad, dat heeft wel wat geholpen, misschien dat dit voor jou ook een optie is? Er zijn een aantal medicijnen die je wel gewoon mag gebruiken.

Ik wil je in elk geval veel succes wensen, hopelijk valt het lichamelijk allemaal mee en raak je snel zwanger!
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor moon512 » di feb 19, 2013 9:21 pm

Hoi gigi

Gefeliciteerd met zwangerschap dat is toch helemaal geweldig!!
Ik heb 2 weken geleden een depomedrol spuit gehad ik moet zeggen dat ik niet echt het idee heb dat het iets geholpen heeft.
Volgende week mag ik nog zo'n spuit. Ik hoop dat het dan iets verlichting geeft wie weet.
Ik vind het zwaar, mischien had ik beter in de zomer kunnen stoppen met de mtx . Maar ja wie zegt dat het dan wel goed gaat.ik wil met prednison even voorzichtig zijn ik heb al overgewicht wil er niet nog meer aan voor ik aantel.
Maarja ik denk maar zo, ik kan blij zijn dat ik op de normale manier zwanger kan worden dat is ook niet voor iedereen weggelegd
Laatst bijgewerkt door moon512 op vr maart 01, 2013 3:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
moon512
Lid

Berichtdoor Steph » vr maart 01, 2013 1:20 pm

Dag Ramona,

Hoe gaat het ondertussen met jou?? Zijn de pijnen al beter of is het nog erger??
Bedankt alvast dat je me wilt helpen met m'n vragen!
Waar ik altijd erg benieuwd naar ben is of jij ook in "remissie" was voordat je mocht proberen om zwanger te worden.
Ze raden dit nl ten sterkste aan...
Had je al terug een opstoot na 2 weken of ben je er gewoon voor de zekerheid terug aan begonnen aan de mtx na de bevalling??

Groetjes !!
Steph
Lid

Berichtdoor moon512 » vr maart 01, 2013 3:12 pm

Hoi steph
Leuk om van je te horen,
Ik was bij mijn eerste zwangerschap met mtx gestopt en heb alleen naproxen gebruikt tot ik wist dat ik zwanger was toen ben ik daar ook mee gestopt omdat ik zo min mogelijk medicatie wil nemen.
Ik ben na de bevalling 2 weken erna weer met mtx begonnen om ervoor te zorgen dat ik geen terugval krijg zal ik maar zeggen.borstvoeding wilde ik toch niet geven,laat mij maar medicijnen nemen zodat ik goed voor mijn kindje kan zorgen en dat heeft ook helemaal super gegaan.

Ik heb maandag 25 feb. Weer een depomedrol spuit gehad en ik moet zeggen dat het al een stuk beter gaat vooral met de pijn in de knieën en in de schouders, ik kan nu tenminste weer op mijn zij liggen met slapen.

Hoe gaat het bij jou?
moon512
Lid

Berichtdoor Steph » vr maart 01, 2013 8:56 pm

En was je in remissie ton je aan je kinderwens begon??
Goed om te horen dat het toch iets beter met je gaat, s'nachts wakker liggen van de pijn vindt ik nog altijd het lastigst.. Maar dan denk je maar dat het voor een HEEL goed doel is :ewink:
Slim van je om direct opnieuw te beginnen met MTX, afwachten is hier ook niet de goede oplossing maar als je borstvoeding wilt geven kan het ook niet anders..
Met mij gaat het op zich wel beter op mijn rug en schouders na..
Een dagje lekker winkelen zit er niet meer in en mijn schouders tja.. Ik heb een job waar ik constant achter de computer zit dat zal daar wel mee te maken hebben. Maar we mogen niet klagen, ik heb al voor hetere vuren gestaan :ewink:

Geniet nog van je weekend zonder al teveel pijn
Steph
Lid

Berichtdoor moon512 » vr maart 01, 2013 11:44 pm

Het steph,
Ja ik ben 3 maanden met mtx gestopt voordat ik zwanger mocht worden.
Wij zijn 4 maanden later aangeteld dus ik was 7 maanden zonder mtx ondertussen was het zomer en ging het met de klachten beter.
Ikheb deze keer ook last van mijn schouders daarvoor heb ik fysio therapie dan masseren ze dit los. Ik heb niet het idee dat het veel baat. Na 2 dagen is destijfheid weer terug
moon512
Lid

Berichtdoor Chan81 » zo maart 03, 2013 3:24 pm

Hoi allemaal!
Ben nieuw op dit forum maar zie zoveel herkenbare vragen! Erg leuk om dit met elkaar te delen. Ik ben Chantal, 31 en heb sinds 2005 AP (psoriasis al vanaf pubertijd). Ook wij, vriend en ik, willen graag starten met een gezinnetje. Eind maart heb ik weer een afspraak met de reumatoloog waarmee ik dit wil bespreken en een plannetje op wil stellen om de medicatie af te bouwen. Momenteel gebruik ik 1 x per twee weken Cimzia in combinatie met wekelijks 25 mg MTX, een goede combi na jaren van "experimenteren" ;)
Leuk om jullie te volgen en ik zal ook mijn ervaringen delen.
Groeten Chantal
Chan81
Nieuw lid

Berichtdoor moon512 » vr maart 08, 2013 2:51 pm

Hi chantal
Erg spannend allemaal.
Ik ben nu gestopt met mtx omdat we graag een tweede kindje willen.
Ik snap helemaal dat je nu alles afleest om informatie te vinden over hoe het zou gaan.
Dat deed en doe ik ook.
Veel succes
Gr ramona
moon512
Lid

Berichtdoor Steph » wo maart 20, 2013 5:20 pm

Dag Iedereen,

Eventjes een update,

Ben afgelopen vrijdag naar de reumatoloog geweest.
We zijn afgesproken dat ik in Juli stop met de ledertrexate gedurende minimaal 3 maanden en maximaal 6 maanden. Ik moet dan ook nu alvast stoppen met mijn Arava zodat die voldoende uit m'n lichaam is.
Ik mag wel de hele tijd doorspuiten met Humira, ook de eerste 3 maand van m'n zwangerschap. Wil ik de eerste 3 maand niet doorspuiten met humira moet ik prednisolone gaan nemen..
Nu vindt ik het natuurlijk wel heel spannend dat het allemaal zo "concreet" wordt maar ik heb m'n twijfels over de humira doorblijven spuiten, ik lees overal dat je daar toch op voorhand mee moet stoppen... :oops:
Langs de éné kant zal mijn arts waarschijnlijk wel geen onnodige risico's nemen maar ik sta er toch maar bang tegenover, medicijnen en zwangerschap...
Hoe gaat het ondertussen met jou Ramona? En chantal, heb je ondertussen ook al meer nieuws over je "afbouwplannetje"?
Steph
Lid

Berichtdoor Gigi » wo maart 20, 2013 6:35 pm

@ Steph: ik mocht humira ook blijven gebruiken van de reumatoloog, maar heb zelf toch besloten ermee te stoppen. Ik weet dat artsen het tegenwoordig wel voorschrijven, ook bij zwangerschap, maar er is nog zo weinig onderzoek naar gedaan (eigenlijk geen onderzoek) dat ik het niet aan durfde. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze, ik kan me in elk geval goed voorstellen dat het een moeilijke keuze voor je is.
Gigi
Lid

Berichtdoor moon512 » do maart 21, 2013 11:01 pm

Hoi steph
Hier gaat het een stukje beter met de reuma klachten.
Ik moet nu ongesteld worden en dan mogen we voor de echt proberen t is wel spannend als het allemaal zo dichtbij komt.
Maar nu ben ik al een4 dagen te laat met mijn menstruatie en zwagerman ik niet zijn dat weet ik heeeeeel zeker.
Dus maak ik me ergens een beetje zorgen dat mijn hormoonhuishouding ontregeld is. Bij het stoppen van de pil bij mijn eerste zwangerschap had ik dat niet.
Hoop dat het snel op gang komt
Gr ramona
moon512
Lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma