AP en zwanger worden

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

AP en zwanger worden

Berichtdoor Chan81 » zo maart 03, 2013 3:35 pm

Hoi, mijn naam is Chantal en ik ben 31 jaar oud. Al vanaf mijn puberteit heb ik Psoriasis en sinds 2005 is daar artritis (AP) bijgekomen. Na vele jaren "experimenteren" met verschillende medicatie zijn mijn klachten sinds vorig jaar redelijk stabiel. Zo nu en dan breekt het nog wel eens door maar na een aantal weken trekt dit ook weer weg. Op dit moment gebruik ik 1 x per twee weken Cimzia in combinatie met wekelijks 25 mg MTX.
Een spannende periode is aangebroken, mijn vriend en ik willen namelijk gaan starten met een gezinnetje. Dit forum wil ik gebruiken om mijn ervaringen te delen rondom het afbouwen van medicatie en hopelijk het verloop van een hopelijk uiteindelijke zwangerschap. Er komen ongetwijfeld vragen naar boven die ik graag met jullie wil delen.

Groeten Chantal!
Chan81
Nieuw lid

Reumavorm: AP

Re: AP en zwanger worden

Berichtdoor Gigi » ma maart 04, 2013 4:33 pm

Welkom Chantal! Wat leuk dat je gaat proberen zwanger te raken, inderdaad een heel spannende tijd! Zelf ben ik nu 18 weken zwanger, mijn verhaal kun je ook hier lezen (heb een eigen topic). Wanneer ga je stoppen met je medicatie of moet je dit nog overleggen met de reumatoloog? Zelf gebruikte ik mtx en humira, ben met beide gestopt en gebruik nu niks. Cimzia ken ik niet, maar met mtx zul je 3 maanden gestopt moeten zijn voordat je veilig zwanger kunt raken.

Overigens lijkt mijn verhaal op het jouwe: ook al sinds de puberteit psoriasis en sinds 2007 artritis. Van beide waren mijn klachten eigenlijk weg toen ik de combinatie mtx en humira ben gaan gebruiken, nu zijn de klachten er helaas weer :(
Gigi
Lid

Berichtdoor Chan81 » ma maart 04, 2013 10:34 pm

Hi Gigi!
Heb inderdaad ook jouw topic al vluchtig gelezen, ga het zeker nog uitgebreid bekijken :) Wat fijn dat je zwanger bent! Voel je je goed?

Eind deze maand heb ik een afspraak met de reumatoloog en dan ga ik met haar bespreken wanneer ik wil en kan stoppen. Zit zelf te denken aan rond de zomer, over een paar maandjes dus. Hopelijk werkt het zomerweer dan ook een beetje mee, want hoe je het ook wendt of keert: zon blijft toch altijd welkom bij een pijnlijk lijf ;)

Heb zelf ook Humira en MTX gebruikt, maar dat kreeg bij mij helaas de klachten er niet onder. Ook Enbrel gehad, hetzelfde verhaal. Vorig jaar ook Prednison en zelfs toen brak het gewoon door. Nu met Cimzia icm MTX gaat het redelijk goed, ben nu in remissie. Maar ook nu breekt het gewoon nog door, alleen niet zo heftig als daarvoor. Dus ik vind het best spannend idd om helemaal te stoppen straks.. maar goed, daar staat ook wat tegenover :)

~Groeten!
Chan81
Nieuw lid

Berichtdoor moon512 » ma maart 04, 2013 10:43 pm

Hoi chantal
Wat een spannende tijd he. Ik ben zelf sinds januari gestopt met mtx om voor een 2de zwangerschap te gaan.
Nog 1 maandje afwachten en dan hoop ik dat het snel raak is, dan kan ik tenminste weer bewegen zonder klachten.
Jammer he dat je er zoveel voor over moet hebben, het is t zeker waard.

Gr ramona
moon512
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor puntje » do maart 07, 2013 11:25 am

Misschien een idee om een topic te openen met medicijnen en hoe lang iemand er vanaf moet zijn, voordat ze zwanger mogen worden. Misschien dat iemand dat wilt doen. Ik zie meerdere topics namelijk omtrent dit onderwerp.

Spannend. Hopelijk lukt alles super goed en heb weinig last van de ap.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Keer terug naar Zwangerschap en reuma