Zwanger willen worden maar je hebt RA en Diabetes type 1

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger willen worden maar je hebt RA en Diabetes type 1

Berichtdoor Adriana87 » wo aug 07, 2013 9:02 pm

Hoi,
Ik kan het niet vinden op internet dus doe ik het zo.

Ik heb reuma aroide artritis en diabetes type 1 "insuline afhankelijk".

Ik wil graag een kindje met me partner alleen weet niet hoe en wat. Wil graag info van iemand die zo ervoor staat als ik "diabeet en reuma". Hoe hen het doen samen met hun partner. Ect

Me partner is 100% gezond en werkt fulltime.
Ik zit thuis vanwegen me gezondheid. Maar wat is wijsheid.

Ik heb in 2010 miskraam gehad "door gebruik van de medicatie reuma"
In 2010 voor dat ik wist dat ik zwanger was werd me verteld dat ik reuma had. Dus medicijnen gebruik kwam zoveel over heen met bijwerkingen.

A fen daardoor ben ik lang gaan nadenken.
Waardoor mijn conclusie is geworden om een kleine te nemen.

Ik hoor het graag alvast bedankt :roll:
Adriana87
Lid

Reumavorm: Reumaoide artritis

Re: Zwanger willen worden maar je hebt RA en Diabetes type 1

Berichtdoor krijger » wo aug 07, 2013 9:42 pm

Lijkt mij dat je dat beter kan bespreken met jouw behandelend arts cq reumatoloog. Wij zijn geen doktoren.
En verder snap ik jouw logica in de verhalen ook niet helemaal. Je bent tot de conclusie gekomen om een kind te nemen? :S

Verder blijf ik bij mijn comment die ik in een ander draadje gegeven heb.

http://reumaforum.nl/viewtopic.php?f=47 ... 171#p46171

Groetjes Annet
krijger
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Adriana87 » zo aug 11, 2013 11:42 am

Hoi Annet,
Ik wil ervaringen horen van een ander met mijn probleem kwa gezondheid.
Behandeld art die zeggen allemaal het zelfde als je eraan wil beginnen moet je het zeggen want dan maken we een plan samen.

Verdere in details komen ze niet en weten niks te zeggen of het überhaupt zwaar is of weet ik het wat.

Je moet de berichten los van elkaar halen anders had ik een andere topic geopend zodat het duidelijkheid in is.
Adriana87
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » zo aug 11, 2013 12:32 pm

nou duidelijk is het niet, sorry :mrgreen:

Je wilt ervaringsverhalen over zwangerschappen van medepatienten die reuma en diabetes hebben. Nou daarmee kan ik je niet helpen.
Een zwangerschap is sowieso heel individueel. Het kan heel zwaar zijn, of heel makkelijk. Dat is niet altijd van tevoren te zeggen.

Wat ik echt verwerpelijk vind is dat je actief bezig bent met zwanger worden zonder dat er een behandelplan is en terwijl je oa Enbrel gebruikt. Het is niet voor niets dat ik daar zo heftig op reageer, er zijn in mijn familie wat zwaar gehandicapte kinderen geboren en dat wil je echt niet, geloof me.

Jij mag dan wel niet geloven dat Enbrel schadelijk kan zijn. Ik (en met mij velen) denken daar heel anders over.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor krijger » zo aug 11, 2013 7:47 pm

Behandeld art die zeggen allemaal het zelfde als je eraan wil beginnen moet je het zeggen want dan maken we een plan samen.

En wat is daar mis mee? Toch normaal lijkt mij. Pas als jij aangeeft graag zwanger te worden zullen ze daarover met jou in gesprek gaan over het hoe en wat. Waarom zouden ze met iemand in gesprek gaan over een eventuele zwangerschap als die patiënt helemaal geen plannen heeft om zwanger te willen worden.

En of het zwaar wordt kunnen ze idd niets over zeggen, dat is per persoon anders hoe je reageert zonder medicatie op het moment dat je zwanger worden wil...
Want daar ( met medicatie) zul je waarschijnlijk mee moeten stoppen.

Groetjes Annet
krijger
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Adriana87 » wo sep 04, 2013 12:08 am

Ja dat begrijp ik dat het normaal is.

Alleen welke medicijnen lijstprogramma krijg je dan ook al is het per persoon anders.
Ik lees echt alle bijsluiters en vind het zo griezelig ect. En heb ook nare ervaringen gezien.

Mij lijkt dat medicijnen die het onderdrukken de pijn ect dat die niet de juiste zijn voor RA en eigenlijk ben ik meer opzoek na medicijn die me lichaam helpt te sturen..en welke medicijnen zijn dat?

Ik ben ook diabeet en door infuus word ik gestuurd met mijn medicijn die ik toegediend krijg zodat ik niet dood ga. Want die infuus/pomp is mijn alsvleesklier. Omdat de mijne niet werkt en daar zijn ze best ver mee kwa onderzoeken.

Ik hoor graag tips.
Adriana87
Lid

Berichtdoor AP 1978 » zo sep 08, 2013 1:25 pm

Hallo Adriana,

Ik heb geen diabetes maar wel een vorm van reuma. Ik heb tijdens mijn zwangerschap 2000 mg Sulfasalazine gebruikt (die dosering mag) en was onder controle in het ziekenhuis. Ik heb voordat we het gingen proberen gepraat met de reumatoloog over hoe lang ik gestopt moest zijn met de oude medicijnen (bij mij MTX) en welke nieuwe medicijnen ik mocht gebruiken als het nodig was. Ik heb een hele fijne zwangerschap gehad zonder gewrichtsklachten. Ik vond het dus niet zwaar. Sterker nog: Ik heb me nog nooit zo goed gevoeld! Helaas gaat het niet altijd zo. Of het bij jou zwaar zal zijn of niet, weet niemand. Het is wel verstandig om van tevoren te overleggen met je artsen over wat je mag gebruiken als het niet goed met je gaat.

Wat wel zwaar is, is voor je kindje zorgen. Zeker als je nu al niet kunt werken vanwege je klachten. Alles draait om hem/haar, om wat hij/zij nodig heeft. Je bent de hele dag wel met je kind bezig. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar meer even gaan liggen als je moe bent of pijn hebt. Het is dus wel belangrijk dat je goed voor jezelf zorgt, want je kindje is volledig afhankelijk van jou! Daarbij hoort ook, dat je goed luistert naar wat je artsen je adviseren.
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Keer terug naar Zwangerschap en reuma