Zwanger, wanneer worden de klachten minder?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Re: zwanger, wanneer worden de klachten minder?

Berichtdoor moontje512 » di sep 24, 2013 7:38 am

hey bloemeke,
nou het zit niet mee bij jou.
ik zou ook eens gaan praten over je pijn klachten want dat is niet uit te houden zo.

wij hebben 3 weken geleden de eerste echo gehad. het hartje klopte, verder kunnen ze dan nog niet zoveel zeggen.
binnenkort de 12 weken echo.
ben dan eens benieuwd hoe het er allemaal uitziet.

met de pijn gaat het iets beter, nou ja de scherpe randjes zijn er vanaf maar ik voel dat ik toch echt niet zonder medicatie kan. ik moet er ook nog een niet aan denken. het is dat ik er nog eentje heb rondlopen die ook aandacht vraagt.
gisteravond was ik aan het strijken en ineens kon ik mijn rechterpols niet meer goed draaien, dan slaat die op slot en kan ik er niet meer alle bewegingen mee maken.
verder ben ik nog steeds erg moe, ik werk normaal 2 dagen in de week , deze week toevallig 4 dagen. dan lig ik om 20.00 op de bank en val ik ook meteen in slaap.
moontje512
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Bloemeke84 » za sep 28, 2013 11:20 pm

Super te lezen dat de echo goed was. Toch al een hele opluchting hé. Ik hoop dat je niet meer te lang moet wachten op de 12weken echo.
Is je pols beter geworden ondertussen?
Ik kan mij voorstellen dat het héél vermoeiend is als je al een kleintje hebt rondlopen.
Had je tijdens je eerste zwangerschap ook al RA?

Morgen begint week 29 bij mij. Absoluut geen verbetering. Vorige week bij de gynae geklaagd. Ze was van mening dat ik bij mijn reumatologe moest gaan want dat het nog te lang was om zo af te zien. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar sinds ik niet meer onder behandeling ben (ondertussen een jaar) moest ik niet meer bij haar langsgaan. Ik heb haar wel al enkele keren gebeld. Ik was nu van plan het weer te doen om te zeggen dat het niet meer gaat, maar als ze nieuwe medicatie gaat voorstellen dan ga ik weer bang zijn dat er iets zou mislopen en dan denk ik gewoon nog 79 dagen doorbijten. Ben nog steeds in een tweestrijd momenteel.
Ik ben ondertussen een uitgebreide glucosetest gaan doen omdat de eerste 'licht' verstoord was, dus een vermoeden van zwangerschapsdiabetes :? Maandag heb ik het resultaat. Pff moet weer lukken dat ik dat ook weer zou hebben. Ik eet gezond, ik drink wel elke dag een cola dus dat zou ik wel kunnen laten maar nu vrees ik dat het een bijwerking is van al een jaar lang prednison te nemen :esad:

Onze kleine prinses stelt het gelukkig goed. Mooi op schema ze zat al onderste boven maar de laatste dagen is ze enorme verhuizingen aan het doen dus ben benieuwd hoe ze binnen een dikke week zal zitten :D
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor Blaine » wo okt 02, 2013 11:22 am

@moontje, fijn dat de eerste echo goed was, dat is altijd spannend

@bloemeke, jij blijft ook door knoeien. Hoe was de uitslag van de suikertest? En hier ook suiker tijdens de zwangerschap maar geen prednison dus het zalmwel een bepaalde gevoeligheid zijn ivm de reuma ofzo. Hopelijk gaat het snel iets beter en je dubio is zo herkenbaar. En nee hier gingen de controles gewoon verder iedere 3 maand is toch raar dat je ineens geen controle meer hoeft je zou juist extra controles moeten krijgen.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor moontje512 » za okt 05, 2013 8:39 am

hoi bloemeke,

mijn pols is weer iets beter geworden.
ik snap je gevoel om geen medicatie in te nemen. ik ben er zelf ook echt tegen maar ik heb geen keus, ik kom anders echt niet voorruit en heb dan zo'n pijn :shock:
misschien is er toch een licht middel dat je zou kunnen nemen. het kindje heeft zich al goed ontwikkeld en hoeft nu alleen nog maar te groeien zeg maar.
ik zou het in ieder geval bespreekbaar maken, want 80 dagen duurt toch nog lang hoor. maar doe vooral waar je je goed bij voelt.

ik gebruik nu 7,5 mg prednison en 2000 mg sulfasalazine en bij mij reist ook telkens de vraag rond zal dit geen kwaad kunnen voor het kindje, ik gebruik dit al vanaf 5 weken zwangerschap en ik ben nog steeds erg bang dat het kindje hieronder te lijden heeft, of dat er iets niet goed ontwikkeld is.
ik heb dit uitvoering met de reumatoloog besproken voordat ik dit allemaal ging gebruiken. hij geeft aan dat het veilig te gebruiken is maar ja, ik denk zelf altijd niks is natuurlijk altijd het beste.
volgende week de 12 weken echo ik hoop dat ik dan meer gerust gesteld wordt. ik durf me nog steeds niet echt aan het kindje te hechten bang dat ik straks teleur gesteld wordt dat er iets niet goed is.
moontje512
Lid

Berichtdoor Bloemeke84 » di okt 08, 2013 7:33 pm

Dag dames,

Mijn suikertest was gelukkig perfect in orde. Oef wat een opluchting.
Gisteren zijn we op 30weken controle geweest, kleine pruts 1kg400. Ze ligt nog steeds onderste boven en ze is super actief. Ik word er zelfs een beetje misselijk van. Haar neusje en mondje tegen de placenta gedrukt. Het ziet er zo een schattig meisje uit. Ik popel om haar te leren kennen. Nog 69 dagen te gaan.
Ondanks de goede suikertest heb ik mezelf toch een beetje opgelegd gezond te eten, ik ben al 10,6kg bij en moet nog wel eventjes gaan :ebiggrin:

Ben ondertussen ook bij mijn reumatoloog geweest. Ze heeft me er snel tussen genomen en nam echt veel tijd om al mijn vragen te beantwoorden.
Ondanks super veel pijn zit ik nu weer op 8mg prednison per dag + 3 Dafalgans. Bij meer begon ze over pre eclampsie te praten en ja dan kreeg ik het weer hé.
Ze vond het niet meer opportuun om sulfa te starten omdat het een 6tal weken zou duren vooraleer het werkt dus zou er maar een maand iets aan hebben en blijkbaar zijn ze zei dat er veel bijwerkingen aan verbonden waren zoals maagdarmklachten en ik geef al elke dag over. We zijn nu zo dicht bij dat ik nog wel even kan doorbijten. Ik slaap tegenwoordig ook heel veel dus de dagen vliegen voorbij.
Ik heb al een heel medicatieschema gekregen voor na de bevalling en we gaan er stevig tegen aan zodat ik goed zal kunnen genieten van ons kleintje. En dat is wat ik vooral wou horen. Ik zal dus wel geen borstvoeding kunnen geven, maar daar lig ik niet van wakker. Het zal gewoon fijn zijn om mijn eigen haar weer eens te kunnen wassen en trots met onze dochter over straat te gaan :D

Ik wens jullie allemaal veel pijnvrije dagen en Moontje laat je weten hoe de 12weken echo verlopen is? Ik zou me toch al aan het kindje beginnen hechten hoor. Het zal vast goed zijn en als het hartje al klopte kan je alleen maar van het beste uitgaan :ewink:

Groetjes!!
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor moontje512 » di okt 15, 2013 8:32 pm

De 12 weken echo is achter de rug. Het zag er goed uit.
Dit goede nieuws is echt een pak van mijn hart.
Ik probeer nu langzaam om de knop om te zetten en te beseffen dat het kindje er echt komen gaat.
Met de medicatie gaat het nu redelijk.
Over 2 weken krijgen we nog de uitslag van de nekplooimeting.

Fijn bloemeke dat je je zorgen hebt kunnen bespreken en dat je er nu een goed gevoel over hebt, dat is wel belangrijk.
En dan inderdaad maar geen borstvoeding, zolang je maar genieten kunt

Gr ramona
moontje512
Lid

Berichtdoor Bloemeke84 » do okt 24, 2013 3:58 pm

Super dat de 12weken echo ook in orde was.
Ja ja het beebje komt er écht aan! :ebiggrin:

Hier week 32 en precies een kleine verbetering, al is het nog wat vroeg om te juichen. Ik heb toch weer een beetje hoop.
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor Bloemeke84 » ma dec 09, 2013 2:37 pm

Ter info, sinds week 35 is mijn RA spectaculair verbeterd!!
Ik zit momenteel op 4mg Medrol per dag and that's it. Soms wel ontstekingen in mijn vingers, handen, polsen en schouders maar niks vergeleken met de rest van mijn zwangerschap.
Sinds ik mijn Medrol heb kunnen afbouwen is ons kindje serieus bijgekomen, ze heeft sinds week 38 plots een gemiddeld gewichtje. Dus voor mij zeker een motivatie om wat pijn te verbijten. Wij zijn serieus aan het aftellen, maar nog niets wijst erop dat ze zin heeft om al te komen :ebiggrin:
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor moontje512 » zo feb 09, 2014 9:31 pm

Even een kleine update.
we zijn inmiddels 30 weken zwanger. Het kindje doet het goed tenminste volgens de echo's en controles zijn er geen rare afwijkingen te zien voor zover.
ik gebruik wel nog steeds de prednison 10 mg per dag en de sulfasalazine 1000 mg per dag en dat eigenlijk al vanaf het prille begin. Het nemen van medicijnen gaat geheel tegen mijn gevoel Ik in maar ik had echt geen andere keuze. Het is of dit en nog op de benen kunnen staan of van het bed naar de bank en terug. En aangezien ik nog een kindje heb rondlopen kies ik niet voor de laatste optie.
zelf ben ik af en toe wel bang dat het kindje er iets van mee krijgt van de medicatie. Maar de reumatoloog stelt me gerust dat deze dosering een lichte variant is en vrijwel veilig te gebruiken is. Maarja zeker weet je het natuurlijk nooit.

de ontstekingen zijn redelijk onder controle.
ik heb wel veel last van de enkels en echt ver lopen kan ik nu even niet meer. Nou ja dat is dan maar even zo.
verder kan ik wel mij dagelijkse dingen doen, het enige waar ik rekening mee moet houden zijn de rugklachten maar dat komt momenteel door de zwangerschap.

Nu op naar de laatste loodjes
:ewink:
moontje512
Lid

Vorige

Keer terug naar Zwangerschap en reuma