Zwanger, wanneer worden de klachten minder?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Zwanger, wanneer worden de klachten minder?

Berichtdoor moontje512 » vr aug 16, 2013 12:37 pm

Hey dames,
Hoelang duurde het bij jullie voordat de reuma klachten minder werden of zelfs onderdrukt werden.
moontje512
Lid

Reumavorm: RA

Re: zwanger, wanneer worden de klachten minder?

Berichtdoor Blaine » vr aug 16, 2013 9:36 pm

Om heel eerlijk te zijn en nee dit wil je niet horen, ik had een klote zwangerschap :oops: . In eerste instantie leek het iets beter te gaan de van 7-10 weken en daarna ging het met de dag slechter en slechter, dus hier helaas geen positieve ervaring voor wat betreft het beter gaan qua reuma. Ht schijnt dat ongeveer z75% zich beter gaat voelen vanaf een week of 8 dus daar maar hard op hopen.
En ik vraag me af mag de naproxen wel gebruikt nu? Want ik moest een maand voor het zwanger worden stoppen met de ontstekingsremmende pijnstillers (had meloxicam en die mocht dus niet tijdens de zwangerschap. Dus dat zou ik zeker even navragen, en verder is het afwachten.
Ik heb mijn zwangerschap volbracht op eigenwijsheid en pcm, en tegen het eind in het ziekenhuis een injectie om in ieder geval nog een keer weer een nacht te slapen, moest daar toen ook blijven. Maar het is dus echt afwachten en als het niet gaat gewoon contact op nemen met je arts het moet wel reeel blijven. Succes en hooelijk heb je snel minder last,
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Blaine » vr aug 16, 2013 9:39 pm

Oja en dat was de reden dat ik nog niet had gereageerd op dit topic :lol: , maar je wilde zo graag antwoord dat ik dacht vooruit dan maar :wink: . Maar veel verhalen zijn veel positiever hoor. Ik had al met al gewoon pech kreeg bekkenistabiliteit er bij, ischias en daar bovenop reageerde ik erg verkeerd op de mexicaanse griepspuit, had streptokokken b bacterie en zwangerschapdiabetes, de laatste 2 kwam men achter na de bevalling dus het was bij mij gewoon alles bij elkaar dat ik echt niks meer kon.
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor Hermione » vr aug 16, 2013 10:14 pm

Dat is intussen alweer ruim 11 jaar geleden, maar ik kwam net uit een periode met ontstoken pezen en spieren, net als nu. Met maand 4 trok alles weg, en dat duurde de hele zwangerschap + 1,5 jaar (volledige) borstvoeding! Na het afbouwen duurde het slechts een maandje en toen kwam alles weer terug. Achteraf gezien waren dit ook al klachten van de sarcoïdose, die ik pas onlangs gediagnosticeerd heb gekregen, en die reageert positief op een zwangerschap. Iets met helper T1 en T2 cellen, las ik ergens.
hart. gr.
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor moontje512 » za aug 17, 2013 7:40 am

dank je wel voor jullie reacties.
ik ga maandag weer de reumatoloog bellen, we gaan over 14 dagen ook nog op vakantie ik zie me al kreupel in het vliegtuig zitten, maar niet dat alleen als het zo doorgaat kan ik al heel snel stoppen met werken het duurt nu ongeveer tot 12.00 uur s'middags voordat ik vooruit kan komen. mijn schouders en linker arm, linker middelvinger en mijn heupen en linker knie zijn zo stijf en pijnlijk.
ik weet sinds dinsdag dat ik zwanger ben, en ik moet zeggen ik ben nog niet aan het idee gewend en als ik met deze pijn ooit nog op een roze wolk kom betwijfel ik.
mijn eerste zwangerschap verliep van begin tot eind perfect geen klachten niks. dus het kan nu alleen maar tegen vallen maar dit had ik ook niet verwacht.

jeetje zeg. maar ik wil me er niet onder laten krijgen.
moontje512
Lid

Berichtdoor AP 1978 » zo aug 18, 2013 1:14 pm

Van harte gefeliciteerd! Maar ik begrijp dat je er op deze manier niet echt van kunt genieten. Je mag 6x paracetamol per dag, géén Naproxen (of Diclofenac o.i.d.). Eventueel mag je ook nog corticosteroïden, maar dat is uiteraard allemaal in overleg met de reumatoloog. Goed dat je advies vraagt aan je arts, vooral niet te lang mee wachten zou ik zeggen.

Ik had een fantastische zwangerschap, heb Sulfasalaine gebruikt maar na de zwangerschap kwamen mijn klachten terug dus ik denk eigenlijk niet dat dat veel gedaan heeft. Ik heb overigens AP. Bij RA schijnt de kans dat je reuma rustig wordt groter te zijn. Ik duim voor je.
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor moontje512 » za aug 24, 2013 6:12 am

hallo allemaal,

ik ben gister bij de reumaconsulent geweest,
in mijn linkerknie heb ik een ontstekingsremmer in spuit vorm gekregen en..............ja ik kan vanochtend mijn knie weer buigen.
en daarbij ga ik nu 1x per dag 10 mg prednison in tablet vorm gebruiken.
en ga ik sulfacalacine opbouwen tot 2x dags 2 tabletten, tot deze medicatie goed zijn werk doet blijf ik de prednison gebruiken daarna gaan we de predinison proberen afbouwen en houd ik de sulfacalacine over. en 1 ding is heel belangrijk..... IK HEB GEEN PIJN!!!!
tjonge wat is dat lang geleden zeg.

ik wil wel proberen om ook de sulfcalacine af te bouwen naar mate de zwangerschap vordert. dat lijkt me toch beter
moontje512
Lid

Berichtdoor Bloemeke84 » ma aug 26, 2013 1:47 pm

Hey moontje512,

Wat fijn te lezen dat je pijnvrij bent. Klinkt zalig!
Ik hoop ook dat je stilletjes aan je medicatie wat kan afbouwen. Wie weet ben jij wel bji de gelukkigen die veel minder ontstekingen hebt tijdens de zwangerschap.
Ik heb ook al enkele keren geprobeerd mijn cortisonen af te bouwen maar ik kan echt niet met een lagere dosis. Momenteel een slechte RA periode. Ik zit al in week 24 van mijn zwangerschap en vrees een beetje dat er bij mij geen verbetering zal inzitten.
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor moontje512 » di aug 27, 2013 7:30 am

hoi bloemeke,

de klachten zijn van 9/10 naar 3/10 op de pijngrens verdwenen. alleen mijn schouder blijft maar door zeuren, dat houdt in dat ik slecht slaap s'nachts doordat ik eigenlijk niet om mijn li schouder kan liggen.
ik heb nu 10 mg prednison en 500 mg sulfasalazine, heb jij dit ook gebruikt tijdens de zwangerschap? ik maak me zorgen met al die medicatie dat het kindje zich misschien niet gezond kan ontwikkelen, dit baart me echt zorgen. gelukkig hebben we 9 sept al de eerste afspraak bij de gynaecoloog.
ik wil wel een goede begeleiding tijdens deze zwangerschap want dit valt me nu al zwaar.
ook kan ik er nog niet echt van genieten ik wil eerst weten of het goed zit daaronder.

ach ja.... wie weet komt die roze wolk toch nog. hihihi
moontje512
Lid

Berichtdoor AP 1978 » di aug 27, 2013 8:04 pm

Hallo Moontje,

Ik heb mijn hele zwangerschap 2000 mg Sulfasalazine gebruikt en heb een kerngezonde dochter gekregen. Die dosering is echt veilig. Ik was onder controle bij de verloskundige in het ziekenhuis. Natuurlijk wil je het liever zonder medicijnen doen, maar dan moet het ook te doen zijn...
AP 1978
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Blaine » wo aug 28, 2013 8:28 am

Ik heb ook de hele zwangerschap 2000 mg sulfa gebruikt en ook hier een gezond mannetje, als het niet veilig was dan liet men het niet toe. En natuurlijk wil je zonder medicijnen maarja het moet wel haalbaar zijn, anders zijn het lange maanden. Hopelijk gaat de sulfa wat voor je doen
Afbeelding
Blaine
Lid

Berichtdoor moontje512 » wo aug 28, 2013 8:20 pm

wat fijn om te horen dat met gebruik van de sulfa je toch een gezond kindje kunt krijgen.
we gaan eerst op vakantie, 9 september de eerste afspraak bij de gynaecoloog en dan zullen we eens zien hoe goed het kleine boontje het doet.
moontje512
Lid

Berichtdoor Bloemeke84 » do aug 29, 2013 3:42 pm

Geniet van je vakantie en probeer je niet teveel zorgen te maken.
Je kleintje doet het vast goed (ondanks de medicatie). Hieronder toch alleen goede verhalen :)
Ik neem geen sulfasalazine, enkel prednison. Begonnen met 4 mg en momenteel op 12mg per dag. Kan echt niet uit de voeten. Ik verlang echt heel hard naar brufens en ledertrexate :(
Vrijdag is mijn laatste werkdag, het gaat niet meer. Ons kleintje zit mooi op schema maar ik voel me niet goed bij de gedachte aan een hogere dosis.

Ik hoop dat je ook snel kan beginnen genieten van stampjes. Zo zalig. Dat maakt echt alles goed!
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor moontje512 » zo sep 01, 2013 10:21 pm

Hoi bloemeke wat jammer dat het bij jou niet beter gaat. Maar neem jezelf maar in acht. Ons lijf heeft het gewoon zwaarder dan iemand die gezond zwanger kan zijn.
Ik merk dat ik nu zelf ook erg moe ben ik kan gerust 10 tot 12 uur de klok rond slapen en dan smiddags nog toe zijn aan een middag dutje. Dat moe zijn hoort er nu ook wel bij de eerste maanden, maar toch ik merk zelf ook dat het eenszoveel energie kost om alles zijn gangetje te laten lopen.
Ach ja dan maar rustig aan he.
Geniet van je zwangerschap. Ik denk als ik straks de eerste echo zie dat ik ook wel kan gaan genieten, al gaat de tijd snel ik heb er al eentje rondlopen van 3, 5 jaar en rusten zit er dan niet zoveel in hihihi, het is inderdaad de pijn waard om een kindje te krijgen maar als ik eraan moest denken om evt bij een 3de nog eens te moeten stoppen met mtx dan laat ik het graag. Maar gelukkig is de 2de onderweg
moontje512
Lid

Berichtdoor Bloemeke84 » vr sep 13, 2013 2:45 pm

Moontje,

Hoe gaat het met je? En met de pijn?
Jullie hebben ondertussen je prutske gezien? Hoe gaat het mijn hem/haar?

Ons kleintje doet het goed. Ze stampt precies niet meer echt maar we zien haar nu ronddraaien, dan komt er een poepje of een hoofdje voorbij gegleden Super lief.
Hier bijna week 27, ik denk dat ik op een dieptepunt qua pijnen zit. Ik kan 's nachts niet slapen want weet niet hoe keren van de pijn. Overdag gaat het als ik wat rond wandel. Huishouden doen zit er niet in. Krijg mijn eigen haren niet gewassen, vingers zo stijf als iets en het ergste van al is dat ik zichtbaar mank. Maandag toch eens met mijn gynae bespreken. Maar meestal geraak ik volledig in extase als we ons kleintje heb gezien dat ik mijn pijnen minimaliseer bij de dokter. Ik denk niet dat andere mensen kunnen inschatten hoe zwaar het nu wel is.
Bloemeke84
Lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma