Reumareactie tijdens voorweeen

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Reumareactie tijdens voorweeen

Berichtdoor MCMirjam » vr okt 04, 2013 7:32 pm

Hallo,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Mirjam en op dit moment 38 weken zwanger met RA. De gehele zwangerschap ging het onverwacht goed met mijn reuma, ik kon mijn medicatie afbouwen naar alleen nog maar plaquenil met af en toe wat paracetamol.
Rond de 31e week kreeg ik last van bekkenintabiliteit met daarnaast af en toe vlagen van ontstekingen in mijn andere gewrichten. Heb dit zonder extra medicatie met hulp van de fysio kunnen opvangen waarna het gelukkig vrij snel weer goed ging.
Wat de reuma betreft mag ik dus eigenlijk niet klagen.

Sinds een paar dagen zijn de voorweeen begonnen en ik merk dat kort daarna al mijn gewrichten weer gaan zeuren waarbij ik langer last hou van pijn in mijn gewrichten dan van de wee. Nu vroeg ik me af of andere vrouwen dit ook herkennen en of het 'normaal' is dat de reuma opspeelt rondom en tijdens de weeen en of ik daar andere maatregelen voor moet treffen.

Dit is mijn eerste zwangerschap en weet absoluut niet wat ik kan verwachten van mijn reuma rondom en na de bevalling. Ik snap dat het ook verschilt per persoon maar ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes, Mirjam
MCMirjam
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Reumareactie tijdens voorweeen

Berichtdoor maris » za okt 05, 2013 12:09 am

Hoi,
Succes met de laatste loodjes!
Heb zelf geen RA (maar AP) dus kan je vraag niet beantwoorden over RA. (behalve dat ik weet dat het altijd alle kanten op kan gaan en geen 1 keer hetzelfde is.) Daarbij is dan ook nog eens dat elke zwangerschap weer anders is.... dus lekkere boel al met al als je zwanger bent. ;-)
Maar ieder is anders en jij kent jouw lijf het beste! Dus als je al merkt dat met voorweeen de pijn heftiger wordt, doe er dan wel wat mee is mijn advies. (je moet nog bevallen...)
En bespreek van te voren met de vk/gyn hoe en wat als het niet verder lukt! (bij mijn 1e bevalling moesten de benen "in beval-positie" hup omhoog ;-) ...dat vond ik dus niets. maar tja, wat wist ik veel, heb wel gezegd dat t zeer deed "maar dat hoorde erbij". Tuurlijk hoort pijn erbij, maar bevallingspijn is anders dan gewrichtspijn. En dat kan alleen jij aangeven! bevalling 2 en 3 zijn dus anders "uitgevoerd"!

Hoop dat alles lekker rustig blijft met de RA! :-)
Groeten Maris
maris
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor moontje512 » za okt 05, 2013 8:30 am

hoi,
ik heb zelf ook RA
zelf heb ik mijn eerste zwangerschap zonder enige medicatie doorlopen. de bevalling is hartstikke goed en erg snel verlopen. ik had daarna geen extra klachten m.b.t. de reuma.
nu in mijn tweede zwangerschap (12 weken ben ik nu) kon ik vanaf het begin al niet zonder medicatie, ik gebruik nu 7,5 mg prednison en 2000 mg sulfasalazine hierop kan ik tenminste weer een beetje leven. de scherpe kantjes van pijn zijn er nu vanaf maar ik heb tussendoor toch nog wel eens een ontsteking die op zet. die bestrijd ik nu dan maar met koude kompressen, en evt. een pijnstiller die ik dan maar iets eerder inneem. prednison dus.

ik zou inderdaad wel aangeven dat je last van je gewrichten krijgt als je weeën hebt gehad. want wie weet hoe je erbij ligt als het echte werk gedaan is. misschien kunnen ze een middel geven direct na de bevalling, of misschien al op voorhand.
ik denk dat je het zeker moet overleggen.
straks moet je kunnen genieten!!!
moontje512
Lid

Berichtdoor MCMirjam » zo okt 06, 2013 12:17 pm

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga het zeker bespreken met mijn gyn. Gelukkig zakt de reuma ook vrij vlot weer weg waardoor ik niet gelijk bed en bank gebonden ben.
Hopelijk gaat het allemaal goed en zal ik er niet al te veel last van ervaren zodat ik toch ook van de laatste dagen kan genieten.
MCMirjam
Nieuw lid

Keer terug naar Zwangerschap en reuma