Methotrexaat en zwanger willen worden

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Methotrexaat en zwanger willen worden

Berichtdoor marielle » di okt 15, 2013 11:39 pm

Veel al gelezen hier, over deze medicatie en zwanger willen worden.
Maar elk verhaal en verloop is anders, zodoende toch ook een vraag van mij.

Mijn partner en ik zitten te denken om zwanger te worden.
Sta 100% achter mijn beslissing, al heb ik toch wat angst door mijn laatste zwangerschap, die was nou niet echt rozegeur en manenschijn op het einde.
Voordat ik de reumatoloog wilde spreken hierover ben ik al bij de gynecoloog geweest, vorige zwangerschap eindige in een HELLP en nu 9 jaar later kreeg ik te horen dat het eigelijk een twijfelgeval was tussen HELLP en een acute leververvetting.
Hierdoor zit ik standaard al bij de gyn als de dag zover is dat ik idd zwanger ben.

Maar goed het reumagedeelte, zelf heb ik sinds 2005 psoriasis en waarschijnlijk al vrij snel artritis psoriatica, alleen is dit pas in 2012 erkend door de HA en uiteraard de reumatoloog.
Enige waar ik vooral last van heb is mijn rechtervoet, mijn tenen zijn aardig beschadigt (artrose) tja dat krijg je als je niet geloofd word door de HA :roll:
De laatste tijd ook wat meer last van mijn heupen, kan zo de plek niet noemen, maar de reumatoloog wist preccies de plek te vinden AU, aan dit laatste kan ik weinig doen dan pijnstillers slikken. ( Brufen 800 heb ik in de kast liggen)

Verder tegen de ontstekingen de bekende Methotrexaat.
Zelf heb ik maar een lage dosis, 15 mg per week.

Maar goed nu komt het, ik lees overal de 3 maanden stop periode van dit middel
Heel logisch na wat ik gelezen heb als je dit niet doet.

Zelf heb ik het middel sporalisch gebruikt de afgelopen tijd, ik nam ze standaard elke woendag in, maar door verschillende redenen niet gedaan, dom ja uiteraard, al ben ik blij dat de reuma niet echt kwam opzetten.
voor de zomervakantie was het al sporalisch, tijdens de vakantie 2 keer en daarna een maand weer niet, de laatste keer was 4 september, dat is ondertussen alweer 6 weken geleden.
Op dit moment gelukkig nog geen last van ontstekingen, en hopelijk blijft dit zo.
Morgen de reumatoloog nogmaals bellen, vandaag had ik een consulente aan de lijn wat prima kon volgens de assistent, maar heb achteraf wel degelijk de reumatoloog zelf nodig om een soort van plan van aanpak te maken.

Maar goed mijn vraag voor jullie is eigelijk weten jullie een goede site waar de methotrexaat goed word uitgelegd? wat zit er preccies in wat zolang in het lichaam blijft zitten en ook ben ik benieuwd of dat bij mij ook zo is, juist door het sporalische gebruik ervan.

Ik houd mijn gewoon vast aan de 3 maanden, better save then sorry, maar ben altijd een nieuwschierig persoon geweest en wil er graag meer over weten hoe dat nou preccies werkt.

Gr Marielle
marielle
Lid

Re: Methotrexaat en zwanger willen worden

Berichtdoor Johanneke » wo okt 16, 2013 7:48 pm

Hoi Marielle,

Je kan kijken op wikipedia. Wat ik ervan weet is dat MTX een foliumzuurantagonist is. MTX en foliumzuur werken elkaar tegen. Foliumzuur helpt bij celdeling en MTX vertraagd in de dosis die wij gebruiken de celdeling. Om de celdeling van tumoren te stoppen worden veel hogere doses MTX gegeven.

MTX is het middel/stof die in je lichaam opgenomen wordt en verwerkt door je lever. De halfwaardetijd, de tijd waarin MTX afneemt in je bloed is kort. Afhankelijk van de dosis is MTX na uren of dagen uit het bloed. De grootste hoeveelheid MTX zit in je lever en wordt 'traag' omgezet tot bruikbare stoffen en blijft tot drie maanden in je lever aanwezig. Na 3 maanden is het pas helemaal uit je lichaam en door de remmende werking op de celdeling moet je dus zo lang wachten met zwanger worden.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

groet Johanneke
Johanneke
Lid

Reumavorm: RA

Re: Methotrexaat en zwanger willen worden

Berichtdoor marielle » do okt 17, 2013 9:10 pm

Bedankt voor je antwoord.
Helemaal duidelijk.
Het stukje over het foliumzuur wist ik idd, maar wist niet dat de lever het zeg maar opslaat en dat het daarom langer duurt voordat het uit het systeem is.
Zal wiki ook eens lezen.
marielle
Lid

Keer terug naar Zwangerschap en reuma