Wat een gedoe!

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Wat een gedoe!

Berichtdoor SjimmyChew » wo apr 02, 2014 2:37 pm

Hallo allemaal,

Zwanger worden, terwijl je RA hebt, is toch niet zo makkelijk zoals ik in eerste instantie dacht. Het is liegen en bedriegen, haha. :lol: ("Slik je je pillen nog wel?! Jahaaaa.")

Ik ben 27, heb sinds 2 jaar RA en slik MTX. Omdat mijn vriend en ik al langere tijd een kinderwens hebben, ben ik in afgelopen 31 januari gestopt met de pil en MTX. Van de reumatoloog mocht ik de eerste 3 maanden niet zwanger worden, dus in mei gaan we ervoor. Nu heb ik de eerste 2 maanden helemaal nergens last van gehad. Ik dacht dit gaat goeeed!

Maar nu begint komende zaterdag de tenniscompetitie en uitgerekend nu beginnen de ontstekingen weer. Het was ook te mooi om waar te zijn. Afgelopen maandag getraind en kan sinds vandaag eindelijk m'n arm weer omhoog bewegen. Vervelend. Ik denk dat ik m'n reumatoloog toch maar moet inschakelen voor medicijnen die wel tijdens het zwanger worden geslikt mogen worden. Volgens mij zijn dit sulfazalizine en prednison? Deze zijn snel weer uit je lichaam, zei de reumatoloog.

Welke medicijnen slikten jullie toen jullie zwanger wilden worden? En kunnen deze echt helemaal geen kwaad? Het liefste slik ik natuurlijk helemaal geen medicijnen, maar ik wil m'n competitieteam natuurlijk ook niet in de steek laten. Volgens de reumatoloog moest ik keuzes maken, maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? Dat ik maar moet stoppen met tennissen.

Hebben jullie misschien nog meer handige tips die de pijn evt. kunnen verzachten?

Groetjes en wish me luck! Hopen dat ik m'n wedstrijden uit kan spelen zaterdag.. :roll:
SjimmyChew
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Re: Wat een gedoe!

Berichtdoor Gigi » wo apr 02, 2014 2:59 pm

Biologicals worden inmiddels ook voorgeschreven tijdens zwangerschap, dus misschien zou je dat nog kunnen bespreken met je arts? Volgens mij zijn de meningen er wel over verdeeld, omdat er nog niet heel veel onderzoek naar gedaan is. Zelf heb ik het niet gebruikt tijdens mijn zwangerschap, maar ben ik nu wel weer begonnen terwijl ik nog borstvoeding geef.

Verder heb ik niet echt tips eigenlijk. Ik hoop dat je snel zwanger bent en dan nergens meer last van hebt. Ik had tijdens mijn zwangerschap zo goed als geen last van mijn AP, heb me zelden zo goed gevoeld als toen! Ik weet wel dat ik die laatste maanden voordat ik zwanger raakte er een beetje doorheen zat, mijn klachten kwamen terug en ik raakte maar niet zwanger... Maar net toen ik echt wanhopig aan het worden was, had ik gelukkig een positieve test in handen :-)

Tja, en wat je reumatoloog zegt dat je keuzes moet maken... Het liefst wil je dat natuurlijk niet en wil je gewoon dat je lichaam functioneert zoals het hoort en je alles kunt doen wat je wil. Maar helaas werkt dat met reuma niet altijd zo. Ik hoop voor je dat het snel beter gaat en je gewoon kunt tennissen zoals je wilt.
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor AP 1978 » wo apr 02, 2014 7:15 pm

Ik heb Sulfasalazine 2000 mg gedurende de hele zwangerschap gebruikt. Dat wordt veilig verondersteld en ik was uit voorzorg onder controle in het ziekenhuis i.p.v. bij een 'gewone' verloskundige. Tot aan de positieve test heb ik daarnaast ook Naproxen gebruikt. Daarmee was ik pijnvrij. Het mag niet tijdens de zwangerschap, daarom hield ik steeds goed in de gaten wanneer ik een zwangerschapstest kon doen. Ik heb tijdens mijn zwangerschap nagenoeg geen klachten gehad en ook het grootste deel van mijn verlof ging het goed. Daarna ben ik gestart met Enbrel. Ik ben nu al bijna twee jaar helemaal klachtenvrij (even afkloppen). Succes!
AP 1978
Lid

Berichtdoor ik16 » zo apr 06, 2014 7:44 pm

Hoi,

Ik weet sinds een paar jaar dat ik RA heb. In het begin gebruikte ik af en toe pijnstillers maar dat was na een tijdje niet voldoende meer. Daarom slik ik sinds eind 2010 MTX. Omdat ik hier af en toe misselijk van werd ben ik eind 2013 de MTX gaan spuiten. Dit ging best wel goed maar ondanks de MTX toch nog best wel wat pijn. Omdat ook wij een kinderwens hebben ben ik anderhalve week geleden overgegaan op sulfasalazine. De eerste week had ik een dosis van 1000 mg per dag en vanaf week 2, deze week dus, 2000mg per dag. Dit ging goed tot gisteren; mijn hele lichaam zit onder de rode uitslag en verschrikkelijke jeuk. Volgens de huisarts is dit een allergische reactie op de sulfasalazine waardoor ik hier direct mee moest stoppen. De reumatoloog zei tegen de huisarts dat er geen andere medicijnen zijn tegen reuma, dan sulfasalazine, wanneer je een kinderwens hebt. Tsja, en nu? Ik weet het niet meer. Komende week maak ik een afspraak bij de reumatoloog om te kijken wat hij zegt.

Weten jullie of er andere medicijnen zijn tegen reuma die je kunt gebruiken als je zwanger wilt worden? want zonder medicijnen zie ik echt niet zitten....
ik16
Nieuw lid

Berichtdoor Goli » ma apr 07, 2014 12:19 am

Moeilijke situatie.
Ik durf het je niet te zeggen, maar begrijp je situatie wel.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor vrolijkmeisje » ma apr 07, 2014 9:28 am

Ik heb ooit (helemaal in het begin, in 1998) een leverfunctiestoornis gehad door de medicatie. Ik nam toen sinds ongeveer 2 maand diclofenac, en was 6 week bezig met salazopyrine. Ik kreeg ook uitslag, en in mijn bloeduitslagen was duidelijk een leverfunctiestoornis te zien. Ik moest meteen met alles stoppen (en mijn reuma ging flink los daarna).
Toen die waardes weer normaal waren ben ik weer opnieuw begonnen met salazopyrine. Sindsdien heb ik het goed verdragen, hoewel ik moet zeggen dat het nog lang heeft geduurd voordat de ra weer rustig werd (met extra hulp van mtx).
Het is dus belangrijk om te achterhalen of er bijzonderheden in je bloed zijn. Is er al gezegd dat je bloed moet gaan prikken?
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Bloemeke84 » ma apr 07, 2014 2:59 pm

Het enige wat bij mij de pijn kon verzachten was de gedachte aan ons kindje :wink:

Mijn persoonlijke ervaring is dat competiesport misschien wel wat hooggegrepen is.
Op je gemak wat sporten was in mijn geval al zwaar genoeg, zelfs met medicatie.
Ik gaf er ook niet graag aan toe maar je lichaam maakt de keuze uiteindelijk voor jou.
Ik kon gewoon niet meer, moest stoppen met werken van de dokter en nu onze dochter 3maanden is besef ik dat het een heel goed advies was van mijn dokters.
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor Steph » di apr 08, 2014 1:35 pm

Hallo iedereen!
@ SjimmieChew Héhé idd niet zo makkelijk he zwanger "proberen" te worden terwijl je RA hebt. Wij hebben vorig jaar in Juli beslist om mijn medicijnen te laten om volop voor onze kinderwens te gaan maar tot nu toe nog geen resultaat. Maar dit is ook niet zo abnormaal want wij mochten pas echt proberen vanaf Januari dit jaar. Ikzelf heb nu ongeveer 3 jaar RA.
In het begin had ik ook zo iets van "ooohh super zoals het nu gaat" maar na een tijdje laat je die super weg en is het van "oooohhh het gaat" en daarna is het van "oooohhh" :)
Ik kan ook niet zo heel hard klagen en zagen er zijn er hier die meer te verduren hebben maar bij mij was het zo dat stilletjes aan alles terug stram aanvoelde met een langere ochtendstijfheid, ik ben altijdddd moe en mijn reuma verspringt met de minuut zou je zo gaan denken. Soms heb ik last van m'n schouder om tegen s'avonds last te hebben van mijn knie en s'nachts van mn handen. Ik vindt het toch maar een zeurige pijn hoor :econfused:
Ik heb geprobeerd om alles te laten MTX, humira, prednisolone, piroxicam en alle bijhorende pilletjes maar ben nu toch terug weer gestart met Humira en de nodige Daphalgans per dag (Dit kan geen kwaad zegt mijn reumatoloog...) En natuurlijk mijn kersenpittekussentje dat verzacht het toch wel iets bij mij dus dat ligt elke avond klaar om te gaan slapen.
Ik moest terug starten met humira om een opstoot toch zeker te vermijden want dit is wel het laatste wat je wil...
Wat jou tenniscompititie betreft, ik denk dat jijzelf je het best aanvoelt. Dus als je je arm nu pas terug omhoog krijgt denk ik dat je je misschien aan het overdoen bent :econfused:
Zelf heb ik mij nu een crosstrainer aangeschaft. Momenteel bak ik er nog niets van want zodra ik erop sta zit mijn hartslag al op het maximum :lol: maar dit komt dan ook omdat ik al zolang niets gedaan heb. Wat mijn gewrichten betreft kan ik niet klagen maar als ik voel dat het genoeg is stop ik dan ook... Dus meestal sta ik er ook niet zo heel lang op maarrrr de volhouders winnen :ewink:

@Bloemeke84 Proficiiiiaaaattt !!! Wist helemaal niet dat je al een dochtertje van 3 maand had ! IK wist natuurlijk wel dat je zwanger was maar nog niet van de geboorte nuja dat heb ik misschien gemist hier op het forum :ewink: Hoe gaat het met jou? Hoe waren de klachten tijdens je laatste maanden zwangerschap? Speelt de reuma nu al terug op of geeft hij je nog even krediet... Overlaatst heb ik mij laten vertellen dat reuma soms kan wegblijven na de geboorte van een kindje. Wat er daar inzit van waarheid weet ik natuurlijk niet 8)

Groetjes !
Steph
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Gigi » wo apr 09, 2014 11:10 am

@ bloemeke: ik wist ook niet dat je een dochtertje had gekregen, proficiat! Volgens mij hebben we hier ervaringen uitgewisseld toen ik net zwanger was, mijn dochtertje is inmiddels alweer 8 maanden!

@ steph: Ik ben zwanger geworden op het moment dat ik dacht: ik zie het echt niet meer zitten... Maar toen had ik ineens een positieve test en maakte het allemaal niet meer zoveel uit :) Overigens gebruik ik nu sinds kort Cimzia, ook een biological, terwijl ik nog borstvoeding geef. Ben jij van plan om humira te blijven gebruiken ook als je zwanger raakt? Ik zou het zelf denk ik nu wel doen, maar ben bij mijn dochtertje dus gestopt voordat ik zwanger raakte. Maar toen ik stopte, alweer 2 jaar geleden, was er ook veel minder kennis over het gebruik van biologicals tijdens zwangerschap en borstvoeding dan nu.
Gigi
Lid

Berichtdoor Bloemeke84 » do apr 10, 2014 1:44 pm

Bedankt dames. Ja ja ons dochtertje Flore is half december geboren en ondertussen al 16weken. Uiteraard een super schatje :ebiggrin:
De laatste 5weken van mijn zwangerschap is mijn RA beter geworden, niet geweldig, maar ik kon toch weer wat uit de voeten en in huis wat rondlopen.
Onze kleine meid heeft zich mooi op tijd aangekondigd, wel midden in de nacht nadat ik al een paar nachten niet had kunnen slapen en is 2u later geboren met een spoedkeizersnede.
Pijn in mijn gewrichten heb ik toen niet meer gehad, ik heb mijn epidurale 2dagen gehouden en ik kreeg brufen en dafalfan voor de pijn van de keizersnede. En ben direct met een hoge dosis cortisonen begonnen. Derde dag heb ik mijn inspuiting met ledertrexate gevraagd. Wij hadden op het voorhand beslist geen borstvoeding te geven. Ik heb veel te veel pijn gehad tijdens mijn zwangerschap en wou zoveel mogelijk van ons Flore kunnen genieten.
Ik voel de laatste 2weken de scherpe kanten van mijn RA wel weer doorkomen. Waarschijnlijk om dat ik terug voltijds aan het werken ben en voel me heel heel moe.
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor Gigi » do apr 10, 2014 3:19 pm

Ja dat werken kan zwaar zijn he. Ik werk zelf ook fulltime, maar neem nu steeds 1 dag in de week vrij. Maar eigenlijk komt het erop neer dat ik nu in 4 dagen moet doen wat ik eerst in 5 deed. Ik moet zeggen dat het wel went, ik ben begonnen met werken toen mijn dochter 3 maanden oud was en die eerste weken vond ik afschuwelijk. Als ze slecht slaapt loop ik ook nu nog wel als een zombie op kantoor rond hoor!

Mooie naam trouwens, Flore. Toevallig stond die op het lijstje van mijn man qua favoriete namen :-)

Waarom heb je de epidurale zolang gehouden? Bij mij werd die direct na de ingreep verwijderd, ik had ook een keizersnede, maar heb na de ingreep de eerste dag brufen en paracetamol en daarna alleen paracetamol genomen.
Gigi
Lid

Berichtdoor Goli » vr apr 11, 2014 10:18 pm

Ik vind het knap dat jullie ondanks de pijn en een drukke baan
toch toegeven aan jullie kinderwens.
Ik weet persoonlijk nog niet of ik dat kan helaas.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor Bloemeke84 » vr apr 11, 2014 11:45 pm

Ah geen idee eigenlijk. Mijn epidurale was geen infiltraat maar een katheder met een pijnpomp aan. Misschien hangt het af van het ziekenhuis. Ik was blij dat ze nog even bleef zitten, want ondanks die pomp heb ik de eerste twee dagen heel veel pijn gehad.

Vandaag heb ik haar voor het eerst niet in bad kunnen zetten omdat mijn schouder zoveel pijn doet.
Haar papa staat in ploegen dus ik ben vaak 's avonds en 's nachts alleen gelukkig slaapt ze heel goed. Ik heb maar een tikkeltje tegenslag nodig om me snel verdrietig te voelen de laatste weken.

Veel succes voor alle (toekomstige) mamatjes. Het is soms heel hard, maar als ze naar mij lacht...het is het allemaal meer dan waard!
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor SjimmyChew » zo apr 13, 2014 7:53 pm

Hey,

Wat fijn, al die reacties van 'lotgenoten'!

@ik16, ben je al bij de reumatoloog geweest? Wat zei hij?

@steph, bij mij lijkt het ook wel per minuut te verspringen. En ook vaak dat het naar precies dezelfde plek in m'n andere schouder of hand overspringt.

Ik heb nu al 2 zaterdagen tenniscompetitie gehad. Gisteren 2 wedstrijden gespeeld, 4 uurtjes in totaal. Tijdens de wedstrijden helemaal nergens last van gehad. Vannacht wel echt zeurderige pijn in knie, kon er niet van slapen, dus maar 2 naproxen gepakt. En nu nergens last meer van.. Ik sta er echt van te kijken.

En mei komt nu wel heel dichtbij!! Echt spannend... :D
SjimmyChew
Nieuw lid

Berichtdoor ik16 » zo apr 13, 2014 8:30 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik kan komende donderdag (pas) terecht bij de reumatoloog. Ben erg benieuwd wat hij zegt. Zonder medicijnen zie ik echt niet zitten. Ik heb de afgelopen jaren goede tijden met weinig of geen pijn gehad en perioden met veel meer pijn waarin ik me zo ellendig voeldel door de pijn. Ik wacht in spanning af tot donderdag.
ik16
Nieuw lid

Volgende

Keer terug naar Zwangerschap en reuma