Wat een gedoe!

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Re: Wat een gedoe!

Berichtdoor SjimmyChew » ma apr 14, 2014 12:00 am

Succes donderdag, ben benieuwd wat reumatoloog zegt!
Je zegt dat je anderhalve week geleden gestopt bent met de mtx. Heeft de reumatoloog niet gezegd om het eerst zonder medicijnen te proberen? Die van mij wel namelijk.. Omdat de mtx de eerste weken toch nog doorwerkt. Als het dan echt niet meer zou gaan zonder medicijnen, moest ik dan contact opnemen. Of is zonder medicijnen proberen bij jou echt geen optie? Ben dus in januari gestopt met de mtx, en kan het nu gelukkig nog verdragen met af en toe wat naproxen.
SjimmyChew
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor ik16 » ma apr 14, 2014 7:37 pm

Zonder medicijnen is inderdaad geen optie. Zelfs met de MTX heb ik nog best wel vaak pijn.
ik16
Nieuw lid

Berichtdoor moontje512 » wo apr 16, 2014 8:22 pm

Hallo allemaal,

ik ben op nu 39 weken en 5 dagen zwanger.
bij de eerste zwangerschap heb ik vanaf het moment van stoppen met mtx tot aan de zwangerschap alleen naproxen gebruikt, daarop ging het heel goed. Zodra ik wist van dat ik zwanger was ben ik meteen met de naproxen gestopt. Ik heb toen de hele zwangerschap nergens last van gehad.

Nu tijdens de 2de zwangerschap gaat het een stuk moeizamer. 2 weken na het stoppen met mtx begonnen de klachten alweer.
ik heb tot aan de zwangerschap een aantal keren depomedrol injecties gehad. Toen ik zwanger was (na 4 maanden dus ik mag niet klagen) ben ik best al snel begonnen met prednisolon 10 mg per dag en sulfasalazine 1000 mg per dag. Hiermee ging het een heel stuk beter tot aan de 35 weken. Ik kan nu bijna niet lopen, of ja lopen gaat wel maar wel met ontzettend veel pijn aan mijn enkel.
Zo kun je zien dat elke zwangerschap anders is.

iedereen zegt op het laatst nog even op de tandjes bijten, eigenlijk weten ze niet wat ze zeggen. Ik heb voor mijn gevoel al 3x mijn gebit versleten door nog even op de tandjes te bijten.

sjimmie: ik denk dat je jezelf nu wel in acht moet nemen, train niet te hard je hebt je kracht misschien nog nodig straks. Vraag niet teveel van je lichaam, toptennis zonder medicatie lijkt me erg heftig.

Het is het allemaal waard de pijn als je zo'n mooi wonder in je armen hebt. Maat ik weet ook vooral nu dat het heel wat zweet pijn en tranen kan kosten om zwanger te worden en dan nog 9 maanden om te krijgen.
gelukkig liep mijn 1ste zwangerschap vlekkeloos maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Helaas ervaar ik dat nu met de 2de.
als mijn 1ste zwangerschap zo slecht verlopen had, dan was ik denk ik niet voor een 2de gegaan.

ik wens jullie heel veel succes en dat jullie maar lekker snel aantellen, en ik wens jullie een voorbeeldige zwangerschap
moontje512
Lid

Berichtdoor Gigi » do apr 17, 2014 9:57 am

Spannend Moontje, dat zijn dus echt de laatste loodjes! Veel succes en geniet ondanks alles van de laatste dagen met je dikke buik :)
Gigi
Lid

Reumavorm: AP

Berichtdoor Bloemeke84 » do apr 17, 2014 3:51 pm

Oh spannend Moontje je bent er bijna!
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor SjimmyChew » vr apr 18, 2014 11:11 am

Moontje, wat een ideale eerste zwangerschap was dat! Heel veel succes met de laatste loodjes van je tweede...

Het trainen heb ik inderdaad op een laag pitje gezet nu. Het is nu alleen de competitie op zaterdag.. En voor nu gaat het allemaal nog heel goed op wat naproxen. Maar in mei ben ik 3 maanden van de mtx af. Misschien dat de klachten dan weer meer opspelen?
SjimmyChew
Nieuw lid

Berichtdoor Renate85 » do jul 31, 2014 1:37 am

Wat fijn op jouw berichtje te lezen, jij loopt met je planning iets voor op het mijne.
Ik heb sinds oktober 2013 RA, het zit in 6 tenen. Meteen begonnen met mtx, iedere vrijdag 10 pillen. Op zondag en op woensdag foliumzuur-tabletten. De bijwerkingen waren minimaal, soms wel wat last van stemmingswisselingen maar gelukkig kon ik dit zelf goed onder controle houden. Ook slik ik nog de pil.
Sinds december mijn menstruatie helemaal ontregelt. Vaak na mijn stopweek toch weer ongesteld, om moe van te worden. Toch maar een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog op aanraden van de huisarts. Bij de gynaecoloog een waterecho gehad, was niks op te zien. Ze adviseerde mij wel te stoppen met de pil, waarschijnlijk omdat ik aangaf dat mijn vriend en ik een kinderwens hebben en ik begin augustus wil stoppen met de mtx.
De weken na mijn bezoek bij de gynaecoloog 5 weken ongesteld geweest, grrrrr. Ben toen toch nog maar niet gestopt met mijn pil, deze maand dan maar.

Begin augustus wil ik dus gaan stoppen met de mtx maar vind dit heel spannend. Ik werk 5 dagen in de week, vanaf september waarschijnlijk 4. Omdat de ontstekingen in mijn tenen zitten ben ik heel bang dat ik straks weer net zo'n pijn heb en net zo slecht loop als voor het gebruik van de medicijnen. Op mijn werk ga ik hier niks over zeggen omdat ik niet wil dat ze hiervan op de hoogte zijn maar toch vind ik dit heel lastig.

Hoe ervaren jullie dit?
Kwam bij jullie de pijn snel terug?

Ik vind het heel fijn hier met jullie over te kletsen, er zijn in mijn omgeving maar weinig mensen die hierover kunnen meepraten
Renate85
Nieuw lid

Reumavorm: Ra

Berichtdoor Steph » zo aug 17, 2014 7:35 pm

Dag renate,

Hoe gaat het ondertussen met jou? Al last van de pijn of valt het tot nu toe nog mee?
ondertussen ben ik 23 weken zwanger dus ik heb dit hele gedoe van wachten achter de rug :wink:
Zelf moest ik 6 maanden stoppen met ledertextrate en daarna 3 maanden met humira.
De humira is mij niet gelukt om te stoppen daar de ontstekingen telkens de kop op staken dus heb ik dit doorgenomen tot ik zwanger bleek te zijn...
Alle andere pijnstillers ben ik dan ook meteen gestopt!
De eerste 3 maanden viel het mij allemaal al bij al wel mee, natuurlijk had ik ook last en was moe maar ik kon niet klagen. Daarna werd het wat minder terug ontstekingen maar met de humira nog op te vangen.
De eerste 3 maanden van mijn zwangerschap heb ik veel pijn gehad, ben ook een tijdje thuis geweest van mijn werk. Rond week 13 van de zwangerschap was alles aan het beteren, ik kreeg meer energie en de ontstekingen verdwenen, wat een leuke wending :ebiggrin: maar de reumatoloog zei het mij ook dat er meestal verbetering is vanaf het 2 de semester van de zwangerschap.
Jammergenoeg mag het bij mij niet zo wezen dat ik tot het eind van mijn zwangerschap mag genieten van een pijnloos leventje, ongeveer 3 weken terug kwamen de ontstekingen terug en nu neem ik dus prednisolone. ( wel met een bang hartje :roll: ) Ik ben terug heel moe en vooral snachts pijnlijk en stijf nuja je kent het verhaaltje wel..
Maaaarrrr het is ook zo plezant om dat kleine mensje te voelen dus dan vergeet je het wel even :wink:
Zelf zit ik heel erg in met het feit wat na de bevalling? Kan ik goed voor mn pasgeboren kindje zorgen of moet ik direct terug alle medicatie opstarten omdat het niet meer lukt zonder? Zelf ben ik heel ziek van de ledertextrate dus dit komt er ook nog bij... Nu dit kan niemand voorspellen hoe het gaat dus dat zien we dan wel.
Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal, natuurlijk loopt het voor iedereen anders dus ik hoop dat het voor jou pijnloos verloopt! Als je nog vragen hebt stel ze gerust :ewink:

Groetjes!
Steph
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor Bloemeke84 » do aug 21, 2014 2:24 pm

Oohh proficiat Steph! Je bent zwanger. Geweldig hé :ebiggrin:
Voor wanneer ben je uitgerekend?

Ik heb van vooraf en mijn hele zwangerschap cortisone genomen, soms zelfs een vrij hoge dosering en onze dochter is perfect gezond geboren hoor.
Ze was verg licht bij de geboorte maar dat lag waarschijnlijk eerder aan mijn actieve RA tijdens de zwangerschap.

Ik ben 2 dagen na de bevalling direct met mijn medicatie herbegonnen. Maar tot op vandaag (onze dochter is al 8 maanden) slaat dit niet meer aan zoals voordien.
Mijn dokter stelde voor om te veranderen van medicatie, maar ik wil het nog even de kans geven. Ik ben altijd zo goed geweest dus begrijp niet goed waarom dit niet meer terugkomt.

Nog veel succes en geniet ervan (cliché maar soms mis ik die tijd en dan te bedenken dat ik toen aan het zagen was dat ik er genoeg van had en dat ze moest geboren worden :ebiggrin: ).
Bloemeke84
Lid

Berichtdoor Blaine » di aug 26, 2014 11:34 am

Ooh wat leuk dat je zwanger bent gefeliciteerd.
Hier 6 weken na de bevalling weer begonnen met mijn medicatie omdat ik het echt niks meer kunnen voor wilde zijn. Helaas wilde ook hier na de zwangerschap dezelfde medicatie niet weer aanslaan en ging het toch steeds iets minder dus uiteindelijk overgestapt naar een ander medicijn. Maar dat voel je zelf het beste wat wijsheid is, direct starten of nog even aankijke
Afbeelding
Blaine
Lid

Vorige

Keer terug naar Zwangerschap en reuma