Door zwangerschap lupus gekregen?

In dit forum kan worden gepraat over reuma hebben en zwanger willen worden of zijn.

Moderator: Martijn

Door zwangerschap lupus gekregen?

Berichtdoor Sabrina2306 » vr apr 03, 2015 8:15 pm

Goedenavond alle

Ik heb een vraag en of er meer moeders zijn die Lupus hebben gekregen door zwangerschap.

Ik was ongeveer 7 weken zwanger en kreeg rode jeuken vlek op mijn been die steeds maar groter werd. Huisarts gaf mij antibiotica crème wat niet hielp en daarna hormoon gel wat tevens ook niet hielp.
Mijn gynaecoloog stuurde mij door naar de dermatoloog en werd weefsel onderzoek gedaan. Uitslag is nog steeds niet bekend aar dermatoloog vermoed Lupus. Ik moet dus bloeduislag afwachten.

Nu kan ik niets online vinden dat zwangerschap lupus kan veroorzaken. En weet ook niet wat mij te wachten staat.

Ik heb in het verleden kort tijd lupus gehad door injectie Enbrel. Wat daarna ook weg ging nadat ik ermee was gestopt. Ik heb wel de ziekte van bechterew.

Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Bedankt.
Sabrina2306
Lid

Reumavorm: Bechterw

Re: Door zwangerschap lupus gekregen?

Berichtdoor duime-lotje » ma apr 06, 2015 1:37 pm

Je ziet vaak door de veranderende hormonen tijdens je zwangerschap, dat bepaalde ziektes de kop op steken..
De oorzaak van de ziekte is dan niet te zwangerschap, maar die was reeds sluimerend aanwezig.

gr. Ilse
duime-lotje
Lid

Reumavorm: relapsing polychondr

Berichtdoor Sabrina2306 » do apr 09, 2015 5:05 pm

Duime lotje Dank u wel voor uw reactie.

Dat zou idd kunnen. Morgen krijg ik de bloeduislag ben benieuwd.
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Sabrina2306 » vr apr 10, 2015 11:53 am

Bloeduislag wijst niet uit op Lupus maar toch denkt de dermatoloog dat het lupus is. Heeft iemand ervaring hiermee dat de bloeduislag geen lupus aangeeft maar toch wel lupus is?

Groetjes
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Martijn » vr apr 10, 2015 9:22 pm

Hoi Sabrina

Dat kan heel goed. Een aanzienlijk deel van de mensen met lupus heeft alleen "huidlupus"; daarbij hoeven geen afwijkingen in het bloed gevonden te worden. Zoals gezegd kan een veranderende hoormoonspiegel of medicatiegebruik de klachten tot uiting brengen. Aangezien de klachten tijdens zwangerschap naar voren komen is het raadzaam om een verwijzing te vragen naar een reumatoloog/gynaecoloog en is het raadzaam om onder andere op antifosfolipiden antistoffen te prikken. Dit laatste is voor zowel de moeder als het kind belangrijk in verband met het risico op trombose. Mochten er helemaal geen bloedafwijkingen zijn (ook niet na onderzoek van een reumatoloog) kan door middel van een huidbiopt onder de microscoop gekeken worden of er inderdaad sprake van huidlupus is.

Sterkte, en houd ons op de hoogte.

Groeten, Martijn
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor Sabrina2306 » za apr 11, 2015 1:56 pm

Hoi Martijn Dank u voor uw reactie.

Er was als eerst huidbiopt afgenomen en ook daar kwam niets uit.
De dermatoloog zegt zolang er geen diagnose is heeft het geen zin om mij door te verwijzen naar de reumatoloog. Ik heb in het verleden door Enbrel lupus gekregen maar dat was ook weer weg naar het stoppen van Enbrel.

Enige medicijnen wat ik momenteel gebruik is zaldiar. Maar die gebruik ik al jaren. Klachten bijen toenemen en als ik naar de symptomen kijk van lupus komen vele klachten overeen. Ik snap niet zo goed wat ik nu moet gaan doen. Heb zalf gekregen van de dermatoloog en zou over 5 weken terug moeten komen. Met mijn klachten moest ik naar de huisarts. Maar goed daar ben ik vaker geweest en wordt als proefkonijn behandeld. Steeds verschillende crèmes die ik krijg zonder resultaat. Ik zal dus mijn huisarts moeten vragen of die mij wil testen op p antifosfolipiden antistoffen. En dan ja moet ik maar afwachten wat zwaar tegenvalt. En is duidelijk iets aan de hand maar onderzoekjes zeggen dat er niets is pffff. Dank u
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Martijn » zo apr 12, 2015 8:25 pm

De reumatoloog heeft op dit vlak meer expertise dan de dermatoloog. Als de dermatoloog er niet uit komt zou hij je juist naar de reumatoloog moeten sturen. Als hij dat niet 'wil' zou ik daar nogmaals over praten of naar de huisarts gaan. Heb je behalve de huidproblemen nog meer klachten?
Martijn
Site Admin

Berichtdoor Sabrina2306 » ma apr 13, 2015 8:43 pm

Ja dat vind ik dus ook en zat er al aan te denken.
Klachten die ik momenteel heb naast dat ik de ziekte van bechterew heb zijn. Extreem moeheid, na het urineren veel pijn (blaasontsteking is het niet, sinds week bijna elke dag sterretjes zien, zwak. En dus uitslag op mijn been wat steeds groter wordt en nu ook rond vorm begint te vertonen. wat behoorlijk jeukt en beetje opgezet is.
Sabrina2306
Lid

Berichtdoor Martijn » ma apr 13, 2015 11:18 pm

Waar heb je pijn na het plassen? In je buik of rug? 'Schuimt' de urine meer dan normaal?
Martijn
Site Admin

Berichtdoor Sabrina2306 » di apr 14, 2015 11:18 am

Pijn die ik heb is echt urinebuis. Het is het zelfde pijn als de blaascatheter wordt ingebracht. Urine schuimt niet zover ik weet. Wel vonden ze tijdens blaasontsteking onderzoek bloed in de urine. Maar dat zou kunnen door laagliggende placenta. Maar verder geen blaasontsteking.
Sabrina2306
Lid

Keer terug naar Zwangerschap en reuma