Vraagje

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

vraagje

Berichtdoor anne1976 » zo jul 08, 2007 11:23 am

2 weken terug zijn er rontgenfoto's van mijn knie gemaakt waaruit blijkt dat ik artrose in mijn knie heb. Nu heeft de huisarts me doorverwezen naar de orthopeed waar ik de 20e naar toe moet. Ik heb daarbij ook postraumatische dystrofie waarvoor ik al een jaar aan het revalideren ben en nu zegt mijn revalidatiearts van beslis niets zonder met mij te over leggen. Maar nu vraag ik me dus af wat doet zo'n orthopeed, volgens mij toch niet zoveel op deze leeftijd?
ik ben Annemieke, 31 jaar, getrouwd en heb een zoontje van 5 en een zoontje van 3.
anne1976
Lid

Berichtdoor Bart » zo jul 08, 2007 4:26 pm

Tsja, spannend.... ik denk dat je de 20e meer weet en tot die tijd is het denk ik gissen wat de orthopeed bij jou gaat doen!, succes alvast!
Hartelijke groet, Bart
Bart
Lid

Berichtdoor Yvonne » ma jul 09, 2007 9:14 pm

Hoi Anne,

Wat sneu voor je, dat je op zo'n jonge leeftijd al artrose hebt. Heb je veel last van je knieën?
Ik weet eigenlijk niet wat postraumatische dystrofie is, dus kan geen zinnig woord zeggen of dat wel samengaat met de eventuele behandeling van je knieën. Toen er bij mij een röntgenfoto van m'n knie was gemaakt, werd ik ook doorverwezen naar een orthopeed. Er zat nog een klein beetje kraakbeen, waarvan de "botsplintertjes", die zoveel pijn deden, zijn weggeschaafd. Daarna was de pijn een stuk minder.

Heel veel sterkte en groetjes, Yvonne.
Yvonne
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor anne1976 » ma jul 09, 2007 9:23 pm

Hoi

Bedankt voor jullie antwoorden!!!

Postraumatische dystrofie is een verstoring van het zenuwstelsel, het kan opterden na een breuk, kneuzing, operatie en zelfs na het hebben van een klein wondje. Het is heel verschillend den een heeft na een ernstige breuk een lichte vorm van pd en een ander heeft bij alleen een wondje een hele ernstige vorm van pd. Ik heb pd in mijn pols en enkel maar buiten de artrose begin ik in mijn knie dus ook dystrofische verschijnselen te krijgen. Dus ik ben ook heel benieuwd wat ze kunnen en gaan doen want op deze manier gaat het in ieder geval niet goed, maar ze zijn bij mensen met pd altijd heel voorzichtig met opereren, liever niet. Maar ik ben nog nooit bij een orthopeed geweest dus ben wel benieuwd hoe hij tegen alles aankijkt.

groetjes Annemieke
ik ben Annemieke, 31 jaar, getrouwd en heb een zoontje van 5 en een zoontje van 3.
anne1976
Lid

Berichtdoor Bart » za jul 21, 2007 6:15 pm

Hi, hou ons op de hoogte en succes en s terkte met alles
Hartelijke groet, Bart
Bart
Lid

Berichtdoor anne1976 » za jul 21, 2007 11:04 pm

Hoi

Ik ben gisteren dus bij de orthopeed geweest, maar de foto's ziet ie dus wel op dat er aan de ene kant kraakbeen weg is, maar de foto's zijn liggend gemaakt dus dan staat er geen druk op dus in hoever het weg is is niet te zien. Nu moet ik dus wachten op een oproep voor een mri scan en dat duurt ong. 5a6 weken. Hij zei al wel dat als er verder niets achter weg komt hij er weinig aan durft te doen vanwege de dystrofie, zelfs spuiten vind ie te link want dat kan dystrofie opwekken dus het is nog even afwachten. Ik heb er wel de balen van want ik zie het wel somber in zo dat ik nog aan het lopen kom, het is best ingewikkeld.Volgende week weer voor het eerst naar de fysio en maar hopen dat ze wat oefeningen heeft zodat ik toch mijn knie op een goede manier kan bewegen.

groetjes Annemieke
anne1976
Lid

Berichtdoor anitatwo » ma jul 23, 2007 12:33 pm

Jammer voor je tegenslag, heel veel sterkte bij de fysio .
Een vriendin van me had na een ongeval.geclompiceerde pols breuk en gevolg was dystrofie in haar hand/pols, zij moest eerst met een speciale zalf kijken of die hielp , en toen het niet hielp een week of langer aan speciaal infuus in het ziekenhuis , het is weer goedgekomen,is er voor jou dystrofie niet een behandeling , of gooi ik iets door elkaar ??
Nogmaals heel veel sterkte anne, groetjes van Anita
anitatwo
Lid

Berichtdoor anne1976 » ma jul 23, 2007 4:52 pm

Heel veel mensen genezen inderdaad van dystrofie binnen het jaar. Maar er zijn ook mensen waaronder ik helaas waarbij niets helpt. Ik heb in eerste instantie ook dmso creme gehad en fluimucil, toen dat niet hielp heb ik een jaar lang pijnbestrijding gehad 2 keer in de week , ook met 3 verschillende medicijnen geprobeerd. In die tijd heb ik daarbij ook nog een aantal infuzen gehad wat helaas ook niet hielp. Naast de dystrofie heb ik ook dystonie, bv mijn pols staat helemaal scheef. Hiervoor heb ik verschillende botox injecties gehad. Nu ben ik al weer dik een jaar aan het revalideren, maar kom daar ook niet verder. We waren nu op het punt om de revalidatie af te gaan bouwen en zorgen dat de aanpassingen in huis in orde komen, maar nu komt die knie er dus bij dus toch nog maar even revalidatie.
Het klopt inderdaad dat er ook wel mensen genezen maar er zijn ook veel mensen die er blijvende invaliditeit aan over houden.

groetjes Annemieke
anne1976
Lid

Berichtdoor anitatwo » ma jul 23, 2007 5:08 pm

hallo anne
dubbele pech dus voor jou , ja ik had ook wel gehoord dat er mensen zijn die blijvende gevolgen hadden van dystrofie , dubbele sterkte toegewenst hoor , groetjes van Anita
anitatwo
Lid

Berichtdoor anne1976 » ma jul 23, 2007 5:10 pm

dank je wel.
anne1976
Lid

Berichtdoor anne1976 » vr aug 24, 2007 5:40 pm

aankomende maandag moet ik voor de MRI scan en dan 21 september weer naar de orthopeed.

nu heb ik nog een vraagje, Mijn knokkels van mijn vingers worden steeds pijnlijker, het gaat wel weer weg, maar het komt steeds vaker terug en nu had ik afgelopen week ontzettend jeukende knokkels, hoort dat ook bij artrose?

groetjes Annemieke
anne1976
Lid

Berichtdoor jannie » vr aug 24, 2007 8:07 pm

Hoi Annemiek. Ik heb ook knobbels op m'n vingers van de artrose. Maar bij mij jeuk het niet. En ze gaan ook niet meer weg. Dus ik weet het ook niet. Heel veel sterkte. Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor Yvonne » ma aug 27, 2007 9:32 pm

Hoi Annemieke,

Weet je al iets van die MRI scan? Vaak moet je lang wachten op de uitslag, maar soms willen ze ook meteen wel iets zeggen.

Wat die knokkels op je handen betreft, daar heb ik geen last van (maar heb alleen artrose). Het zijn de gewrichtjes in m'n vingers die de pijn veroorzaken en waar ook knobbeltjes op zijn gekomen. Aan de binnenkant van m'n handen heb ik ook knobbeltjes gekregen en die jeuken wel.

Sterkte en groetjes, Yvonne.
Yvonne
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor anne1976 » ma aug 27, 2007 10:07 pm

Hoi

Lief van je dat je er naar vraagt.
Ik ben vandaag in de scan geweest maar ik kan pas 21 sept bij de orthopeed terecht voor de uitslag dus dat duurt nog even.
Morgen moet ik naar mijn revalidatiearts en dan ga ik het ook over mijn vingers hebben. Ik heb pd in mijn linkerarm/pols dus daar kan ik weinig mee dus ik vind het best eng dat ik nu ook iedere keer last heb van de vingers/pols van mijn rechterarm. Zo hou ik niets over natuurlijk.

Ik ben ook sinds een jaar aan het rolstoelbadmintonnen en ik heb nu net een sportrolstoel en dan krijg je dit. Vorige week zijn we een week op vakantie geweest en we hebben daar een kwartier getennist en toen ging het niet meer dus daar heb ik flink de balen van.

Maarja zo zijn er velen die met dit soort dingen te maken hebben natuurlijk en we moeten allemaal door, maar het is wel fijn om je verhaal eens kwijt te kunnen aan mensen die hetzelfde ervaren.

groetjes Annemieke
anne1976
Lid

Keer terug naar Artrose