Pijn niet altijd minder door glucosamine

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Pijn niet altijd minder door glucosamine

Berichtdoor Yvonne » do jul 12, 2007 8:20 pm

Hallo allemaal,

Vandaag kreeg ik de nieuwsbrief van de poly-artrose lotgenotenvereniging, waar ik lid van ben. Er staat een artikel in, wat anderen misschien ook wel interessant vinden.

"Een paar jaar geleden was er goed nieuws voor mensen met artrose: glucosamine helpt! De pijn wordt minder en het kraakbeen gaat minder snel achteruit, als je tenminste drie jaar lang 1,5 gram gebruikt.

Veel mensen slikken dit voedingssupplement inmiddels, vaak in combinatie met chondroïtine, ook een stof die in het kraakbeen voorkomt. Logisch dus dat onderzoekers nu willen weten wat het effect van die tweede stof is. Niet veel, luidt het teleurstellende antwoord.

Extra teleurstellend aan dit onderzoek, waarbij overigens alleen is gekeken naar de invloed op pijn, is dat glucosamine zelf ook minder effect had dan gedacht. Het deed in ieder geval veel minder dan de ontstekingsremmende pijnstiller celecoxib.

Enige voorzichtigheid met de conclusie is wel op z'n plaats, want het gaat om gemiddelde. Het kan dus best zijn dat u er wel baat bij heeft. Maar verwacht er niet te veel van en stop ermee als de pijn niet minder wordt.

Bron: NEJM

The New England Journal of Medicine".
Yvonne
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor sas » za jul 14, 2007 10:59 pm

Het is dan ook geen geneesmiddel maar een voedingssupplement.
En ja.... ik heb het geprobeerd en ermee gestopt, en sommige mensen voelen zich er wel beter mee.
Vroeger dacht ik dat mijn beperkingen mijn grenzen waren.
sas
Lid

Keer terug naar Artrose