Advies bij handklachten

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

advies bij handklachten

Berichtdoor pomona » ma aug 13, 2007 10:59 pm

Ben in februari voor een second opinion geweest aangaande de Sjögeren waarmee ik vorig jaar ben gediagnosticeerd. Zo’n 6 weken gelden heb ik plots last gekregen van branderige prikkelende pijn in mijn vingers . De laatste dagen zelfd af en toe stekende pijnen. vingers vind ik soms wat gezwollen zijn, zo voelen ze ten minste aan. Als dit zo is, zijn ze ook bijna niet aan te raken.Ik heb vaak ernstige pijnklachten. Bewegen van polsen is pijnlijk van vingers zeer pijnlijk. Pijn kan enigszins variëren, is echter altijd aanwezig, ook in rust. Het zijn klachten, welke ik nog niet eerder gehad heb. Denk ook niet, dat deze iets te maken hebben met de Sjögeren.

Alle genoemde klachten, zijn in een periode van een paar maanden ontstaan

Bij mijn laatste bezoek kon de R.loog er geen artritis van maken, maar het kon wel als nog artritis zijn volgens hem. Hij wist het niet.. Het was mijn laatste consult bij hem. En hoef dus niet meer terug te komen. Hij kon er overigens geen Sjögeren van maken

Hij heeft mij wel doorverwezen naar een revalidatie arts

Heb bij mijn HA een bloed onderzoek gevraagd. Ben er nu achter gekomen dat dit onderzoek op 4 dingen berusten, bloedbezinking, urenium, glucose en nog wat, geen crp of zoiets. Deze waren overigens goed.

De klachten zijn voor mij zo dominant, dat zij mijn functioneren ernstig beperken.
De laatste weken lijkt het wel of de klachten stabiel blijven. Begin van de avond het minste last In de loop van de avond is de pijn het ergst, en ben ik om een uur of 10 behoorlijk moe

Wat moet ik nu?? Gewoon maar het consult van de revalidatie arts afwachten?? Of zijn er nog andere dingen welke ik kan doen??
Zou graag advies willen hebben.

Heb mijn klachten volledig omschreven aan een vrouw van het reumafonds. Zij vind mijn handklachten typische artrose klachten
Je bent wat je kúnt zijn
pomona
Lid

Berichtdoor jannie » ma aug 13, 2007 11:43 pm

Ja als ik jou verhaal zo lees. Dan lijkt het inderdaad op artrose klachten. wat jij schrijf heb ik al heel erg lang. En bij mij is het artrose. Heel veel sterkte.
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

Berichtdoor pomona » di aug 14, 2007 10:08 am

Hoe kan je dit vaststellen dan??

Had al gehoord dat een x-ray niet veel zin heeft op dit moment. Via een M.R.I.??

Waarom is de R.loog niet verder gaan kijken naar de optie op artrose? Is een revalidatie arts voor mij momenteel de beste optie voor artrose klachten???

Mijn heupen zijn overigens ook vaak pijnlijk, maar geven voornamelijk ongelofelijke stijfheid waardoor ik mij slecht kan bewegen. Vooral na het slapen of na beweging gevolgd naar rust en hierna weer in beweging komen
Je bent wat je kúnt zijn
pomona
Lid

Berichtdoor jannie » di aug 14, 2007 11:16 am

Bij mij hebben ze het kunnen zien door ook de scan. En ook op de gewonen foto's. Ik heb zelf nooit bij een revalitatiearts gelopen. dus dat weet ik niet. Wat jou heup betreft. Als ik s'morgen op sta is alles stijf en stram. En m'n vingers zijn dan ook vaak op gezet. In de eerste instantie zagen ze bij mij op de foto's ook niks. Toen ik een paar maanden verder was. Konden ze in m'n heup het wel zien. Met de scan konden ze zien dat er meerderen gewrichten aan getast waren. Vandaar dat het bij mij polyartrose heet. maar je moet niet over je heen laten lopen. Als je last hebt gewoon steeds terug gaan. Of ben je al eens door de scan gegaan. Het is jou lichaam. En jij voelt de pijn niet hun. Maar dat zei ik al bij mij ging het in het begin ook allemaal heel erg stroef. Steeds dat onzekere. Van ja wat mankeer ik precies. Zoals ik al vertelde. Ben ik naar de st.maartenkliniek gegaan. En daar wordt je echt goed behandeld. Daar ben je geen nummer.Maar hoe zit het met jou met het lopen. Bij mij begon de pijn in m'n heup zo dat ik pijn in m'n lies kreeg en de pijn door trok naar m'n scheenbeen. Nu kan ik alleen nog kleine stukjes lopen en geen afstanden meer. Daarom rij ik nu in een scootmobiel. Maar het begon bij mij in m'n heup. En langzaam aan kwam het in m'n andere gewrichten. En daar kunnen ze weinig aan doen. Alleen waarschijnlijk een nieuwe heup. Maar ik heb gehoord dat ze aan de handen weinig kunnen doen. Maar nogmaals probeer goed te praten met je arts. En laat je eigen niet afschepen. Je hebt er recht op om te weten wat je precies mankeer. Maar als ik dat zo lees van jou lijkt het inderdaad op artrose. Maar ja ik ben natuurlijk geen dokter. Ik hoop dat je hier wat aan mag hebben. Heel veel sterkte. En ik hoor wel weer van je. Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Berichtdoor pomona » di aug 14, 2007 11:37 am

Wat adviseer je mij dan om te doen?? Waar zou ik nu het beste terecht kunnen met mij (artose) klachten?? Huisarts,R.loog, of een ander arts??

Ook jou heup klachten herken ik. Als ik te veel gelopen heb, en weer ga rusten, kom ik bijna niet meer overeind van mij stoel. Ook de zenuw pijn welke ik soms heb bij mijn liesen.

Ik oel mij af en toe zo radeloos :cry:
Je bent wat je kúnt zijn
pomona
Lid

Berichtdoor pomona » di aug 14, 2007 11:52 am

Behalve van mijn rug, zijn er geen foto's gemaakt. Dus ook geen scan( ja van mijn hoofd, heb nu een verklaring voor mijn bewegings stoornis)
Je bent wat je kúnt zijn
pomona
Lid

Berichtdoor jannie » di aug 14, 2007 12:45 pm

Je kunt het beste eerst naar je huisarts gaan. Die kan je dan door sturen. Of je kan het ook overleggen met je revalitatiearts. Ik loop zelf nu bij een reumatologe. Heb eerst in Tiel bij een reumatoloog gelopen. Maar die stuurde mij terug naar de huisarts. Want hij zei ik kan alleen maar pijnstillers voor schrijven en dat kan de huisarts ook. Daar heb ik een gesprek mee gehad. En die heeft met mij samen besloten dat ik naar nijmegen kon. Niet allemaal maar de meeste dokters zien artrose niet als reuma. Wat heel raar is. Want artrose is een van de meeste reumathische aandoeningen. Maar als je goed met je huisarts overweg kan praat dan eerst met hem of haar. Anders de revalitatiearts die kan ook een hoop voor je doen. Het is inderdaad zo dat er aan artrose weinig is te doen. Maar zekerheid wat je precies mankeer is voor je zelf ook heel belangrijk. Dan kan je het een plaatsje geven. Al zal je nooit meer beter worden. Je heb nog een lange weg te gaan. Maar nogmaals je moet voor je eigen lichaam op komen. Nogmaals heel veel sterkte. Gr. Jannie.
Afbeelding
jannie
Lid

Keer terug naar Artrose