Even voorstellen

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

even voorstellen

Berichtdoor diday » wo aug 22, 2007 11:47 am

Hoi, hoi,

Zal me even voorstellen, ben een vrouw van 52 jaar, sinds enkele jaren gewrichtsklachten, begonnen met onderrug, daarna bovenrug, last van nek (1994 wiplash, na auto-ongeluk).
Sinds dec. heftige pijn in arm erbij, foto's gemaakt, bleek dat ik artrose heb in nek en rug, inmiddels ook zwelling aan linkerkant bij borstbeen onder sleutelbeen en onderaan nek.
Ben sinds dec. ook uitgevallen op mijn werk, heb best wel zwaar werk, heel de dag staan, lopen, rennen en sjouwen, maar dat lukt me allemaal niet meer, als ik loop of sta, veel pijn in rug.
Ook pijn gekregen in bekken/ heupen, het houd niet op, weet niet meer hoe ik moet lopen/staan/zitten/liggen als maar pijn, al verschillende medicatie gekregen, het laatste diclofenac, maar ben pas weer mee gestopt, want ging er van spugen.
Loop nu bij een orthopeed, morgen terug voor de uitslag, van een botscan die vorige week gemaakt is, dus zit best wel in spanning.
Aan de ene kant hoop ik dat er niet veel te zien zal zijn, en aan de andere kant denk ik, kreeg ik maar meer duidelijkheid.
Ga 7 september ook voor het eerst naar een reumatoloog, dus zit voorlopig nog wel in de medische molen.
Op mijn werk ook problemen, maar die zal ik allemaal maar niet opschrijven, want dat word een beetje lang allemaal.
Er zullen best wel onder jullie zijn die ook met die problemen te maken hebben met werk, hoe gaan jullie daar mee om?
Probeer er boven te staan, maar ze maken je helemaal crazy.

Ps. mijn fysio heeft geadviseerd om een rugcorset te laten maken voor wat steun, heeft iemand hier ervaring mee? (want ik ben een beetje krom aan het worden, misschien wel Bechterev, erken een hoop dingen hierin, maar laat ik niet te hard van stapel lopen, maar even afwachten)

groetjes Diday
diday
Lid

Berichtdoor jannie » wo aug 22, 2007 8:51 pm

WELKOM DIDAY.
Afbeelding
jannie
Lid

Reumavorm: poly artrose

bedankt

Berichtdoor diday » wo aug 22, 2007 9:13 pm

Hoi Jannie,

Bedankt voor het welkom, hoop dat ik reacties op mijn bericht krijg.

groetjes Diday.
diday
Lid

Berichtdoor pomona » wo aug 22, 2007 10:27 pm

Hoi Diday,

Artose in de rug op zich zelf zorgt ook voor vergroeiingen in de rug en veel meer ellende. Bechterev hoeft dus niet.
Legio problemen op werk.iv.m. lichamelijke problemen, is op zich al een chronisch, maar helaas ook (te) veel voorkomend probleem

Maar welkom!!!
Je bent wat je kúnt zijn
pomona
Lid

Berichtdoor Janneke » do aug 23, 2007 10:32 pm

Welkom op dit forum Diday!
Liefs Janneke
Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor..
Janneke
Lid

a

Berichtdoor jokebruis » vr aug 24, 2007 8:23 pm

welkom diday!

gr jen
Met z'n allen in het RA schuitje,soms is de zee mooi en kalm en soms denk je dat je verdrinken gaat
jokebruis
Lid

Reumavorm: RA,Artrose

even voorstellen

Berichtdoor ria » za sep 08, 2007 11:18 am

hallo Diday,

Ook ik heb artrose in mijn rug en ook osteopenie.
ben 48 jaar en spondylartrose is 2 jaar geleden vastgesteld in SMK.
Ik heb ook een rugcorset van Bauerfeind van de POM te Nijmegen.
Het heeft me veel steun gegeven en weer op de been geholpen.
Alleen geeft het nu te veel pijn als ik hem draag. Zelfs de rugleuning van de stoel kan ik moeilijk verdragen.

als je meer wil weten hoor ik het wel.

groetjes Ria
ria
Lid

Berichtdoor diday » za sep 08, 2007 4:16 pm

Hoi Ria,

Bedankt voor je berichtje, wat is spondylartrose?
Ik heb ook artrose in nek en rug, gisteren voor het eerst naar reumatoloog geweest, van de week weer foto's laten maken ook van onderrug, weer bloedprikken ook dat HLA-B27, en naar de cardioloog en naar de KNOarts.
Loop ook bij een orthopeed, die heeft mij 2x injectie in schouder gegeven, tenmiste de 1e door huisarts en de 2e door orthopeed, pas botscan gemaakt, daarop was te zien dat ik een ontsteking heb bij sleutel/ borstbeen en daar 1-11 weer terug komen.
Bij de reumatoloog op 16-11 terug, dus ik zit midden in de medische molen, als ze me maar van die pijn kunnen afhelpen.
Heb jij ook pijn in de bovenrug? Ik probeer zoveel mogelijk te lopen, maar het gaat niet zonder veel pijn, daar word ik een beetje moedeloos van.
Dat corset wat jij hebt is dat ook voor je bovenrug?
Lees dat je er wel baat bij hebt gehad, had je daardoor wat minder pijn?

groetjes Diday
diday
Lid

Berichtdoor ria » za sep 08, 2007 6:28 pm

hallo Diday,

Spondyl betekent: betrekking hebbende op je wervels.

Ik heb ook last van mijn knie en de laatste weken ook van mijn r.heup.
Maar ik heb ook last van osteopenie, de voorloper van botontkalking.
dus weet niet waar de pijn nu vandaan kom.
17 september moet ik naar de reval.arts in Radboud en hoop meer te weten te komen.
Ik heb ook al jaren last van mijn r.schouder. Door gibbus van een torsiescoliose. Dit als gevolg van een vroeger doorlopen ziekte van Scheuermann waardoor je wervels verkeerd groeien.
Heb jij ook een scoliose?
Ja ik heb erge pijn in de bovenrug, precies tussen mijn schouderbladen. Ik kan niet lang meer lopen of zitten. Heb voor de pijn tramadol sinds een paar weken en maandag krijg ik van de therapeut een tensapparaat.
Ja je moet heel erg ondervinden wat goed voor je is. Overbelasten zit er niet meer in. Belasten ook al niet meer. Dus doe niet veel meer. Heb energie voor 10 maar kan het niet echt kwijt.

Hoe kom je aan een ontsteking, is dat een gevolg van de artrose?

groetjes Ria
ria
Lid

Berichtdoor manja » zo sep 09, 2007 12:13 am

Alsnog welkom hier.
Afbeelding
manja
Lid

Reumavorm: ra

Berichtdoor diday » zo sep 09, 2007 1:23 pm

Hoi Manja, bedankt voor je welkom.

Hoi Ria,

Herken een hoop wat jij vertelt, die ontsteking bij mijn sleutel/borstbeen is pas ontdekt door de orthopeed door de botscan, maar wat en hoe precies is niet duidelijk, hij zei dat het in de gaten gehouden moet worden, dus weet niet of dat ook van de artrose komt.
En scoliose, zou het niet weten, ben wel krom aan het worden, maar scoliose is toch aangeboren?
Van de week wel meer foto's laten maken van heel mijn rug en HLA-B27 prikken, misschien Bechterev.
Heb al verschillende medicijnen geslikt ook tramadol, daar was ik de hele dag misselijk van, na paar maanden mee gestopt, daarna diclofenac, ook een paar maanden, daar moest ik weer van spugen, heb nu meloxicam, maar helpt niet echt, is moeilijk om de juiste medicatie te vinden.
Moet eerst van de reumatoloog naar de KNOarts en een cardioloog, dus morgen eerst maar eens afspraken gaan maken en dan maar weer afwachten.
Bij mij zit de ergste pijn ook in mijn bovenrug, ongeveer rechts aan mijn ruggewervels net onder schouderblad, kan ook niet meer lang staan, lopen, niet zo lang zitten op rechte stoel, wat beter gaat is hangen op de bank, maar ja dat willen we niet he, we willen door blijven gaan.
Is het bij jou al lang geleden dat er artrose is ontdekt?

groetjes Diday
diday
Lid

even voorstellen

Berichtdoor ria » ma sep 10, 2007 1:17 pm

hallo Diday,

ja, veel is herkenbaar. Een scoliose is dacht ik inderdaad vaak aangeboren doch niet altijd. Kijk maar eens op scolioseforum.nl.
Scoliose is een zijwaartse kromming, maar meestal draait ie dan ook nog eens iets om zijn as. Bij mij vanaf mijn nek naar rechts. Dus de ribben worden dan tegen het schouderblad gedrukt waardoor je een gibbus krijgt.
Dit kun je heel goed zelf testen door de buk-test. : ga voorover hangen met je hoofd en armen naar beneden. Iemand even laten kijken of in de spiegel anders. Je ziet het schouderblad dan uitsteken.

Andere gewrichtsklachten kunnen ook weer een gevolg zijn van je rug. Deze brengt je hele lijf in disbalans.
Drie jaar geleden had ik erge last van mijn polsen. Kon nog geen kopje vasthouden. Overbelasting? doe inderdaad boekhouden op de c omputer.
Dat ging na een paar weken over maar ze zijn nog wel steeds overbelast.
Officieel heb ik alleen nog artrose in mijn wervelkolom. Maandag ga ik naar de revalid.arts en ik ga vragen of hij mij toch doorstuurt naar reumatoloog want wil ook met de medicijnen begeleidt worden.
2 jaar geleden is er een mri gemaakt van de onderrug omdat ze ook Bechterew vermoedde. Dit was niet het geval. Het HLA-b27 heeft ze niet getest omdat het niet altijd wat zegt.Dit gebeurde in SMK.

Ja ik ga nu meer lezen maar veel zitten is ook weer niet goed. Dus ga nu standaard elke middag even naar bed met muziekje om helemaal even pijnvrij te worden.
Zelfs gister op bezoek bij vrienden ben ik op de bank gaan liggen. En moet elke dag plannen.
houd me maar op de hoogte en als je v ragen hebt hoor ik het wel.
Waarom moet je naar de KNO en cardioloog? Ik krijg vrijdag mijn eerste hoortoestellen want hoor al vanaf mijn jonge jaren niet goed. Nu het lichamelijk ook lastiger wordt bv naar voren buigen om mee te luisteren toch maar aan het hoortoestel. Ben benieuwd.
groetjes Ria
ria
Lid

Berichtdoor diday » wo sep 12, 2007 2:27 pm

Hoi Ria,

Was je nog niet eerder bij een reumatoloog geweest?
Ik nu ook pas voor het eerst hoor, want eerst zei mijn huisarts ook dat het niet nodig was omdat ze aan artrose toch niets kunnen doen, alleen juiste pijnstilling, maar doordat ik steeds meer klachten krijg en krommer word ben ik toch maar doorverwezen.
Maandag bloed wezen prikken en vandaag voor foto's van hele wervelkolom, om te kijken of ik bechterew zou kunnen hebben.
Naar de KNO arts en cardioloog heeft de reumatoloog mij naar verwezen omdat ik als ik achterovergaat duizelingen hebt en als ik snel beweeg ook en dat ik soms heel kort even wegtrek ben ook al 2x gewoon neergevallen, dus vandaar, kan er volgende week woensdag al terecht bij alle twee, dus maar weer afwachten.
16 nov. weer terug bij reumatoloog, maar als er iets ernstigs was, dan zou ze me eerder opbellen.
En wat betreft scoliose, ja als ik buk dan steken schouderbladen behoorlijk uit, heb dan een hele bochel, ook onderaan nek zit een grote bobbel.
Hoop dat de revalidatiearts je verder kan helpen en je naar een reumatoloog verwijst.
Nou jij ook sterkte,

groetjes Diday
diday
Lid

artrose

Berichtdoor jokebruis » wo sep 12, 2007 3:10 pm

hoi Diday,

Ben je ook op de ziekte van Lyme geprikt daarbij?

gr Jen
Met z'n allen in het RA schuitje,soms is de zee mooi en kalm en soms denk je dat je verdrinken gaat
jokebruis
Lid

Reumavorm: RA,Artrose

Berichtdoor ria » wo sep 12, 2007 5:55 pm

hallo Diday,

Jawel ik was 2 jaar geleden bij een reumatoloog en zij heeft spondylartrose vastgesteld. En lichte slijtage in mijn enkels.
Als ik 'smorgen op sta ben ik net een oud vrouwtje zo stijf zijn mijn enkels maar na 20 mtr is het al over.
hoor wel hoe het met je gaat verder, krijg je nu ook een corset?

gr. Ria
ria
Lid

Volgende

Keer terug naar Artrose