Vraagje? ook graag een antwoord

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

vraagje? ook graag een antwoord

Berichtdoor Trudy » za sep 25, 2010 8:55 am

Wat slikken jullie of welke andere dingen doen jullie er tegen

Ik probeerde altijd zo weinig mogelijk te slikken,maar het wordt steeds erger
daarom graag wat tips

Ik heb zal er een paar op noemen
de hele dag door en snachts prikkelende handen ,steken erin soms,dikke vingers kan geen ring meer om,moeilijk te bewegen vingers,schrijven,knoopjes dicht doen enz gaat moeilijker enz
Trudy
Nieuw lid

Re: vraagje? ook graag een antwoord

Berichtdoor annazus » di sep 28, 2010 2:12 pm

Hoi,

Ik slik nu altijd diclofenac.
Helpt niet zo goed en nu sinds 4 en een halve week plaquenil, een medicijn wat gegeven wordt ter preventie van malaria. Schijnt verlichting te geven bij artrose. Moet nog anderhalve week slikken om te weten of t werkt.
In het begin slikte ik ook MTX maar daar kreeg ik te veel bijwerkingen van.

Groet van Suz
annazus
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor sannie1969 » di sep 28, 2010 2:30 pm

hoi,

ik slik iedere dag sulfasuline en op dinsdag 10 stuks MTX erbij en de dag erna foliumzuur en de dag daarna.
verder iedere dag nog een kalktablet . Ik ben nu gelukkig van de prednison af en dat scheelt weer wat tabletten.
verder begin ik iedere dag met 2 pilletjes voor mijn schildklier.
Ik heb nu weer enorm last van hooikoorts, dus daar slik ik ook weer wat voor.
pfff...en ik haat pillen :twisted: maar leven met pijn is het ook niet, ik kon mijn bed niet uit of de kraan open draaien,
kon me niet meer aankleden, dus... dan maar met tegenzin pillen slikken, want!!!! het helpt wel.

groetjes san
sannie1969
Lid

Berichtdoor fdruijff » vr okt 08, 2010 1:02 pm

Ik heb ook methotrexaat voorgeschreven gekregen. Iedere week vijf tabletten, aangevuld met foliumzuur. Ik zou het ook kunnen inspuiten, maar daar zie ik eerlijk gezegt tegenop. De pijn leek er wat milder van te worden, maar niet genoeg. Bijwerkingen heb ik nit gehad. Ik gebruik nu ook een supplement, Finitro geheten, dat een pijnstiller is maar ook goed zou zijn voor het hertsel van het kraakbeen. Die pijn is in ieder geval een stuk minder geworden sinds ik daar ook tabletten van slik.
fdruijff
Nieuw lid

Reumavorm: Artrose

Berichtdoor annazus » ma okt 11, 2010 4:54 pm

Hoi fdruijff,

Het is best een akelig goedje die MTX, vind ik.
Gelukkig is het maar een kleine portie wat jij krijgt.
Die Finitro lijkt me ook wel wat, klinkt wel goed dat het herstel geeft.
En dat de pijn er minder van wordt.
Sterkte.

Annazus
annazus
Lid

Berichtdoor kingswood69 » di okt 12, 2010 9:54 am

Ik spuit 1 keer in de week 25mg mtx,2x p.w. folium slik 2xdaags 500mg naproxen, 1 x maagbeschermer(echt wel nodig met die naproxen) en als t echt té is nog wat paracetamol erbij. Als ik soms verhalen of reacties lees hier, kom ik er nog genadig vanaf met mijn 'cocktailtje'.

Sterkte en groeten allemaal, Ria
kingswood69
Lid

Reumavorm: RA + artrose

Berichtdoor fdruijff » wo okt 13, 2010 2:52 pm

Hoi annazus,

De bijwerkingen van MTX vielen bij mij gelukkig mee. Ik durf niet te zeggen dat finitro ook echt hersteld, kan het niet zien :wink: maar de pijn verminderd het wel degelijkt. Hoe is het met plaquenil afgelopen?
fdruijff
Nieuw lid

Berichtdoor gregory » do okt 28, 2010 2:54 pm

Trudy schreef:Wat slikken jullie of welke andere dingen doen jullie er tegen

Ik gebruik Arthro-5. Als toelichting kopieer en plak ik iets wat ik zojuist elders op dit forum heb getypt ;-) (scheelt weer wat belasting op de polsen :? )

//////////////
Glucosamine en chondroitine heten in de wetenschap SYSADOA's. Dat staat voor Symptomatic Slow Acting Drugs for Osteoarthritis. Ofwel traag werkende medicijnen voor artrose. Inderdaad, de wetenschappers zien het als medicijnen en niet, zoals in Nederland, als voedingssupplementen. Ze werkend traag tegen de pijn (symptomen), maar ze zijn ook 'structure modifying'; ze hebben een gunstige invloed op de structuur van het kraakbeen. Ze remmen slijtage. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.stop-artrose.org

Voor mezelf gebruik ik nu de helft van alle bekende SYSADOA's tezamen. Behalve glucosamine en chondroitine zijn dat ook Avocado Soya Unsaponifiables' (ASU) en hyaluronzuur. Zie voor een overzicht dit artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed

Die SYSADOA's zitten allemaal in 1 product samen met MSM (tegen pijn). Het heet Arthro-5. Zie: http://www.glucosamine.com/nl/arthro-5-22.

Verder beweeg ik veel, verander ik frequent van houding en doe ik veel aan stretchen van spieren. Want ik heb gemerkt dat heel veel pijn voortkomt uit verkrampte spieren.
//////////////

Greg
gregory
Lid

Berichtdoor annazus » zo jan 30, 2011 4:03 pm

fdruijff schreef:Hoi annazus,

De bijwerkingen van MTX vielen bij mij gelukkig mee. Ik durf niet te zeggen dat finitro ook echt hersteld, kan het niet zien :wink: maar de pijn verminderd het wel degelijkt. Hoe is het met plaquenil afgelopen?

Heb er een portie bij gekregen van Plaqenil, maar nu lees ik hier en schrik want ik heb last van vlekjes, zicht is slechter.
(Als je plaqenil als zoekopdracht geeft komt er veel info naar boven.)
Dat gaat dus niet goed bij mij.
Pijn is ook niet vermindert, dat is hoe ik het ervaar nu.
Dit moet ik wel aangeven als ik naar mijn arts toe ga.

liefs Suzanna
annazus
Lid

Keer terug naar Artrose