Enkelarthrodese en motorrijden

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Enkelarthrodese en motorrijden

Berichtdoor karin711 » ma sep 27, 2010 12:10 pm

Hallo allemaal,
Ik heb in nov. een afspraak bij de orthopeed om nu toch maar door te zetten mijn linker enkel vast te laten zetten. Heb lang lopen wikken en wegen maar het lopen gaat steeds moeilijker en elke dag pijn is ook geen pretje.
Nu is mijn vraag: heeft iemand ervaring met een vastgezette enkel en motorrijden. Het is mijn enkel waarmee je schakelt en als ik niet meer zou kunnen motorrijden zou ik daar niet blij van worden.
Heeft iemand ook ervaring hoelang het duurt voordat je weer helemaal hersteld bent. Ik ga volgend jaar juni een motortoer doen en wil dus weten hoelang je na het gips nog moet revalideren, want anders til ik de operatie na de zomervakantie volgend jaar.

Moet je speciale schoenen kopen nadat je enkel is vastgezet of kan je toch nog op laarsjes met een hakje lopen.
Heb al begrepen dat je niet meer kunt hardlopen (doe ik toch al niet) en op blote voeten lopen ook niet echt lekker is.
Ik hoop dat iemand ervaring hiermee heeft en mij tips kan geven. Ik ben nu nog in de oriënterende fase en wil graag meer weten van mensen die het hebben laten doen voordat ik mijn gesprek met de orthipeed heb.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes, Karin
karin711
Nieuw lid

Reumavorm: enkel artrose

Re: Enkelarthrodese en motorrijden

Berichtdoor froukje » ma sep 27, 2010 4:03 pm

Hallo Karin,
Ik heb geen ervaring met motorrijden, maar afgelopen april is mijn rechter enkel vastgezet.
Ik ben nog aan het revalideren en volgens mijn arts mag je er gerust een jaar voor uittrekken.
Ik dacht nog, dat valt wel mee, maar ik ben nu 5 maand verder en heb morgen weer een afspraak voor foto's en een gesprek met de orthopeed.
Ik loop binnen zonder krukken, en korte stukken met 1 kruk en lange afstanden met 2 krukken.
Hoe iedereen revalideerd ligt ook aan hoelang je al last hebt denk ik.
Op hyves is een hyve aangemaakt van enkel vastzetten, daar vindt je vele ervaringen, misschien heb je daar wat aan?
Groetjes Froukje
froukje
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor Martijn » ma sep 27, 2010 10:43 pm

Ik kan me voorstellen dat het niet eenvoudig is om je hele (onder)been te bewegen om te moeten schakelen. Ik ben pas kort actief op de motor 8) , maar bestaan er geen aanpassingen waardoor je met een van je handen zou kunnen schakelen? Mocht dat niet zo zijn zou een automaat misschien een idee zijn, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet blijer van wordt. :(
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor Martijn » ma sep 27, 2010 10:46 pm

Martijn schreef:maar bestaan er geen aanpassingen waardoor je met een van je handen zou kunnen schakelen?

Yep het bestaat. Kijk eens op http://www.mmvg.nl/, onder 'methode'. Er bestaat zelfs volledige eenhandige bediening: http://www.mmvg.nl/_images/diversen/MMv ... _large.jpg

Kortom, er is een alternatief mocht het schakelen (echt) niet meer lukken.
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Keer terug naar Artrose