Word ik wel serieus genomen?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Word ik wel serieus genomen?

Berichtdoor tineke verwoort » za okt 23, 2010 5:28 pm

Hoi forumlezers

Ik ben een 54 jarige vrouw en al sinds mijn 23e bekend met 2 "versleten" rugwervels.
Heb hier op slapende handen na verder nooit geen hinder van ondervonden.
In juni van dit jaar stapte ik op mijn fiets en hoorde een "knak" in mijn knie. Kon er niet meer op staan en door mijn baas naar de eerste hulp gestuurd. Moest een week met het been omhoog. Ondertussen heeft een bevriende therapeut mij naar een orthopeed verwezen. Op de foto's was niets te zien en zijn oordeel was artrose. Ondertussen kreeg ik ook last van stijfheid en pijn in handen en schouders (soms kan ik mijn arm niet eens optillen en ben ook doodmoe). Ben er twee maal voor bij de huisarts geweest omdat ook mijn knie maar pijn bleef doen. Uiteindelijk heb ik de huisarts bedwongen om mij door te sturen naar de reumatoloog (dit omdat mijn moeder ook behept was met reuma en artrose in zeer ernstige vorm). Ook heb ik weer een afspraak gemaakt bij de orthopeed en deze schoof de klachten weer op artrose. Na aandringen van mijn kant heeft hij toen maar een mri-scan van de knie laten maken. Een week later belde hij op dat er zoals "hij al dacht" er veel meer aan de hand was in die knie. Een buckle handle scheur in de meniscus en diverse cyste's door de artrose. 8 November (dus bijna 5 maanden later) word ik hieraan geopereerd. Ondertussen bij de reumatoloog uitgebreid bloedonderzoek etc. gehad. De kromme teen die ik sinds een jaar heb (waarvan zo nu en dan het voorste kootje uit de kom schiet) moest nogmaals voor een foto.
Gisteren voor de uitslag geweest. De teen daar wist de reumatoloog geen raad mee en moest ik maar eens een keer aan de orthopeed laten zien. En de rest was "gewoon" artrose. Ik moet dus maar 6 x per dag paracetamol nemen en ze wees mij erop dat artrose een aandoening is en geen ziekte. Ik moest het maar hetzelfde zien als een zwangerschap????
Kan wel huilen!!!!!! Ben altijd flink en een doorzetter geweest en dat wil ik ook graag blijven. Maar ik voel mij ondertussen niet meer serieus genomen!!!!!!!! :twisted:
tineke verwoort
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Re: Word ik wel serieus genomen?

Berichtdoor pierre » za okt 23, 2010 5:39 pm

Hoi Tineke

Kijk eens bij bijgaande link wat artrose is, volgens de reumabond en ook zo ver ik weet is dit ook een vorm van reuma. wat een reumatoloog zeg pfffff,er lopen toch een stelletjes tussen die de mensen zomaar weg wimpelen,vraag voor een second-opinion bij een echte reumatoloog,sterkte!

http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... trose.aspx

Groetjes Pierre
pierre
Lid

Reumavorm: ra+ap

Berichtdoor janneke 57 » za okt 23, 2010 8:14 pm

Hoi Hoi Tineke

het klinkt zo bekend en dan met name dat huisarts je niet serius neemt
alleen jij het het wel verder gebracht dan ik
naar de reumatoloog mag ik niet want artrose is geen reuma zegt mijn huisarts
ik heb wel al minimaal 17 jaar pijn door de hernia operatie,s is er artrose ontstaan onder in mijn rug dat weet ik sinds vorig jaar sept. want ik dacht dat ik weer een nieuwe hernia had na mijn verhuizing de eerste was 17 jaar geleden de tweede is 6 jaar terug dus vorig jaar dacht ik de derde maar nee het was niets zei de neuroloog toen ben ik naar de pijnpoli geweest en daar ben ik begonnen met prednison injectie,s want er zaten onstekinngen zij hij nou ik wist het niet meer dus ben ik op eigen houtje naar de reumaconsulente geweest en die vertelde me dat er al 5 jaar artrose zat nou mijn mond viel open van verbazing .
ik was al jaren zo stijf dat ik geen trap meer af en op kon en ook daarom 17 jaar geleden een waterbed gekocht hebben wat een verademing was dat .
toen ben ik ook op eigen houtje naar de fysio gegaan daar heb ik cardio traning gedaan maar door het traingen op de aperatuur werd de pijn erger en erger tot we samen met de fysio de boel door namen en mij weer terug heeft gestuurd naar de huisarts
ik wou naar de reumatoloog maar mijn huisarts liet mij daar niet heen gaan hij was ook niet blij dat ik naar de reumaconsuklente was geweest hij vertelde me dan zal het wel fybromailagie zijn hij stuurde me weer terug naar de pijnpolie en van de annestesist kreeg ik de medicijnen zaldiar en amytriptheline .
en ja het begon te werken o wat een weelde eindelijk wat gekregen en veel minder pijn
en nu heb ik de diagnose neurophatie, artrose, fybromailagie en iuk loop al 6 jaar met een tens ook dat helpt gedeeltelijk .
en sinds aug maak ik gebruik van mijn scootie na eerst een jaar niet verder te komen dan de winkels en mijn werk allemaal hier vlakbij en nu kan ik weer verder weg winkelen in het centrum
ik wil nog wel weer een afspraak bij de reumaconculente maar dat doe ik wel volgend jaar want dit jaar heb ik al weer genoeg ziekenhuis gezien er staat voor 15 nov nog wel een darmonderzoek gepland dus .
maar ja het is inderdaad zo dat we niet serieus genomen worden door huisartsen .
ik wil je haal veel sterkte wensen

Liefs Janneke
janneke 57
Lid

Reumavorm: poly-artrose, FM,

Berichtdoor gregory » do okt 28, 2010 2:48 pm

Hallo Tineke,

Als die tussenwervelschijven in je rug nog niet helemaal versleten (gedegenereerd) zijn, dan kan je misschien baat hebben bij glucosamine en chondroitine. Die stoffen lijken te werken bij tussenwervelschijfartrose. Helaas werken ze héél traag!

Dat je er al vanaf je 23e last van hebt, zal naar ik vrees, wel betekenen dat sommige schijven inmiddels helemaal 'uitgedroogd' zijn. Lees ter informatie even dit stukje: viewtopic.php?f=3&t=2470#p23670

Dat je ook op andere plaatsen last van artrose hebt, pleit er alleen maar sterker voor om eens glucosamine en chondroitine te proberen. Die stoffen zijn namelijk vooral bij artrose aan de knie, handen en heupen getest en niet eens zozeer voor artrose aan de rug. Voor die andere gewrichten werken ze ook sneller.

Glucosamine en chondroitine heten in de wetenschap SYSADOA's. Dat staat voor Symptomatic Slow Acting Drugs for Osteoarthritis. Ofwel traag werkende medicijnen voor artrose. Inderdaad, de wetenschappers zien het als medicijnen en niet, zoals in Nederland, als voedingssupplementen. Ze werkend traag tegen de pijn (symptomen), maar ze zijn ook 'structure modifying'; ze hebben een gunstige invloed op de structuur van het kraakbeen. Ze remmen slijtage. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.stop-artrose.org

Voor mezelf gebruik ik nu de helft van alle bekende SYSADOA's tezamen. Behalve glucosamine en chondroitine zijn dat ook Avocado Soya Unsaponifiables' (ASU) en hyaluronzuur. Zie voor een overzicht dit artikel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed

Die SYSADOA's zitten allemaal in 1 product samen met MSM (tegen pijn). Het heet Arthro-5. Zie: http://www.glucosamine.com/nl/arthro-5-22.

Verder beweeg ik veel, verander ik frequent van houding en doe ik veel aan stretchen van spieren. Want ik heb gemerkt dat heel veel pijn voortkomt uit verkrampte spieren.

Greg
gregory
Lid

Reumavorm: Artrose

Keer terug naar Artrose