22 en milde discopathie op 3 niveaus en facetartrose

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

22 en milde discopathie op 3 niveaus en facetartrose

Berichtdoor maasdonck » wo jan 05, 2011 11:51 pm

Hallo ben nieuw op dit forum , ben 22 jaar en heb sinds een jaar veel pijn in mijn nek , ook vaak hoofdpijn. Na fysio en 3 weken diclofenac heeft de huisarts
foto's laten maken , uitslag milde doch voor zijn leeftijd opvallende afwijking namelijk discopathie op 3 niveaus en facetartrose. Huisarts wil me niet doorsturen
naar een specalist omdat er toch niks aan te doen valt ,na aandringen krijg ik nu mensendieck therapie. Mijn moeder heeft al sinds jaren slijtage oa wervelkolom,heup (nieuw) knie,voeten en handen . Naar een andere huisarts gaan lukt niet want ze nemen mij niet aan ( ze beschermen elkaar) Weet niet wat ik nu verder moet doen als de huisarts niet wil meewerken. De zorgverzekeraar zegt ook niks te kunnen doen want de huisarts moet doorverwijzen . Wie weet raad ? Oja heb ook al jaren rode knokkels op mijn handen en het altijd koud.
maasdonck
Nieuw lid

Reumavorm: facetartrose

Re: 22 en milde discopathie op 3 niveaus en facetartrose

Berichtdoor gregory » do jan 06, 2011 11:24 am

Je bent wel heel jong om nu al discopathie en facetartrose te hebben. Ik hoop dat je iets hebt aan de volgende info.... (Ik verwacht het wel! :) )

Ik heb dit eens eerder op dit forum gepost, vandaar even een gedeeltelijke kopie:

Er is een artikel verschenen van 3 Nederlandse artsen in het (peer-reviewed*) wetenschappelijk tijdschrift 'Biomed Central Complementary and Alternative Medicine'. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... ool=pubmed

Het artikel beschrijft de behandeling van 1 patiënt (ja het is er maar één en de wetenschappelijke bewijskracht is daarmee onvoldoende) van midden 50 jaar die last heeft van artrose aan de tussenwervelschijven (onderrug). Hij begint met het gebruik van de bekende voedingssupplementen glucosamine en chondroitine. Nou is de gangbare opvatting dat als je na een paar maanden gebruik van glucosamine en chondroitine nog niets merkt, dat je er dan mee kan stoppen. Maar deze man ging door. Na 6 maanden merkt hij alsnog afname van pijnklachten. En veel later, na 2 jaar ( ! ), meldt de patiënt dat zijn rug meer werk kan verdragen zonder pijnlijk te worden en dat hij flexibeler en sterker is geworden.

Nou zijn dat maar de gevoelens van de patiënt. Er zijn echter ook MRI scans gemaakt vooraf en na 1 en 2 jaar. Die scans laten een beeld zien van een herstellende tussenwervelschijf. De schijf krijgt zijn oude vorm terug. Een uitstulping van de schijf die afklemmend op zenuwbanen kan werken, treedt weer terug. Het vochtgehalte in de schijf lijkt weer meer normaal te worden. Een andere schijf die al volledig gedegenereerd is, herstelt echter niet. (zie beelden op pagina 3 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... figure/F1/ )

Naar aanleiding van dit artikel heb ik zoals gezegd twee mensen geadviseerd dit te proberen én vol te houden. Bij hen nam de pijn duidelijk af na iets meer dan een jaar. En na 2 jaar was het effect heel duidelijk. Eén van hen (vrouw van halverwege de dertig) is al enkele jaren pijnvrij. Het afgelopen jaar had ze de pillen minder trouw ingenomen en kwamen de klachten weer in zekere mate terug.

Mijn kennissen gebruiken trouwens glucosamine sulfaat. De man in het artikel gebruikt glucosamine hydrochloride. Afgaande op de meeste grote wetenschappelijke onderzoeken is die hydrochloride variant juist minder effectief! Vandaar dat ik heel eigenwijs de sulfaat variant heb aangeraden. Over de werkzaamheid van de verschillende chondroitine varianten is minder bekend. In het artikel gebruikt de patiënt een chondroitine van runderkraakbeen. Dat is ook wat het meest onderzocht wordt in de 'grote' onderzoeken. Daarom heb ik dat maar hetzelfde gehouden. het heeft in ieder geval goed uitgepakt. :)

Sinds de laatste keer dat ik deze info heb gepost heb ik nog wat informatie opgedoken over chondroitine. Het schijnt dat glucosamine een eenduidige stof is, maar dat chondroitine vele verschillende gedaantes kan aannemen (oorsprong / posities van zwavelgroepen). Alleen van het type chondroitine dat in onderzoek gebruikt is kan je daarom zeggen of het werkt. Het gros van het onderzoek is gedaan met chondroitine van runderkraakbeen van een Spaans farmaceutisch bedrijf (Bioiberica). Dat bedrijf maakt ook medicijnen op basis van die chondroitine. Ook de chondroitine die de man in dit artikel gebruikt en de chondroitine die mijn kennissen gebruiken is van dat Spaanse bedrijf. In Nederland kan je die chondroitine bij www.glucosamine.com bestellen.

Tussenwervelschijfartrose is dus een aandoening waarbij het lang duurt voor de pijn (hopelijk) vermindert. Maar misschien neemt de pijn als gevolg van de facetartrose wel sneller af. Als je dit wilt proberen, ben ik benieuwd naar je resultaat!

Greg

* 'Peer-reviewed' betekent dat collega artsen/wetenschappers het artikel beoordelen. Komt de schrijver met een onzin verhaal, dan wordt het artikel niet gepubliceerd.
gregory
Lid

Reumavorm: Artrose

Keer terug naar Artrose