knie prothese

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

knie prothese

Berichtdoor josephina » vr jul 20, 2012 1:45 pm

Ik sta op de wachtlijst voor een knieprothese.
Heb Atrose,RA en fybro.
Ik ben heel erg bang voor de operatie.
Wie kan me geruststellen?
josephina
Lid

Reumavorm: RA en artrose

Re: knie prothese

Berichtdoor josephina » vr jul 20, 2012 4:56 pm

Niemand???????
josephina
Lid

Berichtdoor josephina » za jul 21, 2012 9:35 am

Jammer,dat ik geen reacties krijg.
Is er nog een ander forum,waar wel gereageerd word?
josephina
Lid

Berichtdoor laila » za jul 21, 2012 9:57 am

Ik kan begrijpen dat je ,je erg druk en bezorgd bent over de operatie!
Ik heb zelf geen ervaring met protheses,maar het lijkt mij een wel overwogen keuze van de arts en ik ga er van uit dat jij en de artsen niet over
eendaags ijs zijn gegaan.

De artsen zijn tegenwoordig heel goed in het uitvoeren van zulke operaties en ik probeer je dan ook op deze manier wat gerust te stellen.

Ga er van uit dat je probleem wordt opgelost! en dat het weer nieuwe perspectieven brengt voor de toekomst!

Verder raad ik je aan om te googlen op ervaringen van mensen die dit hebben ondergaan,wellicht zal je dan de informatie vinden die je nodig hebt.
Lees zowel de eventuele negatieve en positieve reacties en hopelijk,voor jou,krijg je dan meer steun..die je nodig hebt.

Laila
laila
Lid

Reumavorm: reuma sle

Berichtdoor puntje » za jul 21, 2012 11:38 am

Wel een gedeeltelijke vastlegging van mijn pols gehad. Dus weken gips. In mijn pols zat ten tijden van de operatie ook bijna geen beweging meer in, dat was in 2010. Maar dat is heel veel anders, dan dat jij krijgt. Bij de pols kunnen ze nog wel een prothese plaatsen als er veel beweging inzit, maar dat was in mijn geval al zo slecht, dat ik die optie niet meer had. Ik heb er mee leren leven, ik ben dingen anders gaan doen etc. Soms zullen mensen denken, wat een kluns, moet ze zo traag doen om het geld uit een van de zakken te halen. Ik heb een body-warmer aan in de zomer en die heeft overal zijvakjes met ritjes. Ik doe het gewoon rustig aan en op mijn manier. Wat andere erover denken, dat moeten ze zelf weten. Doe ik iets een keer onhandig, dat is dit zo.

Knieprothese kan ik helaas niks over vertellen, maar misschien iemand anders. Tevens zijn er nu veel mensen op vakantie. Misschien helpt dat je erop googled. Als je een goede orthopeed hebt, dan kan je erin vertrouwen dat het oké komt. Op de arts googlen kan je ook altijd doen. Mensen geven recensies over artsen en ook ziekenhuizen. Initialen en achternaam intikken en googlen en je vindt van alles. Dat is het leuke van het internet.

Ik weet wel dat je na de operatie, het opbouwen doet met je fysio en dit in alle rust en die moet dus ook goed zijn. Dus daar moet je ook zeker goed nakijken, de fysio heb je misschien wel maanden en die band moet ook goed klikken.
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor josephina » za jul 21, 2012 1:29 pm

Bedankt Laila en puntje voor jullie reacties.
Ik zal zeer zeker op google gaan kijken voor ervaringen van andere mensen.
Puntje,ik ga al jaren naar dezelfde fysio waar ik een heel goede band mee heb en daar ben ik blij mee.
10 jaar geleden raadden de artsen me al een nieuwe knie aan,maar ik ben maar steeds doorgegaan.
Nu is de pijn en de slijtage zo erg,dat ik lange afstanden met de rolstoel doe.
Wens jullie een fijn weekend.
josephina
Lid

Berichtdoor puntje » za jul 21, 2012 3:34 pm

Fijn dat je een goede fysio hebt. Dan heb je dat al gewonnen. Dat is ook heel belangrijk in het traject revalidatie.
puntje
Lid

Berichtdoor Henk » zo jul 22, 2012 1:39 am

Ook op dit forum zijn meerdere mensen langsgekomen, die een knieprothese (of twee) hebben gekregen.
Wanneer je bij de zoekfunctie rechtsboven "knieprothese" intikt, krijg je een aantal berichten te zien die daar melding over maken.
Door op die berichten te klikken, komen de hele draadjes/berichten in beeld en kun je, wanneer je dat wilt, bijvoorbeeld een PB sturen aan mensen die die ervaring hebben, met vragen die bij jou leven.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik kan me niet herinneren over slechte ervaringen met die operatie te hebben gelezen.
Sterkte toegewenst!
Vriendelijke groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor sylvia35 » ma jul 30, 2012 6:07 pm

hoi

ik heb wel ervaring met knie prothesen heb vorig jaar januari 2011 aan me linker knie een prothese gekergen en februari 2012 aan me rechterkant en ik kan je zeggen dat het me aardig is mee gevallen de eerste tijd is het gewoon wat pijnlijk omdat je weer opnieuw moet buigen en strekken en dat zijn dan gewoon je pezen en banden die zeer doen komt toch omdat ze aardig wat lopen te wroeten , zelf ben ik 39 jaar dus nog jong. ik kan je zeggen dat ik heel blij ben dat ik ze heb kan nu weer gewoon lopen en zonder pijn. de eerste dagen krijg je toch een pijn pompje en dan gewone pijnstillers ik weet niet hoe ze bij jou in het zieknhuis doen maar ik ben de dag na de operatie op de stoel gaan zitten de tweede dag na de operatie ging ik lopen met een rekje en de dag daarna met krukken en toen de vijfde dag naar huis en dan 6 weken 2 krukken en 6 weken met 1 kruk. alleen ik kan niet meer op me knieën zitten en niet te zwaar tillen want dan voel ik het wel maar dat is weer bij iedereen anders. als je nog vragen hebt vraag je het maar.

groetjes sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor josephina » ma jul 30, 2012 7:19 pm

Dank je wel Sylvia voor je reactie.
Wat heb heb jij al jong protheses gekregen.
Ik heb het nog 10 jaar weten uit te houden nadat de diagnose was gesteld,maar nu is het ook echt nodig.
Ik kan amper 10 minuten lopen.
Mijn vriendin heeft 3 jaar geleden een knieprothese gehad en zij vertelde hetzelfde verhaal als jij.
Ik heb het meeste angst voor die slee waarop ze je vastbinden en die automatisch je knie buigt.
Deed dat erg zeer?
Groetjes
josephina
Lid

Berichtdoor josephina » wo aug 01, 2012 4:58 pm

Nog een vraagje.
Volgens de orthopeed zou ik 6 weken voor de operatie en 6 weken na de operatie niet mogen spuiten.
Dat zijn 3 maanden........is dat zo?
Ik weet,dat ik dit aan mijn reumatoloog moet vragen,maar die zie ik pas in september en het zou geruststellen nu al iets te weten.
Groetjes
josephina
Lid

Berichtdoor josephina » do aug 02, 2012 4:14 pm

Niemand??????
josephina
Lid

Berichtdoor sylvia35 » do aug 02, 2012 9:22 pm

hoi

ik weet niet hoe het met de slee gaat heb ik zelf nooit gehad en ik moest 2 weken van te voren stoppen met spuiten en 2 weken erna gewacht tot de krammen eruit waren in prenciepe hoefde ik niet te stoppen na de operatie maar wel gedaan voor de zekerheid. ik heb zelf heel wat jaren met krommen benen gelopen al vanaf me begin twintigste jaar maar hier in tilburg waar ik naar toe ben verhuisd bijna 3 jaar geleden hebben ze er wat aan gedaan kwamen ze er eindelijk achter wat ik had.

groetjes sylvia
sylvia35
Lid

Reumavorm: ap

Berichtdoor puntje » do aug 02, 2012 10:48 pm

Met enbrel, met de polsoperatie ben ik ongeveer 1 week van te voren gestopt met spuiten en na de operatie 2 weken, maar dat heb ik toen zelf besloten. Ik heb hierover niks besproken in het ziekenhuis. Het leek mij en mijn verpleegkundige die mijn spuit wel slim, omdat ik antibioticum zou krijgen en ook een wond had aan mijn pols. Met antibioticum mag ik namelijk geen enbrel laten spuiten.
puntje
Lid

Berichtdoor Tiny » za aug 04, 2012 10:14 pm

Hallo,ik zou het advies van de orthopeed zeker opvolgen...3 maanden voor je operatie en 3 maanden erna niet spuiten!Ik zelf ben geopereerd op 25 NOVEMBER 2010 (slijmbeurs verwijderd elleboog)en op advies van reumatologe na 10 dagen gestart met enbrelspuiten.Mei 2011 wonde terug open!!Toen enbrel om de 14 dagen..Alle dagen verpleegster wondverzorging.November 2011 wonde nog open.....Alle reumamedicatie stop!!!NA 2 Maanden geen enbrel reuma in alle hevigheid(onmenselijk kon niks meer)wonde een klein beetje meer dicht...Toch weer mogen beginnen met enbrel.....APRIL 2012 WONDE DICHT!!!!EINDELIJK!!!Dus na 1,5 JAAR!!!Enbrel en Ledertrexate werken tegen bij wondheling.Reumatologe had dit nog nooit meegemaakt....ZO zie je maar he....Het enige positieve aan deze tijd is het dagelijkse praatje en het tasje koffie met de verpleegster .Avast heel veel sterkte , TINY
Tiny
Nieuw lid

Reumavorm: RA

Volgende

Keer terug naar Artrose