ana positief

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

ana positief

Berichtdoor bebie » wo okt 16, 2013 2:56 pm

hoi lieve mensen
ik heb een vraagje, mijn huisarts heeft mijn Ana laats getest en die is positief de huisarts zei Sjögren nu heeft hij mij doorverwezen naar de reumatoloog.
nou vroeg ik aan de reumatoloog of mijn huisarts een diagnose kan stellen en die zei nee dat kan niet en ik heb te weinig onderzoek resultaten om met zeker heit vastte stellen dat je dat ook hebt, nou was ik 2 weken terug bij de mondhygiëniste en die vond het erg raar dat ik zwart tandsteen heb onder mijn tandvlees terwijl mijn tanden heel mooi schoon zijn, kan iemand mij vertellen wat Ana nou precies betekend alsjeblieft ik weet het niet meer
bebie
Lid

Reumavorm: sclerodermie,fribo,

Re: ana positief

Berichtdoor speets » wo okt 16, 2013 6:17 pm

Waarschijnlijk schiet je er niet veel me op, maar HIER staat onder andere:
"Antinucleaire antistoffen (ANA) worden ook wel antinucleaire factor (ANF) genoemd. Het zijn antistoffen gericht tegen onderdelen van de eigen celkern (nucleus). Bij patiënten met bepaalde auto-immuunziektes zijn deze vaak in een verhoogde hoeveelheid aanwezig."
Sterkte!
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Berichtdoor bebie » wo okt 16, 2013 7:55 pm

Hoi speeds
Helaas heb ik er niks aan maar bedankt voor de informatie vind het al heel leuk dat je reageert
bebie
Lid

Berichtdoor Martijn » wo okt 16, 2013 8:51 pm

Hoi Bebie,

Het is een bepaalde groep antistoffen zoals speets al zei. De aanwezigheid van deze antistof kan duiden op een aandoening zoals lupus, maar dat hoeft niet per sé. Ik denk dat het goed zou zijn als je reumatoloog verder onderzoek doet.

Sterkte,
Martijn
Doe als een vlinder. Rust op tijd, maar vergeet niet te vliegen!
Martijn
Site Admin

Reumavorm: SLE

Berichtdoor bebie » wo okt 16, 2013 9:24 pm

Lieve martijn bedankt voor je mailtje
De huisarts had al sjogren vastgesteld maar de reumateloog zei dat hij eerst meer onderzoek nodig heeft en daar wordt ik dan erg onzeker door maar als ik meer weet dan horen jullie dat groetjes
bebie
Lid

Berichtdoor Henk » do okt 17, 2013 1:11 am

Op deze pagina van het reumafonds http://www.reumafonds.nl/informatie-voo ... donderzoek staat onder andere:
"Een positieve ANA-uitslag in uw bloed kan voor uw arts een aanwijzing zijn dat uw reumatische klachten voortkomen uit een auto-immuunziekte. Maar er zijn verschillende auto-immuunziekten die een positieve ANA-uitslag kunnen geven. Ook is de ANA-test positief bij 10 tot 15% van de bevolking. Bij ouderen ligt dit percentage nog hoger."

Kan een aanwijzing zijn en op de door mij met enige regelmaat geciteerde site van de NVKC staat bij informatie over ANA http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=139 onder "Sterk verhoogd"
"Bij een sterke verhoging neemt, afhankelijk van het type antistof en de klachten van de patient, de verdenking van een autoimmuunziekte toe. Een verhoogd resultaat wordt vaak (standaard) gevolgd door een anti-dsDNA test en een ENA test."

Er is dus meer onderzoek nodig om tot een onderbouwde conclusie te komen. Je huisarts heeft voor haar/zijn beurt gesproken... maar dat gebeurt wel vaker. :roll:
Met vriendelijke groet,
Henk.
'Tous les hommes sont mortels' ('Alle mensen zijn sterfelijk') van Simone de Beauvoir. Gelukkig wel!
Henk
Lid

Reumavorm: reumatoide artritis

Berichtdoor bebie » do okt 17, 2013 8:14 am

lieve henk
bedankt voor je informatie
ik moet het gewoon afwachten dus zelf denk ik dat er wel wat aan de hand is voel me vandaag weer goed ziek
maar als ik meer weet hoor je het
bebie
Lid

Berichtdoor speets » do okt 17, 2013 5:42 pm

Fijne link Henk, van de NVKC! Daar was ik al naar op zoek 8)
Idee om hem bij de 'Links' te zetten?
speets
Lid

Reumavorm: HMS + AP

Berichtdoor bebie » do okt 17, 2013 10:14 pm

Lieve mensen vandaag bij reumatoloog geweest en niks wijzer moet nog wat onderzoeken doen er zijn wel antistoffen gevonden in mijn bloed maar waar dit nu bij hoort is de vraag mogelijk selerodemie we wachten weer af
bebie
Lid

Keer terug naar Artrose