Artrose? verder onderzoek?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Re: Artrose? verder onderzoek?

Berichtdoor Wrenchman » wo jul 23, 2014 10:45 pm

Ziet er uit als gestructureerd, dat verhaal van je huisarts.

Sterkte de komende weken zonder ontstekingsremmers. Heb je nu wel wat anders tegen de pijn i.v.m. je allergieën?
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor kiki0001 » wo jul 23, 2014 11:57 pm

Hallo, dank voor de reacties. Maakt me minder eenzaam in mijn overdenkingen.
Ik heb vandaag toch wat paracetamol genomen omdat de pijn niet te houden was. Maar ik probeer en hoop dat het lukt, om dit tot een minimum te beperken. Normaal kon ik altijd tegen paracetamol, ik denk dat de hoge dosering te veel was.
Groet, kiki
kiki0001
Lid

Reumavorm: onderzoeksfase

Berichtdoor Goli » do jul 24, 2014 7:59 pm

Kreeg je van de huisarts paracetamol voorgeschreven met codeine en slik je misschien nu paracetamol die gewoon
in de winkels verkrijgbaar is?
Misschien dat daar een verschil in zit qua allergie. Dat je bijvoorbeeld allergisch bent voor codeine.

Ik vind het vreemd dat die arts al zo snel kon beoordelen met het blote oog dat het artrose is.
Goed dat je die beoordeling niet meteen voor lief neemt en jezelf nader laat onderzoeken.

Altijd belangrijk bij een tekenbeet om de datum dat dit gebeurde te noteren.
Zelfs wanneer er geen kring verschrijnt kun je toch lyme krijgen.
Mijn doktersassistente heeft mij hier destijds verkeerd over geinformeerd een geen antibiotica gegeven.
Een paar jaar later nu ik zoveel pijn heb ben ik er wel een paar keer op getest en ik bleek geen
lyme te hebben. Toch had het zomaar gekunt dus.
Goli
Lid

Reumavorm: fibromyalgie, hernia

Berichtdoor kiki0001 » di jul 29, 2014 1:02 pm

Op advies van het forum ben ik mijn eigen paracetamol gaan slikken en daar had ik geen reactie op. Wel kwamen de pijnklachten door de paracetamol heen. Afgelopen vrijdag kon ik mijn arm niet meer optillen van de pijn in mijn schouder. Mijn handen en pols waren een ramp. Als ik plat lig, heb ik het gevoel alsof mijn ribben gekneusd zijn. Hoesten, niesen is pijnlijk op mijn borst. Gebeld met de reumaverpleegkundige en nu mag ik weer naproxen erbij slikken, 2 * 250 mg. Maar omdat ik al een week geen naproxen had geslikt, wilde ik eerst nog snel mijn bloed prikken op ontstekingswaarden. Dit weekend (stiekum) 2 * 500 mg geslikt zodat ik de pijn kon onderdrukken en sinds gisteren doe ik netjes 1000 mg paracetamol en 2*250 mg naproxen.
De ontstekingswaarde in mijn bloed loopt langzaam op:
30-6: bse 26
17-7: bse 30
28-7: bse 35
Ik weet, het is niet bijzonder, maar ik weet het nu even niet meer. 8 augustus moet ik terug naar de reumaverpleegkundige. Ik stop 4 dagen van tevoren met de naproxen zodat ze een beeld krijgen van de pijn, want ik heb het idee dat ze me toch verder moeten onderzoeken. Balen die medische molen!
gr, Kiki
kiki0001
Lid

Berichtdoor johanna maria » di jul 29, 2014 1:35 pm

Hoi kiki,
ik zit al jaren in de medische molen
in 2007 brandende en droge keel, was geen sjogren, wel anti stoffen dna(kan wijzen op lupus)
Al die jaren positief, maar wel met lage waardes, rond de 45, soms verhoogd crp
pijn begonnen bij alle vingers, ook littekentjes hier
pijn polsen, ellebogen, schouders
heftige pijn schouders, maandenlang, ook arm niet meer omhoog te krijgen
soms pijn in tenen,
ontsteking re onderbeen, een poosje moeilijk lopen,
artrose onderrug, al jaren last van
opeens kon ik niet meer op mijn voeten staan:inlegzooltjes
plaquenil begonnen, hielp na maanden nog niks, gestopt ivm wisselwerking hartmedicatie
2012 longembolien, reden onbekend
ineens een pijnlijke, dikke duim anticcp 14(wijst op ra)
inmiddels door verhuizing andere reumatoloog, zij staat niet achter de diagnose sle achtig
wel artrose in vingers inmiddels, vaak heel veel pijn zijkant voeten, en bovenop wreef
Heb nu geen enkele medicatie behalve zaldiar
idd vaak stijf bij lang zitten
heb ook een pacemaker, mijn hartslag gaat niet omhoog bij inspanning, terwijl een beetje actief blijven toch ook belangrijk is bij artrose
ik deel je mening ook, speelt er niet meer mee, behalve de artrose?
ik denk zelf aan lupus of ra, maar als de waarden laag blijven is het lastig aan te tonen,
alhoewel, mijn vorige reumatoloog vond de klachten/beperkingen denk ik, belangrijker dan mijn huidige, helaas
sterkte met de zoektocht
op dit moment ben jij al wel onder de aandacht van een reumaverpleegkundigemocht er iets veranderen, kun je altijd contact opnemen, je blijft dan toch onder controle moet je maar denken
groetjes

foto, s handen geeft artrose aan
e
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor kiki0001 » do aug 07, 2014 5:44 pm

Afgelopen nacht kwam ik surfend op internet informatie over vitamine d tegen. Al die tijd dat ik met mijn klachten zit, is er nog nooit geprikt op vitamine d en b12. Vandaag naar de huisarts geweest en zij was zeer blij met mijn vraag en verontschuldigde zich dat ze dat had overgeslagen. Dus vandaag laten prikken.
Nu zit ik me af te vragen of ik misschien gewoon een vitamine tekort heb, ipv artrose. Want tekort aan vit. D kan ook reumatische klachten opleveren. Hoe zijn bij de meeste mensen met reuma de waarde van deze vitamine? Wordt dit vaker gestest? En zit dit niet standaard in de screening bij een reumatoloog?
Groet Kiki
kiki0001
Lid

Berichtdoor johanna maria » do aug 07, 2014 6:56 pm

Volgens mij zijn er erg weinig artsen die vit d prikken,
ik kreeg van mijn internist vitd capsules omdat mijn kalk wat te laag was,
met goed vitd gehalte is het makkelijk kalk vast te houden in lichaam, ik jaren elke dag vitd capsules
slikken, en bij eenandere test kwam eruit dat ik maar 19 had,toen vitd3 in grote hoeveelheid en zit nu rond de 120,nu maandelijk druppels innemen
is prima, maar mijn klachten zijn niet afgenomen, maar helpt waarschijnlijk wel voor sterkere botten in de toekomst
vit b12..
Ik ken iemand die was jaren chronisch ziek, artsen wisten niet wat ze mankeerde, ze kreeg vaak de indruk dat
artsen het " een tussen de oren ziekte" was, etiket in ieder geval fybromyalgie vanwege de ernstige spierklachten,
(pijn maar ook spierzwakte)
Totdat ze zelf aangaf dat ze op vitb12 geprikt wilde worden,
nou je raadt het al,1 week na de b12 injectie,( weliswaar levenslang) is ze weer helemaal opgeknapt, en werkt ze weer, kan weer alles.. de injectie helpt een bep.tijd, dan komen de klachten weer terug en moet ze de volgende injectie
ook ken ik iemand die zulke ernstige klachten had , dat ze bij een cardioloog terecht kwam, later een pacemaker, veel problemen later bleek het weer een ernstig vitb12 tekort..
vraag altijd om de uitslag, kun je zelf checken of de waarde goed is of niet, artsen verschillen daar nog wel eens in
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor kiki0001 » do aug 07, 2014 7:33 pm

Johanna maria, dank voor je snelle reactie. Ik vind het raar dat die vit.D zo onderschat is. Mijn ha geeft altijd alle uitslagen als ik erom vraag. Ik begreep dat de uitslag 1 week duurt. Dus maar even afwachten.
Morgen krijg ik de uitslagen van mijn ontstekingswaarden en dan s middags weer naar de reumaverpleegkundige.
Kiki
kiki0001
Lid

Berichtdoor Wrenchman » do aug 07, 2014 8:21 pm

Bij mij is er juist wel een afwijking in de Vitamine D gevonden. Ik heb hiervoor kauwtabletten gekregen. Zonder resultaat. Het effect ervan is ook pas na 12 weken merkbaar volgens mijn huisarts.

Ik blijf er nu maar mee doorgaan onder de noemer: Baat het niet dan schaadt het niet. Maar misschien heeft het bij jou wel effect. Kan nooit kwaad om het te proberen.
Buiten pillen/druppels kun je ook in de zon gaan zitten. Dan krijg je zelfs meer binnen dan je met pillen binnenkrijgt. Zelf smeer ik me niet in omdat ik niet lang genoeg in de zon kom om te verbranden. Als je met een hele hoge factor smeert maak je namelijk ook geen Vit. D aan in je huid...
Wrenchman
Lid

Berichtdoor vrolijkmeisje » do aug 07, 2014 10:04 pm

Ik had deze winter ook een vitamine D tekort (bleek toen ik zelf dit extra had aangekruisd op het bloedprikbriefje omdat ik benieuwd was). De huisartsassistente vertelde me toen dat veel mensen in de winter een D-tekort hebben omdat we dan te weinig zonlicht hebben om het aan te maken. Je moet eigenlijk in de zomer een half uur per dag in de zon om vit D op te bouwen.
In de winter kun je dit alleen aanvullen met pilletjes.
Mijn te lage vit B12 is jaren geleden ontdekt, ik weet al niet eens meer hoe, maar volgens mij wel naar aanleiding van bloeduitslagen waaruit oa bleek dat de Hb erg laag was. Na verder onderzoek bleek ik dit niet uit voedsel te halen, dus nu krijg ik iedere 3 maand een injectie bij de huisarts om een tekort te voorkomen.
Beiden hebben geen effect op mijn ontstekingen gehad.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor Hermione » do aug 07, 2014 10:29 pm

Dat werd bij mij allebei regelmatig onderzocht, omdat ik met 'vage ontstekingsklachten' op zoek was naar een diagnose, jarenlang. Maar nooit geen afwijkingen. Nu ik al een jaar (o.a.) mtx en maagbeschermers slik, en vitamine D arm at (bleek een teveel te hebben vorig jaar met nierstenen als gevolg), zijn die twee dingen op mijn verzoek weer nagekeken. Nu bleek ik een vit. D3 tekort te hebben, maar ik mocht geen aanvulling vanwege die nierstenen. (en met sarcoïdose altijd oppassen met vit. D stapelen) Maar ik mocht wel lekker in de zon, en dat kwam heel goed uit omdat wij net op vakantie gingen!

Ik heb afgelopen jaar wel vit. B12 tabletten van de drogist geslikt, omdat de opname daarvan slechter is bij mtx en maagbeschermers, en laag B12 kan weer zorgen voor laag ijzer, en daar heb ik in het verleden al heel veel gedoe mee gehad. * heb ik liever niet nog een keer*
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor kiki0001 » za nov 08, 2014 12:55 pm

Hallo allemaal,
even een korte update: ik kon mij niet vinden in de diagnose van de maartenskliniek en via de huisarts heb ik een second opinion aangevraagd bij een andere reumatoloog. In de tussentijd heb ik van de Maartenskliniek een gespreksnotitie ontvangen waarin mijn verhaal in 10 regels stond. 7 regels waren verkeerd door de arts begrepen. Vervolgens heb ik de Maartenskliniek gebeld en mijn mening over de notitie doorgegeven. Mijn behandelend arts heeft hierna contact met mij opgenomen. Hij kon begrijpen dat ik verder onderzoek wilde, maar ik moest maar accepteren dat ik artrose heb (had). Honderd foto's van mijn handen zouden hier niets aan veranderen. Ik heb aangegeven dat de pijn zich uitbreid en hij wilde mijn medicatie aanpassen. Ik heb hem verteld dat ik naar een andere arts ga voor een second opinion en mocht die met dezelfde conclusie komen, neem ik weer contact op met de maartenskliniek en dan kunnen we de medicatie aanpassen.

3 weken geleden ben ik bij de nieuwe reumatoloog geweest. Hij twijfelde direct aan de diagnose en wilde alles opnieuw doen. Hij heeft wel 15 of 20 foto's van mijn handen, armen, schouders en longen laten maken. Daarnaast heeft hij alle bloedonderzoeken opnieuw laten uitvoeren, van vit.D tot lyme. Afgelopen week heb ik de uitslag gekregen: ana en ena overduidelijk aanwezig. Aangezien ik nog steeds geen duidelijke ontstekingen heb maar wel ontzettend veel pijnklachten, heeft hij mijn medicatie aangepast: 2 * diclofenac ret 75 en 3 * 1000 mg paracetamol + maagbeschermer. Daarnaast ook vit.D slikken omdat deze laag was. Twee weken kijken hoe het gaat en anders diclofenac weer vervangen door naproxen. Ik heb het gevoel dat de diclofenac beter werkt, minder pijn in mijn bovenarm en schouder.

Nog geen duidelijke diagnose, maar nieuwe afspraak over 3 maanden. Eventueel doen we dan bepaalde onderzoeken opnieuw om te vergelijken. Bij lichamelijke veranderingen of ontstekingen gelijk contact opnemen.

Ik ben zo blij dat er een arts is die mijn klachten wil onderzoeken en dat ik geen artrose heb. Oke, later besefte ik wel dat ik iets anders heb, maar wat je nog niet weet ..... :-)

hartelijke groet,
kiki
kiki0001
Lid

Berichtdoor Hermione » za nov 08, 2014 6:27 pm

Goed zo van jou; herkenbaar verhaal van een arts van de st. M kliniek; en goed van de arts waar je voor je 2nd opinion kwam, dat hij zich niet van de stoel liet blazen 'omdat je van de st. M kliniek afkwam'. Dat gebeurde mij, toen werd ik pas door de 3e reumatoloog ná die van de st. M. Kliniek serieus genomen.

Een diagnose is niet leuk, omdat je dan meestal een vieze chronische ziekte hebt, maar ook wel weer oké, omdat het duidelijkheid en rust geeft.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Wrenchman » za nov 08, 2014 11:28 pm

Ik hoop echt voor je dat je wat verder komt met je second opinion. Maar bijt je er niet te erg in vast.

Zelf heb ik ook een second opinion gehad, op verzoek van mijn huisarts. De eerste reumatoloog was van mening dat er nu nog niets te vinden was en als het reuma zou zijn, dan is het nog in ontwikkeling. De tweede reumatoloog nam nauwelijks tijd voor me, voelde even en trapte me de deur uit met de boodschap; "Kom maar terug als je hand zo ontstoken is dat je geen vuist meer kan maken." Zo is het op mij overgekomen althans. Oja, er zijn natuurlijk nog wel even foto's gemaakt en bloed geprikt. Is lekker cashen...

Als ik het verhaal van jou nu lees zit je wel op een plek waar ze in ieder geval de moeite willen doen om te zoeken. En om je te behandelen. Da's een goed teken. Maar bijt je dus niet vast in het krijgen van een diagnose. Het is mij ook geadviseerd hier en dat heeft me een hoop geholpen! Dat en de fijne huisarts die ik heb.

Ik slik sinds kort Tramadol. Dit werkt niet voor iedereen even zaligmakend en het is nogal wat, maar bij mij werkt het prima zonder, noemenswaardige bijwerkingen! Het belangrijkste is, ik heb mijn leven weer terug! Niet dat het zo slecht met me ging, integendeel. Maar die pijn maakt je helemaal gek! Voor mij is het heerlijk dat ik daar vanaf ben! Het maakt me een stuk minder chagrijnig en ik durf weer gewoon dingen te doen waar ik eerder veel pijn van had. En kan meer genieten van bepaalde dagelijkse dingen.

Tuurlijk is het niet leuk om pijn te hebben of je slecht te voelen door een onbekend iets. Maar het feit dat ik behandeld wordt is voor mij een groot goed. Dan zal het mij voorlopig een gebrek zijn of het kwaal A of aandoening B is.
Wrenchman
Lid

Vorige

Keer terug naar Artrose