Artrose?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Artrose?

Berichtdoor BoTo » do aug 07, 2014 10:07 pm

Hallo,

Ik loop al jaren rond met gewrichtsklachten m.n. Knieën, rug en handen. Uiteindelijk is de diagnose fibromyalgie gesteld. Het afgelopen jaar zijn de klachten fors toegenomen en mijn vingers gaan scheef staan. Hiervoor ben ik een aantal keer naar de huisarts geweest, kreeg dan naproxen voor 2 weken met de mededeling dat fibro heel lastig is. Toen er kleine bultjes op mijn vingergewrichten kwamen, ben ik weer terug gegaan naar de huisarts. Dit maal een vervanger die al meteen riep dit is artrose, helaas is hier niks aan te doen. Toen mijn eigen huisarts weer terug was, wederom een afspraak gemaakt om deze diagnose te bespreken. Volgens hem was er geen reden om te denken dat het artrose was, wel zou het een voorstadium van artrose kunnen zijn. Ook weer de uitleg dat fibro heel lastig is en dat er onverklaarbare pijnklachten zijn. Verder onderzoek vind hij niet nodig, ik heb immers al de diagnose fibromyalgie.Toch zit het me niet lekker. Ik voel me niet serieus genomen.

Ik heb bultjes op het bovenste gewricht van duim, middelvinger en ringvinger. Wijsvinger en middelvinger, staan wat scheef. Daarnaast sinds kort last van mijn duim. Mijn pees/spier duimmuis is gezwollen. Bij druk neemt de pijn toe. Duim is ook minder beweeglijk en bij bepaalde bewegingen heb ik ook pijn in mijn pols. Daarnaast tintelingen in mijn hand. Mijn man vind dat ik weer naar de huisarts moet. Ik zie er gewoon tegenop omdat ik nu al weet wat hij gaat zeggen.

Hoort dit bij fibro? Is het toch misschien artrose? Of iets anders?
Hebben jullie ook weleens zo'n gevoel gehad van een huisarts? Tips die mij kunnen helpen?
BoTo
Nieuw lid

Reumavorm: Fibro, artrose?

Re: Artrose?

Berichtdoor m.vleugel » vr aug 08, 2014 5:56 am

Ik zou eerder denken aan artritis want ik heb zowel artritis als artrose en artritis kenmerkt zich bij mij met name dat bijvoorbeeld mijn vingers scheef staan waardoor strekken onmogelijk is en dit geld ook voor mijn armen en de pijn is meer constant aanwezig. De artrose kenmerkt zich bij mij met name in de heupen, knieen en enkels. Dit merk ik dan aan veel pijn met name na zware inspanning en ernstige slijtage sporen (op de rontgen foto's) zodanig dat er bij mij 2 heupprothes in moeten en ik ben amper de 23 jaar gepasseerd. Wat betreft me knieeen die maken een piepend geluid bij het buigen ( beetje te vergelijken met oude scharnieren van een deur).

Advies van mij aan u is vraag een verwijzing naar een reumatoloog zodat men je beter kan onderzoeken. Onder ander bloed onderzoek en rontgen foto's dienen u wat meer duidelijkheid te verschaffen. Vindt het trouwens ook raar dat uw huisarts u niet heeft doorverwezen, u word naar huis gestuurd alsof het om een klein griepje gaat. (Maar dit is mijn interpretatie en hoeft niet als correct gezien te worden)
m.vleugel
Lid

Reumavorm: artrose

Keer terug naar Artrose