Voeten worden breder door reuma?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Voeten worden breder door reuma?

Berichtdoor johanna maria » di aug 19, 2014 12:12 pm

Hoi allemaal,
ik heb artrose in handen en onderrug, maar ook vaak pijn in ellebogen, schouders knieen
De laatste tijd vaker last van mijn voeten, jaren geleden al begonnen, kon van een op andere
dag niet meer op mijn voeten staan van de pijn, oplossing: inlegzooltjes
de laatste tijd steeds meer pijn bij lopen, aan bovenkant voet, pijn bij de middelste tenen naar kleinste
teen, alsof spieren uitgerekt zijn, ook grote blauwe plekken, geen zwellingen
ook al eens pijn gehad aan de onderkant tenen, snachts soms prikkelingen en doof gevoel in voeten
kon afgelopen winter ineens mij pantoffelen niet meer aan, dacht dat dit kwam door nieuwe inlegzooltjes
kan geen nieuwe pantoffels vinden, en ik ben zo, n pantoffelheld :ebiggrin: lekkere warme voeten heb ik nodig,
merk nu al dat mijn voeten kouder worden, heb een hekel aan om de hele dag dichte schoenen te dragen
ennu passen mijn ecco, s die ik al jaren heb ook niet meer...zijn ineens te krap geworden?
mijn vraag dus: komt dit door de reuma?
Oja, draag ook steunkousen, dus weing last van vocht..
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Re: voeten worden breder door reuma?

Berichtdoor Hermione » di aug 19, 2014 1:02 pm

De tintelingen/ doof gevoel, pijn bij het lopen, en koude voeten klinken mij heel erg bekend in de oren. Bij mij komt dat door neuropathie, en dat heb ik omdat ik al jaren sarcoïdose heb. Maar dat kun je ook krijgen door andere aandoeningen, zoals bijv. suikerziekte en nog wat andere ziektes.
Ook kun je deze klachten krijgen door een tekort aan vitamine B12.

Als je voeten echt breder zijn geworden, dan kan dat (ook) komen door je leeftijd (des te ouder je wordt, des te langer je op je voeten staat, des te breder die worden, zo gaat dat bij iedereen) en je gewicht kan daarin ook een rol spelen. Als iemand meer weegt, staat er meer gewicht op de voeten, en worden ze eerder breder dan bij smalle mensen het geval is.
Of artrose of reumoïde artritis daarin een rol speelt, dat weet ik niet.

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor vrolijkmeisje » di aug 19, 2014 1:04 pm

Mijn voeten vergroeien steeds erger. Ik heb al van jongs af aan kromme tenen (Hallux Valgus), net als mijn vader en mijn tante. Erfelijk ontvangen dus waarschijnlijk.
Of het samenhangt met de reuma weet ik niet, maar wordt wel soms gezegd, maar mijn vergroeiing wordt steeds erger. Hierdoor vind ik steeds moeilijker schoenen waar ik (met mijn steunzolen, mijn kromme tenen en dus brede voorvoet, en mijn omhoog gedrukte tweede teentje) in pas. Kort geleden ging een kennis van mij naar de orthopedische schoenmaker voor nieuwe op maat gemaakte schoenen. Ik heb toen eens gebeld naar die organisatie. Ik ben voor een informatief gesprek langs geweest.
Het ging als volgt:
"Trekt u uw schoenen maar even uit en vertel maar wat de klachten zijn."
Ik deed mijn schoenen uit en wilde gaan vertellen, maar toen ze mijn voeten zag zei ze: "Je hoeft al niets meer te vertellen. Ik zie het zo al. Ik denk zeker dat wij wel iets voor jou kunnen doen."
Ik liet haar mijn breedste schoenen zien, die redelijk zitten. Ze zei: Eigenlijk zijn die schoenen nog te smal voor jouw voorvoeten.
Komende donderdag ga ik naar de revalidatiearts die moet bevestigen dat ik baat heb bij orthopedische schoenen, en ik kan niet wachten tot ik eindelijk weer echt goed passende schoenen heb! En volgens de brochure die je op internet kunt bekijken zijn er heel veel schoenen mogelijk die ik mooi vind.

Kortom: Loop niet te lang door met voetproblemen.
Overigens, mijn huisarts moest een verwijsbrief naar de revalidatiearts regelen. Toen zij mijn voeten zag zei ze: Je voeten zijn nog helemaal niet zo slecht. Heb je wel eens gedacht aan een operatie? (Hoe dubbel kun je zijn in 2 zinnen?) Gelukkig wilde ze de verwijsbrief wel schrijven.

Ik heb overigens veel voetproblemen gehad, ook voordat de reuma echt uitbrak. Ik kon dan 's nachts als ik naar de wc wilde bijna niet op mijn voeten staan, zo pijnlijk waren ze. Dat trok wel weg na een paar minuten. Ik weet het toen aan nieuwe schoenen die ik had.
Een tijdje terug kon ik niet meer pijnloos in mijn vrij nieuwe wandelschoenen. Deze week paste ik er weer prima in.
Verder heb ik de laatste tijd veel last van mijn 2 tenen naast de grote teen. Ik kan het niet aanwijzen door er in te knijpen of op te drukken, maar bij elke stap die ik zet voelt het of er iets in die tenen steekt. Het wordt niet erger of beter. Heel benieuwd of de revalidatie-arts er iets over kan zeggen. Ik heb het bij de reumatoloog niet aan de orde gesteld, omdat ik het idee heb dat het niet met de reuma te maken heeft.

Mijn verhaal is niet helemaal hetzelfde als het jouwe maar ik denk wel dat reuma moeilijke voeten geen goed doet.
vrolijkmeisje
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Berichtdoor AnnemiekV » di aug 19, 2014 6:23 pm

Of het puur van reuma af kan komen, geen idee. Ik heb ook bredere voeten, kan ook een aantal schoenen amoer meer aan. Maar ik heb nu steunzolen, of beter gezegd...opnieuw, want had die 20 jaar geleden al. Laatste jaren erg pijnlijke voeten, kan niet meer op een hak lopen, leren zolen zijn ook funest. Mijn voorvoeten zijn enorm doorgezakt, je ziet in mijn schoenen de puntjes staan van slijtage, waar de botjes zitten. Door dat doorzakken wordt de voet ook breder natuurlijk. Links een beginnende hallux valgus, en ik hoop dat dat in toom blijft met de steunzolen.
Ik heb er in ieder geval wel baat bij, minder pijnlijk. Al kan ik 's nachts als ik opsta nog steeds door de grond zakken als ik op mijn voeten moet staan, en het afwikkelen gaat dan amper door de stijfheid. Toch is het een verbetering met de zooltjes. Dus in mijn geval niet alleen reuma, maar ook de combinatie met doorzakken.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Keer terug naar Artrose