Welke pijnstilling gebruiken?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Welke pijnstilling gebruiken?

Berichtdoor johanna maria » do sep 11, 2014 11:38 am

Hoi allemaal,
ik volg sinds een poosje hartrevalidatie, daarbij ook oefeningen voor armen, schouders
en meteen weer overal pijn, preventief paracetamol en later zaldiar helpt niet, pijn houdt ook aan, dus met deze oefeningen gestopt
sinds kort volg ik les in tai chi, zelfs deze lichte oefeningen doen me pijn
welke medicatie helpt jullie wel?
gebruik voor snachts amitriptyline 25 mg
nsaids kan niet ivm bloedverdunners
ook is mij nog niet duideljk of ik artrose heb, of toch een sle achtige ziekte
wel artrose in vingers en onderrug, maar dezelfde pijn in schouders, ellebogen, soms voeten en knieen
vorige reumatoloog sprak over sle achtig, huidige niet, wel weer al jaren laag positief antidna en laag anticcp(14)
johanna maria
Lid

Reumavorm: artrose

Re: welke pijnstilling gebruiken?

Berichtdoor Hermione » do sep 11, 2014 12:18 pm

Hoi Johanna,

pfff, precies waar ik bang voor ben als ik straks mag gaan revalideren. (ik sta op een wachtlijst voor interne longrevalidatie)
Ik ben intolerant voor nsaid's, dus is het erg beperkt wat je kunt slikken. In het verleden kon ik die wel slikken, en die kun je mooi combineren met paracetamol voor een versterkte werking.

Maar goed, dat is dus geen optie meer, en voor jou ook niet.
Ik heb een tijd morfine geslikt, en dat werkt heel prima, maar je wordt er ook goed suf van. Voor mij een reden om die niet zomaar meer te willen slikken.

Op dit moment slik ik 10mg prednison per dag voor de sarcoïdose, en dat helpt ook tegen de pijn. Als ik meer pijn krijg, om wat voor reden dan ook, dan begin ik met paracetamol slikken. Eerst probeer ik 2x500mg, en bekijk het effect. Werkt dat amper, dan begin ik met 6 paracetamollen over het etmaal verdeeld te slikken (3x 2 tabletten) Werkt dat nog niet genoeg, dan ga ik over naar 4x 2 tabletten. En netjes verdelen over het etmaal, betekent dat ik ook ergens in de nacht de wekker zet, en glas water met tabletten op het nachtkastje heb staan om die ter plekke te kunnen slikken.
Waarom? Omdat je op die manier de meest optimale pijnstillingsspiegel opbouwt die je met paracetamol kunt bereiken.

Een tijd terug had ik ontstoken speekselklieren, en daar had ik zó veel pijn aan, dat dit ook niet genoeg hielp. Op naar de huisarts. Die kwam direct weer met de morfine, maar dat dus liever niet. Toen heeft hij mij codeïne tabletten voorgeschreven, om de werking van de paracetamol te versterken. Uiteindelijk werkt dit net zoals morfine in je lichaam, maar dan in een lagere dosering. Het heeft me door de ergste dagen heen geholpen, maar ik weet dat ik de volgende keer met zó veel pijn toch weer een paar dagen morfine ga slikken...

Ik hoop dat er nog meer tips komen, en dat je iets vindt wat jou helpt,
groetjes
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Berichtdoor Wrenchman » do sep 11, 2014 9:20 pm

Ik heb zelf een traject handtherapie gevolgd in het begin van mijn diagnosetraject. Hele gerichte oefeningen om de polsstabiliteit te verbeteren. Wordt ook gegeven aan mensen na een operatie.
Hierdoor werden mijn klachten wel erger en voornamelijk de stijfheid. Ik heb zelf een zwaar beroep en ben echt wel wat gewend, maar misschien te enthousiast geweest? Ik was er bij elkaar gerust een uur per dag mee bezig.
Hoe goed is de begeleiding bij de oefeningen? Zou je misschien kunnen beginnen met 25% van wat je nu doet? Ik weet het allemaal niet hoor, heb er geen verstand van.

Ik heb mijn huisarts ook wel aan SLE horen twijfelen, maarja, van mij weten ze nog helemaal niets.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor johanna maria » do sep 11, 2014 10:00 pm

Hoi, mijn conditie is dus al 10 jaar zeer minimaal
ik fiets zonder weerstand, met zo, n 70 omwentelingen per minuut, kan dit nu 20! Minuten volhouden
het lijkt niks maar een jaar geleden kon ik de trappers amper rondkrijgen
heb hartrevalidatie, dus deskundige mensen, begin bjna op 0, maar dus last van met name de schouders en armen
heb het idee dat ik de pijn op deze manier zelf in stand hou, maar zoals jullie weten, helemaal niks doen is ook niet goed
de oefeningen bij tai chi zijn heel ingetogen bijna, en daarbij dus ook dezelfde pijn..
ga morgen aan h.arts vragen of zij iets weet..
ps stijve handen heb ik met name snachts/smorgens, bijna allemaal triggerfingers..
johanna maria
Lid

Berichtdoor johanna maria » vr sep 12, 2014 12:17 pm

Ik ga nu 2x per dag amitriptyline gebruiken, het is chronische pijn, door verstoord zenuwstelsel volgens h.arts(=fybromyalgie?)
nog wel prikken op ontstekingen bloed, ook beperking in re schouder
pijn in voeten kan ook artrose zijn, en misschien ook wel in de schouders
maar dat kun je zien op, een xray?
zal reumatoloog tzt wel vragen
ben benieuwd of 2x zal aanslaan
groetjes, en bedankt voor jullie antwoorden
johanna maria
Lid

Berichtdoor puntje » vr sep 12, 2014 4:18 pm

paracetamol zonder codiene. En voor de rest medicijnen zoals naproxen, enbrel en azathioprine

Verder zoek ik een medicijn dat mij veel energie geeft en dat de moeheid verdwijnt. Gewoon weer fut hebben, dat is wat ik wil. Veel leuke dingen doen. Gewoon weer echt leven! En niet zo veel met de reuma bezig hoeven te zijn is ook fijn. Dat is wat ik zoek. Afleiding, heel veel afleiding!
puntje
Lid

Reumavorm: Reuma Artritis

Berichtdoor Hermione » vr sep 12, 2014 4:24 pm

Hoi Johanna,
toen mijn longarts mij op aan ging melden bij de longrevalidatie, zei hij erbij, je gaat erg veel pijn krijgen als de spieren weer in gebruikt genomen gaan worden. Ik weet niet of dat bij jou anders is, of toch wat van hetzelfde? Dat zou dan wel minder moeten worden, maar ik mag dus veel pijn verwachten tijdens het revalideren.
Ik had ook al gelezen, dat ze dan eerst de ongebruikte spieren gaan oppeppen met speciale behandelingen, dus niet direct oefeningen doen.

Ik zit ook op de bodem van een put qua conditie, voor mijn gevoel. Ik ben dus erg benieuwd hoe dat gaat worden straks, als ik mag gaan revalideren.

En ik hoop dat de extra pil per dag gaat helpen!

groetjes,
Hermione
Hermione
Lid

Reumavorm: sarcoïdose dvn

Keer terug naar Artrose