Artrose en werken

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Re: Artrose en werken

Berichtdoor zeeuws meisje » di okt 21, 2014 3:45 pm

janneke was me voor :)

Je hoeft niet 100% ziek te melden als dit niet nodig is. Stel dat je nog wel halve dagen kunt werken, dan meld je je voor 50% ziek. Dit kan in overleg met de bedrijfsarts. Je valt dan nog steeds onder de Wet Poortwachter, en wordt na 2 jaar ziek zijn gekeurd bij het UWV.
Het is dus niet zo krom als jij dacht dat het was....
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor GeertjeAdriana » di okt 21, 2014 4:54 pm

Ik schrik wel van de reacties. Ik wil graag blijven werken maar wilde tijdelijk voor 4 uur in de week in de ziektewet.
Het is niet mijn bedoeling om afgekeurd te worden.

Weten jullie hoe je een second opinion aan kan vragen, of denken jullie dat ik alles ook met mijn huisarts kan regelen.
Hij vindt artrose trouwens geen reuma, dat vertelde hij laatst. En dat vind ik vreemd.
Ik heb alleen naproxen als pijnstiller maar daar krijg ik hartkloppingen van. De huisarts wil verder niets voorschrijven hij zei dat ik er maar mee moet leven.
Volgens hem is mijn lijf op en is er niets aan te doen.
Daarom wilde ik ook zelf wel weer naar reumatoloog, hij nam me wel serieus.
GeertjeAdriana
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Durske » di okt 21, 2014 5:33 pm

GeertjeAdriana schreef:Weten jullie hoe je een second opinion aan kan vragen, of denken jullie dat ik alles ook met mijn huisarts kan regelen.
Hij vindt artrose trouwens geen reuma, dat vertelde hij laatst. En dat vind ik vreemd.
Ik heb alleen naproxen als pijnstiller maar daar krijg ik hartkloppingen van. De huisarts wil verder niets voorschrijven hij zei dat ik er maar mee moet leven.
Volgens hem is mijn lijf op en is er niets aan te doen.
Daarom wilde ik ook zelf wel weer naar reumatoloog, hij nam me wel serieus.

Second opinion aanvragen:
http://www.gezondheidsnet.nl/gezondheid ... -aanvragen

Het is lekker verwarrend:
Artrose hoeft niet altijd reuma te zijn.
Volgens het Reumafonds is artrose één van de drie hoofdvormen van reuma.
Artrose kan echter ook slijtage van het gewricht zijn (wat veel mensen denken) door verkeerde of overbelasting, of door een trauma (ongeval).
Het was handig geweest als er 2 verschillende termen waren bedacht voor deze 2 totaal verschillende zaken.

Volgens mijn huisarts (en dokter Google) is er idd niks aan te doen in de zin van genezen. De schade die er aan je gewrichten is gaat niet meer weg. Je kunt alleen pijn bestrijden en streven naar stilstand of remissie. Er is vaak wel wat aan te doen in de zin van minder klachten hebben.

Heb je een verwijzing nodig om terug te gaan naar de reumatoloog waar je al bent geweest? Gewoon de reumatoloog bellen, als het minder dan een jaar geleden is heb je misschien geen nieuwe verwijzing nodig.

Als het te gek wordt met je huisarts kan je overwegen over te stappen naar een andere. Ik heb dat gedaan nadat mijn vorige huisarts me met een trombose naar huis had gestuurd: 'gaat wel over'... en nu ik mijn huisarts wat vaker nodig heb, ben ik heel erg blij dat ik die stap gezet heb.
Durske
Lid

Reumavorm: Artrose

Berichtdoor JannekeB » di okt 21, 2014 5:45 pm

Beste Geertje,
Het was niet de bedoeling om je te laten schrikken hoor. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het liefst gewoon wil blijven werken. Wil ik zelf ook. Misschien kun je zonder je ziek te melden contact opnemen met de Arboarts en met hem/haar overleggen dat je graag tijdelijk minder gaat werken.
Vwb second opinion: twijfel je aan de diagnose artrose? Dan is een second opinion wellicht een goed idee. Als je niet blij bent met hoe je huisarts met je artrose omgaat dan kun je wellicht beter een andere huisarts zoeken.

Nogmaals sterkte met alles.

Groet,
Janneke
JannekeB
Lid

Reumavorm: RA

Berichtdoor GeertjeAdriana » wo mei 20, 2015 3:44 pm

Inmiddels zijn we al wat maanden verder en ik ben tijdelijk voor 4 uur ziek gemeld. De Arbo arts liet me wel weten dat ik voor artrose niet meer afgekeurd kon worden. Hij vertelde dat ik waarschijnlijk meer klachten en pijn ga krijgen. Dat klopt ook want ik heb artrose in mijn handen, polsen, nek en rug. Maar stel nu dat ik ziek wordt en dat ik door de artrose niet meer kan werken. Krijg je dan helemaal geen uitkering meer? Ik word daar wel angstig van. Ik wil gewoon blijven werken maar als ik echt niet meer kan dan zou het betekenen dat je geen inkomen meer krijg terwijl ik daar trouw ook premies enz aan heb betaald. Wie weet hier meer van?
GeertjeAdriana
Lid

Berichtdoor tinus » wo mei 20, 2015 5:43 pm

Je wordt niet 'voor artrose' afgekeurd, maar omdat je je werk niet naar behoren kunt doen. Dus waarom zou je dan geen uitkering krijgen?

Je moet niet (teveel) praten over een diagnose. Reuma is zo'n breed begrip, en artrose ook. Het gaat er om wat je wel of niet kunt!

Praat en denk in termen van 'beperkingen', dat doet de arbeidsdeskundige ook. Met hem/haar hoef je het helemaal niet te hebben over een diagnose. En ook niet met je leidinggevende. Dat is namelijk medische informatie die je alleen met artsen hoeft te delen. Dat staat zo in de wet.

En laat je niet gek maken door wat die Arbo-arts zegt. Ik vind het bijna een gemene opmerking. Zou hij/zij echt niet beter weten?

HIER kun je onder andere lezen

Daarbij komt dat niet de diagnose bepalend is, maar de mogelijkheden tot functioneren.......

P.S. Dit onderwerp komt geregeld terug op dit forum. Het is wel prettig als men in elk geval even de moeite neemt om een follow up te geven. Dan heeft een ander er ook wat aan.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor GeertjeAdriana » za apr 09, 2016 11:36 am

Na een aantal jaar gewoon door gewerkt te hebben en me niet ziek gemeld. Nu blijkt dat al mijn nekwervels versleten zijn en ik kan mijn rechterarm niet gebruiken.
Binnenkort moet ik naar de pijn bestrijding en dan mag ik een aantal weken niet werken. Ik heb ook een discopathie in mijn rug en artrose in mijn handen.
Ik wilde me dus 4 uur per week ziek melden dat mocht niet ze stelden voor dat ik maar 5 uur minder zou gaan werken. Dit heb ik niet gedaan met het gevolg dat ik aan het einde van de week mijn arm niet meer kan optillen. En nu ook weer ischias heb. Ze gaan bij ons bedrijf reorganiseren en ze hebben al gezegd dat de "sterke" mensen mogen blijven. Maar ik wil me niet ziek melden want ik weet niet wat me dan te wachten staat. Krijg ik een uitkering? Zou iemand me kunnen helpen wanneer ben je ziek genoeg om een uitkering te krijgen. Het is eigenlijk belachelijk dat als je zoveel pijn heb en graag wil werken zo tegengewerkt wordt en dan ook je nog af te moeten vragen of je een uitkering krijg als het helemaal niet gaat. Maar als ik afwacht tot ze me ontslaan heb ik denk ik helemaal niet meer de mogelijkheid om me ziek te melden. Ik hoop dat iemand informatie voor me heeft.
GeertjeAdriana
Lid

Berichtdoor Charlie » zo apr 10, 2016 8:44 pm

Wat vervelend om zo'n reactie te krijgen. Ik kan je geen advies geven, heb altijd doorgewerkt maar daardoor ook wel over mn grenzen gegaan. Ik ben dus geen goede raadgever voor je.
Vorig gegeven advies vond ik wel er duidelijk! Kijk naar je beperking en vandaaruit ook naa wat je wel kunt nog. Ik heb wel geleerd en gemerkt dat hoe meer je jezelf serieus neemt daarin, anderen dat ook doen.
Charlie
Lid

Reumavorm: pa

Berichtdoor Simone_75 » wo apr 27, 2016 6:50 pm

Ik zou allereerst een gesprek aangaan met de bedrijfsarts. Zijn je klachten altijd zo erg dat je het volledig aantal uren niet haalt of wisselen je klachten? Ik heb zelf artrose aan mijn handen, polsen, nek, rug, schouders en heupen en werk 28 uur per week. Als ik een gedurende een periode erg veel last heb (en daardoor ook slecht slaap), meld ik mij gedeeltelijk ziek, dan werk ik bijv. een paar weken halve dagen.
Simone_75
Lid

Berichtdoor GeertjeAdriana » do apr 28, 2016 9:34 am

Simone_75 schreef:Ik zou allereerst een gesprek aangaan met de bedrijfsarts. Zijn je klachten altijd zo erg dat je het volledig aantal uren niet haalt of wisselen je klachten? Ik heb zelf artrose aan mijn handen, polsen, nek, rug, schouders en heupen en werk 28 uur per week. Als ik een gedurende een periode erg veel last heb (en daardoor ook slecht slaap), meld ik mij gedeeltelijk ziek, dan werk ik bijv. een paar weken halve dagen.

Ik heb deze week een facet gewricht blokkade gehad. Ik hoop dat dit gaat werken en dat ik dan gewoon kan blijven werken.
Heeft iemand deze behandeling ook wel eens gehad? En wat zijn de resultaten?
GeertjeAdriana
Lid

Berichtdoor GeertjeAdriana » do apr 28, 2016 9:36 am

Simone_75 schreef:Ik zou allereerst een gesprek aangaan met de bedrijfsarts. Zijn je klachten altijd zo erg dat je het volledig aantal uren niet haalt of wisselen je klachten? Ik heb zelf artrose aan mijn handen, polsen, nek, rug, schouders en heupen en werk 28 uur per week. Als ik een gedurende een periode erg veel last heb (en daardoor ook slecht slaap), meld ik mij gedeeltelijk ziek, dan werk ik bijv. een paar weken halve dagen.

Dat wil mijn Teamleider dus niet. Ze zou hier nooit mee akkoord gaan. Dan heb jij een meedenkende werkgever.
Dat is dus nu juist het probleem. Ik wil maar 4 uur minder werken tijdelijk en dat mag niet.
GeertjeAdriana
Lid

Berichtdoor GeertjeAdriana » do jun 09, 2016 11:25 am

Na een definitieve facet gewricht behandeling werk ik tijdelijk niet.
Nu werk ik 1 uur per dag en vanaf morgen 2 uur per dag.
Mijn werkgever zei dat ik dan minder ziek wordt gemeld?
Klopt dit? Ik ben toch gewoon 100% ziek gemeld en als ik 2 uur per dag werk wordt dit toch niet minder?
GeertjeAdriana
Lid

Berichtdoor gijsbrecht » do jun 09, 2016 8:34 pm

Hallo GeertAdriana.

Hier ben ik weer. :D
Ook ik werk op vrijwillige basis 2 uurtjes op kantoor p.dag en zit gewoon nog volledig in de ziekte wet.
Gewoon kijken hoe dit gaat.Als het niet gaat ga je gewoon naar huis.
Tot nu toe is 2 uur het maximale wat ik aan kan per dag.
Doe ik meer dan is de kans op overbelasting groot met een hoofdpijn aanval op de koop toe.
Wat al eens is gebeurt,normaal had ik dit ook wel maar dan was ik nog volledig thuis en had niemand daar erg in.
Werkgever boos dat ik niet kwam en gelijk weer aangemeld voor extra controle bij Arboarts.Wat geen probleem gaf.
Qua salaris mag dit ook nooit iets uitmaken want je zit nog in de ziektewet.Zorg dat je je rust neemt anders komen er nog meer problemen.
Sterkte GeertjeAdriana. (Y)

Mvg. Gijsbrecht
gijsbrecht
Lid

Berichtdoor GeertjeAdriana » vr jun 10, 2016 4:51 pm

Maar je mag toch niet heel lang in de ziektewet? Dan volgt toch die keuring of je definitief niet meer kan werken?
Ik ben nu een aantal weken thuis. Geen idee wat de termijn is om ziek thuis te mogen blijven.
GeertjeAdriana
Lid

Berichtdoor gijsbrecht » vr jun 10, 2016 6:27 pm

Maak je geen zorgen daarover hoor.Je mag 2 jaar in de ziektewet blijven en voor die tijd beginnen ze nog een tal van trajecten waarbij ze onderzoeken wat
je nog kan. Zorg maar eerst dat je tot rust komt dat is het enige wat helpt.
gijsbrecht
Lid

VorigeVolgende

Keer terug naar Artrose