Wanneer gaat artrose pijn doen?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Wanneer gaat artrose pijn doen?

Berichtdoor Leonarda » di nov 25, 2014 2:48 pm

Goedemiddag allemaal,

Even voorstellen, mijn naam is Leonarda, (bijna) 55. Ik heb al een tijd last van klachten en sinds juni dit jaar is vastgesteld dat ik artrose heb in (zoals de reumatoloog zei) heel mijn lichaam. In ieder geval in mijn voeten-enkels-knieën-handen-polsen-heupen en rug. (nek en ellebogen zijn niet geröntgend maar ik denk dat het daar ook aan t slijten is)
Het is allemaal nog minimaal en toch heb ik al jaren last, ik vraag me af of de pijn dan wel van de artrose kan komen, per slot van rekening staan de botten nog lang niet op elkaar.
Is er iemand op dit forum die kan uitleggen hoe dat werkt?
Leonarda
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Re: wanneer gaat artrose pijn doen?

Berichtdoor Wrenchman » di nov 25, 2014 10:42 pm

Heb je al eens op de site van het reumafonds gekeken?
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor Leonarda » di nov 25, 2014 11:40 pm

Ik heb alle theorie wel gelezen over artrose maar ik zou graag de ervaring willen horen van anderen, in welk stadium krijg je echt last?
Zelf heb ik al jaren pijnklachten maar de artrose die ik heb is in een beginstadium, kun je daar dan al pijn van hebben, is er iemand die me dat kan vertellen misschien?
Leonarda
Nieuw lid

Berichtdoor AnnemiekV » wo nov 26, 2014 9:56 am

Mijn fysio vertelde ooit dat je vaak klachten kunt hebben, inderdaad zelfs als er nog weinig zichtbaar is. Maar toch gaan je spieren om een gewricht heen al de zwakte "opvangen" Ook omdat je toch vaak je houding ongemerkt aan de pijn aanpast, waardoor je andere delen overbelast, onbewust.
Ik denk daarbij dat het voor ieder anders is hoe diegene pijn ervaart.
AnnemiekV
Lid

Reumavorm: Bechterew

Berichtdoor Durske » do nov 27, 2014 2:40 pm

Ik denk ook dat het voor iedereen anders is, ook al zie ik wel overeenkomsten.

Bij mij begon het ruim 2 jaar geleden met startpijn in de voeten. Ik strompel de eerste stappen, daarna loop ik als een kievit.
Daarna kwam pijn bij bewegen in de muizen van de duimen, links het ergst. Daarna pijn bij bewegen in de linkerelleboog, maar dat is door oefeningen zo goed als weg. Daarna wakker worden met pijn in de onderbenen en voeten, ook een soort startpijn, want na het opstaan trekt dat weg.
Wat nu het hardste achteruit gaat zijn toch mijn handen. Vingers, polsen, duimen. De tijd van alleen pijn is ook voorbij, langzamerhand krijg ik ook stijfheid en functieverlies in de handen. Sinds kort is de eerste vergroeiing zichtbaar, en ik vind het erger dan ik dacht. Het drukt mijn neus weer op de feiten.

Ik probeer d.m.v. oefeningen zoveel mogelijk in beweging te blijven, volgens mijn dokter wordt door spierontwikkeling de gewrichten ontlast, en door beweging wordt er een 'smeermiddeltje' aangemaakt om de boel soepel te houden.

(Start)pijn in handen en voeten zie ik toch wel bij heel veel mensen terug.
Durske
Lid

Reumavorm: Artrose

Berichtdoor Tilia » zo nov 30, 2014 3:06 pm

Ik heb juist weer geen startpijn .Het idee is dat artrose verschillende ziekten zijn, met de zelfde uitkomst :verandering van bot en kraakbeen afbraak.Meestal komt de pijn bij mij door overbelasting, en dat is al heel snel.Maar de pijn komt vaak pas na 2-3 dagen.
Lekker flink aan de slag is er niet meer bij.
Tilia
Lid

Reumavorm: polyartrose

Berichtdoor miepje » zo dec 07, 2014 8:58 pm

Hallo, Sommige mensen hebben nauwelijks klachten bij sterk zichtbare arthrose en anderen hebben al klachten bij minimaal zichtbare arthrose.
Je kunt dus niet zeggen, dat het persé pijn moet doen.
Het wil niet zeggen, dat mensen met sterk zichtbare arthrose een hoge pijndrempel hebben en mensen met weinig zichtbare arthrose een lage pijndrempel hebben.
miepje
Nieuw lid

Reumavorm: psoriasis artritis,

Berichtdoor Leonarda » zo dec 14, 2014 1:10 am

Oh, allemaal bedankt voor de reacties! Ik kreeg helemaal geen meldingen dus ik dacht dat er niemand gereageerd had.
Na de diagnose werd ik met zachte doch besliste hand maar vooral in rap tempo de deur uitgewerkt vandaar dat ik heel blij ben met wat ervaringsverhalen.
Ik heb een vriendin die artrose heeft aan haar enkel, deze is in omvang inmiddels zo groot als een kleine voetbal maar ze heeft ze er zo weinig last van dat ze gewoon nog kan tennissen. Ongelooflijk en dat terwijl er bij mij maar weinig te zien is en toch ondervind ik er veel meer hinder van.
Vandaar dat ik ook ernstig ging twijfelen aan mezelf maar gelukkig (maar dat geldt alleen voor mij..) zijn er dus meer mensen met hetzelfde probleem.
Ik merk wel dat de artrose overal gestaag toeneemt, mijn vingers en polsen worden wat stijver en zo nog wat onderdelen die steeds minder fijn aanvoelen, hoewel dat natuurlijk voor iedereen weer anders is vraag ik me toch af hoe jullie dat ervaren, hoe snel kan zoiets gaan?
Leonarda
Nieuw lid

Berichtdoor Durske » ma dec 15, 2014 9:39 pm

Bij mij gaat het ook snel, ik vind dat ik snel achteruitga, vooral mijn handen. Ik maak me daar ook best zorgen over.
Ik vraag me af, omdat het nu winterweer is, of het met kou en vocht te maken heeft en dan in het voorjaar weer minder wordt? Of dat het blijvende achteruitgang is? Ik hoop het eerste natuurlijk, maar vrees het laatste.
Durske
Lid

Berichtdoor Leonarda » di dec 16, 2014 1:35 am

Sinds n maand of 3 doe ik aan tai chi, een van de mensen daar heeft al jaren poly-artrose en zij voelt zich in de winter slechter dan in de zomer, ik vermoed dat vocht wel invloed heeft op je gewrichten. Maar ik ben maar n nieuweling op dit gebied, ik heb ook meer vragen dan antwoorden. Ik heb t idee dat mijn handen ook sneller achteruit gaan dan de rest, vooral mn duimen. Heb je röntgenfoto's laten maken van al je gewrichten Durske?
Leonarda
Nieuw lid

Berichtdoor Durske » vr dec 19, 2014 10:49 pm

Nee, bij mij zijn geen foto's gemaakt. De diagnose is gesteld door de huisarts, (waar ik veel vertrouwen in heb) en ik dacht het zelf ook al (het zit nogal in de familie). Ik heb het niet zo breed, dus röntgenfoto's laten maken om iets te bevestigen wat we al weten, dat doe ik liever niet. De arts heeft het ook niet voorgesteld. Voor mij is het ook nog relatief nieuw hoor...
Durske
Lid

Berichtdoor harriexxx » zo dec 28, 2014 7:28 pm

ja bij mij is nu artrose volgens de dokter heb ik de ene keer wel reuma en dat is de ontsteking weg
mijn handen en mijn enkels doet het meest pijn
volgens de dokter kan het nog veel erge worden
als je artrose pijn hebt over je hele lichaam praat men over poly artrose
door mijn spierzieke gaat het niet samen
heb nu zeker 30 tabletten en nog veel pijn
harriexxx
Nieuw lid

Reumavorm: atrose

Berichtdoor Leonarda » ma dec 29, 2014 1:13 am

Jeetje Harrie, 30 tabletten wat veel. Komt de pijn van de artrose, dan heb je vast nog maar weinig kraakbeen?
Leonarda
Nieuw lid

Berichtdoor harriexxx » zo jan 11, 2015 6:34 pm

hallo leonarda nee heb van alles door de cva heb ik blood verdunners
hoge bloed druk heb ik
stoma krijg je ook zo 2013 5 maal geopereerd
heb een spierziekte myastinia gravis
klapvoet heb ik ook nog gekregen
nu dus ook atrose geen reuma
dus ik heb nu genoeg
groetjes harrie
harriexxx
Nieuw lid

Reumavorm: atrose

Berichtdoor Leonarda » di jan 13, 2015 12:19 am

Ik benijd je niet Harrie, heel veel sterkte.
Als je zoveel pillen slikt en het helpt niet tegen de pijn heb je dan niet meer baat bij morfinepleisters?
En ik kreeg verleden week een bericht van het reumafonds over de ontwikkeling van een nieuwe pijnstiller, wie weet is het iets voor je, zie de link hieronder:

http://www.reumafonds.nl/actueel/nieuws ... plekke-aan
Leonarda
Nieuw lid

Volgende

Keer terug naar Artrose