Weet sinds kort dat ik artrose heb

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Weet sinds kort dat ik artrose heb

Berichtdoor Simone_75 » wo maart 18, 2015 9:37 am

Al een aantal jaren heb ik (vage, soms duidelijke) pijnklachten in verschillende gewrichten en mijn nek en rug. Zo'n 4 jaar geleden ben ik (n.a.v. een ontsteking in mijn rechterschouder) bij een reumatoloog geweest, maar toen is er niks gevonden. Afgelopen december heb ik een ontsteking in mijn nekwervel gehad en toen ben ik weer doorverwezen. Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik artrose heb.

Er waren foto's gemaakt van de gewrichten waar ik het meest last van heb (nek, schouders, heupen, knieën, handen en polsen) en op vrijwel alle foto's was (beginnende) artrose zichtbaar. Met name in mijn nek, rechterschouder en buitenkant knieën was het duidelijk zichtbaar. Ik moet zeggen dat ik hier best van geschrokken ben. Ik ben net 40 geworden en voor mijn gevoel nog veel te jong hiervoor (maar waarschijnlijk voel je je altijd te jong voor zoiets ;)).

Hopelijk kan ik hier af en toe mijn ei kwijt en wat ervaringen van anderen lezen.
Simone_75
Lid

Reumavorm: artrose

Re: Weet sinds kort dat ik artrose heb

Berichtdoor Wrenchman » zo maart 22, 2015 11:50 pm

Volgens mij had ik je al welkom geheten...

Ondanks dat je geschrokken bent, heb je er voor de rest wat aan dat je een diagnose hebt? (gevoel van erkenning ofzo?) Ga je ook gerichter behandeld worden?

Ik herken wel een deel van wat je schrijft. Pijn in de gewrichten waar de foto's van gemaakt zijn en ook dat het, af en toe, vage klachten zijn. Bij mij schijnt het niet mee te vallen om een diagnose te stellen, al vraag ik mij af of er wel goed gekeken is... En ook dat je veel te jong voor zoiets bent herken ik en erken ik. Ben zelf 33 en heb ruim 2 jaar het gevoel dat mijn klachten progressief zijn. Heel langzaam krijg ik meer en vaker pijn. Het is niets aan je (soms) te beseffen dat je beste jaren misschien wel achter je liggen.

Maar misschien is het bij mij wel allemaal niets, dat kan ook nog.

Schrijf lekker van je af waar nodig. Er komt misschien niet altijd reactie. Maar al is het maar voor jezelf. Zelf vind ik het wel lekker om af en toe mijn hart te luchten.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Re: Weet sinds kort dat ik artrose heb

Berichtdoor Simone_75 » wo maart 25, 2015 1:24 pm

Het geeft inderdaad een gevoel van erkenning ("zie je wel dat er echt iets is, ik verzin de pijn niet"), maar verder is er weinig aan te doen. Bij erge pijn zal ik nu wel makkelijker goede pijnstilling van de arts kunnen krijgen. Verder is het belangrijk om in beweging te blijven.
Ik had overigens al jarenlang klachten en zo'n 4 jaar geleden ook bij de reumatoloog geweest, foto's gemaakt, botscan gemaakt, maar toen was er nog niks te zien (behalve wat kalkafzetting in mijn schouder). En nu was het toch duidelijk zichtbaar in meerdere gewrichten. Blijkbaar kan zoiets ineens snel gaan.
Simone_75
Lid

Reumavorm: artrose

Keer terug naar Artrose