Jong en artrose in knieën?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Jong en artrose in knieën?

Berichtdoor engelenkind » ma apr 13, 2015 4:36 pm

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben een jonge meid van 20 jaar. Ik doe al sinds ik 7 jaar ben aan korfbal en ik heb tijdelijk mijn studie aan de Vrijeschool Pabo onderbroken.
Ik ben hier omdat ik denk dat ik artrose heb. Zeker ben ik er niet over, maar als ik zo mijn situatie bekijk en het een en ander lees, lijkt het er sterk op dat ik artrose heb. Ik ben nogal lang van stof, maar ik zal proberen het kort te houden.

Sinds ik kan lopen heb ik doorgezakte voeten. Daarnaast is mijn rechterbeen korter dan mijn linkerbeen. Daarvoor heb ik al een tijdje steunzolen. Ze helpen wel, maar niet volledig.
Sinds ik een jaar of 11 ben, heb ik last van mijn knieën en heupen. In het begin viel het allemaal wel mee en had ik alleen een beetje last tijdens het sporten. Maar van mijn knieën heb ik steeds meer last gekregen door de jaren heen.

Toen ik een jaar of 13 was, gingen mijn knieën ook kraken. Het kraken zelf scheen geen reden tot zorg te zijn, maar omdat ik ook echt pijn had in mijn knieën heb ik er naar laten kijken. Alle artsen kwamen uit op patellofemoraal pijnsyndroom. Dat is iets dat vooral meisjes op tienerleeftijd hebben. Daarbij is het kraakbeen achter je knieschijf en op je dijbeen niet helemaal ok, waardoor het niet soepel loopt en pijn gaat doen. Het zou binnen een jaar of twee wel overgaan.
Toen ik 18 was had ik het nog steeds en waren mijn klachten nog erger geworden. Weer naar de huisarts en opnieuw kreeg ik de diagnose patellofemoraal pijnsyndroom. Onder het leus 'het moet gewoon soepeler worden' werd ik doorverwezen naar de fysio.