Jong en artrose in knieën?

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Jong en artrose in knieën?

Berichtdoor engelenkind » ma apr 13, 2015 4:36 pm

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben een jonge meid van 20 jaar. Ik doe al sinds ik 7 jaar ben aan korfbal en ik heb tijdelijk mijn studie aan de Vrijeschool Pabo onderbroken.
Ik ben hier omdat ik denk dat ik artrose heb. Zeker ben ik er niet over, maar als ik zo mijn situatie bekijk en het een en ander lees, lijkt het er sterk op dat ik artrose heb. Ik ben nogal lang van stof, maar ik zal proberen het kort te houden.

Sinds ik kan lopen heb ik doorgezakte voeten. Daarnaast is mijn rechterbeen korter dan mijn linkerbeen. Daarvoor heb ik al een tijdje steunzolen. Ze helpen wel, maar niet volledig.
Sinds ik een jaar of 11 ben, heb ik last van mijn knieën en heupen. In het begin viel het allemaal wel mee en had ik alleen een beetje last tijdens het sporten. Maar van mijn knieën heb ik steeds meer last gekregen door de jaren heen.

Toen ik een jaar of 13 was, gingen mijn knieën ook kraken. Het kraken zelf scheen geen reden tot zorg te zijn, maar omdat ik ook echt pijn had in mijn knieën heb ik er naar laten kijken. Alle artsen kwamen uit op patellofemoraal pijnsyndroom. Dat is iets dat vooral meisjes op tienerleeftijd hebben. Daarbij is het kraakbeen achter je knieschijf en op je dijbeen niet helemaal ok, waardoor het niet soepel loopt en pijn gaat doen. Het zou binnen een jaar of twee wel overgaan.
Toen ik 18 was had ik het nog steeds en waren mijn klachten nog erger geworden. Weer naar de huisarts en opnieuw kreeg ik de diagnose patellofemoraal pijnsyndroom. Onder het leus 'het moet gewoon soepeler worden' werd ik doorverwezen naar de fysio.

Nu ben ik dus 20 en heb ik nóg meer last. Inmiddels heb ik bijna altijd pijn: bij sporten, wandelen, hurken, op knieën zitten, fietsen, (trap)lopen en soms bij rust. De pijn zit binnen in mijn knie, maar ook wel eens eromheen. Vooral als ik weer op moet staan heb ik last van pijnlijke, stijve knieën. Ik ben het echt helemaal zat en ben weer naar de huisarts gedaan. Het is een lieve schat, maar die koekenbakker heeft alweer dezelfde diagnose gesteld: patellofemoraal pijnsyndroom. Ik geloof er geen barst van. Het zou allang over moeten zijn en i.p.v. dat het beter is geworden, is het alleen maar erger geworden. Daarom heb ik een afspraak gemaakt bij een goede orthopeed, helaas pas over anderhalve maand.

Ik ben bang dat ik artrose heb, ook al ben ik pas 20 jaar. Op zich zou het niet gek zijn, aangezien mijn oma en vader het ook hebben, weliswaar n.a.v. een knieblessure.
Ik wil heel graag kleuterjuf worden en ik vrees dat dat niet gaat lukken met mijn knieën, ook niet in de staat waarin ze nu zijn.

Wat denken jullie ervan? En zijn er nog meer mensen die op jonge leeftijd artrose gekregen hebben en/of artrose in hun knieën hebben?

Groetjes!
engelenkind
Nieuw lid

Reumavorm: artrose?

Re: Jong en artrose in knieën?

Berichtdoor Wrenchman » di apr 14, 2015 11:32 pm

Hallo Engelenkind, welkom hier.

Van de site van het reumafonds:

Géén veroudering
In de volksmond wordt artrose vaak in één adem genoemd met veroudering en slijtage, alsof mensen die artrose hebben oud en versleten zijn. Dat is niet juist. Ook wekt een woord als slijtage de indruk dat er niets aan te doen is, maar dat is niet het geval. Genezen lukt niet, maar er is wel degelijk iets aan te doen.

Je zou je huisarts ook eens kunnen vragen voor een doorverwijzing naar een reumatoloog. Heb je recht op. Niet dat die meteen wat kan vinden, da's niet altijd gegarandeerd.
Zijn er wel eens foto's gemaakt? Gebruik je medicijnen tegen de pijn? Als je minder pijn hebt, beweeg je vaak ook wat makkelijker. (ik tenminste)

En ze zijn er wel op dit forum. Heb je de zoekfunctie al gebruikt?
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Berichtdoor engelenkind » za apr 25, 2015 10:17 am

Bedankt voor je reactie!
Ik heb op aandringen een verwijzing gekregen voor een orthopeed. Wellicht kan die mij verder helpen en misschien stuurt die me wel door naar een reumatoloog. Als er naar mijn idee geen goede diagnose is gekomen en ik word niet doorverwezen, dan ga ik zelf wel naar de reumatoloog.
Er zijn wel eens foto's gemaakt, maar dat was toen ik 14 was (6 jaar geleden). Volgens de arts was daar niets bijzonders op de zien. Maar omdat die foto's zo oud zijn, zeggen ze natuurlijk weinig over hoe het er nu voor staat. Vlak voordat ik naar de orthopeed zelf ga, worden er foto's gemaakt. We zullen zien.
Nee, ik slik geen pijnstillers of andere medicijnen. Ik denk ook niet dat ik dat zou willen, omdat ik anders niet kan aanvoelen wanneer ik het rustiger aan moet doen, zowel voor mijn knieën als mijn schenen. Ik heb namelijk ook MTSS, een overbelastingsblessure die waarschijnlijk niet meer over gaat.
engelenkind
Nieuw lid

Reumavorm: artrose?

Berichtdoor Simone_75 » ma apr 27, 2015 10:01 am

De foto's kunnen er nu inderdaad heel anders uitzien. Bij mij zijn 4 jaar geleden foto's gemaakt van diverse gewrichten, toen was er alleen bij mijn rechterschouder wat kalkafzetting te zien. Dit jaar weer foto's gemaakt en toen was in nek, schouders, heupen, knieën en polsen duidelijk artrose zichtbaar. Een heel ander beeld in 4 jaar tijd dus....
Simone_75
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Wrenchman » ma apr 27, 2015 8:54 pm

engelenkind schreef:Als er naar mijn idee geen goede diagnose is gekomen en ik word niet doorverwezen, dan ga ik zelf wel naar de reumatoloog.

Gewoon vragen om een doorverwijzing, dan wordt het vergoed door je zorgverzekeraar. (wel eigen risico)

engelenkind schreef:Nee, ik slik geen pijnstillers of andere medicijnen. Ik denk ook niet dat ik dat zou willen, omdat ik anders niet kan aanvoelen wanneer ik het rustiger aan moet doen, zowel voor mijn knieën als mijn schenen. Ik heb namelijk ook MTSS, een overbelastingsblessure die waarschijnlijk niet meer over gaat.

Ik heb zelf allerlei gewrichtsklachten die ik wel een vergelijk met heftige hoofdpijn. Een dag is geen probleem, een week is te doen, na twee weken begint het te malen en na een maand zit je bij de huisarts.
Voor mij maken pijnstillers soms het verschil tussen thuiszitten en door kunnen werken. Het maakt mijn leven in ieder geval een stuk comfortabeler. Al de pijn waarmee je loopt brengt ook een hoop spanning en onrust mee. Maar ik praat alleen voor mijzelf.

Misschien zit je bij die orthopeed wel goed. Even afwachten hoe dat gaat en wat de foto's zeggen denk ik.
The truth is out there...
Wrenchman
Lid

Reumavorm: SOLK

Keer terug naar Artrose