Ervaring met voeding en artrose

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Ervaring met voeding en artrose

Berichtdoor Iris62 » zo jul 12, 2015 6:28 pm

Hallo ik ben Iris en nieuw op dit forum. Ik zou graag willen weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het volgen van een of ander dieet, of aanpassen van het voedingspatroon. Ik word nl bedolven onder de goede adviezen....Eet al supergezond, bijna geen koffie, suiker of alcohol, veeeeelmfruit en groenten.....
Ik heb artrose aan mijn rechter hand en voet, maar ook in rug en rechterheup. Dat laatste kan komen door een verkeerde houding omdat ik al mijn hele leven linkerknieproblemen heb.
Iris62
Nieuw lid

Reumavorm: Arttrose

Re: Ervaring met voeding en artrose

Berichtdoor Lalage » zo jul 12, 2015 8:06 pm

Gebruik je melk of kaas of yoghurt?
Lalage
Lid

Reumavorm: reumatoïde artritis

Berichtdoor Iris62 » zo jul 12, 2015 10:49 pm

Hoi Lalage, ik gebruik karnemelk en kwark.
Iris62
Nieuw lid

Berichtdoor Lalage » ma jul 13, 2015 8:09 pm

BIj mij is zuivel een duidelijk trigger van de reuma. Er is ook onderzoek gedaan waaruit blijkt dat dierlijk voedsel de reuma kan aanwakkeren. Daarom eet ik 100% plantaardig. Verder zijn er nog meer voedingsmiddelen die de reuma kunnen triggeren, maar waar je precies op reageert is voor iedereen anders en dat maakt het lastig om uit te zoeken.
Lalage
Lid

Berichtdoor Iris62 » ma jul 20, 2015 5:35 pm

Bedankt Lalage,ben nu eea aan het uitproberen, inmiddels is vastgesteld dat ik polyartrose heb omdat het in hand, voet rug en heupen zit en het is 'systematisch'. Ik had nog hoop dat het kwam omdat ik een beetje scheef loop, maar ja, met je handen loop je niet he :lol: :lol: :lol:
Vraag mij nu dus af (zoals waarschijnlijk vele met mij) hoe snel gaat het en waar stopt het! En ook moet ik echt enorm wennen aan het idee dat je dus altijd wel ergens pijn zult hebben, elke dag, meer of minder grrrrrrrrrrr
Iris62
Nieuw lid

Berichtdoor Lalage » ma jul 20, 2015 8:23 pm

Ik denk dat de onvoorspelbaarheid één van de moeilijkste dingen van reuma is. Je weet nooit hoe het over een week gaat en al helemaal niet over tien jaar.
Lalage
Lid

Berichtdoor Durske » vr jul 24, 2015 2:14 pm

Iris62 schreef:En ook moet ik echt enorm wennen aan het idee dat je dus altijd wel ergens pijn zult hebben, elke dag, meer of minder grrrrrrrrrrr

Dat heb ik ook. Vooral het idee dat het nooit meer minder wordt, dat stilstand het beste is wat je kunt bereiken.

Op de één of andere manier verleg je je grenzen. Startpijn in mijn voeten bijvoorbeeld is zo gewoon geworden, dat ik er niet meer bij stilsta. Even strompelen voordat ik fatsoenlijk (normaal) kan lopen is normaal geworden. Het sluipt erin, denk ik.

Ik sta er niet zo vaak bij stil, maar als ik nu denk hoe ik mezelf uit de auto hijs terwijl ik er een jaar geleden nog zó uitsprong... :( Die keer dat ik bijna niet meer zelf uit mijn bad kon omdat ik niet op mijn handen kon steunen, dus nu hou ik het maar op douchen :( Soms sta ik onder aan de trap mezelf op te peppen, terwijl naar beneden lopen eigenlijk vaker/meer pijn doet (in de knieën).

En al die kleine dingetjes die nu pijn doen en nog niet zo lang geleden niet.
Eraan denken alles met twee handen te pakken, anders ligt het op de grond (ik weet niet hoe dat komt, ik heb wel kracht maar het lijkt wel of ik gewoon niet vóél of ik iets goed vast heb). Aankleden na het zwemmen of douchen, met name bh en hemdje/shirtje, pff...

Deprimerend vind ik het.
Maar goed, genoeg geklaagd! (sorry)
Durske
Lid

Reumavorm: Artrose

Berichtdoor Arkan » za jul 25, 2015 6:58 am

Durske,
Je hoeft helemaal geen sorry te zeggen, want je klaagt niet.
Het gewoon bittere realiteit wat je neerschrijft.

En vooral, zo helemaal herkenbaar. Lijkt wel of ik het zelf kon hebben neergeschreven.

Gewoon de moed er in houden.
Arkan
Lid

Reumavorm: psoriasis artriris

Berichtdoor Simone_75 » zo jul 26, 2015 4:27 pm

Ik merk dat als ik zo min mogelijk suiker en melkproducten gebruik, ik minder last heb. Ook ik begin langzaam te wennen aan het feit dat ik altijd wel ergens pijn heb. Als ik 's avonds een tijdje op de bank tv heb gekeken en ik sta op, dan loop ik echt strompelend weg, maar na een paar passen rustig aan, gaat het wel weer.

Vorige week ben ik trouwens voor het eerst gaan floaten en dat was heerlijk! Eerst een rugmassage gehad en daarna een uur floaten. Doordat het water zo zout is, blijf je drijven en ben je dus eigenlijk gewichtloos. Hierdoor kun je je volledig ontspannen (in het begin erg moeilijk!), en doordat je geen drukpunten voelt zoals bijv. op een matras, is het echt heerlijk voor je gewrichten. Ik ben in elk geval fan! :)
Simone_75
Lid

Reumavorm: artrose

Berichtdoor Cees de Groot » wo maart 09, 2016 4:21 pm

Geen alcohol en koffie levert bij mij in ieder geval verbetering op.
Suiker had ik al weinig in het menu.
Maar bij mij gaat het om artrose en dan is anders dan reuma.
Alleen de verschijnselen zijn gelijk maar de oorzaak niet.
Cees de Groot
Nieuw lid

Reumavorm: artrose

Keer terug naar Artrose