Ik heb een dergelijk onderzoek niet via een fytotherapeut gedaan, maar gewoon in een regulier ziekenhuis via een allergoloog en (daarna) een dietiste. Ik bleek dus (mede door de medicatie tegen de reuma) allergisch en/of overgevoelig voor een groot aantal voedingsmiddelen oa kleurstoffen en conserveermiddelen, maar ook noten, fruit en sulfiet.
Mede hierdoor ben ik veel meer op mijn eten gaan letten (en ben ik ervan overtuigd geraakt dat het voor iedereen goed is om supermarkten te vermijden). Ik eet geen "gefabriceerd"eten meer. Niets uit zakjes of pakjes (behalve cola, dat is mijn enige echt fout genotsmiddel haha) Alles biologisch.
In het begin was dat erg lastig. Maar we hebben hier zelfs een biowinkel waar je online kunt bestellen en je boodschappen worden dan voor een zeer redelijke vergoeding (3,50 euro, dat ben ik aan benzine al kwijt om er te komen) thuisbezorgd. Hoe makkelijk wil je het hebben!
Ik woon op het platteland, dat maakt het iets makkelijker om bijvoorbeeld groenten direct bij de boeren te kopen. MIjn meel laat ik malen bij de molenaar van het graan dat ik bij een bioboer koop. Ik bak mijn eigen brood (HEERLIJk, en die geur in je huis... oef daar krijg je gelijk trek van) maar eet ook biologisch brood. Vlees heb ik van de lokale slager, waar de koeien en varkens naast de winkel lopen zo ongeveer. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen week een half lammetje gekocht. Heerlijke currys de komende tijd
De nadelen zijn dat ik meer geld aan ons voedsel kwijt ben. Maar als je het gaat uitrekenen valt dat nog best mee. Ik ben ongeveer 70 euro per week kwijt voor 2 volwassenen. En dan eten we dus alles biologisch en echt ook wel eens een biefstukje enzo. (goed, 10 euro voor een biefstuk van enig formaat maakt wel dat ik dit niet zo heeeeeel vaak eet). We zijn flextariers en eten enkele dagen per week geen vlees. Een ander nadeel is dat we nu zo gewend zijn aan dit goede eten, dat het lastig is om uit eten te gaan of bij vrienden te gaan eten. We krijgen dan beide direct maag/darmklachten en ik zit onder de eczeem. Voor mij een bewijs dat we op een goede manier bezig zijn, en dat er toch wel heel veel akeligs in het eten uit de supermarkt zit.