Ervaring met een Fytotherapeut

In dit forum je terecht met vragen over (poly-)artrose.

Moderator: Martijn

Ervaring met een Fytotherapeut

Berichtdoor Leoo » di aug 04, 2015 10:23 am

Hi allemaal,

puur toevallig kwam ik vandaag het volgende artikel tegen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/132612-artrose-blijkt-voedselallergie.html.

Nu sta ik altijd sceptisch tegenover zulke berichten. Maar ik ben toch wel benieuwd of iemand zich al eens, zoals in het artikel wordt gezegd, heeft laten onderzoeken door een 'fytotherapeut' of een natuurgeneeskundige om te zien welke stoffen problemen geven. Ik eet zelf namelijk behoorlijk slecht, veel suikers en producten uit pakjes.

Heeft iemand dit hier al laten doen? Of leeft iemand al volgens deze denkwijze? En zo ja, wat bleek hieruit? Wat zijn jouw ervaringen? Ben je erdoor geholpen?
Leoo
Lid

Reumavorm: Reumatoide Artritis

Re: Ervaring met een Fytotherapeut

Berichtdoor vrolijkmeisje » di aug 04, 2015 6:58 pm

Veel suikers en producten uit pakjes zijn sowieso niet gezond.
Als je dit ruilt voor veel groente en fruit is je lichaam vast blij!
vrolijkmeisje
Lid

Berichtdoor Leoo » wo aug 05, 2015 12:57 pm

Helemaal mee eens. In een ideale wereld zou ik alleen maar natuurlijke producten willen eten. Dus helemaal niets met toegevoegde geur-, kleur- en smaakstoffen. Maar ik vind het behoorlijk lastig om dat ideaal te bereiken. Terwijl ik dit tik, ben ik bijvoorbeeld een liga aan het oppeuzelen :roll:

Maar kun je ook met een gezond dieet van groente en fruit nog stoffen binnenkrijgen waar je eigenlijk niet tegen kan?

Ik heb een fytotherapeut gevonden die aangaf via bloedtesten eea te kunnen onderzoeken. Dat zal wel weer wat kosten, dus daarom ben ik benieuwd of iemand hier goede ervaringen mee heeft.
Leoo
Lid

Berichtdoor tinus » wo aug 05, 2015 2:46 pm

Fytotherapeut is geen beschermd beroep. Iedereen kan zich fytotherapeut noemen.
'Bloedtesten' klinkt professioneel, maar dat kan ook iedereen.

Ik wil niet zeggen dat kruidengeneeskunde onzin is; veel van de huidige geneesmiddelen zijn oorspronkelijk afkomstig uit de fytotherapie, maar er zit bij dit soort zelfbenoemde therapeuten veel kaf onder het koren.

Wat ik wil zeggen is dat ervaringen van anderen niets zeggen over de kennis en kunde van de therapeut die jij op het oog hebt.

Overigens verwijst jouw link geloof ik naar dezelfde site als waar die man laatst naar verwees, die de pH-buffer van zijn zwembad dronk om zijn urine-pH te verhogen. Iedereen kan daar de grootste onzin op kwijt.
Laatst bijgewerkt door tinus op do aug 06, 2015 3:10 am, in totaal 1 keer bewerkt.
"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt".
Huub Buijssen.
tinus
Lid

Reumavorm: RA - AP

Berichtdoor rianne55 » wo aug 05, 2015 4:11 pm

Ik laat alle producten weg en nu gaat het goed en geen reumaklachten. Ga ik de producten toch eten dan krijg ik last.
. Vorige week had ik eters en hield mij niet aan het dieet. Ik kreeg erge pijn in mijn rug. Een paar dagen goed gegeten en de pijn is weg. Vind het zelf ook raar ,dat het bij mij zo werkt. Iedereen is verschillend. Bij mij werkt het en bij een ander misschien niet.kijk zelf ,of het beter gaat als je wat producten weg laat.
rianne55
Lid

Reumavorm: Artritus Psoriatica

Berichtdoor zeeuws meisje » do aug 06, 2015 9:42 am

Ik heb een dergelijk onderzoek niet via een fytotherapeut gedaan, maar gewoon in een regulier ziekenhuis via een allergoloog en (daarna) een dietiste. Ik bleek dus (mede door de medicatie tegen de reuma) allergisch en/of overgevoelig voor een groot aantal voedingsmiddelen oa kleurstoffen en conserveermiddelen, maar ook noten, fruit en sulfiet.
Mede hierdoor ben ik veel meer op mijn eten gaan letten (en ben ik ervan overtuigd geraakt dat het voor iedereen goed is om supermarkten te vermijden). Ik eet geen "gefabriceerd"eten meer. Niets uit zakjes of pakjes (behalve cola, dat is mijn enige echt fout genotsmiddel haha) Alles biologisch.
In het begin was dat erg lastig. Maar we hebben hier zelfs een biowinkel waar je online kunt bestellen en je boodschappen worden dan voor een zeer redelijke vergoeding (3,50 euro, dat ben ik aan benzine al kwijt om er te komen) thuisbezorgd. Hoe makkelijk wil je het hebben!

Ik woon op het platteland, dat maakt het iets makkelijker om bijvoorbeeld groenten direct bij de boeren te kopen. MIjn meel laat ik malen bij de molenaar van het graan dat ik bij een bioboer koop. Ik bak mijn eigen brood (HEERLIJk, en die geur in je huis... oef daar krijg je gelijk trek van) maar eet ook biologisch brood. Vlees heb ik van de lokale slager, waar de koeien en varkens naast de winkel lopen zo ongeveer. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen week een half lammetje gekocht. Heerlijke currys de komende tijd :)

De nadelen zijn dat ik meer geld aan ons voedsel kwijt ben. Maar als je het gaat uitrekenen valt dat nog best mee. Ik ben ongeveer 70 euro per week kwijt voor 2 volwassenen. En dan eten we dus alles biologisch en echt ook wel eens een biefstukje enzo. (goed, 10 euro voor een biefstuk van enig formaat maakt wel dat ik dit niet zo heeeeeel vaak eet). We zijn flextariers en eten enkele dagen per week geen vlees. Een ander nadeel is dat we nu zo gewend zijn aan dit goede eten, dat het lastig is om uit eten te gaan of bij vrienden te gaan eten. We krijgen dan beide direct maag/darmklachten en ik zit onder de eczeem. Voor mij een bewijs dat we op een goede manier bezig zijn, en dat er toch wel heel veel akeligs in het eten uit de supermarkt zit.
zeeuws meisje
Lid

Reumavorm: RA/SLE

Berichtdoor Leoo » do aug 06, 2015 1:31 pm

tinus schreef:Fytotherapeut is geen beschermd beroep. Iedereen kan zich fytotherapeut noemen.
'Bloedtesten' klinkt professioneel, maar dat kan ook iedereen.

Ik wil niet zeggen dat kruidengeneeskunde onzin is; veel van de huidige geneesmiddelen zijn oorspronkelijk afkomstig uit de fytotherapie, maar er zit bij dit soort zelfbenoemde therapeuten veel kaf onder het koren.

Wat ik wil zeggen is dat ervaringen van anderen niets zeggen over de kennis en kunde van de therapeut die jij op het oog hebt.

Overigens verwijst jouw link geloof ik naar dezelfde site als waar die man laatst naar verwees, die de pH-buffer van zijn zwembad dronk om zijn urine-pH te verhogen. Iedereen kan daar de grootste onzin op kwijt.

Hi Tinus,

De site zelf vertrouw ik absoluut niet, en het bericht dus ook niet. Maar het zette me wel weer even aan het denken, omdat ik zelf sterk geloof dat wij als mensen onszelf veel aandoen, alleen al door wat we dagelijks eten.

De fytotherapeut die ik nu op het oog heb, laat haar testen uitvoeren bij rp-vitamino.com. Dat ziet er, vind ik, enigszins schimmig uit. De weg die zeeuws meisje omschrijft, vind ik al een stuk vertrouwder overkomen. Ik ga kijken of ik die ook kan bewandelen!
Leoo
Lid

Berichtdoor Leoo » do aug 06, 2015 1:31 pm

rianne55 schreef:Ik laat alle producten weg en nu gaat het goed en geen reumaklachten. Ga ik de producten toch eten dan krijg ik last.
. Vorige week had ik eters en hield mij niet aan het dieet. Ik kreeg erge pijn in mijn rug. Een paar dagen goed gegeten en de pijn is weg. Vind het zelf ook raar ,dat het bij mij zo werkt. Iedereen is verschillend. Bij mij werkt het en bij een ander misschien niet.kijk zelf ,of het beter gaat als je wat producten weg laat.

Hi Rianne,

en hoe ben jij aan die lijst met producten gekomen die je wel en niet zou mogen/moeten eten? Leuk dat het bij jou zo goed werkt! Hopelijk blijft er nog genoeg lekkers over waar je van kunt genieten!
Leoo
Lid

Berichtdoor Leoo » ma aug 10, 2015 12:15 pm

zeeuws meisje schreef:Ik heb een dergelijk onderzoek niet via een fytotherapeut gedaan, maar gewoon in een regulier ziekenhuis via een allergoloog en (daarna) een dietiste. Ik bleek dus (mede door de medicatie tegen de reuma) allergisch en/of overgevoelig voor een groot aantal voedingsmiddelen oa kleurstoffen en conserveermiddelen, maar ook noten, fruit en sulfiet.
Mede hierdoor ben ik veel meer op mijn eten gaan letten (en ben ik ervan overtuigd geraakt dat het voor iedereen goed is om supermarkten te vermijden). Ik eet geen "gefabriceerd"eten meer. Niets uit zakjes of pakjes (behalve cola, dat is mijn enige echt fout genotsmiddel haha) Alles biologisch.

Hi Zeeuws Meisje,

dank je voor je uitgebreide reactie, die route klinkt mij ook al erg goed in de oren. Beter zelfs dan de fytotherapeut. Hoe ben jij bij een allergoloog terechtgekomen? Heb je die verwijzing van de reumatologe gekregen of moet je daarvoor langs de huisarts? En wat zeg je zo iemand dan: ik vermoed dat...?
Leoo
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » ma aug 10, 2015 9:09 pm

Ik ben er via de reumatoloog gekomen geloof ik. Het is al wat jaren geleden. Ik denk dat je ook via je huisarts kunt. En je zegt idd dat je vermoed dat je ergens allergisch voor bent. Dan moet je voorbeelden geven etc en dan gaan ze zoeken.
Sterkte en hou ons op de hoogte hier :)
zeeuws meisje
Lid

Berichtdoor rianne55 » di aug 11, 2015 2:18 pm

Leoo schreef:
rianne55 schreef:Ik laat alle producten weg en nu gaat het goed en geen reumaklachten. Ga ik de producten toch eten dan krijg ik last.

Hi Rianne,

en hoe ben jij aan die lijst met producten gekomen die je wel en niet zou mogen/moeten eten? Leuk dat het bij jou zo goed werkt! Hopelijk blijft er nog genoeg lekkers over waar je van kunt genieten!

Ik probeer alles uit. Tegen melk kon ik niet .via bloedtest bij huisarts kwam ik er achter. Ik heb psoriasis en ik merkte dat ik jeuk kreeg na bepaalt eten. Dus dat weg gelaten. Van een diëtiste moest ik in een schrift schrijven wat ik at en dan de klachten er bij schrijven. Dan zie je gewoon waar je niet tegen kan. Ik kan wel tegen sojamelk,dus toetjes zijn soja vla.
Ik neem sorbet ijs,daar zit geen melk in. Af en toe zondig ik, maar dan moet ik gewoon een paar dagen op mijn voeding letten.
Zelfs van merkloze MTX met E nummers krijg ik klachten. Dan moet ik middelen slikken voor mijn mond,die zit vol met
aften. Door dat middel krijg ik buikklachten ,dus daar ook weer pillen voor. Nu bestel ik van een bepaald merk en dan heb ik geen klachten. Het is een kwestie van wennen. Leren anders te eten.witbrood word bruinbrood. Vis en kip kan ik tegen. En ik drink veel groene thee en water.
rianne55
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » di aug 11, 2015 8:47 pm

ik heb dat dus via een dietiste gedaan. Eerst bloedtesten bij de allergoloog, daar kwam al het nodige uit. Maar op die manier kun je niet alles vinden waar je allergisch/overgevoelig voor bent. Ik kreeg bij de dietiste eerst een dieet voor (ik dacht) 6 weken met maar een paar voedingsmiddelen. In mijn geval bloemkool en sperciebonen, aardappelen, biefstuk, paprika, rijstwafels biologische magarine , biologisch brood, tahinpasta en crackers Geen zout, geen peper of andere kruiden. Ik heb dus dit 6 weken gegeten (en geloof me, dan kun je geen biefstukje meer zien... en ik heb nog steeds moeite met bloemkool en sperciebonen) Na die 6 weken mag je steeds een nieuw voedingsmiddel introduceren. In mijn geval mocht ik beginnen met franse kazen (OEF wat is dat dan lekker!!). Omdat je dan een soort van "ontgift"bent, reageer je vrij sterk op een voedingsmiddel waar je allergisch voor bent.

Het was afzien, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. En omdat allergieen kunnen veranderen, zit ik er over te denken om het over niet al te lange tijd weer eens opnieuw te doen. Moet ik me nog even moed inpraten, want vooral zout en peperloos eten is echt vreselijk.....
zeeuws meisje
Lid

Berichtdoor rianne55 » wo aug 12, 2015 7:08 pm

zeeuws meisje schreef:ik heb dat dus via een dietiste gedaan. Eerst bloedtesten bij de allergoloog, daar kwam al het nodige uit. Maar op die manier kun je niet alles vinden waar je allergisch/overgevoelig voor bent. Ik kreeg bij de dietiste eerst een dieet voor (ik dacht) 6 weken met maar een paar voedingsmiddelen. In mijn geval bloemkool en sperciebonen, aardappelen, biefstuk, paprika, rijstwafels biologische magarine , biologisch brood, tahinpasta en crackers Geen zout, geen peper of andere kruiden. Ik heb dus dit 6 weken gegeten (en geloof me, dan kun je geen biefstukje meer zien... en ik heb nog steeds moeite met bloemkool en sperciebonen) Na die 6 weken mag je steeds een nieuw voedingsmiddel introduceren. In mijn geval mocht ik beginnen met franse kazen (OEF wat is dat dan lekker!!). Omdat je dan een soort van "ontgift"bent, reageer je vrij sterk op een voedingsmiddel waar je allergisch voor bent.

Het was afzien, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. En omdat allergieen kunnen veranderen, zit ik er over te denken om het over niet al te lange tijd weer eens opnieuw te doen. Moet ik me nog even moed inpraten, want vooral zout en peperloos eten is echt vreselijk.....

Ik reageer heel erg op biefstuk en op bloemkool en aardappelen. Mag ik maar weinig eten.
rianne55
Lid

Berichtdoor zeeuws meisje » do aug 13, 2015 9:12 am

Voor iedereen wordt een "eigen"dieet gemaakt. Dit waren de producten die ik mocht eten. Voor jou zou een ander dieet gelden.
zeeuws meisje
Lid

Keer terug naar Artrose